Kat verhaart zo...
+7
Lejow
Eris
Kaat
Sweety
Inge
Rush
Jerry
11 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Kat verhaart zo...
Onze kat is de laatste weken ontzettend aan het verharen... Ik heb eens op internet gezocht naar wat de oorzaak kan zijn, iets medisch is het geloof ik niet... De vacht ziet er gezond uit, ze heeft niet overdreven veel jeuk, dus ik denk niet dat het een 'kwaaltje' is. Ook is ze niet gewisseld van voer, dus daar kan het denk ik ook niet aan liggen
Ik borstel haar nu regelmatig en er komen echt dotten haar los. Volgens de meneer van de dierenwinkel moet je niet teveel borstelen, anders stimuleer je het haar om los te laten...
Maar de keren dat ik haar borstel, krijg ik nooit alle losse haren mee. Dan heb ik echt dikke plukken verzameld en vervolgens aai ik haar en zitten er weer allemaal haren aan m'n handen...
Heb verschillende borsteltjes geprobeerd: met tandjes, rubberen, met een natte doek, maar het blijft verharen... Wie heeft de ultieme tip? De stofzuiger is ze bang voor en kleefrollers vind ze níet leuk...
Ik borstel haar nu regelmatig en er komen echt dotten haar los. Volgens de meneer van de dierenwinkel moet je niet teveel borstelen, anders stimuleer je het haar om los te laten...
Maar de keren dat ik haar borstel, krijg ik nooit alle losse haren mee. Dan heb ik echt dikke plukken verzameld en vervolgens aai ik haar en zitten er weer allemaal haren aan m'n handen...
Heb verschillende borsteltjes geprobeerd: met tandjes, rubberen, met een natte doek, maar het blijft verharen... Wie heeft de ultieme tip? De stofzuiger is ze bang voor en kleefrollers vind ze níet leuk...
Jerry- Ratel
- Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Kat verhaart zo...
Wij hebben het probleem ook, ze verharen hier het hele jaar door en het zijn zwarte katten Erg handig, NOT. We borstelen ze eens per week, maximaal. En dan daarnaast soms als we ze aaien even een beetje ruwer doen en diep door de vacht gaan, dan halen we zo de losse haren mee!
Verder doen we er niks aan...
Verder doen we er niks aan...
Gast- Gast
Allereerste heel goed voer geven. Wij hebben een zwarte kat en eigenlijk nooit echt last van extreem haaruitval. Ja in de periode dat het hoort. Maar daar buitenom niet.
Wat de man van de dierenwinkel zegt klopt. Kortharige katten hoef je helemaal niet te borstelen. Langharige wel natuurlijk.
Wat de man van de dierenwinkel zegt klopt. Kortharige katten hoef je helemaal niet te borstelen. Langharige wel natuurlijk.
Gast- Gast
Goed voer krijgt ze ook...
En het is een kortharige, maar zonder borstelen kan ik de hele kamer 2x per dag stofzuigen...
En het is een kortharige, maar zonder borstelen kan ik de hele kamer 2x per dag stofzuigen...
Jerry- Ratel
Holy Moly, 2x per dag stofzuigen.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Het is een binnenkat en die verharen sowieso meer... Maar het is de laatste weken echt wel erger geworden.
De naam van 't voer weet ik niet (voer in ton, zak weg ), maar het is iets van total bite ofzo... Gehaald bij de Discus en 't is niet de duurste variant, maar zeker ook niet de goedkoopste. Eerder kreeg ze supermarktbrokken, maar ze had altijd een stinkbak. Met dit voer ruiken we haar bijna niet (tenzij je met je neus in de kattenbak gaat hangen als ze net heeft zitten kakken)
(en dat 2x per dag stofzuigen is niet helemaal waar, maar meer om aan te geven dat ze veel verhaart )
De naam van 't voer weet ik niet (voer in ton, zak weg ), maar het is iets van total bite ofzo... Gehaald bij de Discus en 't is niet de duurste variant, maar zeker ook niet de goedkoopste. Eerder kreeg ze supermarktbrokken, maar ze had altijd een stinkbak. Met dit voer ruiken we haar bijna niet (tenzij je met je neus in de kattenbak gaat hangen als ze net heeft zitten kakken)
(en dat 2x per dag stofzuigen is niet helemaal waar, maar meer om aan te geven dat ze veel verhaart )
Jerry- Ratel
wij hebben 1 kat die verschrikkelijk verhaart, witte haren ook nog eens :-)
Dit is echt het hele jaar door, hebben al van alles geprobeerd, maar werkt niet, beessie blijft verharen.
Geven ook goed voer, dus dat is het ook niet.
Misschien heeft de kat last van stress?
Dit is echt het hele jaar door, hebben al van alles geprobeerd, maar werkt niet, beessie blijft verharen.
Geven ook goed voer, dus dat is het ook niet.
Misschien heeft de kat last van stress?
Laatst aangepast door Inge op ma 16 jan 2012 - 0:54; in totaal 1 keer bewerkt
Inge- Ratel
- Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
is er ook niet iets veranderd waardoor ze wat last van stress heeft? Want dan verharen ze namelijk ook gruwelijk.
Gast- Gast
Ik lees even mee misschien staat er nog een tip in die ik ook kan gebruiken.
Ik heb 2 Main Coons en die verharen ook heel erg veel. Ik heb ook een kleed onder de salontafel en daar liggen en spelen ze ook vaak op. Alleen met de stofzuiger erover werkt vaak niet dus dan moet ik ook nog op mijn knieen en dan met mijn handen over het tapijt om de haren te verzamelen. Beide poezen komen bij mij niet buiten en krijgen goede voer.
Ik heb 2 Main Coons en die verharen ook heel erg veel. Ik heb ook een kleed onder de salontafel en daar liggen en spelen ze ook vaak op. Alleen met de stofzuiger erover werkt vaak niet dus dan moet ik ook nog op mijn knieen en dan met mijn handen over het tapijt om de haren te verzamelen. Beide poezen komen bij mij niet buiten en krijgen goede voer.
Sweety- Ratel
- Aantal berichten : 4013
Punten : 4489
Registratiedatum : 19-11-10
Hier krijgen ze ook prima voer (Hills of Royal Canin) en ze blijven verharen, no matter what. Ik heb het opgegeven
Gast- Gast
Ligt de kat misschien veel op of in de buurt van de warme verwarming? En komt hij/zij nog buiten?
Kaat- Fluisteraar
- Aantal berichten : 290
Punten : 312
het beestje leeft als God in Frankrijk, dus zou niet weten waar ze stress van zou moeten hebben (ze had wel een beetje vuurwerk-zenuwen op 31 december, maar lijkt me sterkt dat 't daar van kan komen...), ze is zo relaxed als wat, afgewisseld met dikke adhd, oftewel: niet anders dan anders...
Ze ligt niet op de verwarming en de temperatuur in huis is ook vrij stabiel ('s nachts 16, overdag 18, met een uitspatting naar 19 af en toe)
Misschien is het embracen en accepteren... (maar stiekum hoop ik dat er iemand komt met de oplossing ).
Ze ligt niet op de verwarming en de temperatuur in huis is ook vrij stabiel ('s nachts 16, overdag 18, met een uitspatting naar 19 af en toe)
Misschien is het embracen en accepteren... (maar stiekum hoop ik dat er iemand komt met de oplossing ).
Jerry- Ratel
Is het de eerste keer dat ze er last van heeft? Het zou een wisseling/vernieuwing van de vacht kunnen zijn.
Eris- Prater
- Aantal berichten : 1286
Punten : 1351
Registratiedatum : 26-11-10
ja, ze is namelijk ruim een half jaar, dus (zover ik weet) voor 't eerst ja... Hoe lang duurt die rui dan? En had ze dat niet in de herfst moeten doen?
Jerry- Ratel
Lily schreef:normaal verharen ze inderdaad in het najaar en in het voorjaar
Ja, maar kijk eens naar het weer? Kijk eens naar wat de natuur doet. De bloemen komen natuurlijk ook uit, alles is van slag omdat het tot nu toe niet echt een winter is geweest. Dus lijkt het nu al een soort voorjaar (of een heel lang najaar hahaha)
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Het zou zomaar kunnen komen door lente/herfst verandering van de vacht, daar doelde ik in mijn vorige post ook op. Als ze nog maar zo jong is kan het zijn dat ze nu pas voor de eerste keer verhaard. De natuur is ook van slag dus niet gek dat ze er nu al last van heeft. Het kan wel een paar weken duren helaas.
Eris- Prater
Hm... Nog even volhouden dus... (en m'n zwager die allergisch is niet uitnodigen ).
Is dagelijks borstelen slecht?
Is dagelijks borstelen slecht?
Jerry- Ratel
Of borstelen slecht is hoor ik tegenstrijdige verhalen over. Er zijn dierenartsen die het aanraden maar ook die het afraden. Het zou kunnen dat je de huid juist activeert zodat het verharen erger wordt. Maar de doden haren etc worden juist ook goed verwijderd. Dus aan dit antwoord heb je niet veel. Ik zou het zelf niet elke dag doen maar om de dag/een keer in de drie dagen.
Eris- Prater
Wat hier nog wel eens helpt is met natte handen over en door de vacht van onze katten woelen. Je hele handen zitten dan onder de haren. Wij doen dit meestal na een borstelbeurt om de laatste losse haren weg te halen.
De tip trouwens om kattenharen van een stoffen bank of stoel te krijgen is door een ramenwisser te gebruiken. Haal deze ( stevig) over de oppervlakte en er blijven nauwelijks haren achter, daar kan de stofzuiger niet altijd tegenop.
De tip trouwens om kattenharen van een stoffen bank of stoel te krijgen is door een ramenwisser te gebruiken. Haal deze ( stevig) over de oppervlakte en er blijven nauwelijks haren achter, daar kan de stofzuiger niet altijd tegenop.
piene1983- Prater
- Aantal berichten : 573
Punten : 651
Registratiedatum : 10-07-11
Koop eens een furminator. Daarmee kam je echt alle losse plukken weg. Hij is wel duur...1x per week en dit scheelt al wel wat.
Onze zwarte verhaart ook niet veel, en de rooie ook niet. Maar de lapjeskat...amai, daar komt een heel tapijt vanaf. Toen hij royal canib hair en skin kreeg leek het wel minder, maar dat is nogal duur.
Onze zwarte verhaart ook niet veel, en de rooie ook niet. Maar de lapjeskat...amai, daar komt een heel tapijt vanaf. Toen hij royal canib hair en skin kreeg leek het wel minder, maar dat is nogal duur.
Jilke- Prater
- Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Jilke schreef:Koop eens een furminator. Daarmee kam je echt alle losse plukken weg. Hij is wel duur...1x per week en dit scheelt al wel wat.
Ja! Die heb ik ook! Ideaal ding. Mijn ene kat haat het, dus die kammen we er niet mee, maar de andere vindt het heerlijk. Je haalt er de onderliggende losse haren goed mee weg waardoor je echt minder haren in huis vindt en de kat verlost is van een hoop jeuk.
Iedereen die hoort dat ik een furminator heb denkt alleen wel dat het iets heel ander is...
Bloom- Fluisteraar
- Aantal berichten : 59
Punten : 69
Registratiedatum : 08-12-11
Ieh bij een furminator denk ik aan iets heel bruuts.. :/
Anywho; Frits verhaart ook als een malle. Gelukkig laat-ie z'n vacht niet echt achter op m'n bank of kleding, maar als ik 'm aai, heb ik wel een halve Frits in m'n handen (Ik hou van overdrijven) ik gooi 't op 't weer en de winter die beetje uitblijft, hij is ook woester dan normaal, wil meer naar buiten, meer de riedel in z'n kont etc.
Anywho; Frits verhaart ook als een malle. Gelukkig laat-ie z'n vacht niet echt achter op m'n bank of kleding, maar als ik 'm aai, heb ik wel een halve Frits in m'n handen (Ik hou van overdrijven) ik gooi 't op 't weer en de winter die beetje uitblijft, hij is ook woester dan normaal, wil meer naar buiten, meer de riedel in z'n kont etc.
Gast- Gast
In plaats van de echte Furminator is deze ook erg goed: http://www.zooplus.nl/shop/honden/verzorging_tondeuses/kammen_tondeuses_scharen/130058
En is momenteel 3x goedkoper Het is eigenlijk bedoeld voor honden maar de kleinste maat is prima voor katten.
Ik heb mijn kitten er net nog mee geborsteld, hij verhaart sinds deze week ook énorm. Echt allemaal losse haren bovenop z'n vacht, kan hem niet eens normaal aaien. Komt denk ik toch door de weersveranderingen. Hij is een binnenkat maar komt wel dagelijks een uurtje in de afgezette tuin (langer wil hij niet, hij heeft het denk ik sneller koud dan onze grotere katten ).
En is momenteel 3x goedkoper Het is eigenlijk bedoeld voor honden maar de kleinste maat is prima voor katten.
Ik heb mijn kitten er net nog mee geborsteld, hij verhaart sinds deze week ook énorm. Echt allemaal losse haren bovenop z'n vacht, kan hem niet eens normaal aaien. Komt denk ik toch door de weersveranderingen. Hij is een binnenkat maar komt wel dagelijks een uurtje in de afgezette tuin (langer wil hij niet, hij heeft het denk ik sneller koud dan onze grotere katten ).
Aziraphale- Ratel
- Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: