Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Nekplooimeting niet goed

3 plaatsers

Ga naar beneden

Nekplooimeting niet goed Empty Nekplooimeting niet goed

Bericht  Paper Crown zo 12 feb 2012 - 21:52

Hi,

Ik ben erg ongerust. Een vriendin belde mij gisteren. Ze is nu 12weken zwanger *na heel veel ellende, clomid die niet aansloeg.. etc* en ze hadden heel slecht nieuws gehad bij de echo. De nekplooimeting was 1:118. Dat is dus echt vrij hoog vertelde ze me. Ze hebben al een vlokkentest gehad en het duurt nog wel een dag of 10 voor ze de uitslag hebben. Ze zijn nog jong, worden beide 29 dit jaar. Ik vind het zo erg. Ze was helemaal aangedaan.

De vraag is nu dan ook. Hoe groot is de kans dat ze een kindje met Down Syndroom krijgen? Wie heeft ook zoiets gehad en uiteindelijk gewoon een gezond kindje hebben gekregen? Of iemand die je kent?
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Nekplooimeting niet goed Empty Re: Nekplooimeting niet goed

Bericht  Gast zo 12 feb 2012 - 21:53

Die kans is 1 op de 118 dan dus. Ik ken verder niemand die dit heeft meegemaakt. Hopelijk is het kindje gezond!

Gast
Gast

Bericht  Paper Crown zo 12 feb 2012 - 21:54

Arden schreef:Die kans is 1 op de 118 dan dus. Ik ken verder niemand die dit heeft meegemaakt. Hopelijk is het kindje gezond!

Eh, ja geloof inderdaad dat de nekplooi verdikt was en dat de bloedtest niet goed was.
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  blondje1313 zo 12 feb 2012 - 22:03

Volgens mij is het toch echt afwachten op de uitslag van de vlokkentest, de kans dat het kindje echt downsyndroom heeft is wat ze uit de combinatietest kunnen halen minder dan 1%, dus nog steeds een erg grote kans dat het goed zit. Wel erg spannend tot de uitslag van de vlokkentest er is!

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  Gast zo 12 feb 2012 - 22:07

2CKC2 schreef:
Arden schreef:Die kans is 1 op de 118 dan dus. Ik ken verder niemand die dit heeft meegemaakt. Hopelijk is het kindje gezond!

Eh, ja geloof inderdaad dat de nekplooi verdikt was en dat de bloedtest niet goed was.

Ja van het bloed en van de meting maken ze een gecombineerde kansberekening en dat is dan die 1 op de 118 in haar geval. Vaak is het meer dan 1 op de 1000 bij jonge mensen (ik heb er 1 gehad toen ik 20 was en had voor mijn leeftijd toen een licht verhoogde kans maar nog steeds 1 op de 900 ongeveer).

Gast
Gast

Bericht  Paper Crown zo 12 feb 2012 - 22:11

Arden schreef:
2CKC2 schreef:

Ja van het bloed en van de meting maken ze een gecombineerde kansberekening en dat is dan die 1 op de 118 in haar geval. Vaak is het meer dan 1 op de 1000 bij jonge mensen (ik heb er 1 gehad toen ik 20 was en had voor mijn leeftijd toen een licht verhoogde kans maar nog steeds 1 op de 900 ongeveer).

Bah. Hun hele wereld staat even op de kop. Zo erg.
Maar ik kan wel uit jouw tekst halen dat 1 op 900 een licht verhoogde kans is, dat 1 op 118 helemaal een hoog cijfer is.
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  blondje1313 zo 12 feb 2012 - 22:15

Met de combinatietest wordt de kans ingeschat dat u in verwachting bent van een kind met Downsyndroom. Na het onderzoek weet u dus niet zeker of uw kind wel of geen Downsyndroom heeft. Bij een niet-verhoogde kans blijkt bij de geboorte heel soms dat uw baby deze aandoening toch heeft. Andersom betekent een verhoogde kans lang niet altijd dat uw kind de aandoening ook echt heeft.

In Nederland is een verhoogde kans een kans van één op 200 of hoger op het moment van de test. Een kans van 1 op 200 betekent dat van elke 200 zwangere vrouwen één vrouw zwanger is van een kind met Downsyndroom.

bron: http://www.prenatalescreening.nl/meer_lezen_combinatietest.php

En een verhoogde kans is niet hetzelfde als een hoge kans

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  Gast zo 12 feb 2012 - 22:21

2CKC2 schreef:
Arden schreef:
2CKC2 schreef:

Maar ik kan wel uit jouw tekst halen dat 1 op 900 een licht verhoogde kans is, dat 1 op 118 helemaal een hoog cijfer is.

Nee wat Blondje ook al zegt, een licht verhoogde kans is niet een hoge kans. In mijn geval was de kans nog bijna 1 op 1000, bij hun is de kans ook nog echt wel groot dat ze een gezond kindje krijgen (117 kinderen worden dus gezond geboren!). Dat is ook met de leeftijd erbij, de base rate als je 40 bent is al een stuk groter dan wanneer je 20 bent als je snapt wat ik bedoel.

Gast
Gast

Bericht  Paper Crown zo 12 feb 2012 - 22:26

Arden schreef:
2CKC2 schreef:
Arden schreef:
2CKC2 schreef:

Nee wat Blondje ook al zegt, een licht verhoogde kans is niet een hoge kans. In mijn geval was de kans nog bijna 1 op 1000, bij hun is de kans ook nog echt wel groot dat ze een gezond kindje krijgen (117 kinderen worden dus gezond geboren!). Dat is ook met de leeftijd erbij, de base rate als je 40 bent is al een stuk groter dan wanneer je 20 bent als je snapt wat ik bedoel.

O, ok! Dat is dat toch nog een beetje positief!
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Rumble zo 12 feb 2012 - 22:33

He bah, CKC, dat is slopend idd dat wachten. Kan me voorstellen dat de wereld er nu even anders voor ze uitziet.

Mijn tante was 38 en zwanger van haar tweede, zij had een kans van 1 op 18 en haar buurvrouw van 1 op 12. (ook ongeveer haar leeftijd) Beiden hebben ze een gezond kindje op de wereld gezet gelukkig.
Rumble
Rumble
Prater
Prater

Aantal berichten : 1438
Punten : 1584
Registratiedatum : 24-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud