Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Toeslagpartners?

+10
TukTuk
Dennenappel
Jilke
LaBird
Sun88
Lejow
Cheesegirl
Prosecco
Rush
Lavendel
14 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Toeslagpartners? Empty Toeslagpartners?

Bericht  Lavendel za 24 nov 2012 - 3:11

Ik ben in mei gaan samenwonen met mijn vriend in een huurhuis. We hebben geen samenlevingscontract o.i.d. Zijn wij dan wel toeslagpartners? En moeten we met onze belastingopgaves straks in januari hier rekening mee houden en dit ergens invullen?
Het wordt me niet duidelijk met de info op internet, iemand die het weet?
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Toeslagpartners? Empty Re: Toeslagpartners?

Bericht  Rush za 24 nov 2012 - 3:33

■U staat langer dan 6 maanden onafgebroken met die persoon op hetzelfde adres ingeschreven.
■U voert in die periode een gezamenlijke huishouding.
■U bent allebei 18 jaar of ouder.

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagpartner/
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Bericht  Prosecco za 24 nov 2012 - 3:41

Rush schreef:■U staat langer dan 6 maanden onafgebroken met die persoon op hetzelfde adres ingeschreven.

Moet je aan alledrie de voorwaarden voldoen of aan 1 van de 3?
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1654
Punten : 2061
Registratiedatum : 25-11-10

Bericht  Gast za 24 nov 2012 - 3:48

Je kunt op de site van de belastingdienst ook een vragenlijst invullen en krijg je het antwoord of je wel of geen toeslagpartner bent

Gast
Gast

Bericht  Rush za 24 nov 2012 - 3:51

M1918 schreef:Je kunt op de site van de belastingdienst ook een vragenlijst invullen en krijg je het antwoord of je wel of geen toeslagpartner bent
Inderdaad, die link heb ik bijgevoegd Wink
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast za 24 nov 2012 - 3:54

Je moet geloof ik aan minimaal 1 ding van het lijstje voldoen. Wij hebben vorig jaar meteen toen we samenwoonden dit ingevuld en nog konden we terugbetalen omdat mijn man toen 2 maanden ofzo onterecht zorgtoeslag heeft gekregen.

Gast
Gast

Bericht  Rush za 24 nov 2012 - 3:56

Prosecco schreef:
Rush schreef:■U staat langer dan 6 maanden onafgebroken met die persoon op hetzelfde adres ingeschreven.

Moet je aan alledrie de voorwaarden voldoen of aan 1 van de 3?
Die 3 staan in verband met elkaar ja. Je kan dit ook hebben met een broer of zus waarmee je samenwoont. Als 1 dus bijv. 17 is dan ben je geen toeslagpartners. No
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Lavendel za 24 nov 2012 - 4:15

Thanks!
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920

Bericht  Cheesegirl za 24 nov 2012 - 4:19

Je bent inderdaad toeslagpartner van elkaar. Qua aangifte van inkomstenbelasting maakt dit niets uit. Maar qua zorgtoeslag wel goed opletten, dat berekenen ze wel op 2 inkomens. Wij zijn hier afgelopen week ook mee bezig geweest, moeten 800 eu zorgtoeslag terugbetalen.

Cheesegirl
Cheesegirl
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3080
Punten : 3536
Registratiedatum : 15-12-10

Bericht  Gast za 24 nov 2012 - 4:26

Wat gebeurt er als je inderdaad toeslagpartner bent? Want wij hebben allebei recht op zorgtoeslag. Verandert dat dan? Ik ben echt een noob!
Terwijl ik belastingrecht gedaan heb :p staat me netjes.

Gast
Gast

Bericht  Lejow za 24 nov 2012 - 4:27

Harrison schreef:Wat gebeurt er als je inderdaad toeslagpartner bent? Want wij hebben allebei recht op zorgtoeslag. Verandert dat dan? Ik ben echt een noob!
Terwijl ik belastingrecht gedaan heb :p staat me netjes.

Ja, dan wordt het berekend over jullie inkomens samen, ipv apart.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659

Bericht  Cheesegirl za 24 nov 2012 - 4:33

Je bent sinds mei gaan samenwonen? Dan moest je vanaf mei gezamenlijk een bedrag krijgen aan zorgtoeslag. Als je nu beide een bedrag hebt gekregen, heb je dus kans dat er een brief komt met daarin een acceptgiro. Op toeslagen.nl kun je berekenen waar je samen recht op hebt. Als je het verschil tussen dat bedrag en het ontvangen bedrag ven beide uitrekent, weet je wat je moet terugbetalen.

Als ik jou was zou ik snel via digid bij toeslagen aanpassen dat je samenwoont!
Cheesegirl
Cheesegirl
Ratel
Ratel

Bericht  Sun88 za 24 nov 2012 - 4:49

Cheesegirl schreef:Je bent sinds mei gaan samenwonen? Dan moest je vanaf mei gezamenlijk een bedrag krijgen aan zorgtoeslag. Als je nu beide een bedrag hebt gekregen, heb je dus kans dat er een brief komt met daarin een acceptgiro. Op toeslagen.nl kun je berekenen waar je samen recht op hebt. Als je het verschil tussen dat bedrag en het ontvangen bedrag ven beide uitrekent, weet je wat je moet terugbetalen.

en dan invullen dat je per 1 nov, samen woont, hoef je waarschijnlijk niet die andere maanden terug te betalen. tenminste zo heb ik het gedaan. hoef nu maar 2 maanden terug te betalen in plaats van heel jaar.
Sun88
Sun88
Prater
Prater

Aantal berichten : 751
Punten : 837
Registratiedatum : 17-02-12

Bericht  Cheesegirl za 24 nov 2012 - 4:51

Sun88 schreef:
Cheesegirl schreef:Je bent sinds mei gaan samenwonen? Dan moest je vanaf mei gezamenlijk een bedrag krijgen aan zorgtoeslag. Als je nu beide een bedrag hebt gekregen, heb je dus kans dat er een brief komt met daarin een acceptgiro. Op toeslagen.nl kun je berekenen waar je samen recht op hebt. Als je het verschil tussen dat bedrag en het ontvangen bedrag ven beide uitrekent, weet je wat je moet terugbetalen.

en dan invullen dat je per 1 nov, samen woont, hoef je waarschijnlijk niet die andere maanden terug te betalen. tenminste zo heb ik het gedaan. hoef nu maar 2 maanden terug te betalen in plaats van heel jaar.
Bij mij heeft dat dus niet gewerkt.... Sad
Cheesegirl
Cheesegirl
Ratel
Ratel

Bericht  Sun88 za 24 nov 2012 - 4:58

Cheesegirl schreef:
Su schreef:

Bij mij heeft dat dus niet gewerkt.... Sad
oh das balen cheesegirl, maar proberen kan altijd, als je de werkelijke datum invult moet je sowieso terug betalen, nu kan ze nog een mazzeltje hebben zoals ik
Sun88
Sun88
Prater
Prater

Aantal berichten : 751
Punten : 837
Registratiedatum : 17-02-12

Bericht  LaBird za 24 nov 2012 - 5:07

Wel toeslagpartner, geen fiscaal partner. Daarvoor heb je namelijk wel samenlevingscontract nodig.
LaBird
LaBird
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 258
Punten : 301
Registratiedatum : 04-09-12

Bericht  Dennenappel za 24 nov 2012 - 6:06

Hmm, we wonen al bijna drie jaar samen maar krijgen ieder een andere toeslag.
Hier maar eens goed opletten en hopen dat we niet al te veel moeten terug betalen.
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1583
Punten : 1769

Bericht  Jilke za 24 nov 2012 - 8:12

Wij.wonen ook al 3 jaar samen, en krijgen beide zorgtoeslag. Vriend 70 euro, ik 38. Nooit niks van gehoord, terwijl verhuizing gewoon doorgegeven is en verwerkt op digi d bij toeslagen.nl.

Vreemd.
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Bericht  TukTuk za 24 nov 2012 - 8:24

Jilke schreef:Wij.wonen ook al 3 jaar samen, en krijgen beide zorgtoeslag. Vriend 70 euro, ik 38. Nooit niks van gehoord, terwijl verhuizing gewoon doorgegeven is en verwerkt op digi d bij toeslagen.nl.

Vreemd.

Sta je bij toeslagen.nl wel als toeslagpartners geregistreerd en heb je aangegeven dat je gaat samenwonen? Als ik inlog bij toeslagen.nl staan zowel mijn gegevens als die van mijn vriend er. De zorgtoeslag en huurtoeslag wordt dan ook op 1 rekening gestort. Je moet dan aangeven wie van de 2 je de zorgtoeslag wilt laten ontvangen.

Hoe geef ik deze wijziging door?

U kunt met Mijn toeslagen doorgeven dat u gaat trouwen, geregistreerd partner wordt of gaat samenwonen. U hebt hiervoor de volgende gegevens nodig:

- uw DigiD
- naam, geboortedatum en burgerservicenummer/sofinummer van uw partner
- datum van trouwen, geregistreerd partnerschap, sluiten samenlevingscontract of de datum van samenwonen

Uw partner moet de wijziging ook ondertekenen met zijn DigiD.

Wanneer moet ik de wijziging doorgeven?

Het is belangrijk dat u uw wijziging doorgeeft voordat uw situatie verandert. Dan kunnen wij uw toeslag op tijd aanpassen. Zo ontvangt u altijd de juiste toeslag.
Situatie al veranderd, maar wijziging nog niet doorgegeven

Is uw situatie inmiddels al veranderd, maar hebt u dat nog niet aan ons doorgegeven? Controleer dan op Mijn toeslagen of de wijziging misschien toch al door ons is verwerkt. We krijgen bepaalde wijzigingen namelijk ook van andere (overheids)instanties door, bijvoorbeeld uw gemeente. Is de wijziging nog niet doorgevoerd? Geef deze dan alsnog aan ons door. Dan passen wij uw toeslag achteraf aan.

Bent u al getrouwd, gescheiden of verhuisd en hebt u dit wel bij de gemeente gemeld, maar nog niet bij ons? Dan hoeft u nu niets meer te doen. Wij krijgen de wijziging van de gemeente en passen uw toeslag achteraf aan uw nieuwe situatie aan.

TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Jilke za 24 nov 2012 - 8:43

Ik snap het, heb het 4 maanden terug stopgezet, maar ze blijven stug doorbetalen.

Ook is in het systeem te zien dat we samenwonen, dat zouden hun toch ook moeten zien? Heb ze donderdag nog aan de lijn gehad van zorgtoeslag.
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Bericht  Dennenappel zo 25 nov 2012 - 0:37

Houdt het dan ook in dat je ieder hetzelfde bedrag moet krijgen? Vriend krijgt elk jaar terug en ik moet elk jaar bijbetalen.

Ik hoop niet dat ik ineens nog een fikse rekening krijg van de afgelopen drie jaar!
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1583
Punten : 1769

Bericht  TukTuk zo 25 nov 2012 - 0:42

Dennenappel schreef:Houdt het dan ook in dat je ieder hetzelfde bedrag moet krijgen? Vriend krijgt elk jaar terug en ik moet elk jaar bijbetalen.

Ik hoop niet dat ik ineens nog een fikse rekening krijg van de afgelopen drie jaar!

Nee je krijgt 1 gezamelijk bedrag, en je kiest er dan voor of jij of je vriend dit bedrag ontvangt (en op welk rekeningnummer). (Dit bedrag is wel altijd lager als wat je anders apart zou gekregen hebben totaal). Het scheelde bij ons iets van 20 euro wat we minder kregen.

Je hebt wel kans dat ze het nog van de afgelopen 3 jaar gaan rechtzetten. Overigs las ik gister ook dat ze vanaf 2013 ook rente gaan heffen over het terug te betalen bedrag.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  xCherona zo 25 nov 2012 - 7:59

Ik woon sinds januari 2011 samen en me vriend werkte fulltime en ik had alleen me studiefinanciering. Heb hem nooit opgegeven als toeslag partner, moet ik nu dan terug betalen van 2jr lang? :shock:
xCherona
xCherona
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 17
Punten : 21
Registratiedatum : 17-11-12

Bericht  Atelier Madame zo 25 nov 2012 - 10:26

xCherona schreef:Ik woon sinds januari 2011 samen en me vriend werkte fulltime en ik had alleen me studiefinanciering. Heb hem nooit opgegeven als toeslag partner, moet ik nu dan terug betalen van 2jr lang? :shock:

Heb je kans van ja. Iig ik interpreteer de regels altijd als na een half jaar samenwonen wordt inkomen samen meegeteld
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  Xanna zo 25 nov 2012 - 11:45

Atelier Madame schreef:
xCherona schreef:Ik woon sinds januari 2011 samen en me vriend werkte fulltime en ik had alleen me studiefinanciering. Heb hem nooit opgegeven als toeslag partner, moet ik nu dan terug betalen van 2jr lang? :shock:

Heb je kans van ja. Iig ik interpreteer de regels altijd als na een half jaar samenwonen wordt inkomen samen meegeteld

De kans is zeer zeker aanwezig. Wanneer je voor 1 juli van het boekjaar bent gaan samenwonen en dus een gezamenlijke huishouding hebt, wordt je onder aan de streep voor het hele jaar gerekend als toeslagpartners. Het salaris van jouw vriend heeft mogelijk invloed op de hoogte van de toeslag die je ontvangt. Ik zou er dus even achter aan bellen.

Maargoed ik ben ook meer van het zelf alles op orde hebben, in plaats van wachten tot de belastingdienst het recht gaat zetten en je een boel moet terug betalen. Ik zou het risico niet willen lopen. Het is dan vaak meer gedoe achteraf, dan het nu even zelf regelen.

Xanna
Prater
Prater

Aantal berichten : 504
Punten : 556

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

Permissies van dit forum: