Geocachen
+10
Kaat
sanskie
Dikkie Dik
_Muppit
Kqip
Caresses
Fred
TukTuk
lilaa
ekiaam87
14 plaatsers
Pagina 1 van 6
Pagina 1 van 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Geocachen
Daar is hij dan, het geocache topic!
Hier vind je informatie over het geocachen zelf en kunnen we elkaar misschien ook tips geven over mooie caches die je een ander aanraadt!
Ik heb even wat informatie gekopieerd uit een topic van het FOK!forum, daar stond het duidelijk uitgelegd (vind ik) en kon het zelf niet beter verwoorden.
Wat is Geocaching?
Iemand verstopt op een bijzondere plaats, meestal in de natuur, een waterdichte doos met daarin een logboek, en
verder evt. een aantal leuke voorwerpen (om te ruilen) en soms ook een wegwerpcamera.
Met een GPS bepaalt hij de precieze coördinaten van de schuilplaats, die hij vervolgens publiceert op de Geocache-website www.geocaching.com.
Anderen lezen die coördinaten en kunnen op zoek gaan naar de cache ('schat'). Vervolgens loggen ze hun bezoek op de speciale cache-pagina om hun bezoek kenbaar te maken.
Iets andere omschrijving:
Geocaching is een avontuurlijk spel voor GPS gebruikers. Deelnemen met schatzoeken, op z'n Engels 'cache hunt', is een goede manier om de voordelen en de prachtige mogelijkheden van een GPS te leren kennen. Het basisidee is dat personen en organisaties/verenigingen (denk hierbij aan bijv. de scouting) caches verstoppen over de hele wereld en de locaties van deze caches delen door op internet hun exacte positie te melden. Andere GPS gebruikers benutten deze coördinaten om deze caches te vinden.
Is de cache eenmaal gevonden, dan geeft de cache, oftewel schat, z'n geheimen prijs en beloont de vinder met een variëteit aan beloningen.
Aan de vinder wordt gevraagd iets uit te cache te nemen en hiervoor in de plaats weer iets achter te laten.
Waar gaat het over? Je geeft mij de coördinaten en ik weet waar ik de cache kan vinden. Klinkt nogal simpel
Laat je niet misleiden, het is moeilijker dan je denkt. Een schat vinden is één, om op de plaats van de cache te komen is een heel ander verhaal.
Wat zit er normaal gesproken in een cache?
Een cache kan er verschillend uitzien maar moet altijd voorzien zijn van een logboek. In zijn simpelste vorm bevat een cache een logboek en verder niets. Het logboek bevat informatie over de maker van de cache, de datum waarop de cache verstopt is en aantekeningen van de bezoekers aan de cache. Het logboek mag vermakelijke of voor het spel waardevolle
informatie bevatten (bijv. grappen, anekdotes, aanwijzigingen voor andere caches).
Een logboek kan bijvoorbeeld informatie bevatten over een attractie in de buurt maar ook informatie geven (coördinaten)
over ongedocumenteerde caches in de buurt! Zet op zijn minst de datum en tijd van je bezoek in het logboek.
Grotere caches bestaan uit een waterdichte trommel of emmer die in het terrein niet opvallen. De trommel bevat een logboek en enkele min of meer waardevolle stukken. Deze items maken van de cache een ware schat. Je weet nooit wat de maker van de cache of bezoekers voor jou in de cache hebben achtergelaten om je te vermaken.
Let op: als je iets uit de cache neemt is het wel zo fair om er iets voor terug te leggen. Items in een trommel/emmer/munitiekist kunnen zijn: landkaarten, boeken, software (geen illegale!), hardware, CD's, video's, foto's, geld, sieraden,
toegangskaarten, antiek, gereedschap, spelletjes, een wegwerpcamera (elke bezoeker maakt een foto van zichzelf of de groep en plaatst de camera weer terug) etc. Maar meestal zijn het goodies van bijv. de MC, of andere kleine dingetjes
Het is aan te raden de artikelen onderling apart te verpakken in plastic zakjes om hen te beschermen.
Waar verstop je een cache?
Een goede locatie van de cache is een belangrijk deel van het vermaak. Met de locatie van de cache toont de maker zijn bedrevenheid en zelfs zijn durf. Een cache die gesitueerd is aan de rand van een klif en alleen bereikbaar is met een bergbeklimmersuitrusting kan moeilijk te vinden zijn. Een onderwatercache kan alleen door duikers gevonden worden.
Andere caches zijn alleen te vinden na een lange wandeltocht waarbij je je steeds goed moet oriënteren. Caches kunnen in steden verstopt zijn, zowel onder als boven de grond, zowel in gebouwen als net daarbuiten.
Het bekwaam plaatsen van een klein logboek in een bewoonde omgeving is even uitdagend voor de zoeker als het verstoppen van een grote schat in de bossen. Dat kleine logboek kan een briefje van tien bevatten of de
coördinaten waar een nog grotere schat is verborgen.
Het kan zelfs hints en raadsels bevatten waarvan de oplossing naar andere schatten kan leiden.
Er zijn heel veel variaties mogelijk op het 'spel', deze zul je gaandeweg ontdekken. Zo zijn er ook Travelbugs en Geocoins. Items die gekenmerkt zijn met een nummer. Dit nummer kan door een vinder worden ingevoerd op de website,
zodat hij/zij kan zien waar het item al is geweest, en wat het doel is van de eigenaar.
Als je vragen/opmerkingen/aanvullingen hebt, voeg ze gerust toe aan dit topic!
Geocachers en hun omgeving:
ekiaam87 - Zuid-Holland
Hier vind je informatie over het geocachen zelf en kunnen we elkaar misschien ook tips geven over mooie caches die je een ander aanraadt!
Ik heb even wat informatie gekopieerd uit een topic van het FOK!forum, daar stond het duidelijk uitgelegd (vind ik) en kon het zelf niet beter verwoorden.
Wat is Geocaching?
Iemand verstopt op een bijzondere plaats, meestal in de natuur, een waterdichte doos met daarin een logboek, en
verder evt. een aantal leuke voorwerpen (om te ruilen) en soms ook een wegwerpcamera.
Met een GPS bepaalt hij de precieze coördinaten van de schuilplaats, die hij vervolgens publiceert op de Geocache-website www.geocaching.com.
Anderen lezen die coördinaten en kunnen op zoek gaan naar de cache ('schat'). Vervolgens loggen ze hun bezoek op de speciale cache-pagina om hun bezoek kenbaar te maken.
Iets andere omschrijving:
Geocaching is een avontuurlijk spel voor GPS gebruikers. Deelnemen met schatzoeken, op z'n Engels 'cache hunt', is een goede manier om de voordelen en de prachtige mogelijkheden van een GPS te leren kennen. Het basisidee is dat personen en organisaties/verenigingen (denk hierbij aan bijv. de scouting) caches verstoppen over de hele wereld en de locaties van deze caches delen door op internet hun exacte positie te melden. Andere GPS gebruikers benutten deze coördinaten om deze caches te vinden.
Is de cache eenmaal gevonden, dan geeft de cache, oftewel schat, z'n geheimen prijs en beloont de vinder met een variëteit aan beloningen.
Aan de vinder wordt gevraagd iets uit te cache te nemen en hiervoor in de plaats weer iets achter te laten.
Waar gaat het over? Je geeft mij de coördinaten en ik weet waar ik de cache kan vinden. Klinkt nogal simpel
Laat je niet misleiden, het is moeilijker dan je denkt. Een schat vinden is één, om op de plaats van de cache te komen is een heel ander verhaal.
Wat zit er normaal gesproken in een cache?
Een cache kan er verschillend uitzien maar moet altijd voorzien zijn van een logboek. In zijn simpelste vorm bevat een cache een logboek en verder niets. Het logboek bevat informatie over de maker van de cache, de datum waarop de cache verstopt is en aantekeningen van de bezoekers aan de cache. Het logboek mag vermakelijke of voor het spel waardevolle
informatie bevatten (bijv. grappen, anekdotes, aanwijzigingen voor andere caches).
Een logboek kan bijvoorbeeld informatie bevatten over een attractie in de buurt maar ook informatie geven (coördinaten)
over ongedocumenteerde caches in de buurt! Zet op zijn minst de datum en tijd van je bezoek in het logboek.
Grotere caches bestaan uit een waterdichte trommel of emmer die in het terrein niet opvallen. De trommel bevat een logboek en enkele min of meer waardevolle stukken. Deze items maken van de cache een ware schat. Je weet nooit wat de maker van de cache of bezoekers voor jou in de cache hebben achtergelaten om je te vermaken.
Let op: als je iets uit de cache neemt is het wel zo fair om er iets voor terug te leggen. Items in een trommel/emmer/munitiekist kunnen zijn: landkaarten, boeken, software (geen illegale!), hardware, CD's, video's, foto's, geld, sieraden,
toegangskaarten, antiek, gereedschap, spelletjes, een wegwerpcamera (elke bezoeker maakt een foto van zichzelf of de groep en plaatst de camera weer terug) etc. Maar meestal zijn het goodies van bijv. de MC, of andere kleine dingetjes
Het is aan te raden de artikelen onderling apart te verpakken in plastic zakjes om hen te beschermen.
Waar verstop je een cache?
Een goede locatie van de cache is een belangrijk deel van het vermaak. Met de locatie van de cache toont de maker zijn bedrevenheid en zelfs zijn durf. Een cache die gesitueerd is aan de rand van een klif en alleen bereikbaar is met een bergbeklimmersuitrusting kan moeilijk te vinden zijn. Een onderwatercache kan alleen door duikers gevonden worden.
Andere caches zijn alleen te vinden na een lange wandeltocht waarbij je je steeds goed moet oriënteren. Caches kunnen in steden verstopt zijn, zowel onder als boven de grond, zowel in gebouwen als net daarbuiten.
Het bekwaam plaatsen van een klein logboek in een bewoonde omgeving is even uitdagend voor de zoeker als het verstoppen van een grote schat in de bossen. Dat kleine logboek kan een briefje van tien bevatten of de
coördinaten waar een nog grotere schat is verborgen.
Het kan zelfs hints en raadsels bevatten waarvan de oplossing naar andere schatten kan leiden.
Er zijn heel veel variaties mogelijk op het 'spel', deze zul je gaandeweg ontdekken. Zo zijn er ook Travelbugs en Geocoins. Items die gekenmerkt zijn met een nummer. Dit nummer kan door een vinder worden ingevoerd op de website,
zodat hij/zij kan zien waar het item al is geweest, en wat het doel is van de eigenaar.
Als je vragen/opmerkingen/aanvullingen hebt, voeg ze gerust toe aan dit topic!
Geocachers en hun omgeving:
ekiaam87 - Zuid-Holland
ekiaam87- Kletskop
- Aantal berichten : 1623
Punten : 2002
Registratiedatum : 17-11-10
Re: Geocachen
Gelijk een vraagje, wie weet van welk spel deze foto is:
ekiaam87- Kletskop
Wat leuk een topic over geocachen. Ik doe het zelf ook, met een vriendin, maar aan mij heb je niet veel, woon namelijk in het buitenland.
Maar vind het echt een leuke activiteit voor in de vrije tijd, ik ken het sinds een jaartje.
Maar vind het echt een leuke activiteit voor in de vrije tijd, ik ken het sinds een jaartje.
lilaa- Fluisteraar
- Aantal berichten : 34
Punten : 35
Registratiedatum : 18-11-10
Volgens mij is het Original Reversi?
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Wat leuk Lilaa, in welk buitenland als ik vragen mag, heb al gecached op Kreta, in Belgie, Luxemburg, Denemarken, Duitsland, Frankrijk (Disney!)
ekiaam87- Kletskop
Goed, stuk. Wel mis ik wat info zoals dat je toestemming moet vragen aan de eigenaar van grond, vaak de gemeente of natuurorganisatie als je cache wilt leggen.
Handige site vind ik globalcaching.eu.
Je hebt ook munzee.com dat kun je met mobiel doen, want bij de schat moet je dan zo'n code scannen. Zelf doe ik er niet aan, maar het is wellicht leuk voor iemand anders.
Overigens op je mobiel is de gps onzuirder dan speciaal gps toestel die meer functies heeft zoals projecteren.
Je hebt ook munzee.com dat kun je met mobiel doen, want bij de schat moet je dan zo'n code scannen. Zelf doe ik er niet aan, maar het is wellicht leuk voor iemand anders.
Overigens op je mobiel is de gps onzuirder dan speciaal gps toestel die meer functies heeft zoals projecteren.
Fred- Prater
- Aantal berichten : 671
Punten : 673
Registratiedatum : 29-11-10
AngelNyn schreef:Volgens mij is het Original Reversi?
Oeee daar lijkt het inderdaad wel erg op!
Waar heb je op gezocht?
Laatst aangepast door ekiaam87 op wo 8 feb 2012 - 11:15; in totaal 1 keer bewerkt
ekiaam87- Kletskop
ekiaam87 schreef:AngelNyn schreef:Volgens mij is het Original Reversi?
http://speldatabase.be/spelinfo.php?id=3355&zoekcriteria=no
Ik kwam op deze site uit na even zoeken:)
Ik had deze zoektermen:
rode gele schijfjes spel
Hij is uit 1976 trouwens die versie!
TukTuk- Ratel
Fred schreef:Goed, stuk. Wel mis ik wat info zoals dat je toestemming moet vragen aan de eigenaar van grond, vaak de gemeente of natuurorganisatie als je cache wilt leggen.
Je kan overigens op je telefoon het programma C-geo downloaden (android in ieder geval), daar kan je ook mee cachen
Globalcaching.eu gebruik ik zelf niet, ik gebruik alleen geocaching.com
ekiaam87- Kletskop
AngelNyn schreef:ekiaam87 schreef:AngelNyn schreef:Volgens mij is het Original Reversi?
Ik had deze zoektermen:
rode gele schijfjes spel
Super! nu verder bekijken wat we ermee moeten
ekiaam87- Kletskop
ekiaam87 schreef:Fred schreef:Goed, stuk. Wel mis ik wat info zoals dat je toestemming moet vragen aan de eigenaar van grond, vaak de gemeente of natuurorganisatie als je cache wilt leggen.
Je kan overigens op je telefoon het programma C-geo downloaden (android in ieder geval), daar kan je ook mee cachen
Globalcaching.eu gebruik ik zelf niet, ik gebruik alleen geocaching.com
Ik heb die app gedownload van geocaching.com zelf, is die handig? Heb nu alleen de gratis versie gedownload, vond 8 euro beetje veel voor iets waarvan ik niet weet of het handig is
Ik zal van de week trouwens even het topic goed doorlezen! Bedankt iig voor de tips:D Ben mijn vriend ook aan het overtuigen(A)
TukTuk- Ratel
Ben je een mystery aan het oplossen?
Ik cache voornamelijk in Oost-Brabant en Limburg. Rond Uden en met name Eindhoven.
Ik cache voornamelijk in Oost-Brabant en Limburg. Rond Uden en met name Eindhoven.
Fred- Prater
C-geo app is beter en ook naar gratis ook. Daarnaast heb ik een aantal geotools app op mijn tel voor bijv lettertellen etc.
Fred- Prater
Ik woon in Spanje.
Maar zo heel veel doe ik het ook niet, het is wel jammer, maar je bent er wel zo een dag mee bezig, tenminste wij plannen meteen een hele dag.
Maar zo heel veel doe ik het ook niet, het is wel jammer, maar je bent er wel zo een dag mee bezig, tenminste wij plannen meteen een hele dag.
lilaa- Fluisteraar
- Aantal berichten : 34
Punten : 35
Ik kende dit nog niet, maar had gisteravond voor het slapen dit topic gelezen. Ben ik in mn dromen actief wezen geocoachen haha (kwam toevallig een pakketje op straat tegen en toen vond ik ineens overal pakketjes).
Caresses- Kletskop
- Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10
ekiaam87 schreef:AngelNyn schreef:ekiaam87 schreef:AngelNyn schreef:Volgens mij is het Original Reversi?
Ik had deze zoektermen:
rode gele schijfjes spel
Super! nu verder bekijken wat we ermee moeten
Was het uiteindelijk goed?
TukTuk- Ratel
Welke GPS gebruiken jullie? Zelf gebruik ik de Dakota 20 die vrij compact is, met touchscreen en de batterijen gaan vrij lang mee bij die GPS. Enig minpuntje is dat je er geen Wherigo op kunt doen, maar ook daar heb je een app voor.
De volgende caches (met name vrij lastige multi's met mooie wp) wil ik nog graag een keer doen, wellicht kennen jullie ze wel want ze zijn vrij bekend in het geocachewereldje:
De Hel van Loon (en de vervolg caches daarop), ligt dichtbij de Efteling
Het mysterie van de 3 zusjes (is nav een boek gelegd en heeft dacht ik zo ongeveer de meeste favopunten van Nederland, komt ook omdat deze cache er al vrij lang ligt), ligt dichtbij Wageningen.
De orde van de Schijnheiligen (bestaat uit 2 pittige caches), bij Gemert en de andere bij Someren dacht ik.
En nog een aantal mooie caches. Uitdraaien heb ik allemaal al liggen. Nu nog een keertje plannen, met name in het weekend om ze te lopen.
De volgende caches (met name vrij lastige multi's met mooie wp) wil ik nog graag een keer doen, wellicht kennen jullie ze wel want ze zijn vrij bekend in het geocachewereldje:
Het mysterie van de 3 zusjes (is nav een boek gelegd en heeft dacht ik zo ongeveer de meeste favopunten van Nederland, komt ook omdat deze cache er al vrij lang ligt), ligt dichtbij Wageningen.
De orde van de Schijnheiligen (bestaat uit 2 pittige caches), bij Gemert en de andere bij Someren dacht ik.
En nog een aantal mooie caches. Uitdraaien heb ik allemaal al liggen. Nu nog een keertje plannen, met name in het weekend om ze te lopen.
Fred- Prater
wij gebruiken een iphone tijdens het cachen. Werkt prima allemaal, ga niet speciaal een gps aanschaffen voor iets wat we niet wekelijks doen. Wij cachen zo een beetje overal en nergens. Vaak als we op vakantie zijn gaan we nog een dagje cachen of als we een dag iets willen doen maar niet enkel een wandeling oid. Afgelopen jaar veel rond Apeldoorn eo. caches opgepikt, nu wonen we weer in Zuid Holland dus binnenkort maar eens kijken of hier leuke liggen.
Kqip- Prater
- Aantal berichten : 938
Punten : 962
Registratiedatum : 03-01-11
Fred schreef:Welke GPS gebruiken jullie? Zelf gebruik ik de Dakota 20 die vrij compact is, met touchscreen en de batterijen gaan vrij lang mee bij die GPS. Enig minpuntje is dat je er geen Wherigo op kunt doen, maar ook daar heb je een app voor.
Been there, done that! De Hel in ieder geval. Hugo's Wraak ligt te wachten . Liggen niet zo heel ver van waar ik woon. Hebben hem in etappes gedaan en uiteindelijk de oplossing kunnen vinden. Vooral door te snel willen doen/verkeerd lezen een keer fout opgelost en dus de verkeerde kant op gelopen. Verder is hij best goed te doen. Vrij belangrijk is wel je GPS goed te kennen. Er wordt gebruik gemaakt van veel verschillende manieren om op een volgend punt te komen. Als dat niet lukt moet je omlopen
Het enige dat ik ontzettend irritant vond was dat de ontvangst niet altijd even goed is . Het duurde dan best een tijdje tot de GPS het goede punt gevonden had (ver ingezoomd). Ik was dan al lang en breed aan het lopen (tja, niet de meest geduldige persoon...) om op het goede punt terecht te komen terwijl dit bleef veranderen!
Onze GPS is een Garmin, welke weet ik niet uit mijn hoofd. Hij heeft touchscreen en we zijn nog niets tegengekomen dat we niet konden doen.
_Muppit- Fluisteraar
- Aantal berichten : 273
Punten : 364
Gaaf Muppit dat je die tocht al hebt gedaan. GPS kennis heb ik inmiddels wel. Projecteren ander soort Graden (x y) instellen etc. lukt mij allemaal. Volgens mij kunnen zulke dingen nog niet met apps op smartphones. Percentage multi's ligt bij mij rond de 20% van alle founds al zijn sommige mystery's eigenlijk gewoon multi's zoals Red de prinses van de Draak bij Waalre.
Iemand toevallig al de trail bij Someren gedaan. Rondje Someren waarbij 100 trads verstopt liggen. Niet geheel mijn ding, want ik vind multi's mooier maar toch staat deze op het te doe lijstje.
Uhm... Garmin en touchscreen dat kan zo ongeveer alleen maar een GPS uit de Dakota of Oregonserie zijn.
Wat ook kan helpen bij een flinke afwijking is kalibreren. Laatst midden op een multi kreeg ik steeds een grotere afwijking. Eerst 25 meter en toen zelfs 50 meter. Ik liep ook niet meer op pad (OpenFietsMap) maar in het bos. Na het kalibreren van het kompas was alles weer goed gelukkig. Dat was trouwens ook een mooie tocht De prins op het Witte Paard (alleen voor Premium Members) in Herpenduin dichtbij Schaijk.
Iemand toevallig al de trail bij Someren gedaan. Rondje Someren waarbij 100 trads verstopt liggen. Niet geheel mijn ding, want ik vind multi's mooier maar toch staat deze op het te doe lijstje.
Uhm... Garmin en touchscreen dat kan zo ongeveer alleen maar een GPS uit de Dakota of Oregonserie zijn.
Wat ook kan helpen bij een flinke afwijking is kalibreren. Laatst midden op een multi kreeg ik steeds een grotere afwijking. Eerst 25 meter en toen zelfs 50 meter. Ik liep ook niet meer op pad (OpenFietsMap) maar in het bos. Na het kalibreren van het kompas was alles weer goed gelukkig. Dat was trouwens ook een mooie tocht De prins op het Witte Paard (alleen voor Premium Members) in Herpenduin dichtbij Schaijk.
Fred- Prater
De GPS was gekalibreerd! De ontvangst in dat gebied is op verschillende punten gewoon slecht.
_Muppit- Fluisteraar
Kick!!
Ik cache ook met mijn man!!
Ik hou dit topic in de gaten!
We gaan binnenkort Parijs onveilig maken, ook op het gebied van geocaching. Wij maken gebruik van c geo op de telefoon van mijn man. Ik wil het binnenkort op mijn mobiel. Alleen heb ik gedoe met mijn mobiel, zie mijn topic van gisteren.
Ik cache ook met mijn man!!
Ik hou dit topic in de gaten!
We gaan binnenkort Parijs onveilig maken, ook op het gebied van geocaching. Wij maken gebruik van c geo op de telefoon van mijn man. Ik wil het binnenkort op mijn mobiel. Alleen heb ik gedoe met mijn mobiel, zie mijn topic van gisteren.
Dikkie Dik- Prater
- Aantal berichten : 642
Punten : 706
Registratiedatum : 04-12-10
Okeee, wie kan me helpen?
Ik probeer deze cache op te lossen, ik heb alle spelletjes gevonden, maar dan?
http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=b80db51f-f1d7-4d03-94bd-2272a4fb465e
een hint is welkom
Ik probeer deze cache op te lossen, ik heb alle spelletjes gevonden, maar dan?
http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=b80db51f-f1d7-4d03-94bd-2272a4fb465e
een hint is welkom
ekiaam87- Kletskop
Haha, dat geloof ik ! Die spelletjes inderdaad a la... maar dan!
Misschien de eerste letters en dan plaats in het alfabet? Maar dan wordt het getal te lang denk ik...
Misschien de eerste letters en dan plaats in het alfabet? Maar dan wordt het getal te lang denk ik...
_Muppit- Fluisteraar
Pagina 1 van 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Pagina 1 van 6
Permissies van dit forum: