Coloscopie
+2
yes1984
PapillonRose
6 plaatsers
Pagina 1 van 1
Coloscopie
Wie van jullie heeft een coloscopie of een coloscopie tijdens de zwangerschap ondergaan. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
yes1984- Prater
- Aantal berichten : 1343
Punten : 1676
Registratiedatum : 24-12-10
Re: Coloscopie
Ik heb ze regelmatig gehad maar niet tijdens een zwangerschap.
Wat wil je weten?
Wat wil je weten?
Gast- Gast
Watermeloen schreef:Ik heb ze regelmatig gehad maar niet tijdens een zwangerschap.
Wat wil je weten?
Ik hoor veel om me heen dat het drinken van het laxeermiddel heel vies en veel is. Door de zwangerschap heb ik best last van misselijkheid, waardoor ik me afvraag of dit allemaal gaat lukken. (Dat ik de vloeistof binnenhoud)
De arts gaf ook aan dat wanneer ze niet goed door de darm komen ze op je buik gaan drukken/duwen e.d. Dit vind ik in verband met de zwangerschap zeker geen fijn idee. Op het moment dat hij dit vertelde was het nog niet bekend dat ik zwanger ben.
Ik er bij jou een diagnose gesteld? En hoe heb je het onderzoek verder ervaren?
yes1984- Prater
Ik heb ook in het verleden meerdere keren een coloscopie gehad. De laatste keer een jaar of 6 geleden. En ik kan je vragen vanuit hoe ik het heb meegemaakt vast beantwoorden.
Ik vond het laxeermiddel inderdaad niet echt lekker, en dat was me ook al verteld bij de apotheek. Maar het was niet zo smerig dat ik het echt niet weg kon krijgen. Wel was het erg veel, en ondanks dat ik van mezelf al best veel drink op een dag, vond ik dit wel even flink doordrinken. Maar uiteindelijk was ook dat nog wel te doen.
Op je buik drukken kunnen ze inderdaad doen als ze iets beter willen zien, hebben ze bij mij in elk geval wel gedaan. Maar het was niet zo dat ze me echt pijn deden, zo hard was het duwen ook weer niet. En ik neem aan dat ze bij een zwangerschap wel extra alert zijn op wat ze doen. Al kan ik me indenken dat je zoiets liever niet hebt!
Hopelijk valt het je mee en kunnen ze je daarna verder helpen!
Ik vond het laxeermiddel inderdaad niet echt lekker, en dat was me ook al verteld bij de apotheek. Maar het was niet zo smerig dat ik het echt niet weg kon krijgen. Wel was het erg veel, en ondanks dat ik van mezelf al best veel drink op een dag, vond ik dit wel even flink doordrinken. Maar uiteindelijk was ook dat nog wel te doen.
Op je buik drukken kunnen ze inderdaad doen als ze iets beter willen zien, hebben ze bij mij in elk geval wel gedaan. Maar het was niet zo dat ze me echt pijn deden, zo hard was het duwen ook weer niet. En ik neem aan dat ze bij een zwangerschap wel extra alert zijn op wat ze doen. Al kan ik me indenken dat je zoiets liever niet hebt!
Hopelijk valt het je mee en kunnen ze je daarna verder helpen!
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Is er bij jou nog iets uit gekomen PR?
Ik zal voor het onderzoek ook nog eens melden dat ik zwanger ben. Ik hoop ook dat ze rekening houden met het drukken op de buik. Het kan ook zijn dat ze mij een lichter roesje en minder pijnstilling geven omdat ik zwanger ben. Dus ik hoop dat het onderzoek enigzinds dragelijk wordt.
Ik zal voor het onderzoek ook nog eens melden dat ik zwanger ben. Ik hoop ook dat ze rekening houden met het drukken op de buik. Het kan ook zijn dat ze mij een lichter roesje en minder pijnstilling geven omdat ik zwanger ben. Dus ik hoop dat het onderzoek enigzinds dragelijk wordt.
yes1984- Prater
Mijn moeder heeft ook zo'n onderzoek gehad (niet zwanger toen) maar ze heeft geen roes of pijnstilling gehad, ze vond het goed te doen zonder. Je mag kiezen of je het wil.
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10
Happydobby schreef:Mijn moeder heeft ook zo'n onderzoek gehad (niet zwanger toen) maar ze heeft geen roes of pijnstilling gehad, ze vond het goed te doen zonder. Je mag kiezen of je het wil.
Ik wist niet dat het ook zonder kon! In dit ziekenhuis is het roesje en pijnstilling standaard. Dan ga ik nog even bellen of het helemaal zonder roesje en pijnmedicatie kan. (of het moet al helemaal geen invloed hebben op de baby dan heb ik toch liever een beetje een roesje)
yes1984- Prater
Voorheen was het Kleanprep dat je moest drinken, nu heet het Movieprep. Volgens mijn collega die het laatst nog gehad heeft is het beter te doen dan voorheen. Maar of dat echt zo is kan ik je niet vertellen want ik heb de nieuwe (gelukkig) nog niet gehad.
Ik krijg altijd een roesje. Dit onderzoek krijg ik namelijk als mijn darmen flink ontstoken zijn en dan doet het echt zeer.
Door de ontstoken plekken en vernauwingen moeten ze de slang er soms echt doorheen duwen en dat is niet prettig.
De hoeveelheid was voorheen iets van 3 of 4 liter maar dat is nu volgens mij ook minder geworden.
Zover ik weet mag je het aanlengen met ranja ofzo. Dat deed ik altijd, plus drinken door een rietje zodat het niet in je hee mond komt en een pak kauwgum erbij.
Ik heb de ziekte van Crohn.
Ik krijg altijd een roesje. Dit onderzoek krijg ik namelijk als mijn darmen flink ontstoken zijn en dan doet het echt zeer.
Door de ontstoken plekken en vernauwingen moeten ze de slang er soms echt doorheen duwen en dat is niet prettig.
De hoeveelheid was voorheen iets van 3 of 4 liter maar dat is nu volgens mij ook minder geworden.
Zover ik weet mag je het aanlengen met ranja ofzo. Dat deed ik altijd, plus drinken door een rietje zodat het niet in je hee mond komt en een pak kauwgum erbij.
Ik heb de ziekte van Crohn.
Gast- Gast
Bij mij zijn de ontstekingswaarden in het bloed hoog. Ik kan de poeder voor het drankje morgen ophalen. Moet een dag van te voren drie liter drinken en op de dag zelf 1 liter.
Ze denken bij mij ook Crohn of (en daar hoop ik op) littenweefsel van de keizersnede en/of galblaasoperatie. Dat zou 1 operatie betekenen en dan is het klaar. Crohn kom je nooit meer vanaf!
Ze denken bij mij ook Crohn of (en daar hoop ik op) littenweefsel van de keizersnede en/of galblaasoperatie. Dat zou 1 operatie betekenen en dan is het klaar. Crohn kom je nooit meer vanaf!
yes1984- Prater
Van Crohn hoef je niet perse dagelijks/veel last van te hebben hoor.
Er zit zoveel verschil in. Bij mij speelt het alleen op tijdens stress. Ik heb nu al ruim 8 maanden nergens last van.
Laatste keer was toen A. opgenomen werd in het ZH. Daarvoor was het toen we hoorde dat H. iets aan haar hartje had.
En daarvoor was het al 2-3 jaar geleden.
Ik ga wel elke 8 weken naar het ziekenhuis voor een infuus.
Welke klachten heb je?
Er zit zoveel verschil in. Bij mij speelt het alleen op tijdens stress. Ik heb nu al ruim 8 maanden nergens last van.
Laatste keer was toen A. opgenomen werd in het ZH. Daarvoor was het toen we hoorde dat H. iets aan haar hartje had.
Welke klachten heb je?
Gast- Gast
Watermeloen schreef:Van Crohn hoef je niet perse dagelijks/veel last van te hebben hoor.
Welke klachten heb je?
Wat superfijn dat je er al 8 maanden geen last meer van hebt gehad.
Ik heb het onderzoek ook gehad. Moest ook vier liter clean prep naar binnen werken, mocht het vermengen met appelsap. Ik ging er na 2 liter van over mijn nek. Ook was ik blij dat ik het roesje had. Ik werd tijdens het roesje wakker en heb door het hele ziekenhuis geschreeuwd of zie die slang uit mijn reet wilde halen. Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Het roesje zou ik in geval van zwangerschap in ieder geval af raden! Succes meis!
slaatje- Kletskop
- Aantal berichten : 2964
Punten : 3160
Registratiedatum : 22-11-10
Ik heb geen ervaring met zwangerschap erbij, maar ze drukken inderdaad wel behoorlijk in je buik en dat is echt pijnlijk, zelfs met een roesje.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Weten ze nu dan überhaupt wel dat je zwanger bent? Ik zou ook maar even informeren of dat laxerende drankje wel mag als je zwanger bent.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Susan heeft gelijk, ik zou toch maar even bellen!
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Moviprep.aspx?mId=10704&rId=2528
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Moviprep.aspx?mId=10704&rId=2528
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10
Susan schreef:Weten ze nu dan überhaupt wel dat je zwanger bent? Ik zou ook maar even informeren of dat laxerende drankje wel mag als je zwanger bent.
Ja, ik heb de dag nadat het bekend was bij ons meteen de behandelend arts gebeld. Het duurde even voordat we onze antwoorden kregen. Maar het onderzoek kan doorgaan inclusief het laxeren. Gezien mijn klachten vind hij het nog belangrijker dat het snel een diagnose met een behandelplan komt.
yes1984- Prater
Watermeloen schreef:Van Crohn hoef je niet perse dagelijks/veel last van te hebben hoor.
Welke klachten heb je?
Ik heb nu elf maanden klachten. (iedere dag buikloop variant van 4 tot een keer 10-11 per dag! gepaard met hevige buikpijnen soms zit er bloed bij. Zal verder niet teveel in detail treden.) Deze klachten zijn gekomen nadat mijn galblaas verwijderd is. Dus ik hoop nog steeds dat de klachten komen door littekenweefsel. De arts denkt aan littekenweefsel, Crohn, of een chronische darmonsteking. Daarnaast worden er nog hapjes weggenomen, omdat ze nu nog niets kunnen uitlsuiten. De ontstekingswaarden in mijn bloed zijn ook al maanden te hoog.
yes1984- Prater
Ben vanmiddag bij de apotheek geweest om alvast het laxeermiddel te halen. Ik heb colofort gekregen. In de bijlasluiter staat dat je het met je arts moet overleggen wanneer je zwanger bent. Eronder staat een stukje dat het niet schadelijk is voor de ongeboren vrucht of wanneer je borstvoeding geeft. Bij mij is de behandeld arts op de hoogte.
yes1984- Prater
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: