Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kattenvragen

+2
Inge
TNMN
6 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Kattenvragen Empty Kattenvragen

Bericht  TNMN vr 11 feb 2011 - 5:58

Mijn vriend en ik willen binnenkort een kat uit het asiel halen en aangezien ik nog nooit een kat heb gehad en niemand ken die katten uit het asiel hebben gehaald, heb ik een aantal vragen:

Wij wonen in een flat (op de eerste verdieping), dus de kat kan niet naar buiten, is dit 'erg' of ten nadele van de kat?
Op de website van het asiel staat bij de kat of ze buiten katten zijn of niet, begrijp ik het dan goed dat een kat die gewend is om naar buiten te gaan niet in een flat mag waar ze niet naar buiten kunnen?
Opzich zit de kat niet vaak alleen, want wij studeren alle 2 nog. Worden katten erg eenzaam als ze vaak alleen zitten? Is het dus beter om 2 katten te nemen als je werkt?

Als je een kat uit het asiel haalt, hoe werkt dit dan met het wennen van de kat aan de flat?
Heeft de kat nog inentingen nodig of verschilt dit per kat?
Is een huisdier verzekering een goed idee?

Welke kattenbak korrels zijn het beste tegen geur?
Vaker droog voer dan nat voer?

Alvast bedankt voor het beantwoorden.
TNMN
TNMN
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kattenvragen Empty Re: Kattenvragen

Bericht  Gast vr 11 feb 2011 - 6:04

Wij hebben een kat uit het asiel gehaald in oktober. Sommige katten die het gewend zijn om buiten te komen, kunnen inderdaad niet binnen blijven, en die zijn dus geen optie in een flat. Onze kat was het gewend om binnen te zijn, dat scheelde al enorm in de keuze. Je hebt namelijk ook katten die gevonden zijn waarvan ze het niet weten, en dan weet je niet 100% zeker of je hem binnen kunt houden.

En zielig? Nee hoor, totaal niet. Mijn ouders hebben alleen maar binnen katten gehad en die waren echt niet ongelukkig. Onze kat zit lekker naar buiten te kijken, snuffelt door het raam als die openstaat en staat op het balkon naast ons, maar heeft totaal geen drang om naar buiten te gaan. Wel vindt hij aandacht fijn en zou hij het niet leuk vinden als wij hele dagen weg zijn. Het ligt er ook aan wat de kat gewend is, want die van ons die was soms wel 8u alleen bij zijn oude bazen en dat was geen enkel probleem.

Het ligt dus echt aan de kat. En ik raad je aan om gewoon blanco naar het asiel te gaan en te kijken welke kat je aanspreekt. Wij hadden een lijstje met katten, maar hebben die niet eens bekeken omdat onze kat aandacht vroeg en heel interessant voor ons was, om wie hij was. Hij stond ook niet eens online. Hij is gekeurd door de huisarts, heeft zijn entingen gehad en daar betaal je ook voor in het asiel. Wij waren €80 kwijt aan asiel kosten.

Qua voer krijgt die van een bakje brokjes per dag, en 2x een beetje zacht voer. Dit omdat hij slecht gebit heeft en moeilijk eet. Anders zou ik het alleen voor het slapen gaan geven, en verder de hele dag brokjes! Dat is gewoon van euroshopper en die vindt hij lekkerder dan whiskas haha.

Qua kattengrit hebben wij ook euroshopper omdat ik de kattenbak elke dag verschoon en leeg schep en het dan zonde vind om het duur te doen. Het heeft hier dus niet de kans om te stinken... Wink

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 11 feb 2011 - 6:06

Ow en wennen, dat gaat vanzelf. Vaak kunnen ze je in het asiel heel veel over de kat vertellen. Wie hij is, hoe die doet, hoe hij bv. met andere huisdieren is, hoe hij met kleine kinderen is en wat zijn verleden is. Ze hadden ons gewaarschuwd dat de kat het eng zou vinden omdat hij dat in het asiel ook vond. Maar hier thuis lag die na 10 minuten op de buik van mijn vriend, omdat hier geen andere katten waren, hij alle aandacht kreeg en zich blijkbaar op zijn gemak voelde. We hebben hem de kans gegeven om te wennen, lieten hem zelf komen, hadden zijn mandje en kattenbak zo gezet dat hij alleen kon zijn als hij wilde, en dat liep vanzelf.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 11 feb 2011 - 6:25

Wij wonen in een flat (op de eerste verdieping), dus de kat kan niet naar buiten, is dit 'erg' of ten nadele van de kat? Neehoor, er zitten genoeg katten in het asiel die nog nooit buiten zijn geweest, dus dan kan je voor zo'n kat gaan.
Op de website van het asiel staat bij de kat of ze buiten katten zijn of niet, begrijp ik het dan goed dat een kat die gewend is om naar buiten te gaan niet in een flat mag waar ze niet naar buiten kunnen? Bij het asiel waar ik was deden ze dat inderdaad niet omdat ze dat zielig vonden.
Opzich zit de kat niet vaak alleen, want wij studeren alle 2 nog. Worden katten erg eenzaam als ze vaak alleen zitten? Is het dus beter om 2 katten te nemen als je werkt? Hoeft niet, is van de kat afhankelijk. Daar kunnen ze je in het asiel meer over vertellen. Ik werk zelf 34 uur per week en één keer per maand 42 uur, maar mijn kat kan ertegen. Hij houdt ook helemaal niet van andere katten, zou een hel zijn voor hem als ik nog een kat zou nemen
Als je een kat uit het asiel haalt, hoe werkt dit dan met het wennen van de kat aan de flat? Gaat niet anders als bij een gewoon huis. Gewoon de kat de tijd geven om te wennen en niet pushen.
Heeft de kat nog inentingen nodig of verschilt dit per kat? Eén keer per jaar tegen kattenziekte/niesziekte. Maar ik doe het niet voor mijn kat.
Is een huisdier verzekering een goed idee? Ik vind het onzin, als ik een dure operatie zou moeten betalen sluit ik wel een lening af ofzo, so be it (zou het dus wel betalen).

Welke kattenbak korrels zijn het beste tegen geur? Ik gebruik houtkorrels, andere kleinere korrels liep hij het hele huis door. Vind ze ook niet stinken..
Vaker droog voer dan nat voer? Mijn kat is nogal kieskeurig en lust alleen droogvoer van Purina One. Lekker makkelijk :P Maar ik zou het gewoon afwisselen of 1x per dag natvoer en de rest droog.

Gast
Gast

Bericht  Inge vr 11 feb 2011 - 7:39

Mijn vriend en ik willen binnenkort een kat uit het asiel halen en aangezien ik nog nooit een kat heb gehad en niemand ken die katten uit het asiel hebben gehaald, heb ik een aantal vragen:

Wij wonen in een flat (op de eerste verdieping), dus de kat kan niet naar buiten, is dit 'erg' of ten nadele van de kat?
Nee hoor, katten kunnen heel prima binnen leven. Die van ons komen ook nooit buiten. Mocht je een balkon hebben, kan je ook je balkon Kattenproof maken zodat de kat afentoe het balkon op kan

Op de website van het asiel staat bij de kat of ze buiten katten zijn of niet, begrijp ik het dan goed dat een kat die gewend is om naar buiten te gaan niet in een flat mag waar ze niet naar buiten kunnen?
Opzich zit de kat niet vaak alleen, want wij studeren alle 2 nog. Worden katten erg eenzaam als ze vaak alleen zitten? Is het dus beter om 2 katten te nemen als je werkt?
Geldt niet voor alle katten maar voor sommige katten is het beter dat ze ook naar buiten kunnen. Asiel kan hier precies in vertellen welke kat wel en welke kat binnen kan leven.
Ik ben wel een voorstander van 2 katten, maar 1 kat hoeft zeker niet eenzaam te zijn. Er zijn ook katten die liever alleen zijn, net zoals er katten zijn die liever een maatje erbij hebben

Als je een kat uit het asiel haalt, hoe werkt dit dan met het wennen van de kat aan de flat?
Zal per kat verschillen denk ik

Heeft de kat nog inentingen nodig of verschilt dit per kat?
Meeste zullen inentingen gehad hebben, alleen de jaarlijkse inenting moet je zelf halen

Is een huisdier verzekering een goed idee?
Wij hebben er geen voor de katten

Welke kattenbak korrels zijn het beste tegen geur?
Wij gebruiken deze kattenbakvulling, erg tevreden over; http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenbakvulling/silicaatstrooisel/50038
Wij scheppen elke dag de drolletjes eruit en na een week verschonen we de hele bak, als je 1 kat hebt kan je er iets langer mee doen. Je hebt deze vulling ook met lavendelgeur en bloemengeur.

Vaker droog voer dan nat voer?
droogvoer is belangrijker voor de kat dan nat voer, nat voer is een soort van extraatje. Hier krijgen ze elke avond een beetje natvoer en overdag staat er droogvoer voor ze

Succes, leuk dat jullie een kat nemen
Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086

Bericht  Minx vr 11 feb 2011 - 7:49

Tenzij een kat erg weinig vocht binnenkrijgt. Dan is natvoer juist wel weer heel belangrijk.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  Gast vr 11 feb 2011 - 7:54

Ik denk wel dat een wat oudere kat die uit het asiel komt, al een redelijke "gebruiksaanwijzing" heeft. Ik zou dus van te voren goed informeren of het beestje goed binnen kan zijn. Is de kat gewend aan een buitenleven, dan zou ik een ander beestje kiezen die wel gewend is aan binnen leven.

Katten zijn sociale dieren, en als ze veel alleen zijn kunnen ze daar inderdaad eenzaam van worden. Persoonlijk ben ik een voorstander van minimaal 2 katten, dan hebben ze ook een soortgenootje om de dag mee door te brengen. Het hoeft nog niet eens heel erg te klikken tussen de dieren, maar een kat die de hele dag alleen is vind ik zielig. ( Hetzelfde geldt trouwens voor een hond, eigenlijk alle dieren wel. )

Kattebakkorrels moet je uitproberen, het verschilt per beestje wat ze prettig vinden en wat goed werkt. Dat merk je snel genoeg.

Altijd vaker droog voer geven, zo is mijn ervaring. Wel elke dag ( of nog beter, 2 x per dag ) schone waterbakjes met vers water. Nat voer is af en toe prima, maar hier zien we dat als verwennerij.

Inentingen en verzekeringen hebben wij allemaal niet gedaan, maar dat is persoonlijk. Ik ben wel de eerste die bij de dierenarts staat als een van de beestjes ziek wordt, maar dat zijn ze gelukkig nog nooit geweest. Plus, een verzekering dekt lang niet alles. Het is ook maar net wat je er voor over hebt.

Veel plezier met je nieuwe huisdier(en)!

Gast
Gast

Bericht  Aziraphale vr 11 feb 2011 - 8:39

Leuk, ik kan echt niet meer zonder onze katten! Heerlijke beesten Wink
Super dat je een (of twee?) asielkat een plekje wilt geven!

Wij hebben twee kittens uit het asiel, inmiddels zijn ze 8 mnd. Wij hebben bewust voor 2 gekozen, vooral met opgroeiende kittens. Die kunnen in mijn ogen niet zonder soortgenoot qua opgroeien. Ze zijn ook ZO lief samen, stoeien, knuffelen, racen, samen slapen, elkaar wassen.
Vaak zitten in het asiel ook katten die maatjes zijn en ze graag samen plaatsen. Ook zijn er veel solo-katten die juist geen katten gewend zijn of om zich heen dulden Wink Aan jou de keuze Wink

Natvoer is wel aan te raden, je kunt ook 1x per dag geven als extraatje. Is goed voor het vocht. Maar een waterfontein is oom geweldig en effectief om ze beter te laten drinken. Wij hebben de 'catmate' via Zooplus.
Mijn tip is wel om kwalitatief goed voer (brokken) te geven, dus geen supermarktzooi. Daar zitten allerlei overbodige stoffen in die zelfs schadelijk zijn op den duur. Ze eten er ook meer van dus kwaliteitsvoer (zoals Sanabelle) is dan goedkoper uiteindelijk en gezonder!

Veel plezier met de voorbereidingen!
Ps Wij hebben een ronde, rieten reismand als slaapmand. Die is veilig en vertrouwd, fijn als ze even naar de dierenarts etc moeten!! Gaan ze er zonder gedoe in.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast vr 11 feb 2011 - 9:24

TNMN schreef:Mijn vriend en ik willen binnenkort een kat uit het asiel halen en aangezien ik nog nooit een kat heb gehad en niemand ken die katten uit het asiel hebben gehaald, heb ik een aantal vragen:

Ik heb sinds augustus vorige jaar een katje! Ook eentje uit het asiel. Wij wonen ook in een bovenwoning dus onze kat komt ook niet buiten. Gaat prima.

Opzich zit de kat niet vaak alleen, want wij studeren alle 2 nog. Worden katten erg eenzaam als ze vaak alleen zitten? Is het dus beter om 2 katten te nemen als je werkt? Katten zijn solitaire dieren, dus ze kunnen best alleen zijn. Het is natuurlijk gezelliger als jullie thuis zijn smile

Als je een kat uit het asiel haalt, hoe werkt dit dan met het wennen van de kat aan de flat? Bij ons was het zo dat ze de eerste 4 weken 'op proef' was. Mocht het niet gaan kon ze gewoon terug. In het begin was ze heel erg bang en de eerste twee nachten miauwde ze ook alles bij elkaar en hing ze aan de kapstok. Ik heb haar toen maar op de slaapkamer gelaten en toen ze uiteindelijk op bed mocht slapen was het goed. Ik was bang dat ze hier aan ging wennen maar ze is langzaam gewend aan haar eigen mandje in de gang. Dat gaat nu goed. Ze hangt ook niet meer in de kapstok.
Heeft de kat nog inentingen nodig of verschilt dit per kat? Ja. Naar mijn weten moet een kat om jaar of half jaar een prikje. Ik loop liever zelf het risico niet, ook al is ze het binnen levende kat. Ze heeft al eens niesziekte gehad.
Is een huisdier verzekering een goed idee? Als je een kat hebt met veel kwaaltjes dan is dat een idee. Wij hebben er niet voor gekozen, simpelweg omdat ze binnen leeft en dus weinig risico loopt om iets te breken.

Welke kattenbak korrels zijn het beste tegen geur? Tegen de geur, zou ik geen dingen gaan kopen. Je moet gewoon die bak elke of om de dag verschonen. Dat is ook wel zo prettig voor de kat. Ik heb de goedkoopste van de C1000. €1,70 voor 8 liter.
Vaker droog voer dan nat voer? Alleen maar droogvoer voor de binnen levende kat.

Alvast bedankt voor het beantwoorden.

Gast
Gast

Bericht  TNMN vr 11 feb 2011 - 10:18

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga er later uitgebreid op antwoorden, maar ga nu even in bad.
TNMN
TNMN
Kletskop
Kletskop

Bericht  Aziraphale vr 11 feb 2011 - 10:21

Katten zijn trouwens echt geen solitaire dieren hoor! Ze worden 'solitair' omdat ze zo lang alleen zijn.
Ik ken veel mensen met meer dan 3 katten, sommige hebben er zelfs 8 en die slapen en spelen allemaal samen...zijn zelfs binnenkatten. Ti's mar hoe ze opgroeien en wat ze gewend zijn. Ik vind een opgroeiend kitten alleen (zonder een soortgenoot, mensen spreken geen 'kats') heel jammer.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Bericht  Minx vr 11 feb 2011 - 10:31

Sommige exemplaren zijn wel graag alleen maar dat is met mensen net zo daar zijn sommigen ook graag alleen. De katten van mijn vriend vinden elkaar ook erg lief. Zijn twee broertjes en die twee idioten want dat zijn het doen heel veel samen. Daarbij vind ik het zelf ook geweldig. Racen ze weer achter elkaar aan. Ploffen ze op elkaar om elkaar uitgebreid te gaan wassen.
Ook zijn het twee verschillende karakters de een vind apporteren bijvoorbeeld geweldig terwijl de ander daar weer niets van snapt die vind voetballen veel leuker.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast vr 11 feb 2011 - 10:36

Onze kat was er absoluut niet blij mee dat er een tweede bij kwam. Ze kunnen nog niet heel goed met elkaar maar de situatie is wel leefbaar. Ze negeren elkaar voornamelijk. Het zijn ook twee hele verschillende katten.

Gast
Gast

Bericht  Aziraphale vr 11 feb 2011 - 10:51

Megara schreef:Onze kat was er absoluut niet blij mee dat er een tweede bij kwam. Ze kunnen nog niet heel goed met elkaar maar de situatie is wel leefbaar. Ze negeren elkaar voornamelijk. Het zijn ook twee hele verschillende katten.

Hoe lang was ze alleen dan? Want dan was het inmiddels echt haar territorium.

Tuurlijk zijn er genoeg katten graag alleen, maar die zijn 9 vd 10 alleen opgegroeid.
Ik vind het jammer dat 'katten zijn solitair' vaak als feit wordt neergezet. Vroeger was het wel zo maar door evolutie is het zeker geen feit meer bij huiskatten.
Als je mijn katjes ziet, zul je niet meer denken dat katten solitair zijn Wink Zij zijn overigens helemaal geen familie en schelen 3 wk. Plus dat het een kater en poes is, die combi gaat super.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Bericht  Gast vr 11 feb 2011 - 10:56

Aziraphale schreef:
Megara schreef:Onze kat was er absoluut niet blij mee dat er een tweede bij kwam. Ze kunnen nog niet heel goed met elkaar maar de situatie is wel leefbaar. Ze negeren elkaar voornamelijk. Het zijn ook twee hele verschillende katten.

Hoe lang was ze alleen dan? Want dan was het inmiddels echt haar territorium.

Het is een mannetje. Hij heeft ruim vier jaar in het asiel doorgebracht en daarna twee jaar met mijn vriend mee gezworven. Hij heeft in die tijd in veel verschillende huizen gewoond. In het huis waar de tweede kat er bij is gekomen heeft de eerste zo'n drie maanden alleen gezeten denk ik. Hij moet sowieso niets hebben van andere katten. Als er hier eens een buurkat binnen komt dan is het een vreselijk geschreeuw en gevecht. De tweede is nog een halfjaar weg geweest van huis, weggelopen en daarna waarschijnlijk ergens binnen gehouden, later weer gevonden in een asiel. Toen de tweede weer binnen kwam was de eerste zo vreselijk boos. Dat werd ook meteen vechten en bijten. Dus ja, ergens is de eerste best territoriaal te noemen. Verder is het een heel leuk beest hoor, maar niet voor zijn soortgenoten.

Gast
Gast

Bericht  TNMN vr 11 feb 2011 - 12:13

Als ik dat dus lees, kan het best: katten alleen binnen. We willen graag meerdere katten, maar hebben niet zo'n grote flat. Als we ooit groter gaan wonen dan kan dat wel natuurlijk, gelukkig kunnen we de kat wel veel aandacht geven. Goede adviezen over dat het goedkope voer beter niet kan, maar de korrels gewoon wel.
Het enige probleem wat we nog hebben is toestemming krijgen van onze huurbaas, dit moet schriftelijk gebeuren dus morgen mail ik ze even om te vragen of het zou mogen. Het is natuurlijk wel in het voordeel dat een kat van een asiel vaak al wat minder speels is dan een kitten (tenzij het een kitten is die je uit het asiel haalt natuurlijk), dus dat onze banken en alles heel blijven (we huren gemeubileerd, vandaar).
We hebben verder geen balkon helaas, maar wel grote ramen zodattie lekker naar buiten kan kijken (als we er niet zijn). Klinkt gek, maar vind het echt zo leuk en spannend, ik mocht vroeger nooit een huisdier dus heb ik mezelf altijd beloofd dat zodra ik uit huis ging, ik een huisdier nam. Dat is inmiddels al weer bijna 2 jaar geleden, alleen mochten we in onze vorige flat helaas geen huisdieren. Ik hoop dus dat het in deze flat wel kan!
TNMN
TNMN
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast vr 11 feb 2011 - 12:25

Ah ik hoop voor je dat 't mag! Een kat is zoo leuk, geeft zo veel plezier en liefde!

Wij hebben trouwens al ruim 20 jaar katten in een flat; not a problem! De eerste 2 kitties groeiden samen op, sloopten niks! Fritsie (je misschien wel bekend, die prachtige kater van mij) was de eerste 9 maanden enigs-kitten en .. Dat hebben we gemerkt Very Happy Als hij (naar zijn idee geloof ik..) niet genoeg aandacht kreeg, ging-ie vervelend doen; negatieve aandacht is ook aandacht zegmaar. Uiteindelijk is-ie wel rustiger geworden hoor! Hoewel ik nog steeds een half uur per dag 'moet' spelen met 'm (kan ook heel makkelijk met een laserpennetje op de vloer en muur Very Happy ) na dat half uurtje rondrennen, is 't tijd voor een snoepje en knuffelen en dan gaat-ie slapen en heb ik geen last meer van 'm!

Doe ik dat half uurtje spelen níet... Gegarandeerd dat álles wat op tafel ligt, op de grond wordt gegooid Very Happy

Gast
Gast

Bericht  Minx vr 11 feb 2011 - 12:33

De katten van mijn vriend komen ook niet buiten. En ook is zijn huis niet zo groot. Als ze alleen thuis zijn hebben ze alleen de gang woonkamer en keuken. Dus dat is het probleem niet. Daarbij kunnen ze met zijn tweeen dan de energie kwijt.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  TNMN vr 11 feb 2011 - 12:35

Trisha, Frits is toch opperkat van het forum king Wat lief zeg, lekker verwennen mag toch best Wink Dat laser lampje, vinden katten dat echt zo leuk?
TNMN
TNMN
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast vr 11 feb 2011 - 12:41

TNMN schreef:Trisha, Frits is toch opperkat van het forum king Wat lief zeg, lekker verwennen mag toch best Wink Dat laser lampje, vinden katten dat echt zo leuk?

De mijne wel! Die vinden 't laserlampje écht geweldig! Ik kan rustig 20 minuten ze de kamer door laten rennen met 't lampje en als ik dan denk dat ze uitgeput zijn... Springen ze tóch weer op als ze de klik van 't lampje horen Very Happy Sukkels...

Ooit organiseer ik een 'Wie-wil-Frits-ontmoeten-meeting' Very Happy 10 november wordt-ie 5 jaar. Misschien is dat de perfecte gelegenheid Cool

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 11 feb 2011 - 12:45

Jaaa, een frits meeting! Dat vind ik een goed plan Very Happy

Gast
Gast

Bericht  Minx vr 11 feb 2011 - 22:44

Idd dat laserlampje vinden ze geweldig. Als je er een tijdje mee gespeeld hebt en er zelf zat van bent dan blijven ze zoeken op de plek waar ze het lampje voor het laatst gezien hebben
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast vr 11 feb 2011 - 23:01

Aziraphale schreef:Katten zijn trouwens echt geen solitaire dieren hoor! Ze worden 'solitair' omdat ze zo lang alleen zijn.
Ik ken veel mensen met meer dan 3 katten, sommige hebben er zelfs 8 en die slapen en spelen allemaal samen...zijn zelfs binnenkatten. Ti's mar hoe ze opgroeien en wat ze gewend zijn. Ik vind een opgroeiend kitten alleen (zonder een soortgenoot, mensen spreken geen 'kats') heel jammer.

Katten zijn solitaire dieren

Solitaire dieren (zoals katten) hebben privacy en onafhankelijkheid nodig. Ze houden er niet van hun territorium te delen met ander individuen, zoals andere katten, andere huisdieren of mensen.

Eigenaren van twee of meer katten behandelen deze dieren vaak als een groep die hun voorzieningen kunnen delen.
In werkelijkheid is het echter heel waarschijnlijk dat hun katten onafhankelijk van elkaar leven met weinig tot geen interactie. In dit geval is elk gedwongen contact (zoals het delen van de voederbak of de kattenbak) een potentiële bron van stress. Hoe meer katten in een huishouden, hoe meer problemen er kunnen ontstaan.

Samenleven met andere katten kan veel stress opleveren voor de kat waardoor de kans op medische - en gedragsproblemen toeneemt.

Bron: http://www.feliway.com/be_nl/Kattengedrag/Katten-zijn-solitaire-dieren

Gast
Gast

Bericht  Aziraphale vr 11 feb 2011 - 23:36

Brennuss schreef:
Aziraphale schreef:Katten zijn trouwens echt geen solitaire dieren hoor! Ze worden 'solitair' omdat ze zo lang alleen zijn.

Katten zijn solitaire dieren

Solitaire dieren (zoals katten) hebben privacy en onafhankelijkheid nodig. Ze houden er niet van hun territorium te delen met ander individuen, zoals andere katten, andere huisdieren of mensen.

Eigenaren van twee of meer katten behandelen deze dieren vaak als een groep die hun voorzieningen kunnen delen.
In werkelijkheid is het echter heel waarschijnlijk dat hun katten onafhankelijk van elkaar leven met weinig tot geen interactie. In dit geval is elk gedwongen contact (zoals het delen van de voederbak of de kattenbak) een potentiële bron van stress. Hoe meer katten in een huishouden, hoe meer problemen er kunnen ontstaan.

Samenleven met andere katten kan veel stress opleveren voor de kat waardoor de kans op medische - en gedragsproblemen toeneemt.

Bron: http://www.feliway.com/be_nl/Kattengedrag/Katten-zijn-solitaire-dieren
Ja, er staat wel meer op internet smile Ook juist het compleet tegenovergestelde. Het is niet wetenschappelijk bewzen of huiskatten nu solitair zijn, maar ook niet automatisch dat ze dan maar solidair zijn. Maar ik vind het wel heel erg zielig om een kitten (en eigenlijk ook katten in het algemeen) zonder soortgenoten te laten opgroeien. Dat is mijn mening.

Zo is er dus ook genoeg te vinden qua leesmateriaal dat gedomesticeerde huiskatten helemaal niet meer solitair zijn, maar dat heb je vast ook gezien toen je ging googlen maar niet hier gepost Wink Op basis van voedselbronnen in het wild met elkaar moeten delen, dan leven de wilde katten liever alleen. Maar daar is bij huisdier katten helemaal geen sprake van, die hebben gewoon hun voerbak.

Afhankelijk van de beschikbaarheid van voedselbronnen, zijn katten dus solitaire of sociale dieren. Indien ze de mogelijkheid hebben, zullen vrouwtjes familiegroepen vormen. Hun dochters blijven bij hen en krijgen op hun beurt kittens, zodat een matriarchale groep ontstaat. Zonen verlaten de groep wanneer ze geslachtsrijp worden.

Op basis van het natuurlijke gedrag is het dus aan te raden meerdere verwante katten te houden als huisdieren, zeker wanneer de katten binnen worden gehouden en geen contact kunnen leggen met andere katten uit de buurt. (wikipedia).

Conclusie
Wilde katten zijn vaak solitaire dieren die maar af en toe samenkomen. Verder zijn katten territoriale dieren, solitaire jagers en leven ze niet in een rangorde, dominantie kan wel voorkomen. Katten worden veel als huisdier gehouden, want gedomesticeerde katten blijken in tegenstelling tot hun voorouders wel degelijk sociale dieren te zijn die intensief sociaal gedrag vertonen ten opzichte van mensen en soortgenoten. Het is ook aangetoond dat vrij levende/verwilderde gedomesticeerde katten sociale groepen vormen. De neiging tot sociaal gedrag van gedomesticeerde katten blijkt cultureel erfelijk. De gedomesticeerde kat heeft echter ook nog trekken van het asociale gedrag van de wilde kat behouden. Maar als katten behoefte aan gezelschap hebben, zoeken ze graag aandacht van de mens. Als katten langdurig alleen gelaten worden zonder soortgenoten kunnen ze eenzaam zijn. Bij de katten die alleen in huis gehouden worden en niet naar buiten kunnen komt ook meer probleemgedrag voor. Van abnormaal of probleemgedrag is sprake als normaal gedrag te vaak wordt herhaald. Dit gedrag vermindert als katten niet te veel alleen zijn. Vooral mensen die de hele dag weg zijn en de kat binnenshuis laten kunnen het beste twee katten samen houden. De katten kunnen elkaar stimuleren. Als de kat buiten kan rondzwerven op de dag, kan hij op deze manier zijn behoefte aan sociaal contact vervullen. Om stress en verveling te voorkomen of te verminderen kan de omgeving verrijkt worden via afleiding met speeltjes of objecten – zeker voor een kat die alleen en binnenshuis wordt gehouden is dit erg belangrijk.

En dit is dan mijn bron...: http://www.kattengedragcentrum.nl/10-Eenzame-katten-en-gedragsproblemen.html
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Bericht  Aziraphale vr 11 feb 2011 - 23:57

P.s.

Dat iemand 1 kitten alleen houdt moet je zelf voor kiezen, maar ik vind het heel vervelend dat er maar steeds wordt gezegd dat huiskatten solitair zijn. Dit is gewoonweg niet zo. Zo kun je het misschien leuk voor jezelf verantwoorden, maar geef het dan niet als overduidelijk advies.
Zeker voor een opgroeiend kitten vind ik het ontzettend belangrijk dat er een andere kitten bij is. Ze leren elkaar zoveel, ze creeëren spiermassa door met elkaar te spelen, ze slapen samen, samen ontdekken. Ze klauwen lekker naar elkaar en niet in mijn gezicht, want dat mag ineens niet. Snapt een kitten weinig van. Ik zie het ook zelf, bij mijn kittens/inmiddels bijna katten Wink.

Als ik google met de term: 'katten zijn solitaire dieren', zoals Brennus deed, dan krijg je daar natuurlijk je gewenste antwoord wel. Als ik zoek op 'bananen zijn zwart' dan zal ik daar ook sites over vinden, terwijl in het algemeen bananen geel zijn....
Als je zoekt met steekwoorden, 'katten solitair' dan vind je hele andere sites met andere info, die op een eerlijkere manier solitair en solidair naast elkaar zal zetten en vergelijken.

Voor de TO heeft deze discussie weinig nut, want (helaas!!) zijn er genoeg oudere katten in het asiel die inmiddels geen andere katten meer dulden, omdat ze alleen zijn opgegroeid of een zwerversbestaan hebben geleid. Voor die katten is het juist super dat er mensen zijn die maar 1 kat kunnen/willen houden. Maar ik vind het wel jammer dat er uiteindelijk steeds meer kittens en volwassen katten op deze manier in het asiel belanden, wegens gedragsproblemen omdat ze een soortgenoot missen, of juist omdat ze een soortgenoot hebben moeten missen en er dan ineens blijkt dat de kat in kwestie niet met andere katten (wegens samenwonen etc.) overweg kan. Of dan ineens overmatig gaan sproeien (territoriaal gedrag, logisch als je lang alleen bent).
Ik zou echt niet graag de enige mens in een huis vol katten zijn....al zijn de wolvenverhalen inmiddels ook bekend. Met opgroeiende kinderen die door wolven worden grootgebracht, en uiteindelijk kunnen/willen deze kinderen ook niet zomaar terug in een mensenmaatschappij.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud