Belgie vs Nederland..
+5
TukTuk
Susan
Darius
studiebol
frolic
9 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Belgie vs Nederland..
Even voorop gesteld dat ik NIET zeg dat nederlandse peuterspeelzaaltjes slecht zijn , sta ik wel te kijken van de verschillen hierin
Toen T 2 was zijn we gaan kijken naar de peuterspeelzaal in het Nederlandse deel van het dorp ( woon in grensdorpje) wel oké daar , maar een beetje saai om eerlijk te zijn , elke dag hetzelfde , max 3 ochtenden in de week ..
beginnen in de kring , vrij spelen , iets knutselen ( bij mooi weer naar buiten ) en weer vrij spelen.
En 1 uitstap per schooljaar.
Dit zou ons ongeveer 60 euro per maand gekost hebben.
Toen ging ik bij het Belgische basisschooltje kijken ( vanaf 2,5 jaar )
De school was al met zomervakantie , maar de directeur heeft me een persoonlijke rondleiding gegeven
Daar , elke week een nieuw thema .
je kind mag daar 4,5 dag p.w naar toe ook voor en na schoolse opvang mogelijk.
elke week fruitdag , 1 dag kleutergym , kleuteryoga , snoezelen , elke week koken , lichaamsontdekkings les (:cyclops: ) massage , onderhouden van een moestuin ( al ligt dat nu even stil natuurlijk ) , elke klas heeft een dier wat ze moeten verzorgen + een konijnenren wat de kinderen zelf bijhouden , zwemles vanaf 5 jaar , elke maand een feest , elke vrijdag feest weekafsluiting , elke maand een uitstap,muzisch leren schrijven ( al sla je me dood wat het is )
Toen T jarig was , kreeg ik een posterformaat foto van hem , is hij de hele dag de koning geweest , bakken ze friet voor hem
Dit alles kost 20 euro PER JAAR dus ook inclusief hun zwemlessen straks etc etc..
Voor en na schoolse opvang kost 5 euro per 15 keer ..
Vraag me ovaak af waarom het 1 straat verderop allemaal niet kan ( Nederland dus )
Toen T 2 was zijn we gaan kijken naar de peuterspeelzaal in het Nederlandse deel van het dorp ( woon in grensdorpje) wel oké daar , maar een beetje saai om eerlijk te zijn , elke dag hetzelfde , max 3 ochtenden in de week ..
beginnen in de kring , vrij spelen , iets knutselen ( bij mooi weer naar buiten ) en weer vrij spelen.
En 1 uitstap per schooljaar.
Dit zou ons ongeveer 60 euro per maand gekost hebben.
Toen ging ik bij het Belgische basisschooltje kijken ( vanaf 2,5 jaar )
De school was al met zomervakantie , maar de directeur heeft me een persoonlijke rondleiding gegeven
Daar , elke week een nieuw thema .
je kind mag daar 4,5 dag p.w naar toe ook voor en na schoolse opvang mogelijk.
elke week fruitdag , 1 dag kleutergym , kleuteryoga , snoezelen , elke week koken , lichaamsontdekkings les (:cyclops: ) massage , onderhouden van een moestuin ( al ligt dat nu even stil natuurlijk ) , elke klas heeft een dier wat ze moeten verzorgen + een konijnenren wat de kinderen zelf bijhouden , zwemles vanaf 5 jaar , elke maand een feest , elke vrijdag feest weekafsluiting , elke maand een uitstap,muzisch leren schrijven ( al sla je me dood wat het is )
Toen T jarig was , kreeg ik een posterformaat foto van hem , is hij de hele dag de koning geweest , bakken ze friet voor hem
Dit alles kost 20 euro PER JAAR dus ook inclusief hun zwemlessen straks etc etc..
Voor en na schoolse opvang kost 5 euro per 15 keer ..
Vraag me ovaak af waarom het 1 straat verderop allemaal niet kan ( Nederland dus )
frolic- Fluisteraar
- Aantal berichten : 498
Punten : 632
Registratiedatum : 04-02-11
Re: Belgie vs Nederland..
Voor ons is het niet haalbaar om onze zoon in België onder te brengen, maar mijn nicht woont in Oud Turnhout en haar zoontje (3 jaar) gaat ook al vanaf 2,5 jaar naar school. Zij is er heel erg positief over en van wat ik van haar gehoord heb, zijn ze wel strenger daar. Zo moet je kindje geloof ik al zindelijk zijn en zitten ze met z'n allen al echt aan van die schooltafeltjes.
Gast- Gast
Ze zijn zeker strenger ! Hier moeten ze dan niet aan tafeltjes zitten en moeten ze niet per se al op het potje ofzo maar dat trainen ze dan wel daar .
Maar ze hebben wel zwaardere beleefdheids normen , bijvoorbeeld een oudere laat je altijd voorgaan , deur open doen voor een ander .. maar ook pesten of buitensluiten is echt een no go , daar krijgen we ook wel maandelijks post over.
Maar ze hebben wel zwaardere beleefdheids normen , bijvoorbeeld een oudere laat je altijd voorgaan , deur open doen voor een ander .. maar ook pesten of buitensluiten is echt een no go , daar krijgen we ook wel maandelijks post over.
frolic- Fluisteraar
Ik heb me er totaal nog niet in verdiept ofzo..
Maar zo'n huisdier in de klas ben ik persoonlijk geen voorstander van.. wat nou als je kind ontzettend allergisch is? Dan kan hij alleen daarom al niet naar die school..
Maar zo'n huisdier in de klas ben ik persoonlijk geen voorstander van.. wat nou als je kind ontzettend allergisch is? Dan kan hij alleen daarom al niet naar die school..
studiebol- Ratel
- Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10
studiebol schreef:Ik heb me er totaal nog niet in verdiept ofzo..
Dan ver ruillen ze dier , het dus gaat vogel naar juf a en vis naar juf b ..
frolic- Fluisteraar
frolic schreef:studiebol schreef:Ik heb me er totaal nog niet in verdiept ofzo..
Dan ver ruillen ze dier , het dus gaat vogel naar juf a en vis naar juf b ..
mm oke ik kon me eigenlijk ook al niet voorstellen dat ze daar niet over na hadden gedacht..
wel te hopen dat er niet in elke klas een allergisch kind zit want dan zitten er alleen maar vissen op die school!
studiebol- Ratel
- Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Ik ga sowieso een school uitzoeken met een streng anti pest beleid, ik vind het juist heel goed dat daar zo op gelet word.
Gast- Gast
Ik vind die verschillen altijd heel erg interessant. Het klinkt allemaal heel mooi in Belgie, maar er zullen heus ook wel nadelen aanzitten. Al zou ik in jouw geval ook wel kiezen voor de school in Belgie.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Ik heb zelf de nadelen nog niet kunnen ontdekken , maar sommigen vinden dat ze frans i.p.v engels krijgen een nadeel , de stengere regels vinden sommigen een nadeel ( er word namelijk ook van je verwacht dat je deze thuis ook doorvoert indien mogelijk )
Al vanaf 6 jaar huiswerk vinden sommigen een nadeel.
Al vanaf 6 jaar huiswerk vinden sommigen een nadeel.
frolic- Fluisteraar
Zoals ik hier bijvoorbeeld wel eens lees over die up-ap methoden ( ???? ) denk niet dat dat aansluit bij het belgisch onderwijs ..
frolic- Fluisteraar
Oh en mn nichtje die een stuk verder in NL woont vind die yoga en massage een beetje "vreemd" en zou dat liever niet hebben met dr kind.
dat is ieders keus !
dat is ieders keus !
frolic- Fluisteraar
ikzelf heb m`n middelbare school in belgie gedaan en daar ook mijn diploma kinderopvang behaald. Hiervoor heb ik stage gelopen op verschillende kinderdagverblijven, bso en ook in de kleuterklas. Moet wel zeggen dat de kleuterklas waar ik stage heb gelopen niet zo uitgebreid deden wat jij aangeeft (liep wel stage in het zomerklasje dus de kindjes van 2.5-3 jaar) De kindjes waren inderdaad zinderlijk en een aantal nog net niet (ongelukjes) maar daar werd wel op getraind.
Ik moet wel zeggen dat ik het onderwijs in belgie gewoon in het algemeen een stuk beter geregeld vind dan hier. Mijn moeder vind dat ook want m`n zusje is gewoon hier in NL naar school geweest. De regelmaat e.d. vond ik heel fijn. En had je een tussenuur nee dan niet zoek het maar uit maar dan kreeg je een studieuur in de zaal dus gewoon stilte en huiswerk maken. Ook moesten we nog elke ochtend in de rij, waren en strenge regels m.b.t. uiterlijke verzorging en kleding. Maar inderdaad het is ook een stuk aantrekkelijker qua financiën. Geloof dat ik in m`n laatste jaren rond de 100 euro kwijt was aan schoolboeken. Dus ja ik ben er erg over te spreken.
Ik moet wel zeggen dat ik het onderwijs in belgie gewoon in het algemeen een stuk beter geregeld vind dan hier. Mijn moeder vind dat ook want m`n zusje is gewoon hier in NL naar school geweest. De regelmaat e.d. vond ik heel fijn. En had je een tussenuur nee dan niet zoek het maar uit maar dan kreeg je een studieuur in de zaal dus gewoon stilte en huiswerk maken. Ook moesten we nog elke ochtend in de rij, waren en strenge regels m.b.t. uiterlijke verzorging en kleding. Maar inderdaad het is ook een stuk aantrekkelijker qua financiën. Geloof dat ik in m`n laatste jaren rond de 100 euro kwijt was aan schoolboeken. Dus ja ik ben er erg over te spreken.
Gast- Gast
Lily schreef:En had je een tussenuur nee dan niet zoek het maar uit maar dan kreeg je een studieuur in de zaal dus gewoon stilte en huiswerk maken.
In de brugklas moesten we dan ook ergens in een lokaal zitten en huiswerk maken, maar op een gegeven moment ben je toch wel oud en wijs genoeg om zelf normaal met je tussenuren om te gaan? Dat wij in een tussenuur gewoon echt vrij waren vond ik geen minpunt. Als je wilde studeren was daar ruimte voor beschikbaar, als je even een wandelingetje wilde maken dan stond je dat ook vrij.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
nee maar bij m`n zusje gewoon het geval dat die gewoon buiten de schoolpoorten het dorp ingingen e.d. Ik persoonlijk zou het wel fijn vinden als m`n kind een tussenuur heeft dat ik wel weet dat die gewoon op school zit en eventueel huiswerk maakt o.i.d. i.p.v op straat/in het dorp rondhangt.
Gast- Gast
Bij ons mocht dat ook, en dat was niet eens een school in een dorp, maar in Den Haag, dus in een grote stad. Als je een tussenuur had mocht je gewoon naar huis of de stad in, als je maar op tijd terug was voor het volgende uur.
En ja, natuurlijk is het voor ouders fijner als hun kind netjes op school blijft zitten, maar wat ik me afvraag is of het reëel is om te denken dat een kind in de tienerleeftijd die verantwoordelijkheid niet zelf kan nemen. Er is namelijk wel een verschil tussen wat jij als ouder een eng idee vindt en wat echt onverantwoord is.
En ja, natuurlijk is het voor ouders fijner als hun kind netjes op school blijft zitten, maar wat ik me afvraag is of het reëel is om te denken dat een kind in de tienerleeftijd die verantwoordelijkheid niet zelf kan nemen. Er is namelijk wel een verschil tussen wat jij als ouder een eng idee vindt en wat echt onverantwoord is.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Dat is gewoon in Belgie , schooltijd is schooltijd .
Dan blijf je gewoon op school .
Dan blijf je gewoon op school .
frolic- Fluisteraar
Mocht je voor een Belgische school gaan en daarna ook voor een Belgische Middelbare school zou ik wel even uitzoeken hoe het zit met een eventuele vervolg opleiding in NL. Want je hebt in België ook meerdere niveau's op de middelbare school,(secundair), maar met ieder niveau mogen ze gewoon naar een hogeschool toe, niet zoals in NL dus, dat je alleen met HAVO of hoger naar het HBO kan.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
AngelNyn schreef:Mocht je voor een Belgische school gaan en daarna ook voor een Belgische Middelbare school zou ik wel even uitzoeken hoe het zit met een eventuele vervolg opleiding in NL. Want je hebt in België ook meerdere niveau's op de middelbare school,(secundair), maar met ieder niveau mogen ze gewoon naar een hogeschool toe, niet zoals in NL dus, dat je alleen met HAVO of hoger naar het HBO kan.
Denk dat ik sowieso naar Belgie zou gaan , heb dat zelf op de middelbare school gezien met kinderen die vanuit belgie naar nederland gingen en dat werkte niet echt.
frolic- Fluisteraar
frolic schreef:AngelNyn schreef:Mocht je voor een Belgische school gaan en daarna ook voor een Belgische Middelbare school zou ik wel even uitzoeken hoe het zit met een eventuele vervolg opleiding in NL. Want je hebt in België ook meerdere niveau's op de middelbare school,(secundair), maar met ieder niveau mogen ze gewoon naar een hogeschool toe, niet zoals in NL dus, dat je alleen met HAVO of hoger naar het HBO kan.
Denk dat ik sowieso naar Belgie zou gaan , heb dat zelf op de middelbare school gezien met kinderen die vanuit belgie naar nederland gingen en dat werkte niet echt.
Nee maar jij kan niet voor jou kind beslissen wat voor vervolg opleiding hij later gaat doen en of dat in NL zal zijn of in België..
Daarom zeg ik, zoek goed uit hoe het zit met de niveau's van België op de middelbare school en in hoeverre je daarmee op het MBO, HBO of UNI wordt toegelaten in NL>
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
frolic schreef:Toen T jarig was , kreeg ik een posterformaat foto van hem , is hij de hele dag de koning geweest , bakken ze friet voor hem
Y. vierde afgelopen maandag zijn verjaardag op het kdv en ook daar was het groot feest. Hij stond heel de dag in het middelpunt, kreeg een mooie muts, een button en een sjerp/sjaal. Zat op een versierde stoel, kreeg een cadeautje en aan het einde van de dag toen ik hem ophaalde hadden ze een supermooie ingesealde collage met foto's van de hele dag gemaakt. Frietjes heeft hij niet gehad, maar hij werd 1, dus ik vind dat ook niet nodig. Wel gaan ze 1x per week naar het kooklokaal om te koken/koekjes te maken enzo
Verder heb ik me niet verdiept in het verschil tussen Belgie en NL. Woon in Zuid-Holland, dus Y. naar Belgie doen is een beetje ver weg
Annie24- Ratel
- Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Nee, zo'n school in Belgie zou niks voor mij zijn... Er zitten absoluut voordelen aan, maar ik hou persoonlijk niet van dat hele strenge. Mijn kleine man met 2,5 jaar al naar school doen vind ik ook wat vroeg, engels vind ik veel belangrijker dan frans (al krijg je dat in NL ook gewoon op de middelbare school) en huiswerk met 6 jaar vind ik onnodig.
Hebben ze in Belgie ook verschillende soorten onderwijs zoals in NL? Of is het allemaal hetzelfde?
Hebben ze in Belgie ook verschillende soorten onderwijs zoals in NL? Of is het allemaal hetzelfde?
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Bedoelde dat voorbeeld meer met zicht op dat dat in Belgie kan voor 20 euro per jaar schoolgeld , en in nl 60 per maand..
Ik zeg zoals in mijn openings post dat belgie per definitie beter is , ja voor mij wel maar dat kan voor een ander weer anders zijn.
In Belgie heet het trouwens vanaf 2,5 school , maar dat is te vergelijken met psz of kdv je bent dan niet verplicht altijd te gaan , T ging gewoon 2 ochtenden in de week.
Dat strenge .. ja zo doe ik het zelf eigenlijk ook ..
Ik zeg zoals in mijn openings post dat belgie per definitie beter is , ja voor mij wel maar dat kan voor een ander weer anders zijn.
In Belgie heet het trouwens vanaf 2,5 school , maar dat is te vergelijken met psz of kdv je bent dan niet verplicht altijd te gaan , T ging gewoon 2 ochtenden in de week.
Dat strenge .. ja zo doe ik het zelf eigenlijk ook ..
frolic- Fluisteraar
AngelNyn schreef:frolic schreef:AngelNyn schreef:Mocht je voor een Belgische school gaan en daarna ook voor een Belgische Middelbare school zou ik wel even uitzoeken hoe het zit met een eventuele vervolg opleiding in NL. Want je hebt in België ook meerdere niveau's op de middelbare school,(secundair), maar met ieder niveau mogen ze gewoon naar een hogeschool toe, niet zoals in NL dus, dat je alleen met HAVO of hoger naar het HBO kan.
Nee maar jij kan niet voor jou kind beslissen wat voor vervolg opleiding hij later gaat doen en of dat in NL zal zijn of in België..
Daarom zeg ik, zoek goed uit hoe het zit met de niveau's van België op de middelbare school en in hoeverre je daarmee op het MBO, HBO of UNI wordt toegelaten in NL>
Oh zo , k weet dat wel al een beetje ..
frolic- Fluisteraar
Supertalentje schreef:Nee, zo'n school in Belgie zou niks voor mij zijn... Er zitten absoluut voordelen aan, maar ik hou persoonlijk niet van dat hele strenge. Mijn kleine man met 2,5 jaar al naar school doen vind ik ook wat vroeg, engels vind ik veel belangrijker dan frans (al krijg je dat in NL ook gewoon op de middelbare school) en huiswerk met 6 jaar vind ik onnodig.
Mijn zoontje zit ook in Belgie op school, want wij wonen in Belgie.
Maar het is niet zo dat de scholen per definitie streng zijn hoor. Er zijn ook verschillende soorten onderwijs.
Mijn zoontje zit bijvoorbeeld op een Freinetschool, en dit is juist redelijk "vrij" onderwijs.
Het is inderdaad veel goedkoper, ook qua naschoolse opvang. Hij is nu ruim 3, maar heb niet echt het idee dat de kleuterklas qua dagbesteding veel anders is dan een kdv.
diddie- Fluisteraar
- Aantal berichten : 174
Punten : 188
Diddie, wat leuk dat jouw zoontje op een Freinetschool zit! Op zo'n school heb ik 1.5 jaar geleden stage gelopen bij de kleuters! Toen studeerde ik een half jaar in België
ekiaam87- Kletskop
- Aantal berichten : 1623
Punten : 2002
Registratiedatum : 17-11-10
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Van Nederland naar België
» Komt het WK naar Nederland-België?
» Belgie meeting
» Skieen in Belgie
» Vraag aan de mama`s uit Belgie
» Komt het WK naar Nederland-België?