Kersttradities
+19
-Belle-
love
kajaka88
Esperanza
rapa nui
SoGood
Jezzie
minoessepoes
Rush
SuperGrover
Susan
Poubelle
loura
Marin
Zora
Japie
Shisha
Sarah1985
Krullebol
23 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Kersttradities
Wat doen jullie altijd met kerst?! Altijd gourmetten, cadeautjes of een spel? Gaan jullie weg of verschilt het echt per jaar?
Wij zijn altijd 1e kerstdag bij elkaar. Mijn ouders hebben een kerstboom met kaarsjes ( ) en 's avonds wordt er een kerstverhaal voorgelezen, dit is een 'verhaal' waar wel weer het kerstverhaal in schuilt (snappie?). Overal in huis doen we dan kaarsjes aan en lichtjes uit. Daarna eten, waarvan iedereen een 'gang' heeft voorbereid.
Ook maken we huzarenmutsjes. Dit zijn gepelde amandelen deels gedoopt in warme chocolade en dan gedipt in suiker. Dit eten we dan 2e kerstdag als we lekker hangen op de bank.
Wij zijn altijd 1e kerstdag bij elkaar. Mijn ouders hebben een kerstboom met kaarsjes ( ) en 's avonds wordt er een kerstverhaal voorgelezen, dit is een 'verhaal' waar wel weer het kerstverhaal in schuilt (snappie?). Overal in huis doen we dan kaarsjes aan en lichtjes uit. Daarna eten, waarvan iedereen een 'gang' heeft voorbereid.
Ook maken we huzarenmutsjes. Dit zijn gepelde amandelen deels gedoopt in warme chocolade en dan gedipt in suiker. Dit eten we dan 2e kerstdag als we lekker hangen op de bank.
Krullebol- Prater
- Aantal berichten : 822
Punten : 922
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Kersttradities
wij deden met mijn ouders altijd gourmetten maar dit jaar veranderen wij dat.
Mijn man en ik hebben traditie kerstontbijt
Mijn man en ik hebben traditie kerstontbijt
Sarah1985- Ratel
- Aantal berichten : 3933
Punten : 4449
Registratiedatum : 17-11-10
1 kerstdag wordt altijd met de familie van mijn vaders kant gevierd. Het wisseld een beetje per jaar welke kerstdag dat wordt en het is ieder jaar bij iemand anders. Meestal maakt iedereen dan hapjes/wat te eten waardoor we een buffetje hebben. We hebben wel eens cadeau's met een spel erbij gedaan en soms doen we ook geen cadeau's.
Kerstavond vieren we (mits we niet hoeven te werken) bij mijn schoonouders. We gaan dan eigenlijk altijd gourmetten en een paar kleine cadeau's onder de boom.
1 kerstdag hebben we dan voor onzelf en dan wisseld het wat we gaan doen.
Kerstavond vieren we (mits we niet hoeven te werken) bij mijn schoonouders. We gaan dan eigenlijk altijd gourmetten en een paar kleine cadeau's onder de boom.
1 kerstdag hebben we dan voor onzelf en dan wisseld het wat we gaan doen.
Shisha- Ratel
- Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10
Wij deden eerst elk jaar gourmetten met kerst. Maar nu wonen we ook op ons zelf en doen we het elk jaar bij de ander vieren. Diegene waar het gehouden wordt maakt het voorgerecht en de anderen voorgerecht en nagerecht. Ook doen we lootjes trekken met elkaar. Dit jaar voor het eerst kerst bij mijn schoonfamilie, dus weet nog niet hoe het daar loopt.
Japie- Kletskop
- Aantal berichten : 2538
Punten : 2737
Oeh die huzarenmutsjes klinken erg lekker!
Zora- Ratel
- Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Wij vieren vrij standaard kerstavond bij m'n moeder met het grote diner. Is meer ontstaan uit noodzaak vanwege gescheiden ouders, maar intussen hoort dat er gewoon bij. Ik en m'n moeder (en tegenwoordig m'n vriend ook) koken het grote kerstdiner, meestal vrij traditioneel met kalkoen, wellicht dat we dit jaar een ander beest proberen.
We doen altijd één cadeautje, al van kinds af aan. We krijgen dan een boek. Die traditie wil ik ook echt voortzetten.
Op eerste kerstdag hebben we altijd een uitgebreid kerstontbijt bij m'n moeder.
En daarna gaan we naar andere ouders toe. Gourmetten doen we eigenlijk nooit, hoogstens vleesfondueen.
We doen altijd één cadeautje, al van kinds af aan. We krijgen dan een boek. Die traditie wil ik ook echt voortzetten.
Op eerste kerstdag hebben we altijd een uitgebreid kerstontbijt bij m'n moeder.
En daarna gaan we naar andere ouders toe. Gourmetten doen we eigenlijk nooit, hoogstens vleesfondueen.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Ik heb drie plekken waar ik heen moet, mijn moeder, mijn vader en mijn schoonouders. Dus het begint met kerstavond dat verschilt met wie, soms met schoonouders soms met mijn vader. Eerste kerstdag eigenlijk altijd met mijn moeder.
Bij mijn vader doen we eigenlijk de laatste jaren altijd kleine cadeautjes. Iedereen koopt dat iets. De vrouw van mijn vader gaat meestal koken, dan maakt ze van alles klaar en zet ze op een tafel zodat iedereen gewoon kan pakken. Ze maakt er altijd wat moois van.
Bij mijn moeder verschilt het nogal. Het ene jaar maakt iedereen iets en maken we een lopend buffet. Het andere jaar kookt iemand een drie gangen menu. Dit jaar gaan we het vieren bij mijn zus die net verhuist is naar Arnhem. Haar vriend en zij gaan het hoofdgerecht koken en iedereen neemt nog wat mee wat daar goed bij kan. We doen meestal surprises maar dit jaar gaan we een spel doen, soort van Bingo met 5 euro cadeautjes. Ik ben heel benieuwd.
Bij mijn schoonouders is het een klein groepje mensen. Mijn vriend, zijn broer, zijn ouders en soms een tante en oom van hem en ik dan. We kopen daar meestal ook voor iedereen iets kleins. Mijn schoonvader kan heel goed koken dus die maakt altijd eten klaar. Dit jaar willen we het eens bij ons vieren. Wij hebben een nieuwe eettafel ( een echte grote mensen tafel haha klinkt misschien gek maar ik heb nog een klein 75 bij 75 cm tafeltje uit mijn studenten woning). Wij gaan waarschijnlijk samen met mijn schoonvader iets lekkers maken.
Bij mijn vader doen we eigenlijk de laatste jaren altijd kleine cadeautjes. Iedereen koopt dat iets. De vrouw van mijn vader gaat meestal koken, dan maakt ze van alles klaar en zet ze op een tafel zodat iedereen gewoon kan pakken. Ze maakt er altijd wat moois van.
Bij mijn moeder verschilt het nogal. Het ene jaar maakt iedereen iets en maken we een lopend buffet. Het andere jaar kookt iemand een drie gangen menu. Dit jaar gaan we het vieren bij mijn zus die net verhuist is naar Arnhem. Haar vriend en zij gaan het hoofdgerecht koken en iedereen neemt nog wat mee wat daar goed bij kan. We doen meestal surprises maar dit jaar gaan we een spel doen, soort van Bingo met 5 euro cadeautjes. Ik ben heel benieuwd.
Bij mijn schoonouders is het een klein groepje mensen. Mijn vriend, zijn broer, zijn ouders en soms een tante en oom van hem en ik dan. We kopen daar meestal ook voor iedereen iets kleins. Mijn schoonvader kan heel goed koken dus die maakt altijd eten klaar. Dit jaar willen we het eens bij ons vieren. Wij hebben een nieuwe eettafel ( een echte grote mensen tafel haha klinkt misschien gek maar ik heb nog een klein 75 bij 75 cm tafeltje uit mijn studenten woning). Wij gaan waarschijnlijk samen met mijn schoonvader iets lekkers maken.
loura- Ratel
- Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Registratiedatum : 19-11-10
We doen niet veel aan kerst, maar op kerstochtend brunchen we met de hele familie.
Mijn moeder maakt standaard veel te veel lekkere dingen, en we krijgen altijd een doggybag mee naar huis waar we nog 2 dagen van kunnen eten.
En balkenbrij maken is misschien wel een traditie binnen onze familie, vroeger maakte oma dat altijd, nu kan ze dat niet meer en maakt mijn moeder het.
Mijn moeder maakt standaard veel te veel lekkere dingen, en we krijgen altijd een doggybag mee naar huis waar we nog 2 dagen van kunnen eten.
En balkenbrij maken is misschien wel een traditie binnen onze familie, vroeger maakte oma dat altijd, nu kan ze dat niet meer en maakt mijn moeder het.
Poubelle- Ratel
- Aantal berichten : 3390
Punten : 3725
Registratiedatum : 27-04-12
Wij gaan altijd een keer buiten barbecue'en.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Een dag eten mijn zus, zwager, moeder en ik samen, en dat is bijna altijd gourmetten of fonduen. Vroeger gingen we op kerstavond altijd naar de kerk, maar dat doen we nu niet meer.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Susan schreef:Wij gaan altijd een keer buiten barbecue'en.
Grappig. Ook als het sneeuwt?
Marin- Lady Post-a-lot
Wij hebben 1 traditie met kerst en dat is de verjaardag van m`n oma op tweede kerstdag.
Helaas wordt deze traditie dit jaar, voor het eerst in 50+ jaar verbroken omdat er ruzie in de familie is.
Helaas wordt deze traditie dit jaar, voor het eerst in 50+ jaar verbroken omdat er ruzie in de familie is.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Marin schreef:Susan schreef:Wij gaan altijd een keer buiten barbecue'en.
Grappig. Ook als het sneeuwt?
Ja, iedereen trekt dan dikke kleren aan en er wordt een heater neergezet. Je kunt ook wel binnen zitten als je wil, maar de barbecue en het andere eten zijn buiten. Na afloop doen we dan een lampionnenoptocht en een toetjesbuffet.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Haha wat geniaal en origineel.
Marin- Lady Post-a-lot
Op kerstavond gaan mijn ouders altijd naar de kerk en daarna eten we zelfgemaakte appelbollen met spijs.
Ook vieren we al jaren kerst met mijn oom en tante en neefje en nichtje, de ene keer bij hun, de andere keer bij mijn ouders.
Mijn moeder maakt elk jaar ossenhaas in bladerdeeg met een vulling van paprika, ui en champignons, mijn vader en broer zijn er gek op, ik vind het niet echt lekker, ik hou niet van champignons en grote stukken rood vlees, dus eet ik bijna elk jaar kip.
Mijn schoonmoeder maakt altijd cranberrysaus met kerst, ze kijken altijd naar de paus na het ontbijt op eerste kerstdag en mijn schoonmoeder koopt elk jaar een speciale kerstbal, hun kerstboom is echt prachtig.
Bij een vriend van ons kiezen de kinderen elk jaar een kerstbal uit, hij heeft nog 3 broers en de oudste is bijna 30. Ik kan niet zeggen dat het echt een mooie boom is met o.a lichtgevende mickey mouse kerstballen, maar ik vind het wel een heel leuk idee.
Ook vieren we al jaren kerst met mijn oom en tante en neefje en nichtje, de ene keer bij hun, de andere keer bij mijn ouders.
Mijn moeder maakt elk jaar ossenhaas in bladerdeeg met een vulling van paprika, ui en champignons, mijn vader en broer zijn er gek op, ik vind het niet echt lekker, ik hou niet van champignons en grote stukken rood vlees, dus eet ik bijna elk jaar kip.
Mijn schoonmoeder maakt altijd cranberrysaus met kerst, ze kijken altijd naar de paus na het ontbijt op eerste kerstdag en mijn schoonmoeder koopt elk jaar een speciale kerstbal, hun kerstboom is echt prachtig.
Bij een vriend van ons kiezen de kinderen elk jaar een kerstbal uit, hij heeft nog 3 broers en de oudste is bijna 30. Ik kan niet zeggen dat het echt een mooie boom is met o.a lichtgevende mickey mouse kerstballen, maar ik vind het wel een heel leuk idee.
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Bij mijn schoonouders, dan kookt mijn schoonmoeder altijd voor iedereen...die vind het leuk om de halve dag in de keuken te staan
Met mijn familie is het wisselend, soms gaan we gourmetten en soms maakt iedereen iets lekkers en hebben we een soort van lopend bufet.
Met mijn familie is het wisselend, soms gaan we gourmetten en soms maakt iedereen iets lekkers en hebben we een soort van lopend bufet.
Jezzie- Ratel
- Aantal berichten : 3648
Punten : 3865
Registratiedatum : 27-11-10
Wat een gaaf idee! Die ga ik onthouden.Marin schreef:We doen altijd één cadeautje, al van kinds af aan. We krijgen dan een boek. Die traditie wil ik ook echt voortzetten.
Mijn kerstfeest draait eigenlijk vooral om naar de kerk gaan. We hebben verspreid over de kerstdagen een kerstzangdient, een normale dienst en een kinderdienst. Die bezoek ik alledrie. Ik houd van het zingen, de kaarsjes, de mooie boodschap, het licht en de warmte in de kerk als buiten alles koud is, het gezelschap dat je vindt.
Daarnaast gourmetten we altijd met het gezin. Maar dat is meer omdat mijn jongste broertje niets anders lust. De rest van de familie zou liever een bijzonder kerstmaal in elkaar draaien. Na het eten spelen we inderdaad vaak een spel of een quiz.
Als ik ooit een eigen gezin heb, zou ik graag cadeautjes geven en een mooi kerstverhaal voorlezen.
Gast- Gast
Wij hadden een jarenlange kersttraditie alleen heeft de vriendin van m'n vader die vanaf dit jaar om zeep geholpen..
SoGood- Ratel
- Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10
Wattan?Sogood schreef:Wij hadden een jarenlange kersttraditie alleen heeft de vriendin van m'n vader die vanaf dit jaar om zeep geholpen..
Gast- Gast
Op kerstavond ga ik naar de kerstzangdienst, heerlijk een uurtje traditionele kerstliedjes zingen, er is een korte meditatie en het is altijd gezellig. Voor mij is dat echt het begin van de kerst. Is al vroeg op de avond dus daarna een kerstfilm kijken, wat lekkers, kaarsjes aan en genieten.
Verder hoort er een kerkdienst bij, op 1e kerstdag bij mijn ouders eten, geen echt apart eten maar net iets uitgebreider dan anders. En voor de rest is het eigenlijk traditie om heerlijk te luieren en te relaxen, kerstfilms bekijken en tijdschriften-boeken lezen met wat lekkers tussendoor.
Verder hoort er een kerkdienst bij, op 1e kerstdag bij mijn ouders eten, geen echt apart eten maar net iets uitgebreider dan anders. En voor de rest is het eigenlijk traditie om heerlijk te luieren en te relaxen, kerstfilms bekijken en tijdschriften-boeken lezen met wat lekkers tussendoor.
rapa nui- Kletskop
- Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10
Rood schreef:Wattan?Sogood schreef:Wij hadden een jarenlange kersttraditie alleen heeft de vriendin van m'n vader die vanaf dit jaar om zeep geholpen..
Wij hebben altijd een diner bij mijn opa en oma met hun kinderen en kleinkinderen. Zij had ineens besloten dat haar complete aanhang (kinderen + aanhang en kleinkinderen) er ook bij moesten zijn. Mijn ooms en tantes waren het hier niet mee eens, zij zette haar zin door en nu doen we het gewoon niet meer tot groot verdriet van mijn opa en oma. (en mij doet het ook best wel pijn)
SoGood- Ratel
- Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10
Een vrij nieuwe traditie is samen met m'n zusje eten op kerstavond. Dat hebben we vorig jaar voor het eerst gedaan en dat gaan we dit jaar weer doen. We maken er dan echt iets bijzonders van en gaan uitgebreid koken.
1e kerstdag ben ik altijd bij m'n ouders. In de ochtend rijd ik naar ze toe en vaak zijn mijn tante en haar vriend er dan ook om koffie te drinken. Als zij weg zijn gaan mijn moeder en ik vaak een film kijken en duikt mijn vader de keuken in. Vorig jaar heeft mijn moeder voor het eerst een kerstdiner gekookt. Dit jaar wil ik voorstellen om allemaal wat te maken.
Stiekem vind ik deze dag altijd een beetje saai, ondanks dat ik het wel heel gezellig bij m'n ouders vind.
2e kerstdag gaan we gourmetten met mijn oom en tante, neefje en zijn vriendin en zijn dochtertje en mijn zusje en haar vriend. Het ene jaar is het bij mijn ouders en het andere jaar bij mijn oom en tante.
1e kerstdag ben ik altijd bij m'n ouders. In de ochtend rijd ik naar ze toe en vaak zijn mijn tante en haar vriend er dan ook om koffie te drinken. Als zij weg zijn gaan mijn moeder en ik vaak een film kijken en duikt mijn vader de keuken in. Vorig jaar heeft mijn moeder voor het eerst een kerstdiner gekookt. Dit jaar wil ik voorstellen om allemaal wat te maken.
Stiekem vind ik deze dag altijd een beetje saai, ondanks dat ik het wel heel gezellig bij m'n ouders vind.
2e kerstdag gaan we gourmetten met mijn oom en tante, neefje en zijn vriendin en zijn dochtertje en mijn zusje en haar vriend. Het ene jaar is het bij mijn ouders en het andere jaar bij mijn oom en tante.
Esperanza- Kletskop
- Aantal berichten : 2286
Punten : 2362
Registratiedatum : 31-10-11
Wat enorm jammer SoGood .
Wij hebben niet echt kersttradities. Gewoon heul veel lekker eten, haha! Dit jaar wil ik ook graag naar de nachtmis.
Wij hebben niet echt kersttradities. Gewoon heul veel lekker eten, haha! Dit jaar wil ik ook graag naar de nachtmis.
Gast- Gast
Sogood schreef:Rood schreef:Wattan?Sogood schreef:Wij hadden een jarenlange kersttraditie alleen heeft de vriendin van m'n vader die vanaf dit jaar om zeep geholpen..
Wij hebben altijd een diner bij mijn opa en oma met hun kinderen en kleinkinderen. Zij had ineens besloten dat haar complete aanhang (kinderen + aanhang en kleinkinderen) er ook bij moesten zijn. Mijn ooms en tantes waren het hier niet mee eens, zij zette haar zin door en nu doen we het gewoon niet meer tot groot verdriet van mijn opa en oma. (en mij doet het ook best wel pijn)
Kun je niet gewoon met je vriend wel naar je opa en oma? Of is dat recept voor ruzie in de familie dan?
Zora- Ratel
- Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Eerste kerstdag gourmetten we altijd bij mijn ouders. Een oom en tante komen dan ook. Alleen dit jaar mijn broer er vriendin niet. Gaan naar haar ouders 1e kerstdag.
Verder is dit het eerste jaar dat we op onszelf wonen met kerst, dus verdere tradities moeten nog groeien. Denk tweede kerstdag smorgens naar mn schoonouders. Die doen alleen nooit wat bijzonders met kerst. Vaak mogen we s'ochtends komen. Maar is niet verplicht..
Verder is dit het eerste jaar dat we op onszelf wonen met kerst, dus verdere tradities moeten nog groeien. Denk tweede kerstdag smorgens naar mn schoonouders. Die doen alleen nooit wat bijzonders met kerst. Vaak mogen we s'ochtends komen. Maar is niet verplicht..
kajaka88- Prater
- Aantal berichten : 706
Punten : 735
Registratiedatum : 20-12-10
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: