Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Sollicitatiebrief, geen referenties opvragen zonder toestemm

+5
Muis
Zora
mzcharlotte
duckie
MiKa
9 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Sollicitatiebrief, geen referenties opvragen zonder toestemm Empty Sollicitatiebrief, geen referenties opvragen zonder toestemm

Bericht  MiKa wo 1 feb 2012 - 11:10

Kan je in een sollicitatiebrief netjes zetten dat referenties opvragen niet is toegestaan, alleen in overleg met mij?

Zit zo; ik heb een baan waar ik heel graag weg wil, dus ben aan het solliciteren overal, stuur gewoon open sollicitaties naar leuke bedrijven. Maar nu wil ik niet dat zij dus even gaan rondbellen naar waar ik werk, want dan kan ik mijn baan nu wel vergeten.

Is er een bepaalde zin of iets dat je dat erin kunt zetten?
MiKa
MiKa
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 315
Punten : 467
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sollicitatiebrief, geen referenties opvragen zonder toestemm Empty Re: Sollicitatiebrief, geen referenties opvragen zonder toestemm

Bericht  duckie wo 1 feb 2012 - 11:13

ik vermeld gewoon geen referenties... K weet niet of ze dan alsnog gaan bellen maar dat kun je evt in een gesprek aangeven toch?
duckie
duckie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10

Sollicitatiebrief, geen referenties opvragen zonder toestemm Empty Re: Sollicitatiebrief, geen referenties opvragen zonder toestemm

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 11:13

Referenties gaan altijd in overleg.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 11:13

duckie schreef:ik vermeld gewoon geen referenties... K weet niet of ze dan alsnog gaan bellen maar dat kun je evt in een gesprek aangeven toch?

En dat, +1

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 11:14

Gisele schreef:Referenties gaan altijd in overleg.

Inderdaad. Die gaan ze echt niet zomaar bellen hoor.

Gast
Gast

Bericht  MiKa wo 1 feb 2012 - 11:18

Thnxx! Heb er netjes ondervermeld; referenties graag in overleg!

Dank dank!
MiKa
MiKa
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  mzcharlotte wo 1 feb 2012 - 18:51

Ik schrijf altijd

Referenties
Op aanvraag.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519

Bericht  Zora wo 1 feb 2012 - 19:15

Ik heb wel een keer referenties meteen al moeten aanleveren, en die werden ook benaderd zonder dat ik dat wist. Maar goed, ik had ze wel opgegeven natuurlijk. Voor de zekerheid, en om niet te moeilijk hoeven doen, zou ik ze helemaal niet opgeven dus.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289

Bericht  Muis wo 1 feb 2012 - 19:48

Bij mij worden vaak referenties opgevraagd en heb niet het idee dat die mensen dat dan weten. Ik zou gewoon geen referenties erin zetten en anders op aanvraag.
Muis
Muis
Prater
Prater

Aantal berichten : 787
Punten : 854
Registratiedatum : 14-11-11

Bericht  Esperanza wo 1 feb 2012 - 21:51

mzcharlotte schreef:Ik schrijf altijd

Referenties
Op aanvraag.

+1

In principe moet het bellen van referenties altijd in overleg gaan, ook al heb je ze als referenties met naam en telefoonnummer op je CV staan, maar dat gebeurt natuurlijk niet altijd. Daarom zet ik "op aanvraag" in m'n CV dan heb ik de controle over wie ze gaan bellen.
Esperanza
Esperanza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2286
Punten : 2362
Registratiedatum : 31-10-11

Bericht  Rumble wo 1 feb 2012 - 21:55

Als werkgevers gaan bellen behoren ze volgens de NVP de sollicitant op de hoogte te stellen dat zij de referent gaan bellen. Ze behoren dan ook te vragen of de referent zelf op de hoogte is, anders mag er officieel geen referentie worden ingewonnen. In de praktijk gaat dit vaak anders, I know, maar dat is wel de regel.
Rumble
Rumble
Prater
Prater

Aantal berichten : 1438
Punten : 1584
Registratiedatum : 24-11-10

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 22:35

Ik heb vier referenten uit het oude bedrijf. Mijn toenmalige teamleider, een teamleider van het managementteam, een accountmanager en iemand uit het managementteam. Moet ik dit vermelden op mijn cv? Want het zijn in mijn ogen best goede referenten.

(sorry dat ik het topic even misbruik, maar om hier nu een heel eigen topic voor te maken....)

Gast
Gast

Bericht  Rumble wo 1 feb 2012 - 23:11

Gisele schreef:Ik heb vier referenten uit het oude bedrijf. Mijn toenmalige teamleider, een teamleider van het managementteam, een accountmanager en iemand uit het managementteam. Moet ik dit vermelden op mijn cv? Want het zijn in mijn ogen best goede referenten.

(sorry dat ik het topic even misbruik, maar om hier nu een heel eigen topic voor te maken....)

Nee, gewoon neerzetten dat je referenties op aanvraag beschikbaar zijn en wanneer ze je face to face of telefonisch vragen om je referenties kun je altijd vragen hoeveel referenten ze willen. Meestal zijn dat er twee en kun je dus twee mensen kiezen uit je bovenstaande lijstje. Zou zou ik het doen iig.

Lukt het trouwens een beetje met solliciteren?
Rumble
Rumble
Prater
Prater

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 23:18

Nucia, het lukt niet echt.

Gisteren een hele discussie, aan de telefoon, met mijn vader gehad. Hij vond dat als het niet lukte, met het solliciteren, dat ik maar als taxichauffeur aan het werk moest. Ik heb hem uitgelegd dat ik dit best wilde, voor een dag, maar dat ik gillend weg zou rennen als dat mijn fulltijd baan zou worden. Ik heb hem ook uitgelegd dat ik best koekjes wil inpakken, stickers op dozen wil plakken en eieren van stempel wil voorzien, maar enkel voor een dag. Maar dat ik het tijd vond om voor mezelf te kiezen. Dat ik alles best een dag kan doen en dat ik dat ook best wil, maar dat ik eigenlijk liever een baan wil hebben waar ik het gevoel wil hebben dat ik onmisbaar ben. Natuurlijk is iedereen vervangbaar, maar ik wil een reden hebben om elke dag uit mijn bed te komen. En die koekjes inpakken, stickers op dozen plakken en stempels op eieren drukken of mensen vervoeren in taxi's vervoeren, kan ook door een ander worden gedaan, als ik een dag geen zin heb om te gaan. En dat wil ik niet. En volgens mij begreep mijn vader dat.

Het is een heel verhaal geworden. Maar wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is dat ik de juiste vacatures niet kan vinden. Want wat ik heb gedaan was veelomvatttend en dat wil ik terug. Maar hoe vind ik dat terug? En hoe heet zo'n vacature.

Gast
Gast

Bericht  MiKa wo 1 feb 2012 - 23:19

Ja opzich kan ik leuke bedrijven vinden maar ik moet overal open sollicitaties sturen want eer is nu gewoon heel weinig. Plus dat het hier in het noorden sowieso minder is en hetgeen waar ik graag zou willen werken vaak kleine teams zijn of familiebedrijven.
Dus blijf gewoon zoeken en sturen, er zal vanzelf iets tussen zitten!
MiKa
MiKa
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  MiKa wo 1 feb 2012 - 23:20

Ooh sorry Haha, was niet voor mij dus....:p
MiKa
MiKa
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 23:22

Wat zoek je precies, MiKa?

Ik woon ook in het noorden en volgens mijn werkcoach is er gewoon weinig tot aan april. Dan begint het weer aan te trekken. :face:

Gast
Gast

Bericht  Blond wo 1 feb 2012 - 23:29

Gisele schreef:Wat zoek je precies, MiKa?

Ik woon ook in het noorden en volgens mijn werkcoach is er gewoon weinig tot aan april. Dan begint het weer aan te trekken. :face:

Dan kan je toch best tot april als taxichaufeusse, eiereninpakker of dozen sticker aan de bak?

Ik ben tussen 1 januari en 8 februari ook in beween jobs. Ik heb echter wel regelmatig in de horeca erbij gewerkt. Niet mijn ideale baan, maar je leert overal iets en ik was tenminste bezig.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 23:33

_Chance schreef:
Gisele schreef:Wat zoek je precies, MiKa?

Dan kan je toch best tot april als taxichaufeusse, eiereninpakker of dozen sticker aan de bak?

Ik ben tussen 1 januari en 8 februari ook in beween jobs. Ik heb echter wel regelmatig in de horeca erbij gewerkt. Niet mijn ideale baan, maar je leert overal iets en ik was tenminste bezig.

Ja hoor, dat kan best. smile

Ik heb ook twee stageplekken in de horeca aangevraagd. Want ik wil van alles weten en kunnen. Ik denk dat ik daar sterker van word.

Gast
Gast

Bericht  Rumble wo 1 feb 2012 - 23:41

Wat jammer dat het niet lukt. Mocht je hulp nodig hebben met je soll. brieven dan gil je maar. Ik beoordeel er dagelijks een heleboel omdat het mijn werk is dus kan er vast wat zinnigs over zeggen Sollicitatiebrief, geen referenties opvragen zonder toestemm 394967
Anders betalen ze me hier voor niks ben ik bang.
Rumble
Rumble
Prater
Prater

Bericht  Gast wo 1 feb 2012 - 23:48

Nucia, ben je i.ntercedent? Of gewoon de beoordelaar binnen een bedrijf?

Mijn brieven en mijn cv zijn niet het probleem. Het is mijn houding tijdens een gesprek. Mijn werkcoach vroeg heel treffend:"Wat is jouw grootste incompetentie?" en mijn antwoord was:"Mijn onzekerheid". En hij zat echt even met open mond en open ogen, want ik oog heel erg sterk en zelfverzekerd. Mijn vader vindt dat het mijn karakter is. Ik moet elke dag vragen hoe met iedereen gaat, ondanks dat ze het mij niet vragen, maar van mij mogen ze af en toe uit de weg gaan. Ben geen psycholoog om elke dag oninteressante verhalen aan te horen. Mijn ex-collega doet het wel. Wat zijn vraag was, wie is er nu nog aan het werk. Ja, pap. Je hebt gelijk....

Edit, dit komt heel erg honds over. Alsof ik een onmens ben. Maar als ik het vraag, dan vraag ik het omdat ik oprecht geinteresseerd ben. Vraag ik het niet, dan ben ik het of vergeten of heb ik echt geen interesse. Of ze vertellen het zelf en dan heb ik ook voldoende om geinteresseerd te zijn. Maar is dat echt een dealbreaker?

Gast
Gast

Bericht  Rumble do 2 feb 2012 - 0:36

Gisele schreef:Nucia, ben je i.ntercedent? Of gewoon de beoordelaar binnen een bedrijf?

Mijn brieven en mijn cv zijn niet het probleem. Het is mijn houding tijdens een gesprek. Mijn werkcoach vroeg heel treffend:"Wat is jouw grootste incompetentie?" en mijn antwoord was:"Mijn onzekerheid". En hij zat echt even met open mond en open ogen, want ik oog heel erg sterk en zelfverzekerd. Mijn vader vindt dat het mijn karakter is. Ik moet elke dag vragen hoe met iedereen gaat, ondanks dat ze het mij niet vragen, maar van mij mogen ze af en toe uit de weg gaan. Ben geen psycholoog om elke dag oninteressante verhalen aan te horen. Mijn ex-collega doet het wel. Wat zijn vraag was, wie is er nu nog aan het werk. Ja, pap. Je hebt gelijk....

Edit, dit komt heel erg honds over. Alsof ik een onmens ben. Maar als ik het vraag, dan vraag ik het omdat ik oprecht geinteresseerd ben. Vraag ik het niet, dan ben ik het of vergeten of heb ik echt geen interesse. Of ze vertellen het zelf en dan heb ik ook voldoende om geinteresseerd te zijn. Maar is dat echt een dealbreaker?

Nee ik ben geen intercedent meer. Wel twee jaar lang geweest maar ik wilde meer dan dat en meer verdienen haha. Ik ben Recruiter bij een groot bedrijf. Ik doe de werving en selectie van een district van 1600 mensen, niet alleen de mensen in de operatie maar ook de staffuncties op kantoor. Verder geef ik sollicitatietrainingen op MBO scholen.

Ik denk dat heel veel mensen trouwens veel sterker en zelfverzekerder overkomen dan dat ze daadwerkelijk zijn hoor, ik denk niet dat je daar een uitzondering in bent.

Wat is er dan verkeerd aan je houding tijdens zo'n gesprek? Zeggen dat je onzeker over jezelf bent lijkt me idd niet zo handig om te zeggen. Het is wel eerlijk van je, maar je bent jezelf op zo'n moment aan het verkopen, dus dat zou ik sowieso niet zeggen tijdens een gesprek.
Rumble
Rumble
Prater
Prater

Bericht  Gast do 2 feb 2012 - 0:47

Mijn werkcoach vond het heel erg treffend om juist te zeggen dat ik onzeker ben. Mijn psycholoog vond het nog treffender. Zelf ben ik het daar niet mee eens. Ik ben zelf intercedent/consulent geweest en als iemand mij zei dat ze onzeker/zenuwachtig waren voor een gesprek, dan ging ik nog meer letten op hun woorden. En dan trof ik meer, hoe noem je dat, incompetenties voor een functie aan, dan een iemand die dat niet doet, omdat ze het gewoon willen en alles geven. Zonder te zeggen dat ze zenuwachtig/onzeker zijn. Het zijn altijd wel de mensen die een vreugdedansje doen terwijl je aan de telefoon zit en hun zegt dat ze het zijn geworden. Maar de onzekere zal zeggen als ze het niet zijn geworden, dat ze het wel harden verwacht.

In gedachten ben ik de persoon voor de meeste vacatures. Maar het komt er niet uit. En dat vind ik zo frustrerend. Heb onzettend veel HBO banen gehad, niet anders eigenlijk, en nog kan ik mezelf niet verkopen. Maar vertik het om te zeggen dat ik zenuwachtig/onzeker ben, want dat heeft me alleen afwijzing bezorgd. Zitten, luisteren, praten en bedenken, achteraf, wat ik fout heb gedaan, is leuker dan zeggen dat ik zenuwachtig/onzeker ben, waardoor ik een extra koppie thee krijg om het vervolgens gewoon niet te worden. :P

Gast
Gast

Bericht  Rumble do 2 feb 2012 - 0:54

Heel eerlijk heb ik geen hoge pet op van werkcoaches. Tenminste, niet die in Amsterdam haha.
Ik heb altijd alleen maar ellenlange discussies met die mensen. Na 4 jaar weten ze nog niet het profiel wat ik zoek, terwijl ik ze alleen maar vraag om de harde eisen te controleren. Lijkt mij niet zo heel moeilijk.
Alles wat buiten de harde criteria valt selecteer ik zelf wel maar dat lijken ze maar niet te kunnen / snappen / willen, whatever.

Anyway, is het niet een idee om een sollicitatietraining te volgen? En dan zou ik niet de soll. training volgen van het UWV, daar heb je nl. geen reet aan.
Rumble
Rumble
Prater
Prater

Bericht  Gast do 2 feb 2012 - 1:00

Ik ben onlangs op assertiviteitstraining geweest in A'dam. Ge-wel-dig! Hij, de trainer, heeft me zoveel in laten zien. Van wat je fout of goed doet. Uwv is daarbij gewoon een instantie. Ik zei dat ik elke week had gesolliciteerd, maar dat had ik niet en toen zei hij:"Kijk, je voldoet aan alle eisen. Wekelijks gesolliciteerd" EN het enige wat ik dacht was, vanochtend wel wakker geworden? Dat hoor jij namelijk te controleren..... Sleep

Ik kan daar niets mee. Niet met een UWV, niet met andere overheidsinstanties. Ze zijn ambtenaar, doen hun werk, wat hun volgens de baas wordt opgelegd, maar ze zijn er niet zoals vroeger, toen het bedrijf nog "arbeidsbureau" werd genoemd. Nu doen ze gewoon wat hun op een dag wordt opgedragen, niet zoeken, niet denken, gewoon doen. Blegh, ben er zelfs aardig moe van, haha.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: