Stagiaire
+6
Lady1984
TukTuk
Toet
Fortissimo
Minx
SuzieQ
10 plaatsers
Pagina 1 van 1
Stagiaire
Heeft iemand van jullie een stagiaire? I.v.m. een nieuwe klant heb ik het de laatste maanden zo druk met dingen die eerst niet in mijn takenpakket zaten, dat ik het allemaal niet meer red in 40 uur. Er is een parttime collega weggegaan en mijn andere fulltime collega komt ook tijd tekort.
De taken die ons zoveel tijd kosten zijn vrij simpel (werkbonnen aanmaken in het systeem, deze bij elkaar doen en voor de monteurs klaarleggen) en aan het opbergen van bv inkoopfacturen komen we al helemaal niet meer toe.
Daarom overwegen we een stagiaire aan te nemen. We hebben binnenkort een gesprek met iemand van het ROC, opleiding administratie-economie. We zouden dan een eerstejaars krijgen die niveau 2 volgt. Dus iemand die jong is en nog geen ervaring heeft. Heeft iemand van jullie wel eens een stagiaire gehad en hoe beviel dat?
Het lijkt me leuk, ook gezien mijn achtergrond (Pabo en Personeel en Arbeid) en als ze (of hij) een beetje snel leert kan het ook tijdwinst opleveren. Of ben ik nou echt te postitief?
De taken die ons zoveel tijd kosten zijn vrij simpel (werkbonnen aanmaken in het systeem, deze bij elkaar doen en voor de monteurs klaarleggen) en aan het opbergen van bv inkoopfacturen komen we al helemaal niet meer toe.
Daarom overwegen we een stagiaire aan te nemen. We hebben binnenkort een gesprek met iemand van het ROC, opleiding administratie-economie. We zouden dan een eerstejaars krijgen die niveau 2 volgt. Dus iemand die jong is en nog geen ervaring heeft. Heeft iemand van jullie wel eens een stagiaire gehad en hoe beviel dat?
Het lijkt me leuk, ook gezien mijn achtergrond (Pabo en Personeel en Arbeid) en als ze (of hij) een beetje snel leert kan het ook tijdwinst opleveren. Of ben ik nou echt te postitief?
SuzieQ- Prater
- Aantal berichten : 779
Punten : 1197
Registratiedatum : 11-05-12
Re: Stagiaire
Je moet niet vergeten dat een stagiaire ook tijd kost. Je moet ze dingen uitleggen. Krijgen opdrachten mee van school die jij moet beoordelen. En daar valt niet alleen het werk onder wat jullie voor hem/haar bedacht hebben. Als ik mijn collega's af en toe hoor over de slechte stagiaires word word je daar niet echt heel vrolijk van. Het kost dan vooral meer tijd dan dat het oplevert. Daarbij hoort een stagiair eigenlijk altijd boventallig te zijn en hoort er geen probleem te ontstaan als deze ineens wegvalt.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10
En daarbij neem je niet een stagiaire aan om jullie de rotklusjes uit handen te nemen, zij moet het werk leren en daar moeten jullie dus tijd in steken. En een stagiaire moet boventallig zijn.
Fortissimo- Kletskop
- Aantal berichten : 2466
Punten : 2458
Registratiedatum : 05-03-12
Als dit de reden is dat je een stagiaire 'neemt', kun je er beter niet aan beginnen denk ik.
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
Eens met het bovenstaande. Ik heb zelf in verschillende bedrijven stage gelopen en ik kreeg vaak de indruk dat ik er was omdat zij het druk hadden, dus om hun werk uit handen te halen. Natuurlijk vond ik het leuk om te helpen, maar soms voelde ik me echt bezwaard om aan te geven dat ik ook dingen voor school moest doen. Het leek vaak alsof er geen tijd voor was of dat ze dat maar vervelend vonden dat ik ook zelf nog dingen uit moest voeren.
Gast- Gast
Ook eens met de rest, een stage is niet bedoelt voor rotklusjes, of om maar het extra werk wat anders blijft liggen op te pakken.. Daarbij werkt het voor iemand die stage moet lopen ook totaal niet motiverend. Je moet een stagaire nooit als extra kracht zien, maar juist iemand waar je nog tijd in moet steken, die de kans moet krijgen om allerlei aspecten van het beroep uit te proberen..
Natuurlijk is het een ander geval als iemand al bijna klaar is met zijn/haar studie en een langdurige stage moet doen, dan draai je uiteraard meer echt mee in het bedrijf.
Dit is ook precies waar ik bang voor ben voor mijn aankomende stage, ondanks dat we nog niet zoveel kunnen in de werkplaats, zijn er heel veel kleine bedrijfjes die wel een stagair willen, maar geen tijd hebben om je ook echt kennis bij te brengen, omdat ze te weinig personeel hebben daarvoor (De reden waarom deze bedrijven toch stagebedrijven blijven, is vanwege het gebrek grotere / meer bedrijven).
Ik heb al van studiegenoten gehoord dat ze gewoon een hele dagen en weken steunzolen moesten beplakken bijvoorbeeld, omdat het een makkelijk, maar rot klusje, is, en je daar niet constant begeleiding bij nodig hebt..
Waarom niet gewoon weer iemand parttime aannemen? Er zijn genoeg mensen die werk zoeken!
Natuurlijk is het een ander geval als iemand al bijna klaar is met zijn/haar studie en een langdurige stage moet doen, dan draai je uiteraard meer echt mee in het bedrijf.
Dit is ook precies waar ik bang voor ben voor mijn aankomende stage, ondanks dat we nog niet zoveel kunnen in de werkplaats, zijn er heel veel kleine bedrijfjes die wel een stagair willen, maar geen tijd hebben om je ook echt kennis bij te brengen, omdat ze te weinig personeel hebben daarvoor (De reden waarom deze bedrijven toch stagebedrijven blijven, is vanwege het gebrek grotere / meer bedrijven).
Ik heb al van studiegenoten gehoord dat ze gewoon een hele dagen en weken steunzolen moesten beplakken bijvoorbeeld, omdat het een makkelijk, maar rot klusje, is, en je daar niet constant begeleiding bij nodig hebt..
Waarom niet gewoon weer iemand parttime aannemen? Er zijn genoeg mensen die werk zoeken!
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Van een stagiaire op niveau 2 kun je ook echt niet veel verwachten.
Lady1984- Fluisteraar
- Aantal berichten : 229
Punten : 255
Lady1984 schreef:Van een stagiaire op niveau 2 kun je ook echt niet veel verwachten.
Wat een onzin zeg, dat ligt toch helemaal aan het vakgebied?! Vind dit echt een rare opmerking, alsof mensen die minder intelligent zijn niks kunnen.
Ja, iemand die net start (waar het in dit geval wel om gaat) kun je inderdaad nog niet veel van verwachten maar dat zou ook niet je intentie moeten zijn als je een stagiaire aanneemt.
SuzieQ, ik zou in jouw geval indien mogelijk iemand aannemen op basis van 0-uren
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
Grote kans dat de stagiaire ook nog taken moet maken van school die ze niet direct dagelijks bij jullie zal doen en ullie evaluatie verslagen moeten maken van diegene.
Dus dan neemt diegene aan de ene kant werk uit handen, maar krijg je er ook weer werk voor terug.
Dus dan neemt diegene aan de ene kant werk uit handen, maar krijg je er ook weer werk voor terug.
Gast- Gast
Als je stagiaires goed in werkt kunnen ze je veel uit handen nemen, maar vergeet niet dat zo'n stagiaire ook tijd nodig heeft om ingewerkt te worden, en nooit eindverantwoordelijk is voor het werk. Bij ons gaat het zo: eerst een paar weken meelopen en vragen stellen, daarna zelf doen en alles terugkoppelen, daarna zelfstandig werken en waar nodig hulp vragen. Alleen in die laatste fase heb ik extra tijd. Ik denk dat een eerste jaars stagiaire extra veel tijd kost omdat die nog geen ervaring heeft. (Ik werk in de zorg en op onze afdeling zijn alleen 3e en 4e jaars stagiaires.) Ik vind niet dat je een stagiaire moet nemen met als insteek werk uit handen nemen. Een stagiaire kan je veel werk uit handen nemen, als het een goede stagiaire is, maar het kan ook zijn dat het niet zo'n vlotte stagiaire is en dan ben je er extra tijd aan kwijt. Ik zou ook liever iemand aannemen voor 0 uren.
Ik vind het trouwens ook dikke onzin dat je van een niveau 2 stagiaire niet veel kan verwachten, waar is dat nou op gebaseerd? Ieder zijn vakgebied toch? Wat maakt het uit welk niveau dat is? De helpenden bij ons nemen mij ik weet niet hoeveel werk uit handen.
Ik vind het trouwens ook dikke onzin dat je van een niveau 2 stagiaire niet veel kan verwachten, waar is dat nou op gebaseerd? Ieder zijn vakgebied toch? Wat maakt het uit welk niveau dat is? De helpenden bij ons nemen mij ik weet niet hoeveel werk uit handen.
Starla- Prater
- Aantal berichten : 676
Punten : 673
Registratiedatum : 30-11-10
Ik zou dan gewoon iemand daadwerkelijk aannemen daarvoor. Kun je meteen echt verantwoordelijkheden afspreken, en mag je er vanuit gaan dat het werk gedaan wordt, zonder dat jij daar nog verantwoordelijk voor bent, of er zelf extra werk van hebt...
Zora- Ratel
- Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Als ik naar de afgelopen jaren dat bij ons op de afdeling een stagiare werkt kijk. Heeft het ons alleen maar tijd gekost.
Nu hadden wij ook pech met de stagiaires die we hadden. Ze zijn op 1 na allemaal gezakt voor hun stage.
Maar bedenk wel dat een stagiaire boventallig behoort te zijn.
Je moet ze wat te bieden hebben, ze moeten kunnen leren..
Ze moeten hun opdrachten voor school kunnen maken. Ze hebben begeleiding nodig, evaluerende gesprekken.
Opdrachten doorlezen, verdiepen in hun leer programma.
Daarnaast vindt ik het niet fair tegenover de stagiaire om ze aan te nemen voor de klusjes. Het zijn wel je collega's voor de toekomst, die je goed op moet leiden!
Je kunt natuurlijk een goede treffen, maar als je een 'verkeerde' treft kan het je alleen maar meer stress op leveren.
Nu hadden wij ook pech met de stagiaires die we hadden. Ze zijn op 1 na allemaal gezakt voor hun stage.
Maar bedenk wel dat een stagiaire boventallig behoort te zijn.
Je moet ze wat te bieden hebben, ze moeten kunnen leren..
Ze moeten hun opdrachten voor school kunnen maken. Ze hebben begeleiding nodig, evaluerende gesprekken.
Opdrachten doorlezen, verdiepen in hun leer programma.
Daarnaast vindt ik het niet fair tegenover de stagiaire om ze aan te nemen voor de klusjes. Het zijn wel je collega's voor de toekomst, die je goed op moet leiden!
Je kunt natuurlijk een goede treffen, maar als je een 'verkeerde' treft kan het je alleen maar meer stress op leveren.
SleepingBeauty- Kletskop
- Aantal berichten : 1855
Punten : 2407
Registratiedatum : 28-11-10
Wij zijn altijd wel blij met stagiaires, want uiteindelijk kunnen ze jevaak helpen.
MAAR, dat moet idd niet de reden zijn!
In het begin moet je er eker tijd in steken. Wij hebben al jaren stagiares op de groep, waardoor wij ook een goed leerklimaat hebben. Ook daar móet tijd ingestoken worden. Daarnaast volgen de begeleiders ook soms een cursus.
En als je de pech hebt dat je een probleemstagiaire hebt gaat daar ook veel tijd heen
MAAR, dat moet idd niet de reden zijn!
In het begin moet je er eker tijd in steken. Wij hebben al jaren stagiares op de groep, waardoor wij ook een goed leerklimaat hebben. Ook daar móet tijd ingestoken worden. Daarnaast volgen de begeleiders ook soms een cursus.
En als je de pech hebt dat je een probleemstagiaire hebt gaat daar ook veel tijd heen
sanne-84- Ratel
- Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Jammer dat TO niet meer reageert...
Zora- Ratel
- Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: