Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Het ouderwetse huishoudboekje...

+4
Merai
Atelier Madame
Tiana
Jerry
8 plaatsers

Ga naar beneden

Het ouderwetse huishoudboekje... Empty Het ouderwetse huishoudboekje...

Bericht  Jerry ma 30 jul 2012 - 2:42

Wij willen iets meer in de gaten houden hoeveel er bij ons binnenkomt, maar vooral ook hoeveel eruit gaat.

Wij hebben twee rekeningen, waarvan van eentje alle vaste lasten (auto, gwl, hypotheek, verzekeringen, etc.) gaan. Die heb ik heel mooi in een excel-bestandje en van deze rekening pinnen we niet. Er komt meer binnen dan dat er uit gaat, dus deze rekening is erg stabiel zegmaar...

Maarrrr, van de andere rekening wordt ál het andere betaald (boodschappen, etc.) en die rekening wil maar niet groeien en dus had ik bedacht dat we maar eens in de gaten moesten gaan houden hoeveel we nou eigenlijk uitgeven.

Ik heb nu een leeg schriftje bestempeld als huishoudboekje en daar schrijf ik nu alle uitgaven van die rekening in. Maar werkt 't zo? Of zijn er betere manieren? Bijvoorbeeld verschillende categorieën?

Wij doet dit ook? Hoe doe jij het en wat vind jij er de voor- en nadelen van?
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het ouderwetse huishoudboekje... Empty Re: Het ouderwetse huishoudboekje...

Bericht  Gast ma 30 jul 2012 - 5:26

Ik houd mijn uitgaven bij in een Excel bestand. Ieder tabblad is één maand in het jaar en als die maand voorbij is, ga ik weer naar een nieuw tabblad. Met een aantal formules erbij kan ik ook gelijk zien wat ik tot nu toe kwijt ben per maand en wat er binnen is gekomen.

Gast
Gast

Bericht  Tiana ma 30 jul 2012 - 5:39

Ik heb het ook in een excelbestand.
Tiana
Tiana
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3135
Punten : 3238

Bericht  Atelier Madame ma 30 jul 2012 - 6:04

Voordeel van een boekje is dat je de bonnen echt kunt uitsplitsen maar producten, dat zie je niet in pinbetalingen.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  Gast ma 30 jul 2012 - 7:57

Ik hield het, voor ik een dubbele rekening had, bij in een Excelbestand. Hier maakte ik duidelijk onderscheid in leuke dingen doen, boodschappen, cadeautjes en benzine.

Maar daar ben ik dus mee opgehouden toen ik een extra rekening liet koppelen aan mijn eigen rekening. Ik had gewoon een x bedrag per maand en op was op.

Gast
Gast

Bericht  Merai ma 30 jul 2012 - 9:46

Ik heb ook een boekje in mijn tas waar ik al mijn uitgaven in noteer, het werkt niet zo handig als een excelsheet maar ik heb het wel altijd bij me en het helpt me in ieder geval om bewuster om te gaan met geld uitgeven.
Merai
Merai
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4765
Punten : 5075

Bericht  minoessepoes ma 30 jul 2012 - 21:40

Wij hebben samen 3 rekeningen. Beide een betaalrekening met een spaarrekening er aan gekoppeld en dan nog een gezamelijke rekening. Wij sparen ieder hetzelfde bedrag op onze eigen spaarrekening. Dat is toevallig omdat we ook ongeveer evenveel verdienen. Als er grote uitgaven gedaan moeten worden dan leggen we gewoon alle twee even veel in van onze eigen rekening. Zorgverzekering en mobiel gaat ook van onze eigen rekening en kleding en leuke dingen die we apart van elkaar doen.

Daarnaast hebben we een gezamelijke rekening voor de huur, verzekering, boodschappen, cadeautjes en een keer samen lunchen, uit eten of treinkaartjes als we samen weg gaan. Op deze rekening sparen we niet, dat is gewoon het bedrag wat we maandelijks uit mogen geven en dus feitelijk mijn huishoudboekje. Wij hebben gewoon een bedrag afgesproken wat wij daar maandelijks maximaal aan uit willen geven en daar komen wij ook prima mee uit.

We houden dus niet precies bij hoeveel we uitgeven aan bepaalde dingen, maar wel een maximum bedrag.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  *Lookie* ma 30 jul 2012 - 21:46

minoessepoes schreef:Wij hebben samen 3 rekeningen. Beide een betaalrekening met een spaarrekening er aan gekoppeld en dan nog een gezamelijke rekening. Wij sparen ieder hetzelfde bedrag op onze eigen spaarrekening. Dat is toevallig omdat we ook ongeveer evenveel verdienen. Als er grote uitgaven gedaan moeten worden dan leggen we gewoon alle twee even veel in van onze eigen rekening. Zorgverzekering en mobiel gaat ook van onze eigen rekening en kleding en leuke dingen die we apart van elkaar doen.

Daarnaast hebben we een gezamelijke rekening voor de huur, verzekering, boodschappen, cadeautjes en een keer samen lunchen, uit eten of treinkaartjes als we samen weg gaan. Op deze rekening sparen we niet, dat is gewoon het bedrag wat we maandelijks uit mogen geven en dus feitelijk mijn huishoudboekje. Wij hebben gewoon een bedrag afgesproken wat wij daar maandelijks maximaal aan uit willen geven en daar komen wij ook prima mee uit.

We houden dus niet precies bij hoeveel we uitgeven aan bepaalde dingen, maar wel een maximum bedrag.

Zo doen wij dat ook, met als enige verschil dat mijn vriend veel meer bijlegd dan ik omdat zijn inkomen ook veel hoger is.
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Mizz_S ma 30 jul 2012 - 22:30

*Lookie* schreef:
minoessepoes schreef:Wij hebben samen 3 rekeningen. Beide een betaalrekening met een spaarrekening er aan gekoppeld en dan nog een gezamelijke rekening. Wij sparen ieder hetzelfde bedrag op onze eigen spaarrekening. Dat is toevallig omdat we ook ongeveer evenveel verdienen. Als er grote uitgaven gedaan moeten worden dan leggen we gewoon alle twee even veel in van onze eigen rekening. Zorgverzekering en mobiel gaat ook van onze eigen rekening en kleding en leuke dingen die we apart van elkaar doen.

Zo doen wij dat ook, met als enige verschil dat mijn vriend veel meer bijlegd dan ik omdat zijn inkomen ook veel hoger is.

Jup, hier hetzelfde. Alleen hebben wij bij onze gezamenlijke rekening ook een spaarrekening, maar het is al een hele tijd er niet van gekomen om daar op te sparen.
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  Lilou di 31 jul 2012 - 0:22

Wij hebben 6 rekeningen; elk eigen betaal- en spaarrekening en dan de gezamenlijke betaal- en spaarrekening. Alles gaat hier echter wel op 1 grote hoop en wordt bijgehouden in een Excelbestand.

Ik heb het bestand zo opgezet dat we aan het eind van de maand alle inkomsten&uitgaven afgelopen maand, huidige saldo's en eventuele extra uitgaven voor de komende maand invoeren en het systeem doet dan de rest. In het jaar- en maandoverzicht kan ik dan precies zien wat er onder vaste lasten bijv. aan verzekeringen of hypotheek is uitgegegaan, of onder variabele lasten aan kleding of boodschappen etc. Het spaaroverzicht geeft weer welke bedragen er naar welke rekening moeten (hoef niet eens meer zelf te rekenen!), wat er gespaard is die maand en hoe onze 'spaarpotjes' opgebouwd zijn. Enige wat ik dan nog hoef te doen is de aangegeven bedragen overboeken.

Haha, als ik het zo lees klinkt het verschrikkelijk ingewikkeld maar het kost ons maandelijks maar een uurtje en geeft zo wel een volledig overzicht van alle inkomsten, uitgaven en spaartegoeden. Sparen gaat zo een stuk beter, ik hoef me niet meer af te vragen waar het geld toch heen vliegt en 'onverwachte' rekeningen zoals eigen risico zorg of heffingen e.d. bezorgen me geen stress meer.

Alle uitgaven gaan bij ons overigens van de gezamenlijke betaalrekening af. Hypotheek, electra, afbetaling studieschulden, maar ook voor kleding / cadeautjes/ boodschappen staat er maandelijks een ruim bedrag op die rekening. Komen we altijd mee uit. Eigen betaalrekeningen worden elke maand op vast bedrag in de plus gezet maar vrijwel nooit gebruikt, spaargeld wordt verdeeld over de 3 spaarrekeningen.
Lilou
Lilou
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 178
Punten : 200
Registratiedatum : 23-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: