Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Met handjes eten?

+11
sabje
Annie24
piene1983
Stuiterbal
Thunder
_Nina
loesje
Pussycat
Parisienne
Linda
Annemie
15 plaatsers

Ga naar beneden

Met handjes eten? Empty Met handjes eten?

Bericht  Annemie zo 3 jun 2012 - 21:12

Tot wanneer at jullie kindje met de handjes, dus niet met bestek?

Mijn zoontje eet nog steeds alles met zijn handjes, we zijn wel druk aan het oefenen met bestek, maar ik heb zoiets van het komt vanzelf wel, het wil namelijk nog niet echt lukken, hij eet liever met zijn handjes. Nou kregen we van het weekend een hele preek van mijn schoonouders dat ze het niet normaal vonden dat hij met de handjes at. Ze schreef zelfs in zijn oppasboekje: Wie leert een kind om met de handen in het eten te graaien?!

Zijn hier meer kindjes van rond de 2 jaar die nog met de handjes eten ipv bestek of zijn wij als ouders dan zo slecht??
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Met handjes eten? Empty Re: Met handjes eten?

Bericht  Gast zo 3 jun 2012 - 21:15

Hier zijn we nog niet zo ver, dus geen idee hoe dat tegen die tijd met eten gaat.

Maar wat een ontzettend rare opmerking. En dan helemaal van je schoonmoeder.

Daar zou ik niet zo blij mee zijn eigenlijk.

Gast
Gast

Bericht  Annemie zo 3 jun 2012 - 21:18

@Lotje, ik ben het gewend.. Met handjes eten? 394967 maar toch trek ik het me aan, ze maakt wel vaker opmerkingen en dan denk ik.. doe ik het dan echt niet goed? Dus vraag ik het hier maar even na of ik de enige ben.. Very Happy
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Bericht  Linda zo 3 jun 2012 - 21:19

Ik vind het ook een rare opmerking. Dat hadden ze ook anders kunnen zeggen.

Mijn dochter eet ook met haar handjes, heel soms met een vorkje. Het maakt mij niet uit. Sommige dingen eten wij ook met onze handen.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast zo 3 jun 2012 - 21:19

Met bijna 2 jaar mag je wel verwachten dat ze in ieder geval een vork gebruiken, althans dat is mijn mening. Hier hebben we altijd een vork gegeven en hij prikte met 1 jaar al zelf zijn fruit uit het bakje. Die opmerking van je schoonmoeder is een beetje onnodig, ze zou er ook met jullie over kunnen praten ipv zo'n opmerking in het boekje te plaatsen.

Gast
Gast

Bericht  Parisienne zo 3 jun 2012 - 21:20

Wat een vreselijk nare opmerking van je schoonmoeder zeg! Ik zou daar wat van zeggen, onder het mom van: 'ik heb die ene zin uit het oppasboekje gestreept want ik vind het niet leuk en zeker niet nodig dat dit daarin staat.' Hopelijk snapt ze dan zelf wel dat het niet echt gepast is/was.

Mijn dochter heeft zowel Rapley als geprakt gegeten. Ik heb wel altijd bestek naast haar bord gelegd, op een gegeven moment is ze het gaan pakken en ermee gaan eten. Nu eet ze al een aantal maanden helemaal zelf, met (kinder)mes en vork/lepel. Niks aangeleerd, gewoon zelf laten proberen. Soms is ze het zat en eet ze nog een laatste paar happen met haar handen. Prima! Mij gaat het erom dat ze genoeg eten binnenkrijgt en niet zozeer de manier waarop. Kom op, jouw zoontje is nog jong hoor! Tegen de tijd dat hij naar school gaat zal hij vast wel met bestek eten Wink
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Annemie zo 3 jun 2012 - 21:21

Ja, hij heeft ook wel een vorkje, daar prikt hij ook wel mee, maar als hem het dan niet lukt, dan doet hij het toch weer met zijn handjes. Hij loopt sowiezo achter qua motoriek, want hij loopt ook nog niet.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Bericht  Pussycat zo 3 jun 2012 - 21:23

Wat een rare opmerking van je schoonouders Met handjes eten? 878948377
Het is toch logisch dat je kind niet direct met bestek kan eten?

Onze dochter wilde al vlot zelf eten. En nu kan ze het ook al met bestek. Oké ze snijdt niet zelf haar vlees ofzo Laughing maar de vork snapt ze goed en het toetje gaat nu ook goed met de lepel.
Hoelang weet ik niet meer precies maar zoiets sluipt er ook meer in. Het bestek deden we er wel altijd bij.
Maar voor die tijd ging ook hier alles met de handjes hoor. Tja ze willen zelf eten en niet geholpen worden toch. En zo kwam er tenminste wat in als ik haar wilde helpen werd ze boos haha.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Bericht  Parisienne zo 3 jun 2012 - 21:28

Je kan niet veel meer doen dan voordoen, voorbeeld geven en proberen te helpen. Wil hij niet, dan wil hij niet. Maar forceren werkt met dit soort dingen niet in mijn ogen. Als hij al qua motoriek achterloopt dan zal eten met bestek voor hem heel lastig zijn. Hoe kun je een kind 'dwingen' in iets wat hij waarschijnlijk hartstikke moeilijk vindt. Nee, ik zou het nog even verder op zijn beloop laten gaan en blijven proberen, maar zeker niet forceren.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  loesje zo 3 jun 2012 - 22:35

a eet ook nog steeds met zijn handjes en volgens mij doen heel veel kinderen dat nog steeds met 2 jaar.
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  _Nina zo 3 jun 2012 - 22:49

Schrijf maar terug in het boekje: Er is niets mis met het kinderen laten eten met de handen. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat kliederen met eten goed is voor de zintuigelijke en de cognitieve ntwikkeling. We proberen het bestek maar vooralsnog geniet lekker kliederen de voorkeur Wink Geeft niks hoor knul, je kunt je hele leven nog met vork en mes eten.

Ware het niet dat je dan een complete ruzie in z;n oppasboek krijgt.
_Nina
_Nina
Prater
Prater

Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12

Bericht  Thunder zo 3 jun 2012 - 22:54

Statler schreef:Schrijf maar terug in het boekje: Er is niets mis met het kinderen laten eten met de handen. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat kliederen met eten goed is voor de zintuigelijke en de cognitieve ntwikkeling. We proberen het bestek maar vooralsnog geniet lekker kliederen de voorkeur Wink Geeft niks hoor knul, je kunt je hele leven nog met vork en mes eten.

lol!

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096

Bericht  Gast zo 3 jun 2012 - 22:55

Onze dochter begint nu net het grootste deel met bestek te eten, maar ze pakt ook nog regelmatig wat net de handen, dat gaat nu natuurlijk nog t snelst.

Gast
Gast

Bericht  Stuiterbal zo 3 jun 2012 - 22:56

Mijn zoon van bijna 3 heeft ste vast de vork in zijn handen, prikt daar 2 keer mee en vervolgens gaat het eten met de handen toch sneller.
Ik stimuleer en herinner hem aan de vork maar goed het komt vast wel een keer goed.
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Bericht  piene1983 zo 3 jun 2012 - 23:04

Wat bedoel je precies met "met de handen eten" dan? Kijk, een geprakte hap aardappelen/groenten/vlees met de handen eten is wat minder praktisch dan een boterham of stukjes fruit/groente/vlees met de handen eten. Je kunt een kind van die leeftijd moeilijk dwingen of iets anders proberen dan voordoen en helpen, een geprakte hap zou ik dan sneller zelf geven of met meer begeleiding van een lepel maar de rest zou hij gewoon met de handjes kunnen eten. Aan de andere kant, als hij beter eet als hij het zelf met zijn handen eet ook als het een geprakte hap betreft dan eet hij tenminste en dat is ook niet onbelangrijk. Meer dan je best kun je niet doen.

Wat ik wel met mijn schoonmoeder zou willen bespreken is dat het oppasboek een soort herinneringsdocument gaat zijn voor later, dan is het niet leuk om dergelijke opmerkingen terug te lezen! Als ze zoiets perse zou willen opschrijven pakt ze maar een kladblok en doet ze er een los blaadje bij, ze had het ook even tegen je kunnen zeggen. Tenminste, de oppasboeken die ik invulde in de tijd van werk en stage waren zo bedoeld en benaderde ik ook altijd zo.
piene1983
piene1983
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 651
Registratiedatum : 10-07-11

Bericht  Annemie zo 3 jun 2012 - 23:23

Statler schreef:Schrijf maar terug in het boekje: Er is niets mis met het kinderen laten eten met de handen. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat kliederen met eten goed is voor de zintuigelijke en de cognitieve ntwikkeling. We proberen het bestek maar vooralsnog geniet lekker kliederen de voorkeur Wink Geeft niks hoor knul, je kunt je hele leven nog met vork en mes eten.

Haha die is goed,maar idd geen zin in ruzie...
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Bericht  Annie24 zo 3 jun 2012 - 23:25

Y. is 16 maanden en eet ook met zijn handjes. Een vorkje ligt na 2x proberen op de grond of hij stopt de achterkant in het eten en probeert zo te prikken, wat natuurlijk niet gaat.

Ach, hij zal op zijn 18e echt wel met mes en vork kunnen eten Laughing
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676

Bericht  Annemie zo 3 jun 2012 - 23:28

Hij eet stukjes vlees/ groente/aardappels/brood en fruit met de handjes.. dus niet echt geprakt ofzo,het zijn wel echte stukken. Pap en heel zacht voedsel,zoals spinazie a la creme geef ik hem zelf met de vork. We blijven het gewoon proberen.. dan moet hij maar niet meer bij opa en oma eten als ze het zo'n probleem vinden dat hij met de handjes eet en knoeit. Danoontje kan hij wel zelf met een lepel eten.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Bericht  sabje zo 3 jun 2012 - 23:48

M.ax eet ook het grootste gedeelte nog met zijn handen. Hij probeert het wel met een vork, maar met zijn handen gaat het sneller dus doet hij het zo. Vaak prik ik het eten aan zijn vork en dan pakt hij het. Of hij pakt het in zijn handje en prikt het aan zijn vork. Het gaat nu steeds beter. Zelfs vla zonder al te veel knoeien. Gewoon met een vork voordoen komt het vanzelf goed. Proberen niet te veel aan te trekken van je schoonmoeder, al is dat erg moeilijk.
sabje
sabje
Prater
Prater

Aantal berichten : 872
Punten : 890

Bericht  Gast zo 3 jun 2012 - 23:54

Yenthe eet hier ook nog met de handjes, al ligt er wel altijd bestek bij en zo af en toe probeert ze het wel.

Gast
Gast

Bericht  Liadan ma 4 jun 2012 - 5:37

Yara kan prima met een vork eten maar eet ook nog regelmatig met handen, ik vind dat geen probleem.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Coco ma 4 jun 2012 - 5:49

Ze kunnen beiden prima met bestek eten, dat konden ze eigenlijk al heel vroeg. Fruit deed ik in het begin al vaak aan een vorkje zodat ze het zelf in hun mond konden doen. Dan was het veel interessanter.
Maar ze eten ook vaak zat met hun handen, vind ik helemaal prima. Mijn man is van huis uit ook niet anders gewend dan met zijn allen van 1 groot bord te eten met de handen, zelfs couscous gaat er met de handen in. Ik ga laat het ze dus gewoon zelf bepalen, welke leeftijd ze ook hebben.
Ik was vroeger ook altijd dolgelukkig als we sperziebonen aten, die mocht ik als frietjes eten, maar dan wel alleen met curry. Very Happy
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Bericht  Fiwen ma 4 jun 2012 - 5:54

J. eet zowel met een vork als met haar handjes. Als het niet snel genoeg gaat met een vork dan gebruikt ze haar handjes maar we geven haar wel altijd een vork. Nou hebben wij het 'geluk' dat ze een hekel heeft aan vieze handjes dus als we iets met een sausje hebben dan eet ze met haar vork of met een lepel omdat ze het vies vind om met haar handjes te eten :P

Ik zou trouwens ook niet gediend zijn van zo'n opmerking van mijn schoonmoeder en al helemaal niet in het oppasboekje. Zou dit ook echt met haar bespreken en uitleggen dat het een boekje is dat later voor je zoontje is en dat het dan niet leuk voor hem is om zoiets terug te lezen.

Succes ermee in ieder geval!
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992

Bericht  Gast ma 4 jun 2012 - 6:37

Meestal eet hij met een vorkje of lepeltje. Frietjes mag hij met zijn handjes eten maar daar pakt hij ook z'n vorkje voor Very Happy

Wel kan meneer nog niet uit een normale beker drinken. We oefenen vaak maar hij krijgt het nog niet onder de knie. Hij drinkt nu alles uit een rietjesbeker

Gast
Gast

Bericht  maiadebij ma 4 jun 2012 - 7:01

Liadan schreef:Yara kan prima met een vork eten maar eet ook nog regelmatig met handen, ik vind dat geen probleem.

+1 N.adeem eet ook graag met z'n handen. J.ennah weer met bestek. Mij maakt het niets uit, als ze Lekker zitten te genieten van het eten ben ik tevreden.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: