Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Slaapjes overdag

+4
Sophiee
Liadan
Limburg85
_Blush_
8 plaatsers

Ga naar beneden

Slaapjes overdag Empty Slaapjes overdag

Bericht  _Blush_ wo 26 sep 2012 - 4:50

Ik heb even raad/ervaringen/advies nodig...

Ons meisje is 5,5 maand en is een redelijk actieve meid. Ze wil liefst overal bij zijn en niks missen. Hierdoor verzet ze zich echt tegen de slaap. 's Avonds lukt het meestal wel om haar in slaap te krijgen (ik moet soms wel eens terug gaan voor haar speentje, soms wil ze nog even aan de borst liggen, geen probleem). Ze slaapt ook door tot 6u30 en dan weer verder tot 9u ofzo.

Maar overdag is het slapen een ramp... Zo tegen 13 à 14u wordt ze moe. Ik probeer haar met een ritueeltje klaar te maken voor haar slaapje: na het groentehapje nog even spelen/knuffelen, pampertje aan, slaapzakje, kus en bedje in... En dan begint het krijsen... Ze raakt dan echt overstuur. Als ik haar oppak en wieg, wordt ze redelijk snel rustig en dan lukt het soms om ze slapend terug te leggen, maar vaak begint het krijsen opnieuw zodra ze de matras raakt.

Op zich vind ik het niet erg om haar aan de borst of in mijn armen te laten slapen, maar binnen 3 weken moet ik weer aan het werk en dan moet ze toch zonder mij kunnen slapen? Ze heeft dat slaapje echt wel nodig, anders wordt ze huilerig/hangerig. Deze middag heb ik haar na het krijsen (bijna tot overgeven toe) bij mij gepakt in het grote bed en zo heeft ze toch nog 1,5u geslapen...

Ik hoorde: "geniet er van nu ze nog zo klein is, geef eraan toe", maar ook "laat ze huilen". Wat is jullie advies of ervaring?
_Blush_
_Blush_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 245
Punten : 263
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Slaapjes overdag Empty Re: Slaapjes overdag

Bericht  Limburg85 wo 26 sep 2012 - 5:31

R is altijd al een slechte slaper geweest overdag (en 's ochtends altijd vroeg). Wij laten hem wel huilen maar ik heb voor me zelf wel een maximale huiltijd andere slaapt hij helemaal niet overdag. Ik zou wel aan laten wennen alleen in eigen bed anders word mogelijk het probleem alleen maar groter.

Limburg85
Limburg85
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3725
Punten : 3896

Bericht  Liadan wo 26 sep 2012 - 5:41

Mijn zoon is een heel slechte slaper geweest ('s nachts vooral) totdat hij 10 maanden was. Hij heeft uren gehuild 's nachts, wij hebben hem nooit alleen laten huilen. Ik zou dat dus zelf ook niet doen. Hier ging het uren huilen 's nachts vanzelf over na 10 maanden, hij wordt nog wel meerdere keren wakker, wij gaan er altijd naartoe.
Gaat je dochter naar een kdv toe? Dan zou ik aangeven in het intakegesprek hoe het slapen gaat, misschien kunnen zij haar in slaap wiegen en dan in bed leggen of bij haar blijven totdat ze slaapt? Als je niet wilt dat ze haar laten huilen zou ik dat in ieder geval duidelijk aangeven.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Sophiee wo 26 sep 2012 - 6:15

Mijn dochter is een stuk jonger, maar slaapt ook weinig overdag. Ze wordt wel moe, maar vecht tegen haar slaap om zo weinig mogelijk te missen. Wij wiegen haar in slaap tot ze echt helemaal weg is en leggen haar dan in bed. Het maakt haar niet uit door wie ze gewiegd wordt, zolang hetzelfde maar gebeurt Wink. Overigens slaapt ze vaak niet langer dan 3 kwartier, maar ze heeft het wel nodig.
Sophiee
Sophiee
Prater
Prater

Aantal berichten : 921
Punten : 927
Registratiedatum : 13-10-11

Bericht  Happydobby wo 26 sep 2012 - 6:19

Mijn zoon sliep in de eerste maanden overdag ook slecht. Ik heb het maar zo gelaten Slaapjes overdag 394967

Of even met de auto een blokje om, draagdoek en kinderwagen, dat werkte nog wel eens.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Slakje wo 26 sep 2012 - 6:25

Louise kan met momenten ook erg vechten tegen haar slaap. Ik leg haar in bed met het gewone slaapritueel. Als ze dan begint te huilen, laat ik haar eerst max. 10 minuten huilen, dan ga ik even kijken, geef eventueel haar speentje, soms is dat genoeg, soms niet. Dan laat ik haar gewoon huilen tot ze zelf stopt, gezien ze bijna altijd voor aandacht huilt op dat moment, kan dat soms wel een kwartier à 20 minuutjes duren. Als het gestopt is, gaan we nog even kijken hoe het met haar gaat.

Als het echt puur om aandacht/niet willen slapen gaat, zou ik haar gewoon lekker laten huilen (als je dat wilt natuurlijk).

Als Louise een inenting heeft gehad of ze voelt zich niet lekker ofzo, dan neem ik ze wel bij mij om te wiegen of om een wandeling te gaan maken.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12

Bericht  Mute_ wo 26 sep 2012 - 6:42

Leg je haar misschien te laat naar bed? Want je schrijft dat ze moe wordt en dat ze dan nog haar groentehapje krijgt (of lees ik dat verkeerd?). Hier slaapt mijn dochter best goed overdag, maar als ze moe wordt (friemelen aan der oortjes, wrijven in der oogjes, zacht kletsen) en ik wacht te lang (of we zijn net buiten bijvoorbeeld) dan is het echt drama. Dan is ze over haar moeheid heen zeg maar. Misschien heb je het al geprobeerd hoor, maar het kan zijn dat door haar bij het eerste moe zijn meteen naar bed te leggen ze ook rustiger inslaapt?
Mute_
Mute_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 291
Punten : 313
Registratiedatum : 20-09-12

Bericht  _Blush_ wo 26 sep 2012 - 7:09

Mute, ze krijgt haar groentepapje rond 12u à 12u30 (soms doet ze er wel een half uur over en wordt dan moe tijdens het eten). Misschien moet ik het hapje iets vroeger geven, zodat ze gewoon rond 13u in bed kan? Het zou best kunnen dat ik haar te laat in bed leg... Meestal wrijft ze met haar handje tegen haar neusje en daarna ook in haar oogjes, dus dan is ze wel écht moe.
Maar de keren dat ze nog niet tè moe was, lag ze braaf in bed even te spelen met haar knuffel, tot ze leek te beseffen dat ze daar niet 'zomaar' ligt smile

Nu is haar schema ongeveer zo:
6u30: BV en weer slapen
9u30: BV en opstaan
12u à 12u30: groentehap
--> dan wordt ze moe
NM: BV wanneer ze wil

Laten huilen vind ik moeilijk... Bij haar blijven zitten tijdens het inslapen, heeft ook niet veel zin, dan gaat ze écht gillen. En bij elke troostpoging gaat ze harder huilen, het enige dat helpt is haar oppakken en dan hopen dat je ze slapend neer kan leggen...

In de auto of tijdens het wandelen valt ze ook makkelijker in slaap, maar daar heeft het kdv niet zoveel aan, denk ik... Ze gaat 2 dagen naar het kdv, 2 dagen naar mijn moeder en 1 dag naar schoonmoeder (ik ga 30u werken, verspreid over 5 dagen).
_Blush_
_Blush_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 245
Punten : 263

Bericht  iloverose wo 26 sep 2012 - 7:13

A had ook altijd weinig slaap nodig ,ik lag ze wel altijd zodra dat ze idd aan haar oortjes egon te friemelen of in de oogjes begon te wrijfen dan lag ik ze direkt op bed dan was ze wel moe maar niet zo moe dat ze zelf niet meer in slaap kon komen..
iloverose
iloverose
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 467
Punten : 470
Registratiedatum : 10-08-12

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud