Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

+12
Urban Naked
Ilargi
Alex
Twellie
Starla
piertje
Burn
Antibes
silly-one
Marin
Elliot
Bolleke
16 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  Bolleke zo 16 dec 2012 - 23:55

Mijn zoon kwam deze week thuis met het kerstverhaal, echt ontzettend leuk. Hij wist heel veel dingen die ik al weer "vergeten" was, en waarvan ik steeds dacht "oh ja!"

Weten jullie het volledige kerstverhaal, en geloven jullie erin? Ik ben zelf niet gelovig maar ik geloof wel in het kerstverhaal, dat ze op weg waren naar een volkstelling etc. Alleen dat Jezus achteraf de zoon van God is, geloof ik niet.

Wat geloven jullie? Vinden jullie het allemaal onzin, zitten er waarheden in, of geloven jullie alles?
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  Elliot zo 16 dec 2012 - 23:59

Ik ken het kerstverhaal goed, al ben ik al jaren niet meer naar de kerk geweest en is het dus wel weer een tijd geleden sinds ik het voor het laatst gehoord/gelezen heb. Ik geloof in het verhaal zoals ik in de bijbel geloof. Ik denk dat de grote lijnen kloppen, maar dat er ook dingen inzitten die je zelf moet interpreteren. Bijvoorbeeld dat Jezus is geboren uit een 'onbevlekte ontvangenis', dat geloof ik niet. Ik denk dat zij gewoon zwanger was van Jozef, en God hun zoon heeft uitgekozen als uitverkorene om de Messias te worden.
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  Marin ma 17 dec 2012 - 0:04

Ik ken het kerstverhaal vrij goed, doordat dat elk jaar uit de Bijbel voorgelezen werd, ik zelf er boekjes over las en we naar het kerstspel in de kerk gingen. Ik zei gisteren nog tegen m'n vriend, dat ik het later wel heel erg zou waarderen als ik gewoon met m'n kinderen naar een kerstspel in de kerk kan gaan. Hij is echt heel erg atheïstisch, maar ik vind dit gewoon een belangrijk onderdeel van mijn eigen jeugd en zou het daarom ook willen doorgeven.
Ik denk zeker dat het op waarheid berust is en vind het een mooi verhaal, en sta er verder hetzelfde in als Caroline.

Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  silly-one ma 17 dec 2012 - 0:07

Ik durf wel te zeggen dat ik het verhaal goed ken. Ik ga al jaren met kerst naar de kinderviering plus nog eens naar de nachtmis. Puur omdat ik het mooi vind en de sfeer dan geweldig vind.
Dit jaar zal ik bij de kinderviering ook zelf meedoen om mijn neefjes te begeleiden als herder. Mijn zus en zwager zijn Maria en Jozef en mijn jongste neefje is Jezus. Dus het is echt een familieviering nu haha.

Ooit hebben ze in de kerk het kerstverhaal van Toon Hermans verteld. Geweldig verhaal en ik denk dat een hoop fragmenten van dat verhaal heel goed kunnen kloppen.
Ik geloof niet alles, ik met RK opgevoed, maar meer met de normen en waarden van het RK. In vele verhalen van het OT en NT zitten in mijn ogen boodschappen over hoe je om dient te gaan met de mensen om je heen en er zitten verschillende levenslessen in.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  Gast ma 17 dec 2012 - 0:11

Ik ken het kerstverhaal en ik geloof er ook in. Bepaalde details zullen ook niet voor niks in de bijbel beschreven zijn.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  Bolleke ma 17 dec 2012 - 0:50

Stofzuiger, welke kleine details bedoel je?

Ik geloof zelf niet in de onbevlekte ontvangenis. Ik denk dat het gewoon een kindje van Maria en Josef was.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  Gast ma 17 dec 2012 - 0:52

Onbevlekte ontvangenis, dat Jozef timmerman was, geboorte in een stal omdat er nergens plaats was. Dat soort dingen.

Als het allemaal niet belangrijk of overbodig was geweest had het er niet gestaan naar mijn idee.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  Antibes ma 17 dec 2012 - 0:58

Kerstverhaal, kerstverhaal.. Zo'n dikke man in een rood pak, die op de Noordpool een fabriek met cadeautjes heeft toch?

Nee, even serieus, ja ik ken het kerstverhaal erg goed. Ben vroeger wel naar Christelijk onderwijs geweest altijd en mijn opa en oma waren ook erg christelijk. Bijbel ook gelezen (wel zo'n kleine). Maar ik geloof niet dat het waar is. Wellicht zal het deels op bepaalde gebeurtenissen/personen gebaseerd zijn. maar ik geloof niet dat specifieke verhalen in de bijbel echt gebeurd zijn. Ik denk dat het gewoon verhalen met moraal zijn die verzameld zijn om mensen een leidraad te bieden in het leven.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  Gast ma 17 dec 2012 - 1:02

Poeeh ik ken het kerstverhaal echt niet goed en heb wel op een christelijke basisschool gezeten.

Ik weet alleen iets met Bethlehem/Juruzalem?... Maria en Josef en Jezus.. En de drie koningen Yes (maar dat komt meer door zo'n kerststuk van Urbanus haha)..

Ik heb ook dit jaar pas het eerste een verhaal gehoord over een boom/appel en Adam en Eva.. In de klas werd gevraagd of iemand het verhaal niet kende en ik stak serieus als enige mijn vinger op..

Waar hebben jullie al die verhalen gehoord? Of ben ik echt zo slecht dat ik mijzelf daar nooit in heb verdiept.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  Burn ma 17 dec 2012 - 1:04

Ik heb ze op school, thuis en bij de zondagsschool gehoord..

Burn
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 12281
Punten : 12796
Registratiedatum : 07-02-11
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  piertje ma 17 dec 2012 - 1:05

Ik krijg sinds kort workshops identiteit. Een docent hiervan vertelde de laatste keer dat er eigenlijk meerdere kerstverhalen bestaan en deze samen zijn omgevormd tot 1 verhaal. Zo wordt er bij de ene gesproken van een stal en bij de andere wordt Jezus gewoon in een huis geboren. Bij de ene spreekt men alleen over herders, bij de andere komen koningen kijken naar het kindje. Ook blijkt het niet aannemelijk dat Jezus in Betlehem geboren is, maar gewoon in Nazareth. Verder is gebleken dat het paasverhaal eerder bestond dan het kerstverhaal. Dit heeft men later pas op papier gezet.

Dit alles deed mij wel nadenken over de verhalen. Ik geloof dat er een figuurlijke betekenis in zit, die belangrijk is in alle tijden.
piertje
piertje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 395
Punten : 416
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  Gast ma 17 dec 2012 - 1:07

Op school hadden we wel altijd advent en vieringen.. Levende kerststallen etc. Maar ik kan het mij gewoon echt niet meer herinneren.

Thuis heb ik er sowieso niets van meegekregen. Mijn ouders zijn beide gedoopt en 'redelijk' christelijk opgevoed maar beide hebben ze niet zoveel met het geloof en er ook voor gekozen om ons (mijn zus en mij) daar niet mee op te voeden. Mijn vader ging vroeger nog wel eens naar de nachtmis en dan ging mijn zus mee, maar daarbij weer hetzelfde, dat ik volgens mij niet echt geintereseerd was in deze missen.

Waarschijnlijk heeft het dus ook een deel aan mijzelf gelegen, dat ik er gewoon niet in geintereseerd was. Maar op zo'n jonge leeftijd vind ik dat raar. Ik kan het mij niet herinneren dat ik er een afkeer van zou hebben of iets in die richting.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  Burn ma 17 dec 2012 - 1:09

Punk'd, waarschijnlijk heeft dat inderdaad ook aan je eigen interesse gelegen, denk ik..

Burn
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 12281
Punten : 12796
Registratiedatum : 07-02-11
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  Gast ma 17 dec 2012 - 1:11

Burn schreef:Punk'd, waarschijnlijk heeft dat inderdaad ook aan je eigen interesse gelegen, denk ik..

Zonde eigenlijk. Ik bedoel, ik geloof verder niet in het christelijke geloof, maar het verhaal rondom kerst lijkt mij best 'leuk' om te lezen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  Starla ma 17 dec 2012 - 1:12

Ik heb dat ook Punk'd. Ik heb wel op een katholieke basisschool gezeten, maar ik kan me alleen maar herinneren dat de adventkrans in de fik was gevlogen en we allemaal de klas uitmoesten, en verder niks.
Dat komt denk ik ook omdat ik alleen maar dingen onthoud die ik boeiend vind, en de rest gaat vaak langs me heen. Dat heb ik met alles en is soms best irritant.
Ik ben thuis niet gelovig opgevoed, ik ben zelf al helemaal niet gelovig dus ja.
Net als kerstliedjes, dat is echt schandalig, ik ken alleen de vieze versies er nog van van de basisschool, en de echte teksten niet Razz
Starla
Starla
Prater
Prater

Aantal berichten : 676
Punten : 673
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  Antibes ma 17 dec 2012 - 1:19

Een Katholieke of een Protestantse school maakt ook al veel verschil denk ik. En al helemaal hoe Christelijk/ouderwets je school is. Wij begonnen iedere dag met een bijbelverhaal, leerden wekelijks een psalmversje, er was ook nog zoiets als bijbelclub in de vakantie (knutselen en leuke dingen doen, maar ook gebaseerd op bijbelverhalen). Ik ben nooit geinteresseerd geweest in het geloof, mijn beide ouders zijn ook niet Christelijk (wel christelijk opgevoed). Heb het echt van buitenshuis meegekregen.

Nu blijven dat soort dingen ook wel aardig hangen bij mij trouwens. Ik weet ook wel aardig wat van de verhalen bij Joodse feestdagen (Chanoeka, Purim, Soekot, Sjavoeot, Pesach), eigenlijk geen idee waar ik dat dan weer meegekregen heb. Deels ook van die bijbelclub denk ik. Overlapt qua verhalen ook wel veel natuurlijk.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  Antibes ma 17 dec 2012 - 1:30

Punk'd schreef:Ik heb ook dit jaar pas het eerste een verhaal gehoord over een boom/appel en Adam en Eva.. In de klas werd gevraagd of iemand het verhaal niet kende en ik stak serieus als enige mijn vinger op..

Waar hebben jullie al die verhalen gehoord? Of ben ik echt zo slecht dat ik mijzelf daar nooit in heb verdiept.

Dat vind ik ergens ook best vreemd, maar dat komt omdat het voor mij juist weer heel vanzelfsprekend is. En verder dan? Ken je bijvoorbeeld wel het verhaal achter Pasen? Pinksteren zal ik ook maar niet vragen dan.. :P
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  Elliot ma 17 dec 2012 - 1:32

Huh ik zat ook op een christelijke basisschool, wij begonnen iedere ochtend met een gebed en daarna een bijbelverhaal. Aan het einde van de dag deden we een dankgebed. Wij hadden met kerst en pasen vieringen in de kerk (van school) waarbij het verhaal werd nagespeeld en we zongen allerlei christelijke liedjes. Ik ken zelfs de namen van alle bijbelboeken op volgorde uit mijn hoofd omdat ik dat op school heb geleerd.

Mijn school was vast een stuk christelijker dan die van bijvoorbeeld Punk'd. Ik heb die verhalen zo vaak gehoord dat ik mij niet kan voorstellen dat ik het ooit nog vergeet. Wat Antibes zegt, ik vind het eigenlijk best vreemd dat je op een christelijke school hebt gezeten maar de verhalen niet kent. Wat was er dan christelijk aan jouw school? Of ben je het zelf gewoon vergeten?
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  Antibes ma 17 dec 2012 - 1:35

Caroline schreef:Huh ik zat ook op een christelijke basisschool, wij begonnen iedere ochtend met een gebed en daarna een bijbelverhaal. Aan het einde van de dag deden we een dankgebed. Wij hadden met kerst en pasen vieringen in de kerk (van school) waarbij het verhaal werd nagespeeld en we zongen allerlei christelijke liedjes. Ik ken zelfs de namen van alle bijbelboeken op volgorde uit mijn hoofd omdat ik dat op school heb geleerd.

Mijn school was vast een stuk christelijker dan die van bijvoorbeeld Punk'd. Ik heb die verhalen zo vaak gehoord dat ik mij niet kan voorstellen dat ik het ooit nog vergeet. Wat Antibes zegt, ik vind het eigenlijk best vreemd dat je op een christelijke school hebt gezeten maar de verhalen niet kent. Wat was er dan christelijk aan jouw school? Of ben je het zelf gewoon vergeten?

Dat heb ik dus ook.. Het is niet dat ik er een keer een dagje langskwam ofzo. Ik heb 8 jaar basisschool dagelijks Bijbelvoer gekregen en op de middelbare school vervolgens minder, maar ook nog steeds godsdienstles zo wekelijks ofzo. En helemaal dingen als Kerst/Pasen/Pinksteren kwamen dan echt wel langs.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  Starla ma 17 dec 2012 - 1:36

Ik weet dat ook allemaal niet Antibes, ja dat van de appel nog wel maar verder niet. En het stomme is, de bewoners op mijn werk hebben het me afgelopen pasen en pinksteren uitgelegd, maar nu ben ik het alweer vergeten laughcry

Feestdagen van andere geloven weet ik dan weer wel, ik heb een keuzevak gedaan wat over religie ging en dat vond ik wel interessant. confused

Ik heb op zowel katholieke als protestantse scholen gezeten, en op alledrie de basisscholen werd wel veel tijd besteed aan vieringen, week en dagopeningen etc. Ook op de middelbare scholen wel met de zoutkorrel en vieringen enzo. Maar ik kon er gewoon echt geen interesse voor opbrengen en ben alles vergeten.
Starla
Starla
Prater
Prater

Aantal berichten : 676
Punten : 673
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  Bolleke ma 17 dec 2012 - 1:40

Stofzuiger, waarom denk je dan dat het belangrijk is om te weten dat Jozef timmerman was? Komt dat later nog terug ergens?
Ik weet het verhaal over kerst, maar was bijvoorbeeld de engel Gabriel vergeten. Pasen weet ik zo ongeveer, en Pinksteren ook ongeveer. Ik ging naar een Katholieke basisschool maar deed geen communie, maar heb er toch dingen opgeslagen.
Ik vind het wel heel interessant eigenlijk. Ik snap soms niet hoe mensen de dingen echt kunnen geloven, maar anderzijds staan er best bijzondere dingen in de Bijbel, bijzonder in de zin van dingen die je iets leren, andere inzichten kunnen geven etc.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  Antibes ma 17 dec 2012 - 1:42

Hahaha, dat is wel vrij ernstig! Dan denk ik dat je het etiketje hopeloos geval wel verdient wat bijbelverhalen betreft, Starla.. Wink

Pasen was kruisiging en wederopstanding van Jezus, Hemelvaart is (logisch) het moment dat Jezus naar de hemel ging en Pinksteren (dan weer 10 dagen later) is de uitstorting van de Heilige geest. Wink
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  Antibes ma 17 dec 2012 - 1:44

Hmm, Gabriël is voor mij ook wel weer een oh-ja-momentje hoor Bolleke. Komt denk ik doordat je dat eerste stukje toch minder vaak hoort.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  Bolleke ma 17 dec 2012 - 1:59

Ja, ik vond het zo leuk dat C. dat allemaal wist, maar die had het natuurlijk vers in zijn geheugen zitten.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  Gast ma 17 dec 2012 - 2:00

Ik ken het verhaal van haver tot gort.
Zelf heb ik wel moeite met het idee dat Jezus door de Heilige Geest is ontstaan in de baarmoeder van Maria, zonder tussenkomst van een man. Dat idee heb ik voor mezelf losgelaten en gegeven aan Gods wijsheid. Dat kun je geloven noemen.


Laatst aangepast door Rood op ma 17 dec 2012 - 2:14; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd? Empty Re: Kerstverhaal, wie weet het volledig en is het waar gebeurd?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum