Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Obstipatie

4 plaatsers

Ga naar beneden

Obstipatie Empty Obstipatie

Bericht  sanne-84 do 9 aug 2012 - 2:59

Na een vakantie heb ik wel eens vaker last van mn darmen, maar nu is het helemaal erg. Waarschijnlijk nu extra omdat ik zwanger ben, ben nu 6 weken
Ben al 1,5 week niet meer fatsoenlijk naar toilet geweest. Af en toe kwamen er wat keutels.. Had ook last van krampjes.
Sinds dinsdag is dit op t egst, heb dan soort van aanvallen van hele flinke krampen in mn buik/zij/rug, begin te zweten en wordt licht in mn hoofd. Heb ook constante drang om naar de wc te gaan, maar dan komt er niks.
Op internet kwam ik al snel op miskraam uit.. Vanmorgen vk gebeld, en zij wilde zich eerst richten op de ontlasting. Dus vanmorgen 11 uur microlax gepakt. Na 2 min hield ik het niet meer, maar kwam er maar minimaal wat uit.
Om half 3 weer zo'n aanval, deze afgewacht en daarna 2e microlax gepakt. Nu hield ik het 5 min vol (in bijsluiter staat 5-20 min) en kwam er een heel klein beetje harde ontlasting uit, maar weer minimaal.
Had afgespproken met de vk dat ik morgen terug zou bellen,of als het niet ging vandaag nog. Er was een kleine kans op iets anders,en dan zouden ze echo regelen.
Ik geloof niet dat ernu nog veel ontlasting komt, hoewel ik wel voel dat t er nog steeds zit. Ik weet nu niet of ik nu al de vk kan bellen, of maar de huisarts (hoewel de assistent me gister afwimpelde met gewoon bewegen en vezelrijk eten. Maar dat helpt alleen voor het bovenste gedeelte). Of afwachten totmorgen? Met kans dat ik bij de huisarts niet meer terecht kan voor het weekend?
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Obstipatie Empty Re: Obstipatie

Bericht  SarahKey do 9 aug 2012 - 3:10

ah heel lastig kwaaltje. Ik heb er zelf ook last van gehad. Veel water drinken, idd vezelrijk eten, en activia eten. Dat werkte bij mij heel goed. Ook deed ik wel eens zemelen door vanille vla ofzo maar yak dat at ik toch niet graag.
Krampen horen erbij, al is dat soms ook heel verwarrend. Ik vond het ook heel eng om te persen. Was bang dat ik te hard zou persen en dat er dan wat gebeurde met de 'baby'.

Ik zou sowieso even de huisarts opnieuw bellen en zeggen dat je met de huisarts een afspraak wil en niet met de assistente als ze je weer af wil wimpelen. Dit kan echt pijn doen en is heel vervelend. Succes!
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Bericht  Lousanne do 9 aug 2012 - 3:13

Ik zou denk ik de huisarts bellen en me proberen niet te laten afwimpelen (is makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet t). Je zit nu dus verstopt, daar moet iets aan gedaan worden, je hebt het met microlax geprobeerd maar daar is het niet mee gelukt. Misschien kun je via de huisarts een klysma krijgen? Ik zou dat overleggen.

En als de obstipatie dan verholpen wordt, zou ik eens met de huisarts gaan praten over dat je al vaker en langer obstipatie hebt, en of je iets kan krijgen om deze situaties in de toekomst te voorkomen (voorkomen is beter dan genezen). Door middel van dagelijks een zakje psylliumvezels of movicolon (daar kan de huisarts dan in beslissen) kun je zorgen dat de ontlasting zacht en soepel blijft om obstipatie te voorkomen.

Voor nu veel sterkte, hoop dat het snel beter gaat!
Lousanne
Lousanne
Prater
Prater

Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12

Bericht  Fiwen do 9 aug 2012 - 3:17

Ik zou eerder de verloskundige bellen en je door laten verwijzen naar een gynaecoloog. Die weten veel beter wat je wel en niet mag hebben nu in de zwangerschap en weten ook beter hoe het verholpen kan worden.
Als je echt zo verstopt zit kan het zijn dat je een 'hoge klysma' nodig hebt en dat doen ze volgens mij altijd in het ziekenhuis en kun je niet zomaar even thuis doen. (Maar dat kan ik mis hebben hoor)
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992

Bericht  sanne-84 do 9 aug 2012 - 3:22

Ikben zelf verpleegkundige, en weet er wel wat van. Daarom denk ik ook dat een microlax gewoon onvoldoende was, en dat ik even iets zwaarders moet hebben. Ik denk dat ik de vk maar bel, en overleg met haar.
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Bericht  Lousanne do 9 aug 2012 - 3:29

Mijn ervaring is dat verloskundigen juist niet zo heel erg veel weten van obstipatie (en ze mogen sowieso geen medicijnen voorschrijven) dus wat dat betreft zou je beter de huisarts kunnen bellen. Scheelt dat je inderdaad zelf verpleegkundige bent, dan weet je zelf ook vast goed of je een klysma nodig hebt of niet. Hoog opgaand wordt hier niet altijd in het ziekenhuis gedaan, maar grote kans dat je met een laag klysma ook wel resultaat hebt.

Succes!
Lousanne
Lousanne
Prater
Prater

Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12

Bericht  sanne-84 do 9 aug 2012 - 3:34

Heb toch gebeld naar de vk. En idd heel veel verstand van obstipatie heeft ze niet, maar ze gaat nu eerst overleggen of er een echo gemaakt moet worden om te kijken of de klachten daarvan kunnen komen. Ik weet zo ook niet wat ik moet voelen, ik denk iddontlasting, maar weet ik veel hoe een buitenbaarmoederlijke zwangerschap ofzo voelt. Een echo geeft me nu wel zekerheid of het goed zou zitten, ook wel een pluspunt haha.
Ze belt me zo terug, kan ik daarna nog de huisarts bellen
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Bericht  sanne-84 do 9 aug 2012 - 4:21

Na overleg vk toch gehouden op obstipatie.
Huisarts gebeld, deze belt me morgenvroeg..
Ondertussen gegoogled op buitenbaarmoederlijke zwangerschap, waardoor ik weer twijfels kreeg. dus hou nu op met ggoglen haha
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud