Nibud en de buffer berekening
+15
Hoochie
mezzoforte
PapillonRose
Sterrin_
Floor
SoGood
Rovine
Charles
_Lacey_
Luce
GreenGrass
Plien84
Sarah1985
Rush
Caroow
19 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: Nibud en de buffer berekening
bij ons wordt aangegeven minimale buffer 4400, huidige buffer 5000 (we hebben net een deel hypotheek afgelost op 1 januari dus er stond veel meer op), gemiddelde buffer 33.250.
Floor- Ratel
- Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10
Sogood schreef:Bij mij maakt het verschil niet uit tussen koop en huur, is hetzelfde. Snap er niks van. Ik zie ook alleen maar een minimum bedrag.
Je ziet drie balkjes, links is minimum, midden wat je hebt & rechts gemiddeld.
Gast- Gast
Ons minimum is 5000 euro. Meestal zitten wij daar wel op, alleen nu even niet door een dure verbouwing. Advies is voor een huurhuis 7150 euro, voor een koophuis 17.000 euro
Gast- Gast
Bij alles wat ik invul is het minimum bedrag maar 4000 euro. Snap niet waarom het bij jullie zo hoog is, hij past het gewoon niet aan!
SoGood- Ratel
- Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10
En wat is advies dan?Pippa schreef:Sogood schreef:Bij mij maakt het verschil niet uit tussen koop en huur, is hetzelfde. Snap er niks van. Ik zie ook alleen maar een minimum bedrag.
Je ziet drie balkjes, links is minimum, midden wat je hebt & rechts gemiddeld.
SoGood- Ratel
- Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10
Ons minimum is 6000 euro, en gemiddeld 18000.
Hoe komen jullie op zulke hoge bedragen? Wij hebben een koophuis.
Iig zitten wij hoger dan het minimum.
Sterrin_- Prater
- Aantal berichten : 841
Punten : 863
Registratiedatum : 27-10-12
Sterrin_ schreef:Ons minimum is 6000 euro, en gemiddeld 18000.
ik heb geen idee waarom het gemiddelde bij ons zo hoog is. wij hebben ook een koophuis. misschien ligt het aan de salarissen?
Floor- Ratel
- Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Mijn minimum is 4000 en het gemiddelde 4500. Scheelt denk ik dat ik alleen woon met 1 kind, in een huurwoning, met goedkope auto en geen bijzonder hoge inkomsten. Ik zit trouwens wel iets boven het gemiddelde. Alleen kan ik op het moment even niet sparen en daar krijg ik dan wel de kriebels van, haha.
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Floor schreef:Sterrin_ schreef:Ons minimum is 6000 euro, en gemiddeld 18000.
ik heb geen idee waarom het gemiddelde bij ons zo hoog is. wij hebben ook een koophuis. misschien ligt het aan de salarissen?
Hmmm, ja. Ik heb onze heel laag aangehouden.
Sterrin_- Prater
Haha! 60.000 euro. We hebben wel veel, maar dat redden we niet.
Gast- Gast
Ons minimum is 4400 euro, ben alvast van nieuwe woonsituatie uitgegaan. Dat hebben we nu niet, over paar maanden wel.
mezzoforte- Prater
- Aantal berichten : 970
Punten : 1016
Registratiedatum : 03-02-12
Minimum is iets onder de 5000 maar gemiddeld 40000. Waarom zit daar zo'n mega groot verschil in
Hoochie- Prater
- Aantal berichten : 846
Punten : 1082
Ik zit er boven, maar ik moet een minimum hebben van 3500 euro en gemiddeld is 6000 euro. Ik heb een huurwoning en verdien niet super veel. Daarnaast zal de dagwaarde van mijn auto ook niet heel hoog zijn.
Blond- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Ons gemiddelde zit ook hoger denk ik door de dagwaarde van onze auto`s.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
_Liv schreef:Haha! 60.000 euro. We hebben wel veel, maar dat redden we niet.
Bij ons ook zoiets, 65.000 zelfs, maar dat halen we toch echt lang niet!
Snap dat ding niet...moet wel inkomsten ingeven maar niet de uitgaven. Vind daardoor niet-echt realistisch.
Flower_L- Ratel
- Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11
Is het niet zo zo dat dat gemiddelde gebaseerd is op wat andere mensen van jouw leeftijd, inkomen, aantal kinderen en typpe huis gemiddeld op de bank hebben staan. Daarom is het verschil natuurlijk ook zo groot. Wat het Nibud aan minimum adviseert is wat zij nodig achten.
En uitgaven maakt toch niet uit voor deze cijfers. Het minimum is gewoon een adviesbedrag wat zij adviseren op basis van jouw gegevens en dat jij daar niet aan komt omdat je meer uitgaven hebt dat verandert toch niets aan dat bedrag. En het verandert ook niets aan het gemiddelde bedrag wat anderen met gelijke gegevens aan spaargeld hebben (die houden waarschijnlijk meer over of besteden het (niet) aan andere dingen).
Ik had een adviesbedrag van minimiaal ca. 3.500 euro en een gemiddelde van iets van 27.900. Nou daar zit ik dan wel boven.
En uitgaven maakt toch niet uit voor deze cijfers. Het minimum is gewoon een adviesbedrag wat zij adviseren op basis van jouw gegevens en dat jij daar niet aan komt omdat je meer uitgaven hebt dat verandert toch niets aan dat bedrag. En het verandert ook niets aan het gemiddelde bedrag wat anderen met gelijke gegevens aan spaargeld hebben (die houden waarschijnlijk meer over of besteden het (niet) aan andere dingen).
Ik had een adviesbedrag van minimiaal ca. 3.500 euro en een gemiddelde van iets van 27.900. Nou daar zit ik dan wel boven.
rapa nui- Kletskop
- Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10
rapa nui schreef:Is het niet zo zo dat dat gemiddelde gebaseerd is op wat andere mensen van jouw leeftijd, inkomen, aantal kinderen en typpe huis gemiddeld op de bank hebben staan. Daarom is het verschil natuurlijk ook zo groot. Wat het Nibud aan minimum adviseert is wat zij nodig achten.
Ja, dat zeg ik ook bij de openingspost, dat het het gemiddelde is wat andere mensen in dezelfde situatie hebben. En daarom ben ik benieuwd naar anderen of het klopt, omdat ik het een bizar hoog bedrag vind.
Gast- Gast
Ik vraag me af waar ze het gemiddelde vandaan halen. Wij zitten daar met een zeer groot verschil onder, en nog hebben wij significant meer dan het aanbevolen minimum...
In onze situatie zou de gemiddelde buffer € 48.450,00 bedragen.. Wat een astronomisch hoog bedrag.
In onze situatie zou de gemiddelde buffer € 48.450,00 bedragen.. Wat een astronomisch hoog bedrag.
Gast- Gast
Het is natuurlijk een gemiddelde. Ik kom uit een omgeving waar mensen ook relatief veel spaargeld hebben (dus wel op het gemiddelde zitten of erboven). En dan geen mensen met superhoge salarissen maar gewone mensen met een normale baan (ok, klussen wel vaak bij). Sommigen gaan tijdens de studie wel op kamers maar veel gaan ook meteen werken en blijven tot hun trouwen thuis wonen zonder dat er kostgeld betaald moet worden. Je kunt dan natuurlijk behoorlijk sparen. Er volgt dan vaak wel een koophuis waar ook geld in gaat zitten maar toch houden ze een flinke spaarpot achter de hand. Voor het geval dat. Als je eenmaal een mooie basis spaargeld hebt dan blijft dit vaak ook wel als je geen echte uitspattingen doet of niet werkloos wordt. Ik had ook een flinke basis, laat uit huis gegaan, wel een koophuis gekocht maar niet al mijn geld erin gestoken. Ook al kan ik momenteel dan niet veel sparen ik zit nog wel boven het gemiddelde bedrag. En ik heb mezelf ook opgelegd om meteen als mijn salaris binnenkomt een bedrag over te maken naar mijn spaarrekening, dan kan ik het die maand ook niet uitgeven.
Ik verbaas me er hier en vooral ook op bv het Viva forum (zijn mensen denk ik gemiddeld ook wat ouder dus zouden meer mogelijkheden moeten hebben om te sparen) vaak over hoe weinig spaargeld mensen hebben of willen hebben. En dan gaat het me niet om mensen die het echt niet kunnen maar ik verbaas me er vaak over dat mensen met een dubbel inkomen, nog geen kinderen en op zich niet al te veel kosten toch maar relatief weinig sparen onder het motto van we leven nu en we zien het later wel. Ik heb ook mooie en dure reizen gemaakt en ook wel andere dingen gekocht maar daarnaast mezelf wel altijd gedwongen om ook te sparen en gaf mezelf dan een maximum zakgeld per maand voor leuke dingen. En dan kom je wel een dat gemiddelde bedrag.
Ik verbaas me er hier en vooral ook op bv het Viva forum (zijn mensen denk ik gemiddeld ook wat ouder dus zouden meer mogelijkheden moeten hebben om te sparen) vaak over hoe weinig spaargeld mensen hebben of willen hebben. En dan gaat het me niet om mensen die het echt niet kunnen maar ik verbaas me er vaak over dat mensen met een dubbel inkomen, nog geen kinderen en op zich niet al te veel kosten toch maar relatief weinig sparen onder het motto van we leven nu en we zien het later wel. Ik heb ook mooie en dure reizen gemaakt en ook wel andere dingen gekocht maar daarnaast mezelf wel altijd gedwongen om ook te sparen en gaf mezelf dan een maximum zakgeld per maand voor leuke dingen. En dan kom je wel een dat gemiddelde bedrag.
rapa nui- Kletskop
- Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10
rapa nui schreef:Is het niet zo zo dat dat gemiddelde gebaseerd is op wat andere mensen van jouw leeftijd, inkomen, aantal kinderen en typpe huis gemiddeld op de bank hebben staan. Daarom is het verschil natuurlijk ook zo groot. Wat het Nibud aan minimum adviseert is wat zij nodig achten.
Maar misschien heb ik wel 50 huisdieren of 10 kinderen. Die vraag werd niet gesteld. Wel hoogte kinderopvangtoeslag....maar ze weten niet hoeveel ik per maand betaal aan opvang. Dat kan 400 zijn....maar ook 1000. Ga er even vanuit dat de berekening kinderopvangtoeslag tov salaris niet op de achtergrond draait.
Ik vind het wel degelijk van belang. Nu baseren ze het voornamelijk op de hoogte van de huidige buffer heb ik het idee.
Flower_L- Ratel
- Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11
Ik vind dat mijn vriend en ik toch ook een behoorlijk bedrag op onze spaarrekening hebben. Ik vind dat wij goed sparen, en toch blijkt dat dus nog niet eens in de buurt te komen van het 'gemiddelde'.
Als bij ons én de auto kapot gaat en er moet ook nog onderhoud aan onze woning worden gepleegd (bijv. vervangen van kozijnen), dan kunnen we dat bekostigen. Dus dan denk ik dat we wel goed zitten.
Als bij ons én de auto kapot gaat en er moet ook nog onderhoud aan onze woning worden gepleegd (bijv. vervangen van kozijnen), dan kunnen we dat bekostigen. Dus dan denk ik dat we wel goed zitten.
Gast- Gast
rapa nui schreef:Het is natuurlijk een gemiddelde. Ik kom uit een omgeving waar mensen ook relatief veel spaargeld hebben (dus wel op het gemiddelde zitten of erboven). En dan geen mensen met superhoge salarissen maar gewone mensen met een normale baan (ok, klussen wel vaak bij). Sommigen gaan tijdens de studie wel op kamers maar veel gaan ook meteen werken en blijven tot hun trouwen thuis wonen zonder dat er kostgeld betaald moet worden. Je kunt dan natuurlijk behoorlijk sparen. Er volgt dan vaak wel een koophuis waar ook geld in gaat zitten maar toch houden ze een flinke spaarpot achter de hand. Voor het geval dat. Als je eenmaal een mooie basis spaargeld hebt dan blijft dit vaak ook wel als je geen echte uitspattingen doet of niet werkloos wordt. Ik had ook een flinke basis, laat uit huis gegaan, wel een koophuis gekocht maar niet al mijn geld erin gestoken. Ook al kan ik momenteel dan niet veel sparen ik zit nog wel boven het gemiddelde bedrag. En ik heb mezelf ook opgelegd om meteen als mijn salaris binnenkomt een bedrag over te maken naar mijn spaarrekening, dan kan ik het die maand ook niet uitgeven.
Uit zo'n omgeving kom ik dus ook. En wij hebben het ook op deze manier gedaan. We hebben nu nog redelijk wat spaargeld, maar toch wil ik er nog wat bij hebben om weer aan een bepaald bedrag te komen. Ik word zenuwachtig als ik daar onder zit. We kunnen nu niet veel meer sparen per maand, en we zijn aan het klussen, maar we gaan gelukkig weer omhoog. Voelt veel beter voor mij!
Sterrin_- Prater
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: