Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Nav. topic het huis uit: hoe zit het hier mee?

+2
dharma
rapa nui
6 plaatsers

Ga naar beneden

Nav. topic het huis uit: hoe zit het hier mee? Empty Nav. topic het huis uit: hoe zit het hier mee?

Bericht  rapa nui vr 13 jan 2012 - 0:51

Nav het topic van Bazinga en de nieuwe wetgeving per 01-01-12 over een uitkering en inwonende kinderen boven de 18 vraag ik me het volgende af. Ik ga dit zelf ook nog wel googlen maar misschien weet iemand dit zo wel:

Hoe zit het als je bv. met een vriendin (geen relatie) of vreemde samen woont in een huis/appartement omdat dit financieel praktischer is, gewoon gezelliger is of wat dan ook. Dus geen familieband of partner. Moet je dan ook bijspringen als de ander een uitkering krijgt?

En hoe zit het als je bv een kamer huurt bij een particulier. Dus geen echt studentenhuis maar dat jij daar alleen een kamer huurt bij iemand. Jij wordt werkloos en krijgt uiteindelijk een uitkering. Moet diegene waarvan jij daar huurt dan officieel bijspringen?
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav. topic het huis uit: hoe zit het hier mee? Empty Re: Nav. topic het huis uit: hoe zit het hier mee?

Bericht  dharma vr 13 jan 2012 - 0:54

Zoals de wet zelf ook al zegt gaat het over inwonende kinderen, in de andere situaties zijn het geen inwonende kinderen dus geldt die wet ook niet lijkt mij. Zou helemaal belachelijk zijn als je voor je huisgenoot moet bijspringen al diegene een uitkering krijgt toch?
dharma
dharma
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 66
Punten : 68
Registratiedatum : 11-05-11

Nav. topic het huis uit: hoe zit het hier mee? Empty Re: Nav. topic het huis uit: hoe zit het hier mee?

Bericht  Carra vr 13 jan 2012 - 0:57

Ik denk dat het gaat om de vraag of je een gemeenschappelijke huishouding voert.

Of je samen eet, kosten deelt, voor elkaar zorgt.

Edit: in het eerste geval denk ik dus van wel en in je tweede voorbeeld niet.

Laatst aangepast door Carra op vr 13 jan 2012 - 0:58; in totaal 1 keer bewerkt
Carra
Carra
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2018
Registratiedatum : 03-12-10

Bericht  rapa nui vr 13 jan 2012 - 0:57

dharma schreef:Zoals de wet zelf ook al zegt gaat het over inwonende kinderen, in de andere situaties zijn het geen inwonende kinderen dus geldt die wet ook niet lijkt mij. Zou helemaal belachelijk zijn als je voor je huisgenoot moet bijspringen al diegene een uitkering krijgt toch?

Ja, leek mij ook wel belachelijk maar wie weet wat er bedacht wordt/wat er onder valt dus we vroegen ons dit vanochtend op het werk even af.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  Susan vr 13 jan 2012 - 1:01

Volgens mij geldt het ook als je als vrienden samenwoont ja, anders kunnen stelletjes sowieso wel gaan beweren dat ze alleen maar vrienden zijn. Dat is natuurlijk helemaal niet te controleren.

Als je particulier huurt geldt het denk ik niet, want dat is meer een zakelijke overeenkomst, maar ik denk dat ze dan wel komen controleren of je echt je eigen woonruimte hebt en niet stiekem samenwoont met je vriend terwijl je op papier een kamer van hem huurt.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  dharma vr 13 jan 2012 - 1:02

rapa nui schreef:
dharma schreef:Zoals de wet zelf ook al zegt gaat het over inwonende kinderen, in de andere situaties zijn het geen inwonende kinderen dus geldt die wet ook niet lijkt mij. Zou helemaal belachelijk zijn als je voor je huisgenoot moet bijspringen al diegene een uitkering krijgt toch?

Ja, leek mij ook wel belachelijk maar wie weet wat er bedacht wordt/wat er onder valt dus we vroegen ons dit vanochtend op het werk even af.

Dat is ook wel weer zo ja, ze kunnen daar nogal vaag in zijn.
dharma
dharma
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 66
Punten : 68
Registratiedatum : 11-05-11

Bericht  Susan vr 13 jan 2012 - 1:04

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=123353

Het inkomen van een eventuele huisgenoot telt dus mee volgens deze site.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast vr 13 jan 2012 - 1:05

Jep, het geldt ook als je met een vriend of een vreemd samenwoont. Je voert dan een gezamenlijke huishouding. Tenzij jullie allebei jullie eigen koelkast, eigen woonkamer, eigen gasfornuis e.d. hebt, dan wordt het lastiger om te stellen dat er sprake is van een gezamenlijke huishouding, maar anders wel.

Gast
Gast

Bericht  _Lacey_ vr 13 jan 2012 - 1:23

Het geldt alleen voor een familierelatie in de eerste graad.

_Lacey_
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2441
Punten : 2489

Bericht  Gast vr 13 jan 2012 - 1:35

_Lacey_ schreef:Het geldt alleen voor een familierelatie in de eerste graad.

Dan moet dat veranderd zijn, want dit was eerst nog niet zo toch? (of mijn docent Sociaal Recht moet er helemaal naast hebben gezeten?)

Gast
Gast

Bericht  Susan vr 13 jan 2012 - 1:37

Het lijkt mij ook niet dat de regels soepeler zijn geworden, het wordt eerder alleen maar strenger allemaal.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  _Lacey_ vr 13 jan 2012 - 1:37

Bij de cursus die ik heb gehad (oktober) werd gezegd dat het alleen voor familie in de eerste graad zou gaan gelden.

_Lacey_
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast vr 13 jan 2012 - 1:40

Oké, bijzonder want dan kan op dat vlak ook nog bijzonder veel gaan worden gefraudeerd.. Ik heb geen nieuwe wettenbundel hier liggen, alleen maar een oude van vorig jaar. Daar staat de nieuwe wet nog niet in. Ben nu toch wel heel benieuwd!

Gast
Gast

Bericht  _Lacey_ vr 13 jan 2012 - 1:44

Ja, ik ga eens kijken of ik het nog kan terugvinden.

_Lacey_
Kletskop
Kletskop

Bericht  Susan vr 13 jan 2012 - 1:44

Yoyo schreef:Oké, bijzonder want dan kan op dat vlak ook nog bijzonder veel gaan worden gefraudeerd..

Ja, dat lijkt mij dus ook.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast vr 13 jan 2012 - 1:49

Ik ben echt heel benieuwd hoe die wet straks gaat lopen. Volgens mij is het een grote flop en alleen maar gericht op de korte termijn. Ik zou mijn afstudeeronderzoek hier over doen, maar dat heb ik opgeschoven. Misschien er in september toch maar in duiken, want ik blijf met heel veel vragen zitten.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 13 jan 2012 - 1:50

In de oude WWB is het een uitzondering, dat van de familie.

als gehuwd of als echtgenoot mede aangemerkt de ongehuwde die met een
ander een gezamenlijke huishouding voert, tenzij het betreft een
aanverwant in de eerste graad, een bloedverwant in de eerste graad of
een bloedverwant in de tweede graad indien er bij één van de
bloedverwanten in de tweede graad sprake is van zorgbehoefte;

Gast
Gast

Bericht  _Lacey_ vr 13 jan 2012 - 1:56

Dat was inderdaad de oude situatie. Zo kon het voorkomen dat zowel ouders, als inwonende kinderen een bijstandsuitkering ontvangen.

Van een alleenstaande kun je dus spreken als iemand of alleen woont, of de woning uitsluitend deelt met een tweedegraads familielid (broer, oma, kleinkind et cetera) die zorg nodig heeft of met een pleegkind dat inmiddels
meerderjarig is geworden.

Onder de nieuwe definitie van gezin wordt verstaan:
• de gehuwden tezamen,
• de gehuwden met hun minderjarige en / of meerderjarige kinderen,
• de alleenstaande ouder met minderjarige én meerderjarige kinderen;
• en de alleenstaande met één of meer meerderjarige kinderen;
die in dezelfde woning hun hoofdverblijf hebben.

Bron: Stimulansz

_Lacey_
Kletskop
Kletskop

Bericht  Rovine vr 13 jan 2012 - 1:58

Vrienden van ons zijn hier heel streng op gecontroleerd toen zij arbeidsongeschikt raakte. Daardoor zijn er een aantal toeslagen bij haar geschrapt omdat haar werkende vriend die moest betalen. Zij zijn dus wel een stelletje, al waren ze tot die tijd huisgenoten op papier.

Vriend en ik zitten in vrijwel dezelfde situatie maar zijn nog nooit gecontroleerd op samenwonen/huisgenoten. Vermoedelijk omdat er bij ons niks te korten valt, gezien we allebei fulltime werken en zo goed als geen toeslagen ontvangen.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Susan vr 13 jan 2012 - 2:01

_Lacey_ schreef:Dat was inderdaad de oude situatie. Zo kon het voorkomen dat zowel ouders, als inwonende kinderen een bijstandsuitkering ontvangen.

Van een alleenstaande kun je dus spreken als iemand of alleen woont, of de woning uitsluitend deelt met een tweedegraads familielid (broer, oma, kleinkind et cetera) die zorg nodig heeft of met een pleegkind dat inmiddels
meerderjarig is geworden.

Onder de nieuwe definitie van gezin wordt verstaan:
• de gehuwden tezamen,
• de gehuwden met hun minderjarige en / of meerderjarige kinderen,
• de alleenstaande ouder met minderjarige én meerderjarige kinderen;
• en de alleenstaande met één of meer meerderjarige kinderen;
die in dezelfde woning hun hoofdverblijf hebben.

Bron: Stimulansz

Maar volgens mij gaat het hier alleen om familiesituaties, en bij tweedegraads familieleden gaat het dan nog alleen om een situatie waarin een van de twee familieleden zorg nodig heeft. Dus als je gewoon voor de gezelligheid met je broer gaat samenwonen dan denk ik wel dat zijn inkomen meetelt en je dus wordt gekort op je uitkering.

Over huisgenoten die helemaal geen familie zijn gaat dit stukje sowieso al niet, zoals ik het lees.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast vr 13 jan 2012 - 2:15

Maar wat ik gister las, dat elkaars was doen en boodschappen voor twee doen al onder zorgen voor elkaar valt. Net als samen de kosten delen. Als jouw onderbroeken dus bij die van je broer is de wasmachine zitten of jullie elke maand beiden de helft van de rekeningen betalen..

Laatst aangepast door Smikkell op vr 13 jan 2012 - 2:16; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 13 jan 2012 - 2:16

Smikkell schreef:Maar wat ik goster vond valt elkaars was doen en boodschappen voor twee doen al onder zorgen voor elkaar, net als samen de kosten delen. Als jouw onderbroeken dus bij die van je broer is de wasmachine zitten en jullie elke maand beiden de helft van de rekeningen betalen..

Klopt, dat is de huidige situatie. Maar Lacey heeft het nu over de nieuwe situatie. Die zou zo zijn dat er alleen sprake zou zijn van een gezamenlijke huishouding binnen één familie. En dat leek mij sterk, omdat er dan heel veel fraude komt. De nieuwe wet kan ik nergens vinden.. :S

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: