Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Trap beitsen en lakken?

5 plaatsers

Ga naar beneden

Trap beitsen en lakken? Empty Trap beitsen en lakken?

Bericht  Annemoontje zo 28 okt 2012 - 6:25

Had me al ingelezen over het renoveren van de trap. En eerst zal ik sowieso toch de lijmresten en de ouder verf moeten verwijderen. Maar nu was oorspronkelijk het plan om de trap wit te verven, maar nou kwam mijn man ermee dat het misschien ook mooi was om de trap te beitsen en te lakken. Heb net even op internet gekeken, maar zie door het bomen het bos niet meer. Wat heb ik precies daarvoor nodig en in welke volgorde moet ik alles doen? Of zouden jullie zelf toch ervoor kiezen om toch de trap te verven?
Annemoontje
Annemoontje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1158
Punten : 1188
Registratiedatum : 30-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Trap beitsen en lakken? Empty Re: Trap beitsen en lakken?

Bericht  Ooh La La! zo 28 okt 2012 - 6:55

Als je wilt beitsen zul je ook alle lijm en verfresten moeten verwijderen.

Zelf zou ik voor verven gaan. Dat geeft een dekkender resultaat. Maar het is maar net wat je voor resultaat wilt.

Ooh La La!
Prater
Prater

Aantal berichten : 1381
Punten : 1576
Registratiedatum : 12-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Trap beitsen en lakken? Empty Re: Trap beitsen en lakken?

Bericht  Pompoen zo 28 okt 2012 - 7:08

Annemoontje, volgens mij moet je kiezen tussen of beitsen of lakken, maar dat weet ik niet helemaal zeker. En volgens mij is alleen beitsen bij een trap minder handig omdat het dan een minder goede beschermlaag krijgt en de trap dus snel slijt. Je kunt natuurlijk wel een transparante lak gebruiken met een bepaalde kleurtoon.

Ik lees verder even mee, wij willen onze trap wit lakken, maar dat betekend dus dat we 'm een tijdje niet kunnen gebruiken wat erg onhandig/onmogelijk zou zijn. Ik dacht zelf dat een keer voor we op vakantie gaan misschien wel handig zou zijn. Maar ik weet niet of we er dan aan toekomen aangezien we dan niet een kindje hebben.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Trap beitsen en lakken? Empty Re: Trap beitsen en lakken?

Bericht  Gast zo 28 okt 2012 - 7:18

Wij wilden ook onze trap gaan beitsen en lakken en zijn echt uren bezig geweest om de lijmresten en verf er af te krijgen, maar het werd er echt niet mooier op omdat er zoveel lijmresten op zaten en we hebben hem uiteindelijk toch maar weer bekleed met vloerbedekking. Maar het plan was om de trap eerst te beitsen en daarna met een blanke lak af te lakken. Dit om beschadigingen te voorkomen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Trap beitsen en lakken? Empty Re: Trap beitsen en lakken?

Bericht  Annemoontje zo 28 okt 2012 - 7:40

Dank alvast voor jullie antwoorden, hier kan ik zeker wat mee.

@ Ooh La La Ja daar ben ik dus wel wat bang voor dat echt alle lijnmresten en verf er supergoed af moeten zijn. Wil wel echt een goed dekkend resultaat, dus neig zelf ook meer naar de verf dan naar beits en/ of lak.

@ Pompoen Daar heb je zeker een goed punt! Kan ook weinig info vinden over beitsen en/ of lakken van de trap en veel meer over verven. Ik ga het misschien ook nog in de winkel navragen als ik er heen ga.

@ Lelie Oej goed dat je je ervaring deelt, want ben dus ook bang voor het resultaat, aangezien alle lijm en alle verf eraf moet. Gelukkig vallen de lijnmresten nog enigzins mee, op sommige treden zit er niks op en sommige wel weer flink.

Nog meer ervaringen en tips zijn welkom! Ondertussen ga ik verder brainstormen hierover.
Annemoontje
Annemoontje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1158
Punten : 1188
Registratiedatum : 30-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Trap beitsen en lakken? Empty Re: Trap beitsen en lakken?

Bericht  rapa nui zo 28 okt 2012 - 8:18

Pompoen schreef:Ik lees verder even mee, wij willen onze trap wit lakken, maar dat betekend dus dat we 'm een tijdje niet kunnen gebruiken wat erg onhandig/onmogelijk zou zijn. Ik dacht zelf dat een keer voor we op vakantie gaan misschien wel handig zou zijn. Maar ik weet niet of we er dan aan toekomen aangezien we dan niet een kindje hebben.

Tree om tree doen en wel de voor en de zijkanten meteen in een keer doen. Evt. 's avonds, dan kan de trap snachts drogen. Is ook niet zo erg als je je dan zelf vergist met trap aflopen de volgende dag omdat hij al weer wat gedroogd is. Kun je op dag twee de andere tredes doen. Evt. een nachtje beneden slapen/kamperen.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Trap beitsen en lakken? Empty Re: Trap beitsen en lakken?

Bericht  Minx zo 28 okt 2012 - 10:13

rapa nui schreef:
Pompoen schreef:Ik lees verder even mee, wij willen onze trap wit lakken, maar dat betekend dus dat we 'm een tijdje niet kunnen gebruiken wat erg onhandig/onmogelijk zou zijn. Ik dacht zelf dat een keer voor we op vakantie gaan misschien wel handig zou zijn. Maar ik weet niet of we er dan aan toekomen aangezien we dan niet een kindje hebben.

Tree om tree doen en wel de voor en de zijkanten meteen in een keer doen. Evt. 's avonds, dan kan de trap snachts drogen. Is ook niet zo erg als je je dan zelf vergist met trap aflopen de volgende dag omdat hij al weer wat gedroogd is. Kun je op dag twee de andere tredes doen. Evt. een nachtje beneden slapen/kamperen.

Of en flink de tijd voor nemen, en op dag 1 tree 1,3,5 enz doen en dan op dag 2 of 3 een tweede laag (geen idee hoelang het moet drogen) en de week erna tree 2,4,6 enz. Er van uitgaande dat je het in het weekend doet.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Trap beitsen en lakken? Empty Re: Trap beitsen en lakken?

Bericht  Ooh La La! zo 28 okt 2012 - 21:49

Voor het verlijmen van tapijt op trappen, kan er gebruik gemaakt zijn van 3 zaken:
1. Lijm op waterbasis. Deze lijmsoort wordt echter pas echt gebruikt sinds een jaar of 5. Deze lijmsoorten laten zich, in de regel, "eenvoudig" verwijderen d.m.v warm water.

2. Lijm op oplosmiddelbasis. Deze lijmsoorten zijn niet gevoelig voor water, dus ook niet te verwijderen met water. Hiervoor is een sterk middel nodig zoals bijvoorbeeld vloerlijmverwijderaar van Alabastine. Dek de aangebrachte lijmverwijderaar eventueel af met een stuc plastic. De werkzame stof zal minder snel verdampen en effectiever werken. Werk overigens niet bij een extreem hoge temperatuur.

3. Kitten. Deze zijn in het verleden veel gebruikt, juist speciaal voor het verlijmen van tapijt op trappen. Ze zijn herkenbaar door de kleur (grijs of donkerbruin) en het feit, dat ze keihard zijn. De meeste van deze kitten zijn niet gevoelig voor water of een vloerlijmverwijderaar. Vreemd genoeg (hoewel), zijn deze kitten veelal wel gevoelig voor Coca Cola ( de echte en niet de light uitvoering)!!!! Test beide op een klein stukje.
Op moment dat men twijfel heeft, wat voor "lijmsoort" er gebruikt is, begin dan met warm water. Werkt dat niet, schakel dan over op Coca Cola. Voor beide producten geldt: baat het niet, dan schaad het niet. Werken beide producten niet, dan is er nog de mogelijkheid te grijpen naar vloerlijmverwijderaar.

Ik zou voor het verven of beitsen inderdaad tree om tree verven, dan kun je de trap blijven gebruiken.

Ooh La La!
Prater
Prater

Aantal berichten : 1381
Punten : 1576
Registratiedatum : 12-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Trap beitsen en lakken? Empty Re: Trap beitsen en lakken?

Bericht  Annemoontje wo 31 okt 2012 - 6:22

Ben vandaag naar de gamma geweest. Heb me goed laten informeren en het het is toch verf geworden..
Nu maar hard aan de slag van de week, wat een rotklus lijkt me dat haha.
Annemoontje
Annemoontje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1158
Punten : 1188
Registratiedatum : 30-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Trap beitsen en lakken? Empty Re: Trap beitsen en lakken?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum