Peetouders?
+4
Puggle
rapa nui
mickey
Floor
8 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Peetouders?
Hebben jullie kindjes peetouders. Wie hebben jullie gekozen hiervoor en stonden die bij jullie vermeld op het geboortekaartje?
Gast- Gast
Re: Peetouders?
wij gaan geen peetoom-peettante doen maar troeteltantes dit vanwege de kerk. Mijn man is niet gedoopt e.d. dus noemen we het troeteltante, wij gaan hiervoor onze zussen vragen. Ik denk ook dat ik er niet onderuit kom haha, mijn zusje heeft altijd al geroepen: als jij zwanger wordt dan wordt ik peettante! En dit hangt van het kaartje af of we dit erop gaan vermelden maar waarschijnlijk wel.
Gast- Gast
Da's leuk bedacht haha!
Ik heb niks met de kerk, wel zijn we allebei gedoopt en man wil graag dat ze gedoopt worden. Alleen nu hebben we dus 4 peetouders nodig ivm de tweeling en we hebben wel ff moeten nadenken....
Nu worden het 3 peetooms en één peettante (onze 2 broers en 1 vriend en een vriendin). Dat maakt denk ik toch niks uit, dat er 3 mannen zijn en een vrouw?
Ik heb niks met de kerk, wel zijn we allebei gedoopt en man wil graag dat ze gedoopt worden. Alleen nu hebben we dus 4 peetouders nodig ivm de tweeling en we hebben wel ff moeten nadenken....
Nu worden het 3 peetooms en één peettante (onze 2 broers en 1 vriend en een vriendin). Dat maakt denk ik toch niks uit, dat er 3 mannen zijn en een vrouw?
Gast- Gast
Lijkt me niet, hoewel ik hier in de familie weet (van vroeger) dat degene van mijn leeftijd dus wel allemaal een man en een vrouw hebben. Hoe dat nu zit zou ik echt niet weten. Maar hoezo heb je er dan 4 nodig?
Gast- Gast
2 peetouders per kind is 4.
Ik heb zelf ook 2 peetouders, en mijn broer ook. Ik vond het geen leuk idee ze allebei dezelfde peetouders te geven, krijg je meteen dat tweeling zien als eenling gedoe.
Bovendien wil ik naast mijn broer ook heel graag die vriendin vragen en mijn man zijn beste vriend dus dan kom je al snel op 4.
Ik heb zelf ook 2 peetouders, en mijn broer ook. Ik vond het geen leuk idee ze allebei dezelfde peetouders te geven, krijg je meteen dat tweeling zien als eenling gedoe.
Bovendien wil ik naast mijn broer ook heel graag die vriendin vragen en mijn man zijn beste vriend dus dan kom je al snel op 4.
Gast- Gast
ochja ik dacht weer niet goed na haha. Maar anders zou je dat even moeten navragen bij de kerk? Want ik weet niet hoe het zit qua geloof e.d. als je 2 mannen als peetoom wil vragen. Maar het lijkt me dat dat geen probleem zal zijn.
Gast- Gast
3 mannen en 1vrouw maakt niks uit. wij hebben een vriendin en een vriend als peetouders gekozen, ze stonden niet vermeld in het kaartje (dat vond mijn man namelijk onzin, hij vond peetouders uberhaupt niks omdat hij met de zijne niks heeft, maar nu hij ziet hoe leuk ze omgaan met onze kleine vind hij het wel heel bijzonder. onze zoon is ook gedoopt)
Floor- Ratel
- Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10
Onze zoon heeft geen peetouders. We laten hem ook niet dopen. Wij hebben zelf niks met de kerk en vinden het dan onnodig. Mocht hij het later zelf willen, dan kan het alsnog.
Wat twee peetouders van hetzelfde geslacht betreft: dat kan. Ik ben peettante van mijn neefje, samen met zijn andere tante.
Wat twee peetouders van hetzelfde geslacht betreft: dat kan. Ik ben peettante van mijn neefje, samen met zijn andere tante.
mickey- Kletskop
- Aantal berichten : 2213
Punten : 2488
Wij hebben ook geen peetouders voor onze kinderen. Wel hebben wij een knuffeloom en een knuffeltante. Deze stonden ook zo op het geboortekaartje. Wij hebben de kinderen ook niet laten dopen, vandaar dat we het zo gedaan hebben omdat we toch een oom en tante een net iets specialere lading wilden geven.
Gast- Gast
Mijn zoon heeft geen peetouders en ik vind eerlijk gezegd een knuffeltante en knuffeloom echt onzin (had hier ook nog nooit van gehoord).
Gast- Gast
Mijn zoon is gedoopt en heeft ook peetouders, mijn broer en zijn vriendin. Dit stond ook vermeld op het geboortekaartje.
Gast- Gast
Even als leek: zijn peetouders van oudsher vooral een katholieke gewoonte? Ik kom het in mijn omgeving eigenlijk nooit tegen en heb het ook nog nooit op een geboortekaartje gezien (en dan bv ook niet op geboortekaartjes op mijn werk die dan uit een divers gebied komen)
rapa nui- Kletskop
- Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10
Nee dat kan best. Mijn nichtje is gedoopt en ze heeft 2 peetooms.
Puggle- Ratel
- Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12
Charlie schreef:2 peetouders per kind is 4.
Dus je neemt het peetouderschap dan niet letterlijk? Als ik het goed begrepen heb, zijn peetouders toch juist de mensen die voor jullie kindje zorgen mocht er iets met jullie gebeuren? Dan lijkt het me juist wel fijn dat ze allebei dezelfde peetouders hebben en bij elkaar blijven wonen.
Edit: en laat je ze ook mee beslissen over naar welke school ze gaan? Laat je ze ook mee opvoeden met de kindjes? Want dat betekent het he? Zie je, ik vind peetouders maar stom Volgens mij is het tegenwoordig meer een symbolische veer in je reet voor die peetouders, en betekent het verder helemaal niks. Ik vind het maar onzin. Zeker eigenlijk als je geen katholiek bent. (Sorry niet boos worden Charlieeee)
Laatst aangepast door Carrie op di 21 feb 2012 - 1:29; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
rapa nui schreef:Even als leek: zijn peetouders van oudsher vooral een katholieke gewoonte? Ik kom het in mijn omgeving eigenlijk nooit tegen en heb het ook nog nooit op een geboortekaartje gezien (en dan bv ook niet op geboortekaartjes op mijn werk die dan uit een divers gebied komen)
Ja ik geloof het wel, Katholiek. Ik ga dat later ook niet doen. Wel wil ik mensen aanwijzen die voor ons kindje 'moet' zorgen wanneer ons iets mocht overkomen. En dan mensen waarbij ik ze echt vertrouw dat ze ons kindje met veel liefde op zullen voeden.
Gast- Gast
Voor zover we eruit zijn krijgt ons kindje geen peetouders. Wel willen wij iemand vaststellen mocht er iets gebeuren met ons, dat zij in goede handen is. Vind dat trouwens best lastig, ik heb geen broers of zussen en het zusje van mijn vriend is niet in staat om ooit voor een kind te kunnen zorgen... Goed nadenken dus wat we hiermee gaan doen. Ik zou trouwens bij de keuze wel peetouders aan te wijzen, niks in het geboortekaartje vermelden. Dit vind ik zelf niet zoveel meerwaarde hebben voor anderen.
CCC- Ratel
- Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Carrie schreef:Charlie schreef:2 peetouders per kind is 4.
Dus je neemt het peetouderschap dan niet letterlijk? Als ik het goed begrepen heb, zijn peetouders toch juist de mensen die voor jullie kindje zorgen mocht er iets met jullie gebeuren? Dan lijkt het me juist wel fijn dat ze allebei dezelfde peetouders hebben en bij elkaar blijven wonen.
Edit: en laat je ze ook mee beslissen over naar welke school ze gaan? Laat je ze ook mee opvoeden met de kindjes? Want dat betekent het he? Zie je, ik vind peetouders maar stom Volgens mij is het tegenwoordig meer een symbolische veer in je reet voor die peetouders, en betekent het verder helemaal niks. Ik vind het maar onzin. Zeker eigenlijk als je geen katholiek bent. (Sorry niet boos worden Charlieeee)
Ik neem het peetouderschap wel letterlijk wat betreft dat punt...ik wil geen één persoon met eventuele verantwoordelijkheid opzadelen voor 2 kindjes. Vandaar 4.
En van mee laten beslissen voor scholen enzo weet ik niks af.
We hebben erover gelezen, en het betekent volgens het katholieke geloof alleen dat die mensen zich extra ontfermen over hun petekind wanneer ouders iets overkomt. Het is absoluut geen voogdijschap of iets dergelijks.
Maar nee, heel letterlijk neem ik het verder niet. Ik ben geen praktiserend katholiek. Mijn man hecht er meer waarde aan, ik doe het vooral voor hem en omdat ik zelf de band met mijn peetouders mooi vind en een meerwaarde.
Ben ik nu een heiden?
Gast- Gast
Peetouders zijn bij ons geen voogd (het is ook geen stel die de peetouders van onze zoon zijn), zo worden ze door ons (en onze pastoor) ook niet benaderd.
Onze zoon is zondag gedoopt, daar verklaren de ouders en de peetouders, er altijd te zullen zijn voor het kind, altijd de hand boven het hoofd te houden en het kind te begeleiden op de weg naar een volwassen zelfstandige persoon.
Ook dus te begeleiden in de zin van het katholieke geloof, dus het sturen en adviseren van het kind mbt het geloof.
even snel uitgelegd hoe het bij ons is (nu weer aan het werk)
Onze zoon is zondag gedoopt, daar verklaren de ouders en de peetouders, er altijd te zullen zijn voor het kind, altijd de hand boven het hoofd te houden en het kind te begeleiden op de weg naar een volwassen zelfstandige persoon.
Ook dus te begeleiden in de zin van het katholieke geloof, dus het sturen en adviseren van het kind mbt het geloof.
Floor- Ratel
- Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Wij hebben bij beiden peetouders en die stonden ook vermeld in de geboortekaartjes. Ik ben zelf niet katholiek, maar ik vind het zo'n leuke traditie dat we ervoor gekozen hebben het wel te doen. Mijn vriend en zijn familie zijn trouwens wel katholiek.
Gast- Gast
Floor schreef:Peetouders zijn bij ons geen voogd (het is ook geen stel die de peetouders van onze zoon zijn), zo worden ze door ons (en onze pastoor) ook niet benaderd.
Idd, helder uitgelegd!
En voogdijschap moet je bij de notaris laten vastleggen, maar dat kunnen ook andere personen zijn dan de peetouders. Bij ons is zijn dat wel de peetouders, maar dat mag je zelf bepalen dus.
Gast- Gast
Mijn zwager en schoonzus zijn de peetouders van J.uultje maar niet de voogd. In onze familie is het gebruikelijk om een peettante en oom te hebben die net wat meer verwent met een verjaardag etc. Mijn zwager en schoonzus denken volgens mij wel dat ze de voogd van J.uul zijn maar we gaan het binnenkort vastleggen bij de notaris. Wij zijn wel peetouders en voogd van ons neefje en voogd van zijn broertje (maar dan weer geen peetouders)
Wij hebben het trouwens wel op het geboortekaartje gezet "petekind van ..."
Wij hebben het trouwens wel op het geboortekaartje gezet "petekind van ..."
Fiwen- Kletskop
- Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Registratiedatum : 18-11-10
Charlie schreef:Carrie schreef:Charlie schreef:2 peetouders per kind is 4.
Ik neem het peetouderschap wel letterlijk wat betreft dat punt...ik wil geen één persoon met eventuele verantwoordelijkheid opzadelen voor 2 kindjes. Vandaar 4.
En van mee laten beslissen voor scholen enzo weet ik niks af.
We hebben erover gelezen, en het betekent volgens het katholieke geloof alleen dat die mensen zich extra ontfermen over hun petekind wanneer ouders iets overkomt. Het is absoluut geen voogdijschap of iets dergelijks.
Maar nee, heel letterlijk neem ik het verder niet. Ik ben geen praktiserend katholiek. Mijn man hecht er meer waarde aan, ik doe het vooral voor hem en omdat ik zelf de band met mijn peetouders mooi vind en een meerwaarde.
Ben ik nu een heiden?
Ja je bent een heiden. Zeer teleurstellend Haha! O.K. Je hebt er goed over na gedacht en je weet er veel vanaf zo te lezen. Ik hoor weleens dat mensen zelfs ruzie kunnen krijgen met de peetouders, omdat zij zich er teveel mee bemoeien, qua opvoeding enzo. Vind dat altijd maar een beetje eng. Maar je weet natuurlijk wel wie je daarvoor uitkiest.
Gast- Gast
Charlie schreef:
Nee hoor, mijn zusje heeft twee peettantes. De een is een zus van mijn moeder en de ander is een vriendin.
Gast- Gast
Onze kinderen hebben ook peetooms, en peettante. Tante is van allebei dezelfde, mijn zusje die ook voogd zal zijn. Omdat ze voogd zal zijn, dus ook voor beide gevraagd als peettante.
Verder zie ik het zoals Floor het beschreven heeft. Mensen die er zullen zijn voor onze kinderen, en die ze ook mee zullen begeleiden als het nodig is. Wij zitten niet iedere week in de kerk, man is strenger opgevoed dan mij. En ik zie peetoom en peettante dus niet alleen met betrekking tot geloof, maar vooral ook als mensen die altijd klaar zullen staan voor de kinderen.
Verder zie ik het zoals Floor het beschreven heeft. Mensen die er zullen zijn voor onze kinderen, en die ze ook mee zullen begeleiden als het nodig is. Wij zitten niet iedere week in de kerk, man is strenger opgevoed dan mij. En ik zie peetoom en peettante dus niet alleen met betrekking tot geloof, maar vooral ook als mensen die altijd klaar zullen staan voor de kinderen.
*Troela*- Prater
- Aantal berichten : 1042
Punten : 1128
Registratiedatum : 26-07-11
Ik snap alleen eerlijk gezegd niet waarom de peetouders vermeld worden op een geboortekaartje?
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: