Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

pictobord

+8
Tania
PapillonRose
Twellie
Mikki
kwak
studiebol
Susan
Printje
12 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

pictobord Empty pictobord

Bericht  Gast wo 4 jul 2012 - 7:17

wie gebruikt er ook een pictobord en hoe bevalt dit? Om wat meer structuur in de dag te krijgen wil ik een pictobord eens uitproberen. Ik merk zelf dat ik het erg moeilijk vind om een structuur vast te houden op mijn vrije dagen en dat onze dochter daar niet goed op reageert.

Welke picto's hebben jullie en lukt het om deze consequent te gebruiken? Hangen jullie 's ochtends de picto's op en doe je dat samen of alleen? En heb je ook picto's voor bijvoorbeeld visite e.d.?

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

pictobord Empty Re: pictobord

Bericht  Printje wo 4 jul 2012 - 7:19

Ik gebruik het niet thuis maar wel op school, daar werkt het erg goed, het geeft veel kinderen een fijne houvast. Ik zou het of samen met haar ophangen en dan bespreken of zelf ophangen en daarna met haar bespreken. Ook zou ik een wasknijper oid knippen op datgene waar je mee bezig bent.

Je hebt enorm veel soorten picto's op internet, ik zou de wat basisdingen gebruiken eten/slapen/buitenspelen/boekje lezen etc.

Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Susan wo 4 jul 2012 - 7:20

Ja, wij. En wij hebben foto's die ik zelf gemaakt heb. Ik heb van elke picto de foto op een kaart geplakt ter grootte van een prentbriefkaart, daaronder met duidelijke letters een steekwoord geschreven (Ezra is erg geïnteresseerd in letters en woorden) en dat heb ik gelamineerd. Er zit magneettape aan de achterkant en alle picto's hangen op een magneetbord van Ikea. Erboven hangt standaard een picto in landscape met de foto van Ezra en daarnaast 'dit doet Ezra'.

Op Facebook staat wel een foto van ons bord.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  studiebol wo 4 jul 2012 - 7:20

Ik heb er geen ervaring mee in de thuissituatie maar wel op het werk.

Op www.sclera.be kan je veel picto's vinden.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425

Bericht  Susan wo 4 jul 2012 - 7:23

Als je de officiële picto's wil gebruiken kun je ook Picto Selector downloaden.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  kwak wo 4 jul 2012 - 7:25

als je met picto's wilt beginnen zou je eens even met mijn moeder "moeten" praten.
mijn moeder werkt met autistische kinderen en gebruikt daar voor heel veel picto's. Ze heeft echt werkelijk alle soorten picto's en als ze die niet heeft maakt ze die zelf.

als je het wat lijkt kan ik wel even aan mijn moeder vragen of ze me even wat picto's wil doen zo dat je het kan zien.

mijn moeder gebruikt ze op een magneetbord, bij de hema kun je magneet strips kopen op een rolletje. volgens mij liggen die bij de kantoor spullen en die plakt ze op een memobord.
kwak
kwak
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3550
Punten : 4042
Registratiedatum : 02-06-11

Bericht  Gast wo 4 jul 2012 - 7:25

ik ben nu inderdaad bezig met de plaatjes van sclera, daar werk ik ook veel mee op mijn werk.

ik was nu van plan om ze te lamineren, met een perforator er een gaatje in te prikken en ze dan met een paperclip oid aan een lijntje met zuignapjes te hangen. Die wasknijper is een goed idee, misschien kunnen we wel een leuke vinden die ze zelf uit mag kiezen.

ik denk dat het de grootste uitdaging voor mij wordt om me zelf ook aan dat pictobord te houden.

Gast
Gast

Bericht  Mikki wo 4 jul 2012 - 7:28

Ik heb voor mijn dochters een planbord van de hema. Daar zitten allerlei standaard magneten bij die je zelf aan een gebeurtenis kunt linken. Ik gebruik hem dus niet zozeer voor een dagindeling, maar voor een week. Zodat ze weet wanneer ze naar school moet, wanneer naar zwemles, wie er oppast ed. Ik merk dat vooral de oudste daar veel behoefte aan heeft.

Mikki
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 263
Punten : 264
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Twellie wo 4 jul 2012 - 7:29

Wij hebben zo'n bord in de maak. Ik ga enkele dagen vooruit de picto's erop doen, dat ga ik zelf doen. Anders voel ik de bui al hangen: Neeeeee, ik wil niet woensdag naar de winkel, ik wil dinsdag. Ik wil niet naar de speeltuin, ik wil naar mijn oom. Enzovoorts.

Ik ga zeker picto's gebruiken voor op visite gaan / visite krijgen. Dat is een van de dingen die haar kan overvallen als ze het niet van tevoren weet. Verder ook voor: kinderdagverblijf, winkel, speeltuin, tijd om alleen te spelen, middagslaapje en maaltijden.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Bericht  kwak wo 4 jul 2012 - 7:30

wil je het pictobord alleen in je verlof gebruiken of ook na dat de baby er is?

ik wens je succes om je er aan te houden. Het lijkt mij maar moeilijk om dat toen doen.
kwak
kwak
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3550
Punten : 4042
Registratiedatum : 02-06-11

Bericht  Printje wo 4 jul 2012 - 7:32

Tuinstoel; ik zou persoonlijk niet meerdere dagen tegelijkertijd ophangen, dat geeft alsnog onrust en onduidelijkheid dnek ik. Je kunt dat misschien deels opvangen door verschillende kleuren te gebruiken maar ik denk dat het er erg druk uit zal zien.

En als ze ergens om mopperen kun je misschien ook afspreken dat ze een x keer per week mogen meebepalen ofzo. Ik heb ook weleens kleuters die zeggen ik wil niet dit...maar ik reageer daar meestal niet eens op, heel vervelend maar soms moeten ze dingen doen die ze zelf niet willen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 4 jul 2012 - 7:39

meerdere dagen wordt te onoverzichtelijk en daar is ze denk ik ook nog te jong voor. Hier is voor één dag wel voldoende.

kwak: sowieso vanaf nu en ik denk ook nog wel in mijn verlof. Denk dat een beetje structuur dan ook wel fijn is met een kleine baby.

Gast
Gast

Bericht  Twellie wo 4 jul 2012 - 7:39

@ Printje: Waar zit dan de precies de onrust in? Ik heb een bord met daarop onder elkaar ruimte voor een aantal dagen. Het lijkt me zo op het eerste gezicht wel overzichtelijk, maar misschien zie ik dat verkeerd?

Ze mag sowieso meebeslissen over een deel van haar dag, maar dan wel de kleinere dingen. Niet of we die dag boodschappen gaan doen of niet, maar wel wat voor een kleding ze aan krijgt. Ik ga geen weekplanning met haar overleggen, dat is een beetje slapende honden wakker maken pictobord 1578173417 .
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Bericht  Susan wo 4 jul 2012 - 7:40

Meerdere dagen tegelijk zou ik ook niet doen, dat wordt echt veel te druk. Ik doe hier niet eens een hele dag tegelijk, maar dagdelen, dus vanaf de boterham tot en met het moment dat hij wordt gehaald door de bus, van 's middags thuiskomen tot en met het avondeten, enzovoort.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  PapillonRose wo 4 jul 2012 - 7:42

Wat een goed idee, zo'n bord! Hier heeft ze tot dusver nog niet vaak 'moeite' met onverwachte activiteiten, maar zo'n bord lijkt ook mij wel erg handig! Is toch een stukje extra structuur. Misschien ga ik er ook eentje maken in de vakantie, heb ik meteen weer wat leuks om te knutselen smile En dan natuurlijk hopen dat ook ik me eraan kan houden, dat lijkt me inderdaad de grootste uitdaging!
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Tania wo 4 jul 2012 - 7:43

Rejoy. schreef:meerdere dagen wordt te onoverzichtelijk en daar is ze denk ik ook nog te jong voor. Hier is voor één dag wel voldoende.

kwak: sowieso vanaf nu en ik denk ook nog wel in mijn verlof. Denk dat een beetje structuur dan ook wel fijn is met een kleine baby.

Maar als je op verzoek wilt voeden en je baby in z'n eigen ritme laat slapen lijkt het me wel heel lastig om daarnaast een dagplanning voor je dochter te maken. Als jij net gepland hebt om even samen te spelen en je babt wil net drinken of als je gepland hebt om boodschappen te doen een kwartier daarvoor wil de baby slapen dan wordt dat toch wel lastig.
Op mijn werk heb ik veel met picto's gewerkt. Thuis zou het echt helemaal niks voor mij zijn ik zou daar zelf heel onrustig van worden.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Printje wo 4 jul 2012 - 7:44

Het lijkt mij gewoon voor kinderen erg onrustig als ze zoveel plaatjes tegelijkertijd zien zeg maar. Bovendien hebben ze tot een jaar of 6 dan toch niet precies een idee wanneer het dan is.

Wanneer je het echt zo zou willen doen zou ik in ieder geval zorgen voor verschillende kleuren voor de dagen en rustige picto's gebruiken maar ik zou persoonlijk dus voor een echt dagelijks ophangen gaan.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Susan wo 4 jul 2012 - 7:46

Nee, maar zo gedetailleerd hoef je het niet te doen, je kunt gewoon een picto maken voor 'spelen'. Daarna is er bijvoorbeeld een picto 'winkel' (ik heb er dan nog een picto 'jas' en een picto 'buggy' tussen). Het kan dan zijn dat de baby slaapt en dat je dus nog niet naar de winkel kunt, maar dat maakt niet uit, het gaat om een vaste volgorde en niet om precieze tijdstippen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 4 jul 2012 - 7:49

ik heb nu picto's voor eten, tanden poetsen, aankleden, spelen, middageten, fruit eten, op visite gaan, hond uitlaten, speeltuin, winkel, avondeten, douche, bad, bed, boekje lezen, een foto van onze gastouder en dan wil ik ook nog foto's hebben van de opa's en oma's. Hoe we het gaan doen als de baby er is moeten we maar even kijken. Denk dat het al wel prettig is als het wat structuur in de dag zit en dan hoef je je nog niet strak aan de planning met vaste tijden te houden. Als voor haar maar duidelijk is dat er bijvoorbeeld na het spelen fruit wordt gegeten, of dat we op visite of de winkel gaan na het slapen.

Gast
Gast

Bericht  snoezel wo 4 jul 2012 - 7:52

Ik gebruik op mijn werk picto's. Ieder kind heeft zijn eigen pictobord. Het is vaak vooral een kwestie van jezelf het intrainen het inderdaad te gebruiken. Na een tijd zit het er helemaal in en gaat het automatisch.
Wat ik zelf soms alleen lastig vind is om onverwachte gebeurtenissen in te plannen.

Thuis zou ik er zelf persoonlijk niet snel voor kiezen. Vind het heel erg beperkend.
snoezel
snoezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 831
Punten : 885
Registratiedatum : 01-12-10

Bericht  Gast wo 4 jul 2012 - 7:55

voor nu is het juist de bedoeling dat het beperkend werkt. Dat ik verplicht wordt de deur uit te gaan, dat het voor onze dochter wat duidelijker wordt en we niet meer zo aansukkelen de hele dag, dat kost me heel veel moeite nu.

Gast
Gast

Bericht  Tania wo 4 jul 2012 - 7:58

Susan schreef:Nee, maar zo gedetailleerd hoef je het niet te doen, je kunt gewoon een picto maken voor 'spelen'. Daarna is er bijvoorbeeld een picto 'winkel' (ik heb er dan nog een picto 'jas' en een picto 'buggy' tussen). Het kan dan zijn dat de baby slaapt en dat je dus nog niet naar de winkel kunt, maar dat maakt niet uit, het gaat om een vaste volgorde en niet om precieze tijdstippen.

Ja ik snap hoe het werkt. Maar M. slaapt soms wel drie uur achter mekaar, maar de ene keer doet ze dat in de ochtend en de andere keer in de middag. Dus als ik dan net gepland heb om 'sochtends naar de winkel te gaan dan zou ik haar uit bed moeten halen.

Ik snap dat je in jouw geval niet echt een keuze hebt en het voor E. heel belangrijk is. Maar persoonlijk zou ik er anders echt niet voor kiezen om m'n dagen zo vast te leggen. Zo was ik vanmorgen van plan om na het middagslaapje nog even naar de winkels te gaan. Maar het was zo lekker weer dat we in de tuin zijn gaan zitten om met de watertafel te gaan spelen. Daarna kwam mijn man thuis en die wilde nog even naar de winkel om ergens voor te kijken. Zo lopen de dagen hier vaak, maar gelukkig hebben mijn kindjes er geen last van. Ik kan me voorstellen als je kinderen er echt onrustig van worden dat dit dan een oplossing zou kunnen zijn.

Tania
Ratel
Ratel

Bericht  Susan wo 4 jul 2012 - 8:01

Oh, maar het ligt ook niet zo vast, hoor. Het kan hier ook gebeuren dat iets wat op het pictobord staat niet doorgaat. Een oplossing die ik daarvoor aangedragen heb gekregen is een diagonaal rood kruis lamineren (dus op zo'n manier dat de rest doorzichtig is, je ziet alleen het kruis) en dat kun je dan met paperclips voor de picto hangen van de activiteit die niet doorgaat, en daarna haal je die picto weg. Daarbij hang ik het dus per dagdeel op, dus het ligt niet heel lang van tevoren vast, ik kan dan nog rekening houden met de huidige situatie.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Tania wo 4 jul 2012 - 8:06

Ja dat scheelt als het niet zo vast ligt. Op m'n werk hielden we ons er wel zo veel mogelijk aan omdat mensen anders echt van slag waren. Dat is in het geval van Rejoy natuurlijk ook niet zo voor haar dochtertje waarschijnlijk.
Het zal ook meer m'n eigen gevoel zijn hoor ik ben gewoon heel slecht in structuur. En ik ben ook blij dat mijn kinderen het daar (tot nu toe) goed bij doen.

Tania
Ratel
Ratel

Bericht  Susan wo 4 jul 2012 - 8:08

Tania schreef:Ja dat scheelt als het niet zo vast ligt. Op m'n werk hielden we ons er wel zo veel mogelijk aan omdat mensen anders echt van slag waren. Dat is in het geval van Rejoy natuurlijk ook niet zo voor haar dochtertje waarschijnlijk.
Het zal ook meer m'n eigen gevoel zijn hoor ik ben gewoon heel slecht in structuur. En ik ben ook blij dat mijn kinderen het daar (tot nu toe) goed bij doen.

Ik hou me er ook zoveel mogelijk aan, maar soms is het niet anders. Ik heb bijvoorbeeld een picto (foto) van de orthopedagoge die bij ons langskomt op woensdag, maar als het een keer niet doorgaat omdat zij ziek is dan is daar weinig aan te doen. Soms is het gewoon overmacht. Met een kleine baby is er misschien wat vaker overmacht, maar dan kun je ook manieren bedenken om de dagindeling zo samen te stellen dat de kans groot is dat het gewoon door kan gaan, bijvoorbeeld door niet teveel activiteiten buiten de deur te plannen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud