Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Egypte?

2 plaatsers

Ga naar beneden

Egypte? Empty Egypte?

Bericht  Gast wo 2 feb 2011 - 3:00

Volgen jullie dat?

Anyway, het zag er goed uit voor die Egyptenaren, maar nu heeft Moebarak een stelletje vechtbazen geronseld om betaald iedereen in elkaar te slaan die tegen hem is. Dit gaat helemaal de verkeerde kant op.

Jullie gedachten over de hele happening? Hoe belangrijk vinden jullie dit?

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Egypte? Empty Re: Egypte?

Bericht  Gast wo 2 feb 2011 - 3:06

Ik volg het, maar ben niet up to date want van vandaag nog niets gehoord. Wat ik van jou begrijp heeft mubarak versterking en geeft zeker nog niet op? Dat is niet best.

Ik volg het met interesse want het is best schokkend wat er gebeurd. T is net een domino effect, eerst Tunesië in opstand, nu Egypte en ik hoorde dat t ook al aan t rommelen is aan Libanon.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 2 feb 2011 - 3:15

Het gaat helemaal niet goed.

Moebarek heeft (waarschijnlijk) aanhangers en politie in burger tussen de protestanten laten verspreiden en die zijn begonnen met stenengooien, met kamelen en paarden door de menigte rennen en er zijn inmiddels ook schoten gehoord. Het leger houdt zich afzijdig en daardoor escaleert het volledig.

Beelden zien? http://www.nrc.nl/nieuws/2011/02/02/liveverslag-spanning-tussen-voor-en-tegenstanders-mubarak/#more-32645

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 2 feb 2011 - 3:18

Gadver de gadver de gadver. Geweld is geen oplossing. Oh dit is zo frustrerend!

Kan nu geen beelden zien want zit op iPhone, zet thuis wel gauw tv aan. NOS zend denk ik wel weer live uit.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 2 feb 2011 - 3:24

NOS is niet live, heel apart, want gisteren was het wat dat betreft minder spannend. CNN uiteraard wel. BBC vast ook, maar dat heb ik niet. Ik zit online op Al Jazeera.

Gast
Gast

Bericht  Sterre wo 2 feb 2011 - 3:30

Ik volg het ook, en keek net even op nu.nl voor de laatste update en schrok een beetje. Gisteren was de sfeer op dat plein zo goed, strijdlustig maar vredig. Zonde dat er weer geweld wordt gebruikt.

Arme mensen. Die strijdlust in hun ogen en die drang naar vrijheid raakt me echt.

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast wo 2 feb 2011 - 3:32

Het is echt een bende in Egypte. Maar dat was al wel duidelijk als overal (onder andere) Nederlandse toeristen en zakenmensen terug naar Nederland worden gehaald. Ik hoop op een redelijk vreedzame oplossing, maar ik ben bang dat het voorlopig nog niet voorbij is met de rellen.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 2 feb 2011 - 3:34

Hmm ik zal mn oom even smsen waarom ze niet live zijn. Hij is redacteur buitenland bij t NOS. Dat is wel gek. BBC heb ik overigens ook niet, groot gemis.

Maar wat ik even niet zo goed begrijp is wat precies de significantie hier van is. Amerika heeft banden met Egypte en dit heeft grote invloed op het midden oosten maar de precieze details weet ik niet. Jij wel? Care to share?

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 2 feb 2011 - 3:38

@ Sterre: ja, en dat de demonstranten zelf niet begonnen. Ik vond het zo'n ontzettend volwassen houding van de demonstranten dat ze redelijk vreedzaam protesteerden en nog wel zo lang! Nu zijn ze gewoon uitgedaagd, moeten we terugvechten en is die hele roep om normale democratie verdwenen. Dat vind ik echt erg, dat een dictator een volwassen beweging in de goede richting zo onderdrukt. Net een kind dat wil leren lopen, en dat vader dat ontmoedigd door het ingebakerd in een bed te leggen.

Hoor nu dat gangs zijn begonnen met meevechten. Aan wiens kant ze staan weet ik niet.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 2 feb 2011 - 3:49

Marin schreef:Maar wat ik even niet zo goed begrijp is wat precies de significantie hier van is. Amerika heeft banden met Egypte en dit heeft grote invloed op het midden oosten maar de precieze details weet ik niet. Jij wel? Care to share?
Het is serieus wereldnieuws omdat dit een samenlevingveranderende revolutie is/kan worden. Begon in Tunesië, verder Jemen en Jordanië en nu ook Egypte, terwijl Syrië ook gespannen afwacht om iets te doen. Alleen loopt het in Egypte uit de hand nu. Volgens mij weet niemand nu hoe het afloopt. Voor de omliggende landen is het ontzettend belangrijk, vooral Israël. Dat land ligt in principe opgesloten tussen vijanden, alleen Egypte zorgt voor enige stabiliteit voor Israël vanwege de gemene deler: Amerika. Als dat wegvalt, met het enorme en sterke leger van Egypte... tja, dan kan Israël haar bestaansrecht op lange termijn wel vergeten.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 2 feb 2011 - 3:56

Ja van die dominostenen begreep ik wel inderdaad, en dat is ook echt superspannend. Alleen vind ik t altijd lastig om het precies in te schatten omdat ik zo weinig over dat gebied weet. Die hele geschiedenis is zo abstract voor me.

Maar dat dit wereldnieiws en dat er dingen aan het veranderen zijn had ik idd wel door en daarom volg ik t met interesse. Zo zonde dat Mubarak het niet vreedzaam kan laten verlopen. Waarom moet dit nou weer? Bah. Eng.

Mijn andere oom (tja dit is wel toevallig) is hoogleraar in Arabische taal en cultuur en heeft in egypte gewoond en is echt zo van slag.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 2 feb 2011 - 4:06

Ik weet er ook niet zoveel van, heb wel wat boekjes gelezen, maar als je weet wat een dictatuur is heb je denk ik wel voldoende inschatting. Of wil je wat specifiekere dingen weten? Wat mij meteen opviel is dat het een revolutie formaat Franse Revolutie of Val van de Muur is of kan worden.

Ja, hoe meer je hierbij betrokken bent, hoe erger je van slag raakt denk ik. Als je het volgt, kun je je bijna niet voorstellen dat sommige mensen er laconiek of onverschillig over doen.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 2 feb 2011 - 4:11

Haha wat een dictatuur is weet ik nog wel net ;-)

Maar ik heb nooit geweten hoe het er aan toe ging in egypte en dan is het lastig om in te schatten wat er nu precies gaande is.

Maar ik ga vanavond zeker het nieuws kijken voor een update.

Gast
Gast

Bericht  Sterre wo 2 feb 2011 - 4:13

Gloria schreef:Ik weet er ook niet zoveel van, heb wel wat boekjes gelezen, maar als je weet wat een dictatuur is heb je denk ik wel voldoende inschatting. Of wil je wat specifiekere dingen weten? Wat mij meteen opviel is dat het een revolutie formaat Franse Revolutie of Val van de Muur is of kan worden.

Ja, hoe meer je hierbij betrokken bent, hoe erger je van slag raakt denk ik. Als je het volgt, kun je je bijna niet voorstellen dat sommige mensen er laconiek of onverschillig over doen.

Ja, gisteren werd er gerefereerd naar de Praagse Lente. Ik ben heel benieuwd naar de impact, en wanneer we die kunnen gaan overzien. Ooit een boek van Joris Luyendijk (een goede man slaat soms zijn vrouw) gelezen, waarin hij zijn ervaringen en ontmoetingen tijdens zijn verblijf in Egypte beschrijft. Dan krijg je best een beeld van de onderdrukking en corruptie.

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast wo 2 feb 2011 - 4:18

Same here, Sterre smile.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 2 feb 2011 - 8:05

Mijn hemel wat een wrede beelden. Moet er bijna van huilen. Ja emo ik, maar jeetje, het is echt zo stom dat Mubarak het zo heeft aangepakt.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 2 feb 2011 - 8:39

Het maakt mij ook emotioneel hoor, Marin, schaam je niet smile. Wij kennen vrijheid en het is ongelofelijk dat die vrijheid in andere delen van de wereld onmogelijk is, en dat elke poging tot vrijheid en redelijke mate van voorspoed wordt onderdrukt door manipulatie, onderdrukking en geweld.

Gast
Gast

Bericht  Mariposa wo 2 feb 2011 - 9:44

Ik heb me er niet heel erg in verdiept maar ik volg t wel. Heb echt respect voor de protesterende Egyptenaren en hoop dat die koppige dictator Mubarak snel op zal stappen! Het is zijn schuld dat er nu zoveel gewonden en doden gevallen zijn, echt erg. Waarschijnlijk zit hij idd achter de mensen die pro-Mubarak zijn, schijnen arme burgers te zijn die omgekocht zijn voor geld en vermomde politie...of dat echt waar is geen idee, maar het blijft vreemd dat zij er ineens zijn...
Mariposa
Mariposa
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 266
Punten : 288
Registratiedatum : 30-12-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud