Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

"Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee?

+3
Marin
litllejoy
Mizzie
7 plaatsers

Ga naar beneden

"Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee? Empty "Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee?

Bericht  Mizzie ma 30 jan 2012 - 4:39

Hi,

Vaak koop ik de Knorr pakken om een gerecht in elkaar te flansen, maar het koken uit zakjes staat me zo tegen en volgens mij moet het lekkerder kunnen. Vind het vooral erg zout nu. Heeft iemand lekkere ' namaak' recepten? Bijv voor:

Beef Shanghai
Runderreepjes al Borgo
Kip Madras

Andere recepten mogen natuurlijk ook!

Mizzie
Mizzie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 416
Punten : 571
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Amstelveen

Terug naar boven Ga naar beneden

"Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee? Empty Re: "Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee?

Bericht  litllejoy ma 30 jan 2012 - 5:42

http://www.ah.nl/recepten/voor-elke-dag/recept?id=704280

Ik maak deze wel eens, maar ik weet niet of ie smaakt zoals uit het pak. Ik heb de kip madras uit het pak nog nooit geprobeerd..
litllejoy
litllejoy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1346
Punten : 1476
Registratiedatum : 02-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

"Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee? Empty Re: "Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee?

Bericht  Marin ma 30 jan 2012 - 5:54

Die runderreepjes al borgo is gewoon met een tomaten rode wijn saus. Hij smaakt wel heel chemisch uit t pakje (en stiekem vind ik dat best lekker) maar je zou gewoon m zo kunnen maken:

Uitje en knoflook fruiten in een pan. Runderreepjes en paprika er bij. Afblussen met sxheut rode wijn. Pak passata en blikje tomaten puree er door en je hebt de saus.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

"Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee? Empty Re: "Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee?

Bericht  Mizzie di 31 jan 2012 - 6:58

Lekker dames! Ik weet wat ik ga eten deze week!
Zag via google dat er ook wat recepten te vinden zijn!
Mizzie
Mizzie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 416
Punten : 571
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Amstelveen

Terug naar boven Ga naar beneden

"Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee? Empty Re: "Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee?

Bericht  Minx di 31 jan 2012 - 7:16

Mizzie schreef:Hi,

Vaak koop ik de Knorr pakken om een gerecht in elkaar te flansen, maar het koken uit zakjes staat me zo tegen en volgens mij moet het lekkerder kunnen. Vind het vooral erg zout nu. Heeft iemand lekkere ' namaak' recepten? Bijv voor:

Beef Shanghai
Runderreepjes al Borgo
Kip Madras

Andere recepten mogen natuurlijk ook!


Hihi is het pakje niet het namaak recept??
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee? Empty Re: "Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee?

Bericht  Mizzie di 31 jan 2012 - 7:53

lol! Helemaal gelijk!
Mizzie
Mizzie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 416
Punten : 571
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Amstelveen

Terug naar boven Ga naar beneden

"Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee? Empty Re: "Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee?

Bericht  Marin di 31 jan 2012 - 8:03

Hahaha ja eigenlijk wel Wink

Eigenlijk kook ik bijna nooit met pakjes, maar er zijn een paar pakjes die juist zo lekker zijn omdat ze stiekem beetje chemisch proeven en dat soms lekker is. Die Bertolli pakketten vind ik lekker en ik ben echt gek op de Burrito's van de Wereldgerechten. Die knoflooksaus is ZO lekker en krijg ik maar niet goed nagemaakt. Dus dan maar af en toe pakje kopen Wink
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

"Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee? Empty Re: "Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee?

Bericht  Lady Starstruck di 31 jan 2012 - 8:20

Leuk topic. Ik ga hem zeker volgen. Ik kook veel te veel uit pakjes en ik wil het minderen!
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

"Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee? Empty Re: "Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee?

Bericht  Inge di 31 jan 2012 - 8:26

Recepten die ik ooit verzameld heb

Kip cashew:
kipfilet gesneden
knoflook gesneden
ui in stukken gesneden
mini maisjes
komkommer gesneden
winterpeen gesneden
lenteui gesneden
(je kan ook andere groente gebruiken)
cashewnoten
vissaus
oestersaus
bruine basterdsuiker

bak de knoflook bruin
voeg kip toe, bak tot hij gaar is
voeg ui, peen en mais toe
roerbak op hoog vuur 5 minuten
doe 4 eetlepels oestersaus 1 eetlepel vissaus en 1 eetlepel suiker in de pan
doe de komkommer erbij en bak even door (proef saus, evt nog vissaus of suiker toevoegen)
haal pan van het vuur en doe de lenteui en cashewnoten erdoor.
serveer met rijst.
(Als je bij deze saus nog 2 eetlepels ketchup toevoegt heb je een zoetzure saus.)

----
Runderreepjes (kant en klaar kopen of zelf snijden)
Eiernoedels
prei
tauge
sausje:
3 el sojasaus
2 el oestersaus
1 el ketchup
2 tenen knoflook geperst of fijn gesneden
Een stuk gember van ongeveer 4cm geschild en geraspt
1 el witte wijn azijn

Die ingrediënten van het sausje roer je allemaal bij elkaar.

(sesam)olie verhitten in een wok. Daarna reepjes erbij en deze roerbakken. Prei kort meebakken. Saus erbij, tauge erbij, goed roeren, eventjes laten sudderen en vuur uitdraaien. Noedels erbij, evt wat (geroosterde) sesamsaadjes en eet smakelijk!
(ook lekker met peultjes of broccoli)

Kip Tandoori
Kipfilet
60 ml citroensap
1/2 kleine ui, gesnipperd
4 tenen knoflook
1 el geraspte verse gemberwortel
3 tl korianderzaadjes
1 el komijnzaadjes
1 el citroensap, extra
1 tl zout
1/4 tl paprikapoeder
snufje chilipoeder
2 1/2 dl yoghurt
rode voedingsmiddelenkleurstof

Bereiding:
Marineer de kip in citroensap
Meng ui, knofloof, gember, koriander, komijn, extra citroensap en zout in de keukenmachine tot een gladde pasta. Voeg paprikapoeder, chilipoeder en yoghurt toe en meng goed. Voeg zoveel kleurstof toe dat de saus een dieprode kleur krijgt.
Leg de stukken kip in een ondiepe schaal. Giet de yoghurtsaus erover. Dek de schaal af met plasticfolie en zet hem 4 uur, maar liever een hele nacht, in de koelkast.
Verwarm de oven voor op 180 graden. Leg de ovenschaal met de kip in de oven. Bak ze in 45 min. gaar. Serveer met rijst.

----

indiase korma
4 personen,

4 kippeborstfilet of lekkerder, 8 poten, of gewoon een grote kip.
1 Grote Ui
4 Kruidnagels
4 Kardamom zaadpotten (schoongemaakt)
3 Knoflooktenen
1 EL geraspte Gember
2 EL Olie
1 TL Koriander
¼ TL Piment
1.5 TL Komijn
½ TL Kurkuma
1 TL Sambal
1 EL TomatenPüree
75 g Gemalen amandelen
250 ml Kippenboulion
200 ml room

Zout en peper naar smaak

Kip in stukken snijden, in de olie aanbraden, vuur lager zetten. De ui toevoegen en glazig laten worden. Specerijen fijn stampen, en toevoegen, mee laten bakken. Rest van de ingredienten toevoegen en laten smoren tot kip gaar is. Af en toe wat water toevoegen om aanbranden te voorkomen..
Serveren met rijst of Naanbrood.

Stroganov

Bereiding
3-4 ons biefstuk
boter
een halve gesnipperde paprika
een kleine gesnipperde ui
een halve dunne gesnipperde prei
vier kleingesneden ontvelde tomaten, of liever kant-en-klare gezeefde tomaat
een flink borrelglas wodka
een bekertje zure room

Braad de biefstuk in 30 gram boter goed heet. Haal de biefstuk eruit als die naar smaak gebraden is, leg het vlees op een warme schotel en bestrooi het eventueel nog met zout en peper. Bak de paprika in de jus en voeg daarna uien, prei en tomaten toe. Werk daarbij snel. Schuif de groenten naar één kant en giet de wodka in de pan en laat de alcohol verdampen. Voeg ten slotte nog een bekertje zure room toe en laat alles warm worden. Serveer de saus met het vlees, met daarbij gebakken aardappelen, patates frites of gekookte rijst en groente naar smaak

----

Kip Palava: (is dat eigenlijk nog wel te koop??)

500 gr kipfilet
500 gr verse spinazie
2 a 3 uien
2 rode paprika's
4 teentjes knoflook
2 tomaten
250 gr Pindakaas
bruine suiker
tijm
chilipoeder
zwarte peper & zout
water of melk
arachide of zonnebloemolie
sesamolie

Snij de kipfilet in blokjes en marineer deze in de helft sesam en de helft arachide-olie, twee tenen knoflook, zwarte peper, chilipoeder tijm en bruine suiker.
Hak de paprika, uien, ontvel en snij de tomaten, was en snij de spinazie en laat uitlekken.
Bak in de marinade-olie de kipfilet aan en voeg als dit is dichtgeschroeid de paprika, ui, tomaten en resterende knoflook toe.
Naar eigen smaak nog wat peper, zout en chilipoeder toevoegen.
Voeg dan de pindakaas (niet teveel)water of melk toe en laat het geheel weer aan de kook komen.
Voeg de spinazie toe en laat koken tot deze is geslonken.

----

Bobotie
Ingrediënten:
- 2 sneetjes oud witbrood zonder korst
- 2 dl melk
- 1 grote ui
- 2 knoflookteentjes
- 2 appels (granny)
- 4 gedroogde abrikozen-
- 2 el olie
- 400 gr lams- of rundergehakt
- 1,5 el chilipoeder
- zout
- cayennepeper
- 50 gr geschaafde amandelen
- 1 klein blikje tomatenpuree
- 3 eieren
- 1/8 L slagroom
- 1 tl koenjit
- 100 gram geraspte belegen kaas

Stap 1: snij brood klein en laat het ong 20 min weken in de melk
Stap 2: pel en snipper de ui en knoflook, schil en rasp de appels, snij de arikozen klein.
Stap3: Verhit olie in de pan, ui en knof ong 3 min fruiten. Gehakt toevoegen en rul bakken. Chilipoeder, cayennepeper en zout erbij. Dan de amandelen, abrikoos, appel en tompuree er door.
Stap 4: Brood uitknijpen en erdoor doen. Mengsel gelijkmatig verdelen in de ovenschaal, bovenkant gladstrijken.
Stap 5: Klop eieren met slagroom en koenjit los. Giet het mengsel over het gehakt. Geraspte kaas er over.
Stap 6: Ong. 45 min op 180.

----

Thaise kip met cashewnoten:

- witte Rijst (basmati)
- eetlepel gedroogde bieslook

-> rijst koken volgens gebruiksaanwijzing met eetlepel gedroogde bieslook in het kookwater

300 - 350 gr kipfilet
eetlepel lichte sojasaus (evt vervangen door ketjap manis)
teentje knoflook, gesnipperd
snufje zout
1/2 theelepel sambal
1/2 theelepel gember poeder
2 el zonnebloem olie

-> Alles in de wok / koekenpan en door elkaar roeren. Kwartiertje laten marineren en dan pas op laag vuur opbakken.

-> Vermeng 1/2 kippebouillon tablet met 200 ml heet water en wat snel-bindmiddel (+/- 2 eetlepels).
Roer er dan 1/2 glas (50 ml) sherry, witte wijn of echte chinese rijstwijn door
Roer mengsel door de gare kipfilet

Was 3 lente uitjes of 1 dun preitje goed , snij in fijne ringen en roer dit door de (gare) kipfilet;
2 min laten doorwarmen
Voeg n handje cashewnoten (ongezouten) naar smaak toe;

Tip: vervang 1/2 van de kipfilet door 200 g oesterzwammen of andere paddestoelen mix

----


Griekse Kofta

Ingrediënten
- 750 G Gehakt (lamsgehakt, maar H.O.H. kan ook)
- 450 G tomaat in blik (doe er zelf ook altijd verse tomaat bij, dus minder tomaat in blik en helft vers)
Courgette
- 5 EL tomaten ketchup
- 1 EL zetmeel of maizena
- 1 TL zout
- 2 TL (riet)suiker
- 1 grote ui gesnipperd
- 2 EL komijn poeder
- 1 EL knoflook, vers of poeder
- naar smaak peper uit de molen
- 2 TL tijmblad, gedroogd
- 2 TL laurier, gemalen
- 2 EL oregano
- 2 TL kaneel gemalen
(ik doe er ook nog verse peterselie door)

Voorbereiding
Vermeng het gehakt met het zout, en van de rest van de kruiden de helft. Laat een paar uur of liever nog de hele nacht staan.
Bereidingswijze Gehaktballetjes
Rol gehaktballetjes van ongeveer 2x de maat van een soepballetje. bak ze op zacht vuur aan tot ze stevig zijn (anders hebben ze de neiging uit elkaar te vallen). dan gaar maken.

De saus
Snij de ui niet te fijn, anders blijft er niets van over. Even aanbakken in een beetje olijfolie. Gebruik je verse knoflook, voeg die dan nu toe. Doe de inhoud van het blik tomaten erbij in de pan, laat goed heet worden, en maak de tomaten klein (niet blenden, er moeten stukjes tomaat overblijven!) Voeg nu de rest van de ingredienten toe behalve het zetmeel of maizena. De saus moet ongeveer de samenhang hebben van erwtensoep, dus niet te dun zijn. Dikker maken met een papje van maizena en een beetje koud water, dunner door (weinig) water toe te voegen.
Voeg de saus toe aan de gehaktballetjes en laat het nog een minuut of 10 heel zachtjes opstaan, maar laat het niet koken!

---
Bobotie

Ingredienten;
2 uien, gesnipperd
2 tenen knoflook, gehakt of geperst
1,5 eetlepel kerriepoeder
2 eetlepels olijfolie
1 kg rundergehakt
5 eetlepels paneermeel
150gr gedroogde abrikozen, in stukjes
1 stevige groene appel, geschild en in stukjes (ik doe altijd banaan)
sap en rasp van een halve citroen
2 eieren
250 ml melk

Verwarm de oven voor op 175 graden.
Fruit de uien en knoflook met de kerriepoeder zachtjes glazig in hete olijfolie.
Meng in een kom het gehakt met paneermeel, 2 theelepels zout, ui-keriemengsel, abrikozen, appel, citroensap, citroenrasp en versgemalen peper naar smaak. Kneed het gehakt goed door, doe het in een ovenschaal en strijk de bovenkant glad.
Bak het in de oven in 1 uur gaar.

----


ROGAN JOSH.
Nog niet gevonden in pak maar dit is het recept:
Ingrediënten voor 4 personen
1 kilogram lamsvlees in blokjes,
4 dl. yoghurt,
1 blik tomaten in blokjes,
2 gesnipperde uien,
2 tl. chilipoeder,
2 el. korianderpoeder (ketoembar),
2 tl. komijnpoeder (djintan),
1 tl. kardemompoeder,
halve tl. kruidnagelpoeder,
1 tl. kurkumapoeder (koenjit),
2 el. verse geraspte gember of gemberpoeder (djahe),
3 teentjes knoflook,
1 tl. zout,
4 tl. garam masala (kruidenmengsel verkrijgbaar bij toko),
2 el. gesnipperde geroosterde amandelen,
1 el. suiker.

Hulpmiddelen
Grote pan, knoflookpers

Bereidingswijze
Verhit wat olie in een grote pan en fruit hierin de uien even aan. Voeg de yoghurt en alle specerijen, de knoflook en de gember toe en laat dit op zacht vuur even sudderen. Doe de tomatenblokjes uit blik, met het sap, erbij en roer goed door. Laat dit 5 minuten sudderen, waarna het vlees erbij kan. Kook de curry minimaal 45 minuten op laag vuur, totdat het vlees lekker zacht is en de saus een mooie dikte heeft. Garneer het gerecht met de geschaafde amandelen.

----
E INDIASE KIP MADRAS zonder KNORR
(voor ca. 4 personen)

2 kleine uien, gesnipperd
-2 tl olijfolie
-1 eetlepel kerriepoeder
-1 tl tomatenpuree
-150 ml groentebouillon van tablet
-150 ml melk
-1 tl maizena
-citroensap uit flesje
-3 theelepels mangochutney (te koop o.a. bij Wereldwinkel)

Uien fruiten, kerrie en tomatenpuree erbij voegen. Dan de bouillon, maizena en melk erbij. Alles aan de kook brengen, en saus roerend laten indikken.
Dan het citroensap en mangochutney erdoor, en nog 5 minuten laten koken op laag vuur.
Tenslotte de saus pureren (staafmixer of keukenmachine).
Dan de kip (400gram) bakken, en daarbij in de wok naar keuze wat groente (bijv courgette, broccoli, paprika ... 400gram) erbij wokken. Dan de saus er weer doorheen roeren.
Serveren met gekookte (Basmati) rijst. Zie pak voor bereidingswijze en hoeveelheid p.p.

---

Gewokte gehaktschotel met prei en paprika's
Ingrediënten voor 4 personen
200 g rijst
1 rode paprika
2 stengels prei
300 g mager rundergehakt
150 g (diepvries)erwtjes
2 eetlepels olie
2 eetlepels sojasaus
peper
zout
chilipoeder

Bereiding
Breng water met zout aan de kook en laat de rijst koken (12 minuten). Maak de paprika en de prei schoon en snijd deze groenten in reepjes. Verhit de olie in de wokpan tot ze begint te walmen. Voeg het gehakt toe en roerbak het op een hevig vuur tot het korrelig uiteenvalt (3 tot 4 minuten). Schep het vlees uit de pan en roerbak de paprika, de prei en de diepvrieserwtjes gedurende 5 minuten in dezelfde vetstof. Giet de rijst af. Voeg het gehakt, de rijst en de sojasaus bij de groenten en roer goed door. Kruid met peper, zout en chilipoeder en dien meteen op.

----

Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee? Empty Re: "Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee?

Bericht  Hoochie di 31 jan 2012 - 8:28

Vroeger nam ik nog wel eens de risotto, maar zelf maken is echt 10 keer lekkerder dus ook die komt niet meer in huis
Hoochie
Hoochie
Prater
Prater

Aantal berichten : 846
Punten : 1082
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee? Empty Re: "Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee?

Bericht  Minx di 31 jan 2012 - 8:28

@ inge als jij afgekickt ben van je shakes moet je maar een eetfeestje organiseren
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee? Empty Re: "Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee?

Bericht  Inge di 31 jan 2012 - 8:29

Mijn favo recept, maar geen wereldgerecht :-)


Indische kip 



Aantal personen:4 


Ingrediënten 

400 gram kipfilet 

5 el zonnebloemolie 

4 gesnipperde uien 

2 teentjes knoflook 

1/4 liter bouillon 

2 eetlepels azijn 

4 eetlepels ketchup 

8 eetlepels ketjap (zoet) (2 eetlepels voor de marinade)

6 eetlepels bruine suiker 

4 eetlepels pindakaas 

2 eetlepels sambal 

200 gram taugé 

zout en peper 

kroepoek 

rijst 




Bereidingswijze 

Snijdt de kipfilet in stukjes. Marineer de kip in 2 el ketjap, peper en zout. Verhit olie in de wok en braad de kip aan. Schep de kip uit de wok. Bak in de achtergebleven olie de uien glazig. Pers de knoflook erboven uit en bak even mee. Voeg de bouillon toe (dit doe ik altijd door middel van een bouillonblokje). Voeg de azijn, ketjap en ketchup toe. Roer dit goed door. Voeg de suiker, sambal en pindakaas toe. Roer ook dit goed door. Proef of het gerecht goed op smaak is. Voeg de kip toe en breng aan de kook. Ca. 15 minuten sudderen. Voeg op het laatst de tauge toe. 

Dit gerecht is lekker met kroepoek en rijst.
Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee? Empty Re: "Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee?

Bericht  Lady Starstruck di 31 jan 2012 - 8:35

Die laatste is erg lekker Inge! Ik eet hem zelf ook erg vaak!
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

"Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee? Empty Re: "Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee?

Bericht  Inge di 31 jan 2012 - 8:39

Goed recept he :-D
Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

"Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee? Empty Re: "Wereldgerechten" namaken, iemand lekker idee?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum