De Zeven Hoofdzonden
+14
Derpy
Lady Starstruck
Jeanette
Rouxxxe
SuperGrover
Discordia
M@niek
Antibes
M-G
Exogenesis
Mermaid
_Lacey_
Middleme
rapa nui
18 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
De Zeven Hoofdzonden
Hoofdzonde is een term die voornamelijk in de katholieke kerk wordt gebruikt. Het gaat hierbij om zeven zonden die ieder aan de basis liggen van vele andere zonden.
Uitleg:
1. Superbia = hoogmoed - hovaardigheid - ijdelheid - trots
2. Avaritia = hebzucht - gierigheid
3. Luxuria = onkuisheid - lust - wellust
4. Invidia = nijd - gramschap - jaloezie - afgunst
5. Gula = onmatigheid - gulzigheid - vraatzucht
6. Ira = woede - toorn
7. Acedia = gemakzucht - traagheid - luiheid - vadsigheid
(Bron: o.a. Wikipedia).
In welke herken jij jezelf het meest? Wat vind je daarvan? Vind je het vervelend dat je deze zonde 'begaat' of interesseert het je niets. En welke zonde vind je nergens op slaan en welke zonde wel? En in welke herken jij je juist niet terug?
Uitleg:
1. Superbia = hoogmoed - hovaardigheid - ijdelheid - trots
2. Avaritia = hebzucht - gierigheid
4. Invidia = nijd - gramschap - jaloezie - afgunst
6. Ira = woede - toorn
(Bron: o.a. Wikipedia).
In welke herken jij jezelf het meest? Wat vind je daarvan? Vind je het vervelend dat je deze zonde 'begaat' of interesseert het je niets. En welke zonde vind je nergens op slaan en welke zonde wel? En in welke herken jij je juist niet terug?
rapa nui- Kletskop
- Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10
Re: De Zeven Hoofdzonden
Hé, interesting.
Als ware calvinist erken ik meteen dat al deze zonden mij dagelijks aankleven. Maar die me het meest dwarszit, is de onmatigheid en vraatzucht. Dat is regelmatig best een worsteling.
Als ware calvinist erken ik meteen dat al deze zonden mij dagelijks aankleven. Maar die me het meest dwarszit, is de onmatigheid en vraatzucht. Dat is regelmatig best een worsteling.
Gast- Gast
Eens met Rood. Ik denk dat nummer 4 / Invidia op mij het meest van toepassing is.
Middleme- Kletskop
- Aantal berichten : 1837
Punten : 1870
Registratiedatum : 20-11-10
Ha, wat toevallig! Ik zat daar gisteren over na te denken.
Denk dat ik mij het meest schuldig maak aan jaloezie. Ben er niet trots op. Ik focus me te veel op wat ik niet heb en denk niet aan de dingen die ik juist wél heb.
Denk dat ik mij het meest schuldig maak aan jaloezie. Ben er niet trots op. Ik focus me te veel op wat ik niet heb en denk niet aan de dingen die ik juist wél heb.
_Lacey_- Kletskop
- Aantal berichten : 2441
Punten : 2489
Registratiedatum : 18-11-10
Ik denk dat 7 het meest op mij van toepassing is, ik ben best gemakzuchtig.
Gast- Gast
Ik twijfel tussen 5 & 7... maar denk dat de luiheid/gemakzucht het wint.
Mermaid- Kletskop
- Aantal berichten : 2663
Punten : 2814
Registratiedatum : 18-11-10
Ik heb vrij veel last van gierigheid (avaritia), jaloezie/afgunst (invidia) en vraatzucht/gulzigheid (gula).
Maar verder ben ik een heel lief meisje.
Maar verder ben ik een heel lief meisje.
Exogenesis- Kletskop
- Aantal berichten : 2823
Punten : 2823
Registratiedatum : 13-11-12
Ik denk dat ik mij het meest schuldig maak aan acedia. Gemakzucht, op zich vind ik dat weleens vervelend. Het zijn vaak dingen die helemaal niet veel tijd in beslag nemen die ik nog moet doen maar om de een of andere reden altijd uitstel.
Soms zou ik mezelf dan wel een trap onder mijn kont willen geven.
Sinds ik zwanger ben maak ik mij ook zeker schuldig aan gula, vraatzucht.
Ik herken mezelf het minste in superbia.
Soms zou ik mezelf dan wel een trap onder mijn kont willen geven.
Sinds ik zwanger ben maak ik mij ook zeker schuldig aan gula, vraatzucht.
Ik herken mezelf het minste in superbia.
M-G- Prater
- Aantal berichten : 1319
Punten : 1318
Registratiedatum : 05-12-10
Ik ben volgens mij voor alle 7 zonden wel redelijk vatbaar. 4 wel het meest: onmatigheid/vraatzucht is wel erg moeilijk om me in te houden. En daarna komt Superbia ook wel in beperkte mate, in die zin dat ik het soms wel heel goed denk te weten, denk dat ik ergens wel goed in ben.
rapa nui- Kletskop
- Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10
Luiheid, echt ook wel in doodzondelijke mate! Beetje jaloezie ook wel (maar ik heb ook gewoon oneerlijk vaak pech haha).
De andere eigenlijk nagenoeg niet, wie weet compenseert dat. Ben wel zuinig, maar niet gierig/hebzuchtig. Maar absoluut niet gul dus. Geef voor mezelf niet makkelijk geld uit en daardoor voor anderen ook niet.
De andere eigenlijk nagenoeg niet, wie weet compenseert dat. Ben wel zuinig, maar niet gierig/hebzuchtig. Maar absoluut niet gul dus. Geef voor mezelf niet makkelijk geld uit en daardoor voor anderen ook niet.
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
M@niek- Ratel
- Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10
3. Ik vind daar weinig van. Behalve dat het soms lastig is en ongemakkelijk.
Discordia- Prater
- Aantal berichten : 829
Punten : 944
Registratiedatum : 11-04-12
Oh ik maak me ook overal wel aan schuldig. Maar vooral luiheid. Ik ben echt extreem lui. Dat vind ik niet echt mijn meest toffe eigenschap, maar ik ben te lui om er iets aan te veranderen.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Ik herken mezelf het meeste in nummer vier en zeven. Ik kan me niet heel druk maken dat ik af en toe een 'zonde' op die gebieden bega. Het zijn karaktertrekken van me, die horen bij me en die heb ik geaccepteerd. Zondes horen in die zin ook bij het leven vind ik. Ik vind lust trouwens geen zonde, meer gewoon een natuurlijke drift haha. In vraatzucht herken ik mezelf niet, kan over het algemeen met veel dingen goed maat houden.
Rouxxxe- Prater
- Aantal berichten : 1316
Punten : 1342
Registratiedatum : 27-11-10
Ik herken mezelf het meest in 7. Ik kan soms echt liever lui dan moe zijn en dan dingen voor me uit schuiven. Achteraf baal ik daar dan van. Ik kan soms echt luieren, terwijl ik genoeg te doen heb.
Jeanette- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10
Dat zijn ze wel voor mij denk ik. Al vind ik vadsigheid wel heel onaardig klinken. Ik ben overigens ook niet traag, wel gemakzuchtig en een tikje lui soms. En onkuis ook. En nou ja, onmatigheid vat het geheel mooi samen Ik kan geen maat houden.rapa nui schreef:
Ik vind het overigens niet echt zondes, het zijn gewoon mijn eigenschappen en niet eens mijn slechtste eigenlijk.
Gast- Gast
Ik denk dat 7 toch wel het meest op mij van toepassing is. Ik ben vaak liever lui dan moe,en laat graag anderen voor me lopen. Terwijl ik ook weer heel perfectionistisch ben, beetje tegenstrijdig soms. Ook nr. 2 is mij niet onbekend, ben nogal materialistisch ingesteld...
Gast- Gast
Nummer 7!
Lady Starstruck- Ratel
- Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11
Wat versta jij onder een zonde dan?Eucalypta schreef:Ik vind het overigens niet echt zondes, het zijn gewoon mijn eigenschappen en niet eens mijn slechtste eigenlijk.
Gast- Gast
Momenteel de derde, maar ik vind dat niet echt een zonde. Nummer 7 maak ik me ook nog wel eens schuldig aan.
Derpy- Prater
- Aantal berichten : 573
Punten : 600
Registratiedatum : 16-09-12
Rood schreef:Wat versta jij onder een zonde dan?Eucalypta schreef:Ik vind het overigens niet echt zondes, het zijn gewoon mijn eigenschappen en niet eens mijn slechtste eigenlijk.
Iets slechts. En dit zijn niet per definitie slechte eigenschappen. En ik denk dat aan alle eigenschappen een goede en een slechte kant zit.
Gast- Gast
Ik herken mijzelf eigenlijk in geen van de 7 punten haha.
Hoezo verwaand, misschien toch punt 1
Hoezo verwaand, misschien toch punt 1
Gast- Gast
Derpy schreef:Momenteel de derde, maar ik vind dat niet echt een zonde. Nummer 7 maak ik me ook nog wel eens schuldig aan.
Waarom momenteel de derde?
Gast- Gast
Nummer 7, ik moet mij echt over drempels heen trekken om in actie te komen. En nu ik niet zo goed in mijn vel zit ook wel nummer 4. Dat is geen mooie eigenschap maar ik vind het soms best leuk om te doen (katten, afgunst e.d.)
Lot- Fluisteraar
- Aantal berichten : 410
Punten : 478
Registratiedatum : 12-11-12
Ik herken mij het meest in 5 en 7. Verder is in elke zonde wel iets te herkennen wat op mij van toepassing is.
Laatst aangepast door Mouse10 op di 20 nov 2012 - 6:59; in totaal 1 keer bewerkt
Mouse10- Fluisteraar
- Aantal berichten : 124
Punten : 130
Registratiedatum : 26-10-12
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» De zeven wijsheden
» De zeven schoonheden
» De Zeven deugden
» Amber Alert, meisje van zeven uit Urk
» Zeven schoonheden
» De zeven schoonheden