Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Asbest - Ik begrijp iets niet zo goed?

Ga naar beneden

Asbest - Ik begrijp iets niet zo goed? Empty Asbest - Ik begrijp iets niet zo goed?

Bericht  _Nina zo 22 jul 2012 - 6:53

Op Nu.nl kom ik net dit bericht tegen. Gaat over asbest aangetroffen in woningen. Nu snap ik iets niet... Toen ik hier 7 jaar terug kwam wonen is mij direct al verteld dat er op sommige plekken hier in de woning asbest verwerkt zit. Er is netjes uitgelegd wáár, maar er werd ons op het hart gedrukt dat als wij niet op die plekken zouden boren/timmeren of op een andere manier zouden beschadigen, dat er dan niets aan de hand is. Ook nadat we het huis gekocht hadden en we te maken kregen met de VvE, werd ons hetzelfde verteld.

Maar nu heb ik al een aantal keer gehoord dat complete woonwijken ontruimd worden vanwege aanwezigheid van asbest in woningen. Wat ik uit bovenstaand nieuwsbericht opmaak is dat het om hetzelfde soort asbest gaat als wat er in mijn woning zit, hier is het ook als isolatiemateriaal gebruikt. Maar wat maakt dan dat die woningen ontruimd worden? Is het daar dan vrijgekomen (wat ik nergens uit het bericht opmaak), of wordt alles bij mijn complex gewoon in de doofpot gestopt?

Asbestdeskundigen hier?

Edit: Link lijkt het niet te doen, gaat om dit bericht:


Utrechtse wijk ontruimd na asbestvondst



UTRECHT - Een deel van de Utrechtse wijk Kanaleneiland is zondagmiddag afgezet nadat asbest was ontdekt in twee appartementen van een flat aan de Stanleylaan.


In het gebied is een noodverordening ingesteld en de mobiele eenheid (ME) houdt mensen op een afstand. Niemand mag het afgezette gebied nog in.

In totaal 48 appartementen zijn ontruimd en de 100 tot 150 bewoners worden opgevangen in een sporthal en hotels. Hoeveel mensen zijn ondergebracht in hotels en de sporthal Nieuw Welgelegen aan de Grebbeberglaan, was aan het eind van de avond nog onduidelijk.


Experts van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) verrichten in de directe omgeving metingen op het kankerverwekkende asbest. De gemeente sluit niet uit dat in de loop van zondagavond een groter gebied ontruimd moet worden en heeft omwonenden gevraagd zoveel mogelijk binnen te blijven.

Spuitasbest

De autoriteiten gingen zondag tot ontruiming over, terwijl donderdagochtend al zogenoemd spuitasbest was ontdekt in twee woningen.

Buurtbewoners klagen volop over slechte informatievoorziening. Ze werden zondag naar eigen zeggen geconfronteerd met de plotselinge afsluiting van de buurt en zijn sindsdien goeddeels verstoken gebleven van informatie. Vrijdag kregen bewoners een brief van woningbouwcorporatie Mitros over het aangetroffen asbest. Daarin werd onder meer geadviseerd ramen en deuren dicht te houden.

De ontruimde woningen zijn gebouwd in de periode 1960-1965. Het gebruik van spuitasbest werd in Nederland verboden in 1977. Het spul werd gebruikt als isolatiemateriaal en om huizen brandveilig te maken.
_Nina
_Nina
Prater
Prater

Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Asbest - Ik begrijp iets niet zo goed? Empty Re: Asbest - Ik begrijp iets niet zo goed?

Bericht  Gast zo 22 jul 2012 - 6:58

Daar hadden mijn vader en ik het vanavond nog over en wij snappen het ook niet. Dus ben wel benieuwd naar het antwoord.

Het enige wat hier is gebeurd is dat de asbestplaten niet schadelijk waren, bij sommige woningen, maar wel direct werden vervangen door mannetjes in witte pakken. Ik had gelijk een vraagteken boven mijn hoofd en ben eens gaan bellen. Maar niemand kan me vertellen waarom het niet schadelijk is als het niet aangeraakt wordt, maar ook niet waarom sommige woningen opeens schuimen plafonds kregen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Asbest - Ik begrijp iets niet zo goed? Empty Re: Asbest - Ik begrijp iets niet zo goed?

Bericht  _Nina zo 22 jul 2012 - 7:01

Hier zit het overigens als isolatie tussen de buiten- en de binnenmuur in, dus ik denk dat het weinig kwaad kan, maar k begrijp niet waarom er daar zoveel heisa is en er hier gewoon helemaal níéts gedaan wordt en het zelfs tijdens door de VVe/wonngbouw georganiseerde oderhoud aan de woningen nooit verwijderd wordt. Ja, zal wle geldkwestie zijn, maar toch...
_Nina
_Nina
Prater
Prater

Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Asbest - Ik begrijp iets niet zo goed? Empty Re: Asbest - Ik begrijp iets niet zo goed?

Bericht  Gast zo 22 jul 2012 - 7:07

Zal het dan aan de plek liggen waar het asbest zit? Zolang je er niet aankomt is het zoals reeds aangegeven niet schadelijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Asbest - Ik begrijp iets niet zo goed? Empty Re: Asbest - Ik begrijp iets niet zo goed?

Bericht  _Nina zo 22 jul 2012 - 7:10

Op internet vind ik iets (uit m'n hoofd, heb de site alweer weg geklikt) over los verwerkt asbest waar deeltjes van vrij kunnen komen, en solide asbest'platen' waar niets van af kan komen, tenzij het oppervlak bewerkt wordt, en waarbij het in sommige gevallen zelfs veiliger is om het te laten zitten en níét te verwijderen. Ik gok dat er in Utrecht dan het eerste gebruikt is en bij mij het tweede. Volgende x eerst maar even googelen dus Embarassed

Maargoed, ondanks dat vind ik het hele asbest-idee maar niets.
_Nina
_Nina
Prater
Prater

Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Asbest - Ik begrijp iets niet zo goed? Empty Re: Asbest - Ik begrijp iets niet zo goed?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum