Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

kattenvragen!!

5 plaatsers

Ga naar beneden

kattenvragen!! Empty kattenvragen!!

Bericht  ijsjemeisje di 17 jan 2012 - 7:29

Ik woon sinds kort op mijzelf.
(Binnenkort zal ik hier even foto's plaatsen van mijn huisje)

Eerst wilde ik graag een klein hondje maar ik werk vaak 4 a 5 dagen in de week en dan is het sneu voor zo'n beestje om zolang alleen te zijn.

Nu zit ik te denken aan een kat. Ik wil geen kitten maar een iets oudere kat.
Ik woon in een flat en ik heb geen aparte kamer voor de kat.
Maar nu zit ik met een aantal vragen.

Hoeveel geld ben je ongeveer per maand kwijt aan een kat? voer enzo?
Hoeveel keer stofzuig je in een week?
Ruik je ook als je een kat hebt? Hoevaak verschoon je de kattenbak?
Maakt een kat veel dingen stuk? bijv haken in de bank, aan het behang krabben?

Ik snap dat er weleens wat kan sneuvelen wanneer je een kat heb en het ligt natuurlijk ook aan de kat zelf.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
ijsjemeisje
ijsjemeisje
Prater
Prater

Aantal berichten : 747
Punten : 849
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kattenvragen!! Empty Re: kattenvragen!!

Bericht  Lejow di 17 jan 2012 - 7:38

ijsjemeisje schreef:Ik woon sinds kort op mijzelf.

Eerst wilde ik graag een klein hondje maar ik werk vaak 4 a 5 dagen in de week en dan is het sneu voor zo'n beestje om zolang alleen te zijn.

Hoeveel geld ben je ongeveer per maand kwijt aan een kat? voer enzo? Dat kun je zo duur maken als je wilt, je hebt een zak voor 2 euro bij de supermarkt, maar je kunt ook kijken naar voer van Royal Canin bijvoorbeeld. Hier hebben ze minder van nodig, is goed voor de vacht, stinken ze minder van enz. Wij hebben 2 binnenkatten en gebruiken Royal Canin indoor. Dit bestellen we bij Zooplus, voor 55 euro een zak van 10 kilo. Hier doen we denk een kleine 3 maanden mee.
Verder kopen we zakken van 10 kilo kattengrid, voor 10 euro, van Kitty friend extra. Hier doen we een kleine maand mee. Je kunt er 4 bakken uithalen. We hebben 2 bakken, die we om de 2 weken helemaal schoonmaken, en verder 3 keer per week uitscheppen (door het voer gaan ze ook minder naar de bak).

Hoeveel keer stofzuig je in een week? 3 x za/di/do
Ruik je ook als je een kat hebt? Hoevaak verschoon je de kattenbak? zie hier boven. 3 x per week schoonscheppen en om de zaterdag helemaal schoonmaken met water en sop. Hier ruik je het naar mijn idee niet, alleen soms als ze net naar de bak zijn geweest (en het niet begraven...)
Maakt een kat veel dingen stuk? bijv haken in de bank, aan het behang krabben? ligt compleet aan de kat. Wij hebben hier geen behang, dus daar kunnen ze niet in, maar de bank hebben ze helaas wel eens te pakken gehad. Van de stoelen blijven ze dan weer af. Zorg gewoon voor een goede, grote krabpaal (katten willen zich goed kunnen afzetten tegen de paal), dan kunnen ze zich daar in ieder geval ook mee vermaken

Ik snap dat er weleens wat kan sneuvelen wanneer je een kat heb en het ligt natuurlijk ook aan de kat zelf.

Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast di 17 jan 2012 - 7:55

ijsjemeisje schreef:

Ik had van die dure kattenbakvulling, van die parels die je echt helemaal niet ruikt. Was iets van 10 euro per zak, maar die konden dan ook een week of 3 in de bak blijven zitten. Brokjes had ik van de Aldi (mijn kat lustte geen dure merken, raar beest).
Hoe vaak stofzuig je in een week?
Dat moest ik wel elke dag doen hoor. De haren zaten echt overal, niet normaal! In de was, in de gordijnen, hij moest niet op de bank gaan liggen want als je er dan zelf op ging zitten kon je je broek meteen in de was doen. Ook de korreltjes uit de kattenbak blijven aan de pootjes hangen en liggen dus overal, ook was hij niet heel netjes met de brokjes, die lagen door de halve keuken.
Ja. Die parels ruik je vrijwel niet, maar de kat zelf ruikt ook wel een klein beetje, zeker als hij niet naar buiten kan.
Die van mij niet. tot op het moment dat mijn vriend bij me weg ging en ik verhuisde naar een appartement, waar hij niet meer naar buiten kon. Hij werd toen eenzaam en opstandig en ging aan mijn stoelen krassen. Hij is toen verhuisd naar mijn ouders, waar hij buiten kan en waar vajker iemand thuis is en toen was het meteen over. Als je echt niet wil dat hij gaat krassen kun je beter een oudere kat uit het asiel nemen, waarvan je weet dat hij het niet doet. Je kunt nooit 24 uur per dag bij een kitten blijven om het af te leren.

Gast
Gast

Bericht  piene1983 di 17 jan 2012 - 8:18

ijsjemeisje schreef:Ik woon sinds kort op mijzelf.

Hoeveel geld ben je ongeveer per maand kwijt aan een kat? voer enzo? Dat kun je zoals hierboven gesteld zo duur maken als je zelf wilt. Mijn ervaring is wel dat je met goedkoper voer niet perse goedkoper uit bent. Van goedkoper voer eten katten veel meer waardoor je er in verhouding veel van nodig hebt en snel weer nieuwe moet kopen. Een van onze katten heeft last van blaasgruis waardoor wij hier speciaal voer voor geven, dat ligt in lijn van Royal Canin en kost 35 euro voor 5 kilo. Hier doen we ongeveer een week of 8 mee, iedere avond een bakje. Kattengrit kopen we in grote zakken van 20 liter voor 10 euro, van Biokats. Uit een zak halen we maximaal 3 bakken, onze katten houden van graven... Dus omgerekend per maand is dat voor eten en grit zo'n 30 á 35 euro.
Hoeveel keer stofzuig je in een week? Wij stofzuigen 1 á 2 keer per week... Zijn een beetje lui, het zou wel vaker moeten. 1 keer goed en 1 keer met de Franse slag.
Ruik je ook als je een kat hebt? Hoevaak verschoon je de kattenbak? Hier ruik je niet dat we katten hebben, aan meerdere mensen gevraagd ( ook mensen die serieus eerlijk zouden antwoorden) en eenieder stelt dat je het niet ruikt. Nou hebben wij ook wel bij alle drie de kattenbakken luchtverfrissers staan en verversen we regelmatig de filters. De kattenbakken ( op iedere verdieping eentje) verschonen we iedere twee weken, de ene op zolder iets minder vaakt omdat deze nauwelijks gebruikt wordt. Daarnaast scheppen we ze iedere dag even leeg met een speciaal schepje.
Maakt een kat veel dingen stuk? bijv haken in de bank, aan het behang krabben? Onze katten zijn heel braaf en gebruiken alle krabpalen en planken goed, we hebben de staander van de open trap naar zolder helemaal met sisal omwikkeld en hier klimmen ze met gemak en plezier in. Toch zijn de stoelen en de bank niet veilig, ook het bed hebben we onder handen genomen. Niet heel erg maar je ziet wel dat ze erin gehangen hebben. Wij zijn hele dagen van huis dus niet altijd in staat om ze te corrigeren, wij hebben het voor lief genomen.

Vergeet ook niet dat je ook dierenartskosten hebt. Onze katten gaan wel naar buiten dus die laten we sowieso inenten, dat is voor binnenkatten ook nodig natuurlijk maar dat luistert minder nauw. Laatst had een van onze katten een verstopping van zijn blaas door gruis, dat was ook een mooie rekening van 250 euro nog buiten de kosten van het voer dat hij de eerste periode moest eten. Dat moet je in je achterhoofd houden, de katten van mijn ouders ( 3 stuks) hebben nooit iets dus dat kan natuurlijk ook. Daarnaast zorgen wij dat de directe buren hun bloembedjes met cacaodoppen kunnen bedekken, daar hebben onze katten een hekel aan dus dan blijven de perkjes kak-vrij. Voor onze buren hebben we laatst een belangrijk deel van een hor betaald omdat een van onze katten het gezellig vond om hun hond te pesten en door het raam naar binnen klom. Wij willen katten en laten ze naar buiten en ondanks dat we drie kattenbakken hebben en deze schoon zijn kunnen we niet voorkomen dat ze hun behoefte ergens anders doen anders dan ze binnen houden, zo proberen we de buren tegemoet te komen. En af en toe komt er een kat met een nat pak thuis omdat er een emmer water overheen gekieperd is, jammer en eigenlijk schuld! Ze kijken daarna wel uit en van een nat pak gaan we niet dood.

Katten zijn geweldig, ik ben zo blij met onze twee exemplaren. Ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen met een extra bewoner straks...
piene1983
piene1983
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 651
Registratiedatum : 10-07-11

Bericht  Aimee di 17 jan 2012 - 8:26

Ik heb zelf bij mijn ouders thuis altijd een hond gehad. Nu ik samen woon met mijn vriend hebben we katten, en ik moet zeggen dat ik het echt niet te vergelijken vind... De enige overeenkomst is dat het gezellig is dat je niet alleen thuis bent. Ik ben er nu dan ook achter dat ik echt geen kattenmens ben. Ik tolereer ze, en zorg goed voor ze, maar ik heb totaal geen connectie(gelukkig mijn vriend wel, die is hardstikke gek met ze, dus geen reden tot medelijden hoor Wink ). Ze doen waar ze zin in hebben en vooral nu tijdens de zwangerschap kan ik dat slecht hebben. Bijvoorbeeld in de box liggen; een hond kan daar ten eerste vaak niet eens inkomen en je kan hem leren dat het ook niet mag. Katten steken nog net hun middelvinger niet naar je op en zullen toch gewoon in de box gaan liggen als ze de kans krijgen. Net als met op de aanrecht springen, aan de bank krabben etc. De uitspraak 'honden hebben een baas, katten hebben personeel' gaat zeker op.

Dus ik zou er nog even goed over na denken waarom je een kat wilt en wat je ervan verwacht. Als je alleen liever een kat dan een hond wilt omdat je het zielig vind dat een hond de hele dag alleen is zou ik er nog even heel goed over nadenken...
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Bericht  Le Chat Noir za 21 jan 2012 - 1:33

Verschilt, onze kat heeft nu Royal Canin, dit kost 15 euro per maand. Eerder kreeg ze supermarktvoer, dan was het de helft ongeveer. Verder meestal 1 keer per jaar naar de dierenarts voor inenting en controle, reken op 30 euro. Ook bijna elke maand een vlooienpipetje: 6 euro per stuk + 4 keer per jaar ontworming 2 of 3 euro per pil. Kattengrit doen wij nu wel langer mee, maar reken bij een binnenkat toch gauw op een tientje (?) per maand.

Hoeveel keer stofzuig je in een week?
We hebben ook nog een klein hondje. Beide maken wel troep, maar de hond denk ik het ergste. Sowieso wel 3 keer per week.

Nee ruik je niet. Het hangt er vanaf waar de kattenbak staat. En je moet gewoon gelijk poep er uit scheppen en wekelijks verschonen. Goed kattengrit en goed voer doen ook wonderen. Verder ruikt een kat normaalgesproken wel lekker, als het goed is besteden ze heel wat tijd aan het wassen.

Onze kat heeft op haar eerste dag thuis uit het asiel direct flink aan een bank gekrabt... Daarna heeft ze eigenlijk nooit meer ergens aan gekrabt. Alleen aan de schuttingdeur en ze haakt altijd met haar nageltjes aan de tussendeur, ze kan dan door het glas heenkijken als ze op haar achterpoten staat... Verder niets.

Ik zou je aanraden een kat uit het asiel te halen. Goed de kat bestuderen en advies vragen aan de medewerkers. Wij woonden eerst ook op een flat en zij schatten in dat onze kat wel rustig genoeg was om binnen te kunnen blijven, wel met het idee dat we na een jaar of twee wel naar een woning met tuin zouden verhuizen. Na ruim een jaar zijn we toen verhuisd en merk wel dat ze zich toch prettiger voelt nu ze naar buiten kan. Dus als je echt een binnenkat wilt, zou ik echt voor een ouder beestje gaan wat geen behoefte heeft om naar buiten te gaan. Bovendien heb je dan ook minder kans dat ze ergens aan krabben of in je gordijnen hangen.

Moet trouwens wel lachen om het berichtje hier boven. Als je geen kattenliefhebber bent kan ik me best voorstellen dat je zo naar een kat kijkt. Ik vind dat juist weer geweldig leuk aan zo'n beest. We hebben ook een hondje, dat is echt een heel ander karakter. Van beide kan ik erg genieten. Ook de miscommunicatie tussen die twee is vaak best wel komisch.
Ik heb zelf meer aan het hondje in de zin van knuffelen en aanhankelijkheid. Een hond is echt op je gericht, de kat doet gewoon haar eigen ding. Maar als de kat besluit dat het haar dagelijkse knuffelmomentje is en uit zichzelf bij je komt, dan heeft dat ook wel weer wat.
Le Chat Noir
Le Chat Noir
Prater
Prater

Aantal berichten : 1319
Punten : 1367
Registratiedatum : 30-12-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud