Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Iemand ervaring met een koophuis huren?

5 plaatsers

Ga naar beneden

Iemand ervaring met een koophuis huren? Empty Iemand ervaring met een koophuis huren?

Bericht  Gast vr 7 sep 2012 - 1:17

Mijn vriend en ik zouden kunnen gaan samenwonen in het koophuis van een bekende. Aangezien we alles dan wel goed geregeld willen hebben, ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen. Zouden jullie wat vragen voor mij kunnen beantwoorden?

Hoelang hebben jullie in het huis kunnen wonen?
Hoe hebben jullie het vastgelegd?
Wat waren jullie rechten en plichten?
Kan er huursubsidie worden aangevraagd?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met een koophuis huren? Empty Re: Iemand ervaring met een koophuis huren?

Bericht  Gast vr 7 sep 2012 - 1:36

Dat heb ik iets minder dan een jaar gedaan. Er was een huurcontract opgesteld door een makelaar, die door hun was aangesteld. En er was recht op huurtoeslag. Maar wat bedoel je met rechten en plichten? Want ik was verplicht om elke maand huur te betalen en om het huis netjes te houden. Mijn recht was dat als er iets kapot was, dat zij dat moesten repareren.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met een koophuis huren? Empty Re: Iemand ervaring met een koophuis huren?

Bericht  Rovine vr 7 sep 2012 - 2:02

Ik zal je vragen 2x beantwoorden. Heb 2 jaar een koophuis gehuurd, samen met mijn ex. Nu we uit elkaar zijn huur ik een ander koophuis.

Hoelang hebben jullie in het huis kunnen wonen?
2 jaar, toen ging het uit met mijn ex en moest één van ons vertrekken. Ik wilde weinig meer te maken hebben met de verhuurder (stoken in onze relatie, uiteindelijk is hij iets begonnen met haar zus), dus ik ging weg. Het contract was voor een jaar, daarna onbepaalde tijd.
Hoe hebben jullie het vastgelegd?
Standaard contract van internet met een inventarislijst van de aanwezige spullen in huis.
Wat waren jullie rechten en plichten?
Dezelfde als bij normale huur.
Kan er huursubsidie worden aangevraagd?
Nee, huur was te hoog.

Hoelang hebben jullie in het huis kunnen wonen?
Contract is voor 3 jaar. Daarna heeft hij een opzegtermijn van 3 maanden+1 maand voor elk jaar wat ik er woon. Mijn opzegtermijn is 2 maanden.
Hoe hebben jullie het vastgelegd?
Standaard contract van internet met enige aanpassingen, dingen uitgespecificeerd.
Wat waren jullie rechten en plichten?
Dezelfde als normale huur. Verder nog wat afspraken over post doorsturen en dingen regelen, zoals CV-ketel en meteropnemer.
Kan er huursubsidie worden aangevraagd?
Geen idee. Voor mij geen optie omdat mijn inkomen te hoog is. Omdat de huiseigenaar nog ingeschreven staat hier denk ik het niet.

Overigens gaat het in beide gevallen om verblijf in het buitenland door huiseigenaren. De eerste had geen intentie terug te keren (maar had appartement 1,5 jaar eerder gekocht), de ander wel. Maar die heeft die termijn van 3 jaar gegeven omdat ik anders niet akkoord zou gaan en hij wel vertrouwen in mij had als huurder.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met een koophuis huren? Empty Re: Iemand ervaring met een koophuis huren?

Bericht  Macelka vr 7 sep 2012 - 2:06

Fruity schreef:

Hoelang hebben jullie in het huis kunnen wonen?
Wij wonen er nu een jaartje, hebben een contract voor 5jaar.
We kunnen er wel eerder uit, als we dat willen

Hoe hebben jullie het vastgelegd?
Via een huur contract

Wat waren jullie rechten en plichten?
Staan in het contract

Kan er huursubsidie worden aan gevraagd?
Hebben we na gekeken, maar verdiende teveel daarvoor
Macelka
Macelka
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 369
Punten : 375
Registratiedatum : 02-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met een koophuis huren? Empty Re: Iemand ervaring met een koophuis huren?

Bericht  Blond vr 7 sep 2012 - 3:08

Op mijn kantoor verhuren wij een stuk of 12 koophuizen. Het contract wordt in ons geval opgesteld door de makelaar, wat vrij standaard is. Soms nog een aanvullende lijst met bijvoorbeeld afspraken over een eindschoonmaak. Huursubsidie ligt aan de huurprijs, tot €650 kale huur kan je huurtoeslag ontvangen. Dat is dus ook zonder servicekosten.

Bij ons wordt in principe eerst voor een jaar gehuurd. Daarna hebben beide partijen een opzegtermijn, vaak van twee maanden. Mocht je je huis dus huren, en in het eerste jaar wordt het verkocht, kan jij het jaar nog uitzitten. Wordt het na dat jaar verkocht, dan heb je twee maanden om wat anders te zoeken.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met een koophuis huren? Empty Re: Iemand ervaring met een koophuis huren?

Bericht  Rush vr 7 sep 2012 - 3:11

Chance schreef:Op mijn kantoor verhuren wij een stuk of 12 koophuizen. Het contract wordt in ons geval opgesteld door de makelaar, wat vrij standaard is. Soms nog een aanvullende lijst met bijvoorbeeld afspraken over een eindschoonmaak. Huursubsidie ligt aan de huurprijs, tot €650 kale huur kan je huurtoeslag ontvangen. Dat is dus ook zonder servicekosten.

Bij ons wordt in principe eerst voor een jaar gehuurd. Daarna hebben beide partijen een opzegtermijn, vaak van twee maanden. Mocht je je huis dus huren, en in het eerste jaar wordt het verkocht, kan jij het jaar nog uitzitten. Wordt het na dat jaar verkocht, dan heb je twee maanden om wat anders te zoeken.
Boven de 23 idd. Onder de 23 is dat tot €360 ergens in die buurt.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met een koophuis huren? Empty Re: Iemand ervaring met een koophuis huren?

Bericht  Gast vr 7 sep 2012 - 7:38

Oke bedankt voor jullie reacties! Waarschijnlijk wordt de huur iets van €500-€550. Anders kunnen we het ook niet doen als we geen subsidie krijgen. Kennis is nu aan het bekijken wat de vaste maandlasten zijn en op basis daarvan gaan we beslissen.. Ik hoop het zo!!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met een koophuis huren? Empty Re: Iemand ervaring met een koophuis huren?

Bericht  Gast vr 7 sep 2012 - 7:45

Weet je zeker dat het mag van de bank waar de hypotheek is? Want dat wisselt nog.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met een koophuis huren? Empty Re: Iemand ervaring met een koophuis huren?

Bericht  Gast vr 7 sep 2012 - 7:48

Pippa schreef:Weet je zeker dat het mag van de bank waar de hypotheek is? Want dat wisselt nog.

Naja dat moet dus allemaal uitgezocht worden. Ga er ook nog niet van uit dat het kan, maar het zou zo fijn zijn... smile In huis hoeft er niks te gebeuren (Zelfs geen behangetje etc.) en meubels hebben we grotendeels al. Het is in een superfijne wijk. We wachten rustig af.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met een koophuis huren? Empty Re: Iemand ervaring met een koophuis huren?

Bericht  Blond vr 7 sep 2012 - 7:50

Ja dat moet op basis van de leegstandswet. Hier in de omgeving geeft de R.abobank er geen akkoord meer op.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met een koophuis huren? Empty Re: Iemand ervaring met een koophuis huren?

Bericht  Rush vr 7 sep 2012 - 7:55

Wij huren ook een koophuis, maar dat zit helemaal anders omdat er geen hypotheek meer op zit. Scheelt een hele hoop qua regels.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met een koophuis huren? Empty Re: Iemand ervaring met een koophuis huren?

Bericht  Gast vr 7 sep 2012 - 8:12

Pippa schreef:Weet je zeker dat het mag van de bank waar de hypotheek is? Want dat wisselt nog.

De bank geeft meestal geen toestemming, omdat huurders huurbescherming genieten en als de eigenaar een betalingsachterstand creeert, dan is het voor de bank onmogelijk om de bewoner eruit te zetten. De bank heeft het dus liever niet.

Echter, als de bank geen akkoord geven, dan kan de aanvraag ook worden ingediend bij de gemeente. De gemeente geeft dan akkoord op basis van leegstand en het aanzien van dorp/stad. Hier staan bv. nu tien woningen te koop en daarvan hebben negen mensen hem nu verhuurd. Enkel met hulp van de gemeente. Want het staat natuurlijk niet mooi, zoveel leegstand in een centrum.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met een koophuis huren? Empty Re: Iemand ervaring met een koophuis huren?

Bericht  Gast vr 7 sep 2012 - 8:25

Naja, laten we gaan duimen. Voor ons, maar ook voor hen want ze MOETEN een ander huis hebben. Er is een kindje op komst maar geen plek voor een kindje in principe. Ze hadden niet verwacht dat het zo lang zou duren, omdat het een vrij populaire wijk is en een leuke starterswoning.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met een koophuis huren? Empty Re: Iemand ervaring met een koophuis huren?

Bericht  CCC za 8 sep 2012 - 9:54

Ja, dit heb ik met vrienden gedaan. Ging via een makelaar, contract was voor een jaar, we hebben er uiteindelijk 2 jaar met z'n allen gewoond daarna heb ik samen met mijn vriend een huis gekocht...

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Iemand ervaring met een koophuis huren? Empty Re: Iemand ervaring met een koophuis huren?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum