Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips?

+2
Atelier Madame
Sjaantje
6 plaatsers

Ga naar beneden

Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips? Empty Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips?

Bericht  Sjaantje wo 15 feb 2012 - 3:40

Volgende week vrijdag ga ik een dagje naar Amsterdam, om de expositie van BodyWorlds te bezoeken en daarna wellicht nog iets anders te bezoeken, alleen nog geen idee wat.
De tickets voor BodyWorlds zijn al gekocht, nu ben ik me aan het oriënteren op de handigste manier om er te komen. We gaan met z'n drieën, waarvan 1 rolstoeler (ik dus, maar kan wel stukjes lopen).

Eerder ben ik naar Amsterdam geweest en heb daar mijn auto geparkeerd bij P+R Olympisch Stadion. Ideaal omdat je dan maximaal 5 tramkaartjes krijgt om mee naar het centrum en terug naar de auto te komen. Kosten: € 8,- dus dat is goed te doen. Op zich kan ik met mijn auto gratis parkeren overal in Amsterdam vanwege mijn gehandicaptenparkeerkaart (althans, even checken of dat nog steeds zo is...) maar in zo'n grote stad is er wel een groot risico dat er een ruitje wordt ingetikt en de kaart wordt gejat. Daar zijn wel 'kaartkluisjes' voor te koop waarmee de kaart aan je stuur vastgemaakt kan worden maar die heb ik nog niet (wellicht tijd om aan te schaffen? tis alleen zo duur: € 49,50 maar goed, wel voor altijd te gebruiken.
Ondertussen lees ik op de site van Amsterdam dat het voor bezoekers met een GPK mogelijk is om een digitale jaarkaart te bestellen, zodat je gratis kunt parkeren zonder dat je je GPK voor het raam hoeft te leggen. Ideaal! Duurt alleen 6 weken om schriftelijk aan te vragen, tenzij je naar het loket gaat, dan wordt het direct verwerkt.

Nu rijst alleen de vraag: Wat is handig?
- eerder vertrekken en langs zo'n loket gaan (vlakbij bij olympisch stadion) en vervolgens met de auto door Amsterdam in de hoop dat er parkeerplek is in de buurt van de Expo Zuidas en bij hetgeen we nog meer naar toe willen (Paleis op de Dam, wellicht)
- auto parkeren bij P+R Olympisch Stadion en met openbaar vervoer verder naar Expo Zuidas en daarna richting Centrum (bij p+r krijgen we dan 3 ov-tickets maar daarmee kunnen we 2x een uur reizen dus niet p+r - expo - centrum - terug naar p+r) dus zouden we nog 2 dagkaarten à € 7,50 moeten kopen (1 van ons heeft een ov-chipkaart). Totale kosten € 8,- + (2x € 7,50) = € 23,-
- auto parkeren bij P+R Olympisch Stadion, met ov-tickets naar expo en terug naar p+r, vervolgens uitrijden en weer opnieuw parkeren voor € 8,- en zo dus wederom 3 ov-tickets te krijgen om naar centrum en terug te kunnen. Totale kosten € 16,-

Rijst de vraag: Is de Expo Zuidas goed te bereiken per tram? Hoe ver zou het lopen zijn vanaf Olympisch Stadion (om zo een tram-ritje uit te sparen).
Is het OV (tram) goed te doen voor rolstoelers? Laatste keer dat ik in A'dam was, is alweer 4 jaar geleden en toen lukte het aardig, samen met zussie.

Wie heeft er nog een idee wat we nog meer zouden kunnen gaan doen? Vriendin van paps opperde het Paleis op de Dam, maar is dat leuk? Ik ben wel enigszins cultureel ingesteld maar niet zo erg als paps en zijn vriendin Wink Heb me er nog niet in verdiept wat het precies inhoudt, dat staat voor vanavond op de planning.

Ik kom straks even terug om te lezen of jullie tips hebben voor me!


Thnx voor het lezen van deze lap tekst Very Happy
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9631
Punten : 10334
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Thuis!

Terug naar boven Ga naar beneden

Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips? Empty Re: Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips?

Bericht  Atelier Madame wo 15 feb 2012 - 3:43

De laatste keer dat ik met de auto naar amsterdam ging heb ik mijn auto bij Uilenstede geparkeerd, het studentencomplex in amstelveen. Vanuit daar sta je in een halte of 5 met de metro / tram op trein station Zuid.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips? Empty Re: Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips?

Bericht  Sjaantje wo 15 feb 2012 - 7:18

Je hebt me op een geweldig idee gebracht... Ik ken iemand die redelijk in de buurt woont, wellicht kunnen we daar de auto kwijt!!
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9631
Punten : 10334
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Thuis!

Terug naar boven Ga naar beneden

Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips? Empty Re: Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips?

Bericht  rapa nui wo 15 feb 2012 - 8:03

Paleis op de Dasm ben ik eind vorig jaar geweest en was echt heel erg de moeite waard. Is best wel indrukwekkend mooi vooral de grote hal. Is ook leuk om door de ruimtes te lopen achter het grote balkon omdat die ook echt door het koninklijk huis gebruikt worden. Verder mooie meubelen en kunst. Maar goed daar moet je wel van houden en wel zin in hebben. Ik heb het in elk geval al aan diverse personen aangeraden. Is trouwens sinds vorig jaar ook gratis toegankelijk met een Museumkaart.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips? Empty Re: Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips?

Bericht  Pompoen wo 15 feb 2012 - 8:18

Paleis op de Dam is wel iets om een keer gezien te hebben vind ik!
Parkeren kan ik je niet echt mee helpen, ik ga echt zelden met de auto naar Amsterdam terwijl mijn ouders er wonen en ook een aantal vriendinnen... Maar ik kan dan ook niet overal gratis parkeren... Ik ga meestal met de trein en mijn vouwfiets ;-).
En je kunt natuurlijk gewoon even ov9292 gebruiken om te kijken of je met de tram makkelijk bij expo zuidas kunt komen! Of misschien met de metro ofzo? Ik weet niet waar dat is eerlijk gezegd!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips? Empty Re: Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips?

Bericht  Sjaantje wo 15 feb 2012 - 8:21

Pompoen, die tip van 9292ov (?) had ik net ook van June gekregen en heb t gelijk opgezocht: als ik de auto bij vriendin neerzet zou ik binnen 20 minuten bij de Expo kunnen zijn, dat is ergens bij de VU in de buurt.

Heb al even op de site van het Paleis gekeken, maar dat lijkt me inderdaad heel erg mooi om eens te zien! Ik ken alleen Paleis het Loo en dat vond ik ook al zo indrukwekkend. En het is goed toegankelijk met de rolstoel, da's ook wel fijn Very Happy
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9631
Punten : 10334
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Thuis!

Terug naar boven Ga naar beneden

Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips? Empty Re: Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips?

Bericht  Pompoen wo 15 feb 2012 - 8:27

Joh in 't Paleis op de Dam heb je enorme zalen om lekker te crossen met je rolstoel ;-).
Ik ben ook een keer in Paleis Soestdijk geweest, dat was ook heel leuk!
't is al lang geleden dat ik daar geweest ben hoor, maar denk dat er niet zo veel veranderd is en 't is wel leuk om een keer van binnen gezien te hebben en te weten wat daar achter dat grote gebouw zit!

Haha maar kende jij www.9292ov.nl nog niet? Die gebruik ik altijd...al betrap ik ze ook wel eens op foutjes hoor, ik woondje op een gegeven moment ergens in Amsterdam vlakbij de tramhalte van ik meen lijn 3 en als ik dan zocht moest ik altijd 10 minuten lopen ergens anders heen of een bus nemen, zo vaag! Maar 't word steeds beter en 't klopt altijd wel alleen kan het soms wel wat handiger.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips? Empty Re: Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips?

Bericht  Sjaantje wo 15 feb 2012 - 8:37

тыквашка schreef:Haha maar kende jij www.9292ov.nl nog niet?
Nee schat, ik heb een heul grote auto onder mijn kont Wink
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9631
Punten : 10334
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Thuis!

Terug naar boven Ga naar beneden

Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips? Empty Re: Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips?

Bericht  Pompoen wo 15 feb 2012 - 8:49

Sjaantje schreef:
тыквашка schreef:Haha maar kende jij www.9292ov.nl nog niet?
Nee schat, ik heb een heul grote auto onder mijn kont Wink

Haha, ik dacht echt dat iedereen dat gewoon kende!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips? Empty Re: Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips?

Bericht  Sjaantje wo 15 feb 2012 - 9:01

тыквашка schreef:
Sjaantje schreef:
тыквашка schreef:Haha maar kende jij www.9292ov.nl nog niet?
Nee schat, ik heb een heul grote auto onder mijn kont Wink

Haha, ik dacht echt dat iedereen dat gewoon kende!
Nope. Ik ben in heel mijn 33-jarig bestaan welgeteld 2x met de trein gegaan en hooguit 3x met de bus laughcry
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9631
Punten : 10334
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Thuis!

Terug naar boven Ga naar beneden

Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips? Empty Re: Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips?

Bericht  Pompoen wo 15 feb 2012 - 21:47

:shock:

Op zich snap ik het wel hoor, maar toch! Ik vind het gewoon moeilijk om voor te stellen omdat ik al op mijn 8e alleen met de trein naar mijn nichtje aan de andere kant van het land ging. Bus, tram, trein ik ben er mee opgegroeid en als ik enigzins kan pak ik ook de trein!
Dus ik ben dan altijd verbaasd als mensen zelden tot nooit met de trein zijn geweest, ik kan me gewoon niet voorstellen dat dat kán haha, dat je zonder OV kunt.

Maar goed, denk dat het ook wel anders is als je in Amsterdam opgroeit, juist omdat een auto daar helemaal niet zo handig is. Ik heb mijn rijbewijs ook pas op mijn 21e gehaald.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips? Empty Re: Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips?

Bericht  Flippin' Bitch wo 15 feb 2012 - 22:00

Meestal parkeer ik bij mijn tante in de wijk, leen ik een fiets van haar of ga ik daar vandaan met de tram. En dan ga ik nog even bij haar op visite smile
Flippin' Bitch
Flippin' Bitch
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1754
Punten : 1836
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips? Empty Re: Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips?

Bericht  Marin wo 15 feb 2012 - 22:13

Bij Sloterdijk zit ook zo'n Park & Ride.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips? Empty Re: Parkeren, OV en dagje uit in Amsterdam - tips?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum