Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

DNA Database

+13
M-G
mezzoforte
mouette
Lady Starstruck
Siem
SuperGrover
Juutjepetuutje
Ilovethe90s
tuttebel
rapa nui
GreenGrass
Antibes
Rush
17 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

DNA database

DNA Database Lijn111042%DNA Database Lijn1110 42% 
[ 25 ]
DNA Database Lijn111051%DNA Database Lijn1110 51% 
[ 30 ]
DNA Database Lijn11107%DNA Database Lijn1110 7% 
[ 4 ]

Totaal aantal stemmen : 59

DNA Database Empty DNA Database

Bericht  Rush di 20 nov 2012 - 7:52

Zo nu en dan komt het weer in het nieuws om een DNA database aan te maken waarin het DNA van iedereen in Nederland opgeslagen wordt. Dit is natuurlijk enorm handig om misdadigers op te sporen, maar i.v.m. met privacy komt dit voorstel er niet door.

Anyway, wat vinden jullie nou van zo`n DNA database. Inbreuk op je privacy of maakt het je niets uit?
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

DNA Database Empty Re: DNA Database

Bericht  Antibes di 20 nov 2012 - 7:53

Inbreuk op mijn privacy, gevaarlijke kennis om vast te leggen en zinloos qua kosten/baten.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  GreenGrass di 20 nov 2012 - 7:54

Ik ben tegen, ik zie het nut niet om zoiets massaal op te slaan. Allereerst kost het veel geld en daarbij vind ik het ook aantasting in privacy. Zou kunnen ze bij wijze van de analyseren wie er seks heeft gehad in een hotelbed... Wink
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11

Bericht  rapa nui di 20 nov 2012 - 7:55

Ik ben tegen. Niet dat ik iets te verbergen heb maar je weet gewoon niet waar het ooit voor gebruikt kan worden, dat er misbruik van kan worden gemaakt, overheid etc weten al zo veel van me dat ik dit niet nodig vind.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  tuttebel di 20 nov 2012 - 7:57

ik vind het ook een inbreuk op m'n privacy laat staan wat voor kosten het allemaal met zich mee brengt. ik ben tegen
tuttebel
tuttebel
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 345
Punten : 352
Registratiedatum : 03-01-12

Bericht  Rush di 20 nov 2012 - 7:57

GreenGrass schreef:Ik ben tegen, ik zie het nut niet om zoiets massaal op te slaan. Allereerst kost het veel geld en daarbij vind ik het ook aantasting in privacy. Zou kunnen ze bij wijze van de analyseren wie er seks heeft gehad in een hotelbed... Wink
Dat zou het werk van bepaalde detectives wel erg gemakkelijk maken haha.

Maar het idee was dan om het hielprikje van babies er voor te gebruiken. Ik geloof dat er nog niet bedacht was hoe ze die 16 miljoen andere mensen zover zouden krijgen, maar geld gaat het inderdaad kosten.

Maar als je nu kijkt naar Marianne Vaatstra, dat onderzoek heeft miljoenen gekost en met 1 DNA onderzoek zijn ze zoveel stappen dichterbij de dader dan in al die jaren en miljoenen. Zou het op den duur niet meer lonen dan kosten? Was er zo`n database geweest dan waren ze binnen xx tijd klaar geweest.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Ilovethe90s di 20 nov 2012 - 7:58

rapa nui schreef:Ik ben tegen. Niet dat ik iets te verbergen heb maar je weet gewoon niet waar het ooit voor gebruikt kan worden, dat er misbruik van kan worden gemaakt, overheid etc weten al zo veel van me dat ik dit niet nodig vind.

Helemaal mee eens!
Ilovethe90s
Ilovethe90s
Prater
Prater

Aantal berichten : 1252
Punten : 1357
Registratiedatum : 02-11-12

Bericht  Juutjepetuutje di 20 nov 2012 - 7:59

ik ben voor. ik heb niets te verbergen en ga er vanuit dat men secuur om gaat met deze informatie. het lijkt me ook niet dat het voor 'onzinzaken' gebruikt wordt. (zoals dat voorbeeld van seks in het hotelbed)
Juutjepetuutje
Juutjepetuutje
Prater
Prater

Aantal berichten : 662
Punten : 693
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  GreenGrass di 20 nov 2012 - 7:59

Dan heb je een database met DNA, maar die zou niet overal voor gebruikt moeten worden. Maar hoe ga je dit opslaan, waar ga je dit opslaan, er zijn vast mensen die dit graag zouden willen jatten en kwaad mee willen.

Daarbij kost het ook veel moeite en tijd, voordat een politie hier aanspraak op mag maken.
Trouwens DNA op locatie betekent niet per definitie dat een zaak bewezen is!
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11

Bericht  Antibes di 20 nov 2012 - 8:01

Rush schreef:
GreenGrass schreef:Ik ben tegen, ik zie het nut niet om zoiets massaal op te slaan. Allereerst kost het veel geld en daarbij vind ik het ook aantasting in privacy. Zou kunnen ze bij wijze van de analyseren wie er seks heeft gehad in een hotelbed... Wink
Dat zou het werk van bepaalde detectives wel erg gemakkelijk maken haha.

Maar het idee was dan om het hielprikje van babies er voor te gebruiken. Ik geloof dat er nog niet bedacht was hoe ze die 16 miljoen andere mensen zover zouden krijgen, maar geld gaat het inderdaad kosten.

Maar als je nu kijkt naar Marianne Vaatstra, dat onderzoek heeft miljoenen gekost en met 1 DNA onderzoek zijn ze zoveel stappen dichterbij de dader dan in al die jaren en miljoenen. Zou het op den duur niet meer lonen dan kosten? Was er zo`n database geweest dan waren ze binnen xx tijd klaar geweest.

Nee, dat denk ik niet. Want het zal echt ontzettend veel kosten om uit te voeren. Denk niet alleen aan het verzamelen van DNA, maar ook aan het onderhouden en beveiligen van zo'n database en de kosten om hem te raadplegen. Ik denk dat dat niet opweegt tegen de nu "onoplosbare cases". Voor de oplosbare zaken hebben we de database helemaal niet nodig, dus die kun je ook niet meerekenen in de baten denk ik.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  SuperGrover di 20 nov 2012 - 8:03

Antibes schreef:Inbreuk op mijn privacy, gevaarlijke kennis om vast te leggen en zinloos qua kosten/baten.
Kort, maar duidelijk: helemaal mee eens! Ik ben ernstig tegen.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Rush di 20 nov 2012 - 8:04

GreenGrass schreef:Dan heb je een database met DNA, maar die zou niet overal voor gebruikt moeten worden. Maar hoe ga je dit opslaan, waar ga je dit opslaan, er zijn vast mensen die dit graag zouden willen jatten en kwaad mee willen.

Daarbij kost het ook veel moeite en tijd, voordat een politie hier aanspraak op mag maken.
Trouwens DNA op locatie betekent niet per definitie dat een zaak bewezen is!
Dat zeg ik ook niet, maar het brengt je wel een X aantal stappen dichterbij in de meeste gevallen.

Ik weet niet hoeveel moeite en tijd het kost voor de politie om er gebruik van te mogen maken want het is er niet. We weten niet wat die regels zijn als een dergelijke database iets 'normaals' wordt.

Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Siem di 20 nov 2012 - 8:08

Antibes schreef:Inbreuk op mijn privacy, gevaarlijke kennis om vast te leggen en zinloos qua kosten/baten.

Ik sluit me hier helemaal bij aan.

Siem
Prater
Prater

Aantal berichten : 1035
Punten : 1200
Registratiedatum : 11-08-11

Bericht  Gast di 20 nov 2012 - 8:10

Billy schreef:

Ik sluit me hier helemaal bij aan.

Ik ook. Veiligheid kan nooit gegarandeerd worden met zulke informatie.

Gast
Gast

Bericht  Lady Starstruck di 20 nov 2012 - 8:17

rapa nui schreef:Ik ben tegen. Niet dat ik iets te verbergen heb maar je weet gewoon niet waar het ooit voor gebruikt kan worden, dat er misbruik van kan worden gemaakt, overheid etc weten al zo veel van me dat ik dit niet nodig vind.

+1. Ik word altijd tegendraads van dit soort beslissingen. Omdat ik het zo erg vind dat ze alles van mij moeten weten ga ik het juist niet doen. Datzelfde heb ik met het verbod op roken overal. Dan komt in mij de puber weer omhoog.
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Bericht  mouette di 20 nov 2012 - 8:37

Ook tegen. Zolang er nog regelmatig gegevens van burgers op straat komen te liggen door onbedachtzaam gebruik van IT systemen en beveiligingslekken lijkt het mij erg onverstandig.
mouette
mouette
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 311
Punten : 315
Registratiedatum : 31-05-12

Bericht  Antibes di 20 nov 2012 - 8:41

Juutjepetuutje schreef:ik ben voor. ik heb niets te verbergen en ga er vanuit dat men secuur om gaat met deze informatie. het lijkt me ook niet dat het voor 'onzinzaken' gebruikt wordt. (zoals dat voorbeeld van seks in het hotelbed)

Maar denk je dat het zinvol is? Dat het de investeringen waard is?
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  mezzoforte di 20 nov 2012 - 8:44

Ik ben tegen, aangezien ik het als inbreuk op privacy ervaar, en je maar nooit weet wat de overheid met deze gegevens zou doen in de toekomst.
mezzoforte
mezzoforte
Prater
Prater

Aantal berichten : 970
Punten : 1016
Registratiedatum : 03-02-12

Bericht  M-G di 20 nov 2012 - 11:50

Hier sluit ik mij bij aan. Ik kan het niet beter verwoorden.
M-G
M-G
Prater
Prater

Aantal berichten : 1319
Punten : 1318
Registratiedatum : 05-12-10

Bericht  Fenna di 20 nov 2012 - 22:44

Ik was eerst wel voor maar toen had ik er nog niet goed over nagedacht. Nu ik er beter over heb nagedacht ben ik tegen. Ik vind het inbreuk op de privacy en zou het geen fijn idee vinden als mijn dna in een databank staat. Wie weet wat er allemaal mee gebeurd.
Fenna
Fenna
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 70
Punten : 75
Registratiedatum : 19-01-11

Bericht  SuperGrover di 20 nov 2012 - 22:46

De redenering van 'ik heb niets te verbergen', begrijp ik ook niet. Privacy is toch niet alleen voor mensen die iets te verbergen hebben? Doet me denken aan de studentenhuizen van een vereniging hier, waarbij de studenten pas een deur in hun kamer krijgen als ze seks hebben gehad (zonder deur dus). Ik geloof dat vrijwel iedereen daar een groot probleem mee zou hebben. Niet omdat ze een methlab runnen, maar omdat je gewoon behoefte hebt aan privacy.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Elin di 20 nov 2012 - 22:50

SuperGrover schreef:De redenering van 'ik heb niets te verbergen', begrijp ik ook niet. Privacy is toch niet alleen voor mensen die iets te verbergen hebben? Doet me denken aan de studentenhuizen van een vereniging hier, waarbij de studenten pas een deur in hun kamer krijgen als ze seks hebben gehad (zonder deur dus). Ik geloof dat vrijwel iedereen daar een groot probleem mee zou hebben. Niet omdat ze een methlab runnen, maar omdat je gewoon behoefte hebt aan privacy.

:O

Ik ben ook tegen, om de hierboven genoemde redenen.
Elin
Elin
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 398
Punten : 411
Registratiedatum : 14-02-11

Bericht  SuperGrover di 20 nov 2012 - 22:53

Elin schreef:
SuperGrover schreef:De redenering van 'ik heb niets te verbergen', begrijp ik ook niet. Privacy is toch niet alleen voor mensen die iets te verbergen hebben? Doet me denken aan de studentenhuizen van een vereniging hier, waarbij de studenten pas een deur in hun kamer krijgen als ze seks hebben gehad (zonder deur dus). Ik geloof dat vrijwel iedereen daar een groot probleem mee zou hebben. Niet omdat ze een methlab runnen, maar omdat je gewoon behoefte hebt aan privacy.

:O

Ik ben ook tegen, om de hierboven genoemde redenen.
Wellicht is het een urban legend (ik zit zelf uiteraard niet bij die vereniging en ik ken niemand die in zo'n huis woont), maar het zou prima passen bij die vereniging, dus ik ben geneigd het te geloven. En het is natuurlijk gewoon een goed verhaal om zulke dingen te illustreren.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Katrien di 20 nov 2012 - 23:44

Hier had ik het maandag met mijn man over. Toen zei ik, heel gemakkelijk, dat ik voor ben omdat ik denk dat het zaken zoals die van Marianne Vaatstra sneller op kan lossen en misschien ook wel een gedeelte ervan voorkomt. Maar nu ik er beter over nadenk denk ik er toch anders over. De kosten zijn zo vreselijk hoog en wie garandeerd mij dat die gegevens enkel voor dit soort zaken worden gebruikt en niet op de een of andere manier gestolen kunnen worden. Ik ben dus tegen.
Katrien
Katrien
Prater
Prater

Aantal berichten : 539
Punten : 542
Registratiedatum : 14-11-12

Bericht  Antibes wo 21 nov 2012 - 0:38

Denken jullie ook na over misbruik van kennis over jouw DNA? Stel dat die gegevens gestolen of geopenbaard worden. Of dat je ermee gechanteerd wordt. Of dat verzekeringsmaatschappijen er - via welke illegale weg dan ook - inzicht in krijgen en blijkt dat jij aanleg hebt voor kanker of een hartritmestoornis? Dat niemand je meer een verzekering of een hypotheek aanbiedt?
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud