De zeven wijsheden
3 plaatsers
Pagina 1 van 1
De zeven wijsheden
Aristoteles was een Grieks filosoof en wordt met Socrates en Plato beschouwd als een van de invloedrijkste klassieke filosofen in de westerse traditie. Zeven wijsheden van Aristoteles zijn:
Een goede daad verrichten is makkelijk; de gewoonte ontwikkelen om dat altijd te doen niet.
Geluk is geheel afhankelijk van onszelf.
Het geheel is meer dan de som van de delen.
We zijn dat, wat we bij herhaling doen.
Al onze acties komen voort uit een van de zeven volgende oorzaken: lot, natuur, dwang, gewoonte, reden, passie en verlangen.
Plezier in je baan zorgt voor perfectie op je werk
Hoop is een ontwaakte droom.
Welke van deze wijsheden vind jij inspirerend voor jezelf? Welke spreken je aan?
Een goede daad verrichten is makkelijk; de gewoonte ontwikkelen om dat altijd te doen niet.
Al onze acties komen voort uit een van de zeven volgende oorzaken: lot, natuur, dwang, gewoonte, reden, passie en verlangen.
Welke van deze wijsheden vind jij inspirerend voor jezelf? Welke spreken je aan?
rapa nui- Kletskop
- Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10
Re: De zeven wijsheden
Ik ben van mening dat je zelf kunt kiezen hoe je met bepaalde situaties omgaat en hoe deze je leven beïnvloeden. Daaruit voortvloeiend kan je je eigen geluk creëren.
Ik probeer stil te staan bij hetgeen dat ik wel heb en dat wat wel goed gaan in mijn leven en me niet uit het veld te laten slaan door tegenslagen.
Ik ben van mening dat je zelf kunt kiezen hoe je met bepaalde situaties omgaat en hoe deze je leven beïnvloeden. Daaruit voortvloeiend kan je je eigen geluk creëren.
Ik probeer stil te staan bij hetgeen dat ik wel heb en dat wat wel goed gaan in mijn leven en me niet uit het veld te laten slaan door tegenslagen.
M-G- Prater
- Aantal berichten : 1319
Punten : 1318
Registratiedatum : 05-12-10
Die uitspraak, geluk is geheel afhankelijk van onszelf, vind ik dus echt bullshit. Geluk is afhankelijk van vele factoren. Sommige daarvan zijn persoonsgebonden, je hebt inderdaad een bepaalde keuzevrijheid als mens. Als je ervoor kiest om altijd thuis te zitten en nooit wat te ondernemen, ben je vast niet gelukkig. Maar geluk is zeker niet geheel afhankelijk van jezelf. De situatie maakt een heel groot verschil. Als je 27 jaar gevangen wordt gehouden in een kelder en 7 keer bezwangerd wordt door je eigen vader, dan heeft dat écht wel invloed op je geluksgevoel. Dan zijn er nog biologische en genetische factoren die een rol spelen.
Overigens voel ik me absoluut niet geïnspireerd door welke uitspraak hier dan ook.
Overigens voel ik me absoluut niet geïnspireerd door welke uitspraak hier dan ook.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Hier sta ik voor een groot deel achter. Ik ben van mening dat bij veel (negatieve) factoren van buitenaf je zelf nog kunt bepalen wat je er mee doet, behalve in de situatie die Supergrover schetst uiteraard.
Maar ik ben van mening dat je het voor een groot deel zelf in de hand hebt.
Hier sta ik voor een groot deel achter. Ik ben van mening dat bij veel (negatieve) factoren van buitenaf je zelf nog kunt bepalen wat je er mee doet, behalve in de situatie die Supergrover schetst uiteraard.
Gast- Gast
Break Of Day schreef:Geluk is geheel afhankelijk van onszelf.
+1
En de eerste uitspraak spreekt me ook wel aan. Ik kan helemaal trots zijn als ik eens iets goeds (voor mezelf of een ander) gedaan heb, maar het blijft vaak bij een enkele keer.
Gast- Gast
rapa nui schreef:Aristoteles was een Grieks filosoof en wordt met Socrates en Plato beschouwd als een van de invloedrijkste klassieke filosofen in de westerse traditie. Zeven wijsheden van Aristoteles zijn:
Ik vind het eigenlijk een beetje onzin. Geluk is niet afhankelijk van jezelf. Als je kanker hebt, je baan kwijtraakt, je man je verlaat en je huis fikt af ben je níet meer gelukkig. Beetje hoog 'the secret' gehalte en nogal beschuldigend voor mensen die ongelukkig zijn. Het leven is soms gewoon kut, voor sommige mensen is het vrijwel altijd kut, omdat ze ziek zijn, een stoornis hebben, geen eten hebben, een kind verliezen, enzovoorts.
Verder vind ik een goede daad die je uit gewoonte doet geen goede daad meer
Gast- Gast
Soortgelijke onderwerpen
» De zeven schoonheden
» De Zeven deugden
» De Zeven Hoofdzonden
» Amber Alert, meisje van zeven uit Urk
» Zeven schoonheden
» De Zeven deugden
» De Zeven Hoofdzonden
» Amber Alert, meisje van zeven uit Urk
» Zeven schoonheden