Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Voogdijtoestanden, help!

+8
Darius
Huppekee
Tania
Juul
PapillonRose
TukTuk
snoezel
Megan
12 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Voogdijtoestanden, help! Empty Voogdijtoestanden, help!

Bericht  Megan wo 16 nov 2011 - 4:11

Even wat advies gevraagd, hopelijk mensen met wat juridische kennis die er meer over weten. Of iemand die het heeft meegemaakt, al hoop ik die niet te treffen.

Mijn ex en ik hebben samen een kind. Hij ziet ons kind regelmatig. Dat gaat goed, we hebben afspraken wanneer hij komt en dat werkte wel. Nu wil hij ineens meer. Hij wil ons kind dagjes mee hebben.

Ik wil dit niet hebben. Hij is nog steeds onhandig, en begrijpt echt niet wat er in een kind kan omgaan. Als ik erin mee zou gaan dan krijg ik een overprikkeld kind terug wat in het ergste geval de hele dag overstuur is geweest en niet gegeten of gedronken heeft. Ik wil het dan ook niet hebben. Hij krijgt van mijn de kans om bij ons thuis te komen, en verder niet.

Nog niet, maar als ons kind wat ouder zal zijn en zelf dingen kan aangeven, dan heb ik er niks op tegen. Meneer neemt hier geen genoegen mee, en wil desnoods dingen gaan aanvechten.

Wat kan ik doen? Hij heeft ons kind erkend, maar ik heb wel het eenhoofdig gezag. Ik vraag me af wat hij me aan kan doen op juridisch gebied en wat ik daar tegen zou kunnen doen als het zover komt.

Laatst aangepast door Megan op wo 16 nov 2011 - 12:32; in totaal 1 keer bewerkt

Megan
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 8
Punten : 10
Registratiedatum : 16-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdijtoestanden, help! Empty Re: Voogdijtoestanden, help!

Bericht  Gast wo 16 nov 2011 - 4:20

Als ik hem was zou ik het ook aan gaan vechten. Het is ook zijn kind! Ik vind dat hij recht heeft op een fatsoenlijke omgangsregeling waarbij niet altijd de moeder erbij moet zijn. Zo kan hij toch ook geen fatsoenlijke band met zijn dochter opbouwen.

Laatst aangepast door yvonne op wo 16 nov 2011 - 4:26; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  snoezel wo 16 nov 2011 - 4:23

Ik zou een advocaat in de arm nemen en een goede omgangsregeling op papier proberen te krijgen. Dan is tenminste alles duidelijk en staan dingen vast. Komt niemand voor een verrassing te staan als de ander opeens van mening verandert.
Voor de rest weet ik niet hoe je juridisch staat, daar kan ik je (gelukkig voor mij) niet bij helpen.
snoezel
snoezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 831
Punten : 885
Registratiedatum : 01-12-10

Bericht  TukTuk wo 16 nov 2011 - 4:25

Megan schreef:

Ik wil dit niet hebben. Hij is nog steeds onhandig, en begrijpt echt niet wat er in een kind kan omgaan. Als ik erin mee zou gaan dan krijg ik een overprikkeld kind terug wat in het ergste geval de hele dag overstuur is geweest en niet gegeten of gedronken heeft. Ik wil het dan ook niet hebben. Hij krijgt van mijn de kans om bij ons thuis te komen, en verder niet.

Hoe weet je dat zo zeker? Heb je het al eens geprobeerd?
Ik snap wel dat hij het ook wilt aanvechten, het is ook zijn kind en heeft er evenveel "recht" op..
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  PapillonRose wo 16 nov 2011 - 4:27

Sorry, maar altijd als ik zoiets lees denk ik maar 1 ding: mannen... Rolling Eyes Maar mijn pessimistische manbeeld komt vast door mijn eigen ervaringen :P

Nu even ontopic: Juridisch gezien sta je toch best sterk omdat alleen jij het gezag hebt? Verder weet ik er (gelukkig) niet veel van af, al zijn de vader van A. en ik ook niet meer samen. Je ex kan het altijd aanvechten natuurlijk, maar de kans dat hij zomaar volledige voogdij zou krijgen lijkt me in elk geval klein. Ik zou wel proberen om er samen uit te komen en een rechtzaak te vermijden, daar wordt niemand beter van. En anders vast informatie bij een advocaat vragen, mocht het toch gebeuren dat er juridische stappen aan te pas gaan komen.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Megan wo 16 nov 2011 - 4:39

Het is niet zo dat ik hem niks gun. Alleen merk ik dat hij nog veel te onhandig is, ik vertrouw het niet een hele dag weg in eens vanuit het niks.

Dat overprikkeld zijn merk ik als hij er is of geweest is. Dan is het huilen, niks is goed, slapen gaat moeizaam. Bij hem op schoot is soms al een drama, maar dan moet het wel van hem. Bij een enkele kik heeft hij het al over: wat ben je lekker dwars. Hij snapt niet hoe dingen werken. Luier verschonen gaat niet fatsoenlijk, terwijl hij echt al heel vaak 'geoefend' heeft. Flesje maken, eten geven, het werkt niet. En niet omdat hij niks mag van mij, als hij er is mag hij alles doen. Ik help alleen als het nodig is, als hij erom vraagt of als ik zie dat het echt niet goed gaat.

Vanuit het niks vind ik het wel een overgang van niks alleen doen (en kunnen) naar hele dagen op stap. Ik vind dat dit op zijn minst rustig opgebouwd moet worden. Zo raar is dat toch niet?

Liever nog pas als ons kind zelf meer kan aangeven, en als het toch eerder moet dan vind ik dat het rustig moet worden opgebouwd. Bijvoorbeeld eerst een paar uurtjes weg, of wel een hele dag in zijn omgeving maar dan met mij even erbij in het begin. Zoiets. Maar hij wil er niks van weten, en ik niet van zijn plan als ik eerlijk ben. Als we er maar wel uit komen, ik wil geen rechtszaak als het aan mij ligt. Dat is ook slecht voor ons kind.

Megan
Zwijger
Zwijger

Bericht  Juul wo 16 nov 2011 - 4:44

Is er al een voogdij/omgangsregeleling? Staat daarin ook precies uitgewerkt wanneer hij wel en niet mag komen enz.?
Je geeft ook al aan dat je eenhoofdig gezag hebt, dat betekent dat je juridisch gezien erg sterk staat.
Maar wat hier ook gezegd wordt; een omgang tussen vader en kind blijft vaak (ook al is dat in jouw ogen niet zo) belangrijk voor het kind.
Wat het aanvechten betreft; Hij kan de omgangsregeling aanvechten wanneer hij vind dat deze ten opzichte van hem niet eerlijk zou zijn aangezien hij vader is van het kind. Dit hoeft niet direct d.m.v. een rechtszaak.
Als ik jou was zou ik inderdaad contact opnemen met je/een advocaat om de mogelijkheden te bespreken omtrent de omgangsregeling.
Juul
Juul
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 456
Punten : 485
Registratiedatum : 02-02-11

Bericht  Megan wo 16 nov 2011 - 5:01

Dan ga ik het voor de zekerheid beter uitzoeken. Er is geen omgangsregeling vastgelegd. Maar hij mag zoals we het nu doen komen wanneer hij wil. Wel een beetje in overleg, we werken allebei dus het moet wel uitkomen. Dat is meestal geen probleem en ik ben erg flexibel. Ik onthou hem geen contact, en hij is echt altijd welkom hier. Alleen ben ik er steeds bij. De overgang van bij ons thuis met mij erbij naar hem hele dagen met ons kind alleen te laten vind ik te groot. Niet alleen voor mezelf, vooral voor ons kind. Ik wil best meewerken, als we het maar goed opbouwen. En daar krijg ik de kans niet voor van hem.

Megan
Zwijger
Zwijger

Bericht  Tania wo 16 nov 2011 - 5:03

Hoe oud is je kindje?

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast wo 16 nov 2011 - 5:05

Hoe oud is het kindje?

Gast
Gast

Bericht  Megan wo 16 nov 2011 - 5:08

Ons kindje is 11 maanden.

Megan
Zwijger
Zwijger

Bericht  Gast wo 16 nov 2011 - 7:56

wat voor dagjes uit bedoelt je ex? Ik vind nogal een verschil zitten in een boswandeling of in een dagje pretpark. Hoe is jullie omgang nu? Kun je dit soort dingen met hem overleggen?

Gast
Gast

Bericht  Huppekee wo 16 nov 2011 - 8:04

Maar als je ex jullie kindje weinig ziet, kan hij toch ook niet 'oefenen' in de omgang?
Huppekee
Huppekee
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 275
Punten : 344

Bericht  Darius wo 16 nov 2011 - 8:14

Waarom heb jij eenhoofdig gezag?
Is er iets met je ex aan de hand, waarom kan hij er niet voor zorgen dat jullie kindje op tijd eten en drinken krijgt?
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Megan wo 16 nov 2011 - 10:46

De dagjes uit waar het om gaat zou volgens hem gaan om met hem mee naar huis. Dat is het punt niet voor mij. Alleen hoor ik hem daarna over wat hij dan wil gaan doen. Langs zijn halve familie en vriendenkring, en het liefst op 1 dag bij zoveel mogelijk mensen langs om te kunnen pronken met zijn kind. Dat lijkt me niet echt goed. En zo veel interesse hebben die mensen niet, want ze zijn hier nog nooit langs gekomen terwijl ik gezegd heb dat de deur open staat voor iedereen die wil komen.

Ik vind dat hij wel kan oefenen in de omgang. Hij komt ongeveer 1x per week, dat is ook wat hij zelf wil. Het is niet zo dat hij niet vaker mag komen, hij kiest zelf voor 1x per week. En dan mag hij alles doen van spelen, eten geven, verschonen, wandelen, in bad doen tot op bed leggen. En zo gaat het al 11 maanden dus oefenen heeft hij denk ik best genoeg kunnen doen.

Ik heb eenhoofdig gezag omdat we alleen erkenning geregeld hebben. Daarna moet je eigenlijk de gezamelijke voogdij aanvragen bij de rechter. Omdat er toen al dingen speelden heb ik ervoor gekozen om dit niet te doen en alleen het gezag te houden. Ik heb dat ook aan hem uitgelegd en hij vond dit ok.

Dat hij niet op tijd eten en drinken zou geven bedoelde ik trouwens niet. Het is meer dat ons kindje niet wil eten of drinken als hij het geeft. Vraag me niet waarom, maar eten en drinken gaat dan moeizaam of zelfs niet. En bij 1x weigeren probeert hij het later ook niet meer om te kijken of het dan wel lukt. Dus zo komt er niet veel binnen. Misschien dat het wel lukt als hij een hele dag ons kindje heeft, dat door honger en dorst het wel lukt ineens. Maar dat vind ik ook zo sneu, om daar op te wachten.

Het contact met mijn ex was eigenlijk prima en er was niks aan de hand, totdat hij ineens met allerlei eisen aan kwam zetten. Voor mij kwam dat uit het niks, en ik vind zijn eisen ook onredelijk. We vinden allebei wat anders en dat helpt ook niet. En ik snap niet wat er mis was met de oude situatie. Ik vroeg of hij er ontevreden mee was, maar dat is niet het geval. Dat hij toch meer wil begrijp ik wel, alleen dat het dan met zo'n grote stap ineens moet niet. Ons kind moet er maar aan wennen vind hij. Ik vind dat het dan wel geleidelijk moet gebeuren en dat is hij niet met me eens. We gaan het er nog wel over hebben en ik hoop dat we er echt uit kunnen komen.

Megan
Zwijger
Zwijger

Bericht  RiLiJu wo 16 nov 2011 - 10:56

Wanneer jouw ex het gezag gaat aanvechten, kan je er bijna op rekenen dat het gezag gezamelijk wordt.
Jij moet wel hele goede argumenten en bewijzen hebben wil hij dat niet krijgen.

Ik begrijp dat hij jullie kind meer wil zien en dan ook alleen. Dit is natuurlijk ook een redelijk normale gang van zaken. Ik vind dat je wel gelijk hebt wat betreft het opbouwen. Ik denk dat het belangrijk is om elkaar hierin een beetje tegemoet te komen. Hij jou, maar jij hem dan ook.
Misschien kan mediation hierin wat voor jullie betekenen? Op deze manier kunnen jullie met elkaar in gesprek, tot een compromis komen en blijft de verstandshouding waarschijnlijk een stuk beter. In dit soort rechtzaken heb je vaak alleen maar verliezers en voor jullie kind lijkt het me belangrijk om samen tot een goede regeling te komen.

RiLiJu
RiLiJu
Prater
Prater

Aantal berichten : 500
Punten : 623
Registratiedatum : 10-07-11

Bericht  RYW wo 16 nov 2011 - 11:01

Mijn vriend zit in dezelfde positie als jouw ex, en daarom ben ik misschien niet de juiste persoon om advies te geven, maar mijn mening kan je krijgen.

Je vriend heeft wat mij betreft groot, groot gelijk dat hij een omgangsregeling wil. Hij is net zo goed ouder van dit kindje als jij, en jij niet meer dan hij, simpel. Kindje en vader hebben gewoon recht op hun eigen band, zonder dat jij die regisseert.

Dat hij met zijn kindje bij zijn familie en vrienden langswil kan ik me ook heel goed voorstellen. Het is tenslotte ook familie van hen, en waarschijnlijk hebben die mensen zijn kindje in bijna een jaar vrijwel niet gezien, omdat het contact altijd bij jou moet plaatsvinden, en ook op die familie heeft je kindje recht.

Je zegt dat je kindje overstuur is bij hem, maar dat hou je zelf in stand door het contact alleen maar bij jou te laten plaatsvinden. Zo raken ze nooit aan elkaar gewend en krijgen ze nooit een ritme en een gewenning daarin. Daarom zou ik je aanraden om af te spreken wat voor omgangsregeling het beste is, en daarna inderdaad afspraken maken over het opbouwen van contact. Je hoeft je kindje niet gelijk een heel weekend af te staan, maar je kan beginnen met een paar uurtjes, een dagdeel, na een tijdje een hele dag, en als ze goed in het ritme zitten een nachtje slapen proberen, en zo bouw je het op tot de omgangsregeling waar jullie dan voor kiezen. Ik zou wel die afspraken over de opbouw vastleggen, voor jullie beiden, zodat je die afspraken hebt om op terug te vallen als het niet loopt zoals gepland. Misschien biedt een mediator uitkomst.

Als je ex het aanvecht, dan zal hij waarschijnlijk wel die omgangsregeling krijgen, aangezien hij het kindje erkend heeft (en ik ga er even voor het gemak vanuit dat hij geen veroordeelde pedofiel, drugsdealer of seriemoordenaar is, niet op straat woont en gewoon een baan en inkomen en alles heeft, maw een nette burger is en geen gevaar voor het kindje). Het is namelijk normaal, wat hij eist, en jij zal met wel een heel erg goede reden moeten komen om te bewerkstelligen dat vader en kind geen omgangsregeling krijgen.

Ik merk dat je het moeilijk vindt (ik heb zelf ook kinderen met mijn ex en weet hoe moeilijk het is om ze te missen en te weten dat ze op dat moment liever bij mij zijn) maar het is op de lange termijn in het belang van je kind als hij/zij gewoon contact heeft met vader. En hoe rot het nu ook is, je kindje is te klein om voor zichzelf te beslissen wat goed voor hem/haar is, dat is de komende 17 jaar nog jullie taak. En je kindje vaart er alleen maar wel bij als vader betrokken is in de opvoeding en het leven in het algemeen.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076

Bericht  Mamsie wo 16 nov 2011 - 11:02

Ik zou zeggen ga een dag samen al die dingen doen die hij wilt doen en laat hem alles regelen en doen. Dan ziet hij aan het eind van de dag toch wel dat jullie kind daar niet leuker op wordt? Dan kan je hem de volgende keer gewoon mee geven en dan lijkt mij dat hij het wel laat om zo veel te gaan doen met hem.

Verder eens met de rest. Hij heeft net zo veel recht.

Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476

Bericht  Tania wo 16 nov 2011 - 11:04

Op het niet willen opbouwen na vind ik dat je ex geen vreemde eisen stelt. Daar zou ik dus goede afspraken over maken met hem. Ik snap wel dat het moeilijk is maar het is ook zijn kindje en hij heeft net zoveel recht om een band met hem/haar op te bouwen als jij.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503

Bericht  Megan wo 16 nov 2011 - 11:22

Mediation heb ik niet aan gedacht. Als het kan helpen is het te proberen, al ben ik bang dat we elkaar hierdoor niet beter gaan begrijpen. We willen allebei iets anders en of een mediator daar wat in kan veranderen, ik weet het niet. Alleen alles beter dan een rechtzaak, dus als we er niet uitkomen zal ik het voorstellen.

Ik vind dat ik hem al tegemoet gekomen ben, maargoed dat vind je misschien al gauw van jezelf. Ik heb bedacht dat hij bijvoorbeeld om te beginnen bij mij thuis op kan passen zonder mij erbij. Of dat ik naar zijn huis kom en dan ook blijf. En een volgende keer blijf ik dan even en ga ik daarna weg, en weer een andere keer blijf ik niet. Zoiets bijvoorbeeld. En dan steeds verder opbouwen.

Gezamelijk gezag lijkt me in onze situatie echt een heel slecht plan. Ik vertrouw hem wel, maar door gezamelijk gezag krijgen we vast meer gedonder dan minder. Dan moet je verplicht over alles overleggen. Nu overleggen we ook gewoon over belangrijke dingen hoor. Maar als ik A zeg, wil mijn ex vaak B zeggen puur om mij in de weg te zitten. En als je dan over veel meer moet overleggen dan denk ik dat er veel discussies en misschien wel ruzies gaan komen. Terwijl het goed ging zoals het ging. En ik heb een hekel aan conflicten en ruzies, en toch bevind ik me er in 1. Ik hoop echt dat hij voor rede vatbaar is als we het er weer over gaan hebben.

Mamsie, ik vind jouw idee eigenlijk wel goed. Inderdaad een keer zo'n dagje doen en dan ziet hij wel in dat je niet een hele dag een kind van hot naar her moet slepen. Is wel even een keer vervelend, maar dat komt ook zo weer goed.

RYW ik snap wat je bedoelt. En ik begrijp het ook wel, het verhaal van de andere kant. Het is alleen wel verrot moeilijk om je kind af te geven aan iemand die het eigenlijk had willen laten aborteren, er buiten de bezoekjes om nooit naar vraagt en een hele andere kijk op opvoeden heeft (boodschappen gaan doen en je kind laten slapen thuis zou prima zijn bijvoorbeeld, net als laten huilen of eten in de mond duwen als er niet gegeten wordt). Maar ik begin ook wel te beseffen dat ik geen keus heb, ik kan hem moeilijk dingen gaan verbieden. Maar ik zal in elk geval de eerste tijd mijn hart vasthouden en pas weer rust hebben als mijn kind weer thuis is. En zijn familie was ook tegen op de komst van ons kind, daarom hebben ze nauwelijks ernaar omgekeken heb ik begrepen. Maar nu is er ineens wel interesse. Ik heb ook gezegd dat ze welkom zijn, of dat wij daar op bezoek kunnen komen. Dat mij ex op termijn op visite gaat daar, ook niet erg. Alleen het liefst zoveel mogelijk mensen op 1 dag lijkt me meer in zijn belang dan dat van ons kind, dat ook nog best eenkennig is wat vreemden betreft.

Ik snap alle reacties wel. Ik wil hem ook echt niet ontzeggen een band op te bouwen, voor zover ik dat al zou kunnen. Een omgangsregeling wordt nog wel een lastige, want hij heeft zijn leven niet bepaald op orde. Dat zou betekenen dat het elke week een andere dag zou kunnen worden om maar iets te noemen. Dat houdt me ook tegen om al afspraken te maken en vast te leggen. Ik hou van regelmaat, vooral voor ons kind. Maar ook voor mezelf, ik heb bijvoorbeeld ook werk waar ik rekening mee moet houden bij dingen plannen. Daarnaast is zijn woning op het moment niet geschikt om ons kind te laten overnachten. Gelukkig is hij het daar mee eens. Dus als dat al gebeurt, moet daar eerst iets voor veranderen zodat het wel kan.

Megan
Zwijger
Zwijger

Bericht  RYW wo 16 nov 2011 - 11:52

Megan schreef:Mediation heb ik niet aan gedacht. Als het kan helpen is het te proberen, al ben ik bang dat we elkaar hierdoor niet beter gaan begrijpen. We willen allebei iets anders en of een mediator daar wat in kan veranderen, ik weet het niet. Alleen alles beter dan een rechtzaak, dus als we er niet uitkomen zal ik het voorstellen.
Dat is precies waar mediators voor zijn he, als je allebei hetzelfde wil hoef je uberhaupt niet naar een mediator toe natuurlijk Wink en op zich is het natuurlijk niet zaligmakend, maar het is een idee.

Ik vind dat ik hem al tegemoet gekomen ben, maargoed dat vind je misschien al gauw van jezelf.
Ik ben er zeker van dat een rechter zal vinden dat je hem bij lange na niet genoeg tegemoet gekomen bent (als je het contact wil beperken tot bij jou thuis/in jouw bijzijn). En belangrijker: dat je zeker niet je kind genoeg tegemoet gekomen bent. Want nogmaals: op de korte termijn is het misschien moeilijker voor je kind (huilen, overstuur zijn) maar op de lange termijn is het echt veel, veel beter voor je kind om een goede band met vader te hebben.

Ik heb bedacht dat hij bijvoorbeeld om te beginnen bij mij thuis op kan passen zonder mij erbij. Of dat ik naar zijn huis kom en dan ook blijf. En een volgende keer blijf ik dan even en ga ik daarna weg, en weer een andere keer blijf ik niet. Zoiets bijvoorbeeld. En dan steeds verder opbouwen.
Dat zou ik doen, ja. Maar wel een plan van aanpak afspreken, inclusief evaluatiemomenten, en dat opschrijven en je daaraan houden.

Gezamelijk gezag lijkt me in onze situatie echt een heel slecht plan. Ik vertrouw hem wel, maar door gezamelijk gezag krijgen we vast meer gedonder dan minder. Dan moet je verplicht over alles overleggen. Nu overleggen we ook gewoon over belangrijke dingen hoor. Maar als ik A zeg, wil mijn ex vaak B zeggen puur om mij in de weg te zitten. En als je dan over veel meer moet overleggen dan denk ik dat er veel discussies en misschien wel ruzies gaan komen. Terwijl het goed ging zoals het ging. En ik heb een hekel aan conflicten en ruzies, en toch bevind ik me er in 1. Ik hoop echt dat hij voor rede vatbaar is als we het er weer over gaan hebben.
Logisch dat jij het goed vond gaan. Jij hebt je kindje bij je, mag alle beslissingen maken etc., en hij heeft niets te zeggen. Hij vindt het dus waarschijnlijk niet zo prima gaan. Kan je hem dat echt kwalijk nemen? Wat als het andersom was?
Ik heb gezamenlijk gezag met mijn ex, en ik ondervind er weinig hinder van. Ik overleg met hem over dingen waar ik sowieso al met hem zou overleggen, zoals school/rapport, zwemles, consultatiebureau, doktersbezoekjes, wat ze allemaal meemaken, dat soort dingen. Ik vertel hem nu niet opeens meer dan dat ik anders zou doen, of overleg meer dan dat ik anders zou doen, want ik wil dat hij betrokken is in het leven van zijn kinderen. Dat ging niet altijd zo soepel, dat moet je tijd geven, maar na verloop van tijd gaat het echt wel beter.

Mamsie, ik vind jouw idee eigenlijk wel goed. Inderdaad een keer zo'n dagje doen en dan ziet hij wel in dat je niet een hele dag een kind van hot naar her moet slepen. Is wel even een keer vervelend, maar dat komt ook zo weer goed.
Precies, laat het hem maar eens ervaren. Ik zou niet eens meegaan als ik jou was, dan mag hij ook in zijn eentje voor de gevolgen opdraaien. Is in eerste instantie ook niet leuk voor je kindje, maar daar komt hij/zij zo overheen, en je ex weet gelijk precies wat je bedoelt.

RYW ik snap wat je bedoelt. En ik begrijp het ook wel, het verhaal van de andere kant. Het is alleen wel verrot moeilijk om je kind af te geven aan iemand die het eigenlijk had willen laten aborteren, er buiten de bezoekjes om nooit naar vraagt en een hele andere kijk op opvoeden heeft (boodschappen gaan doen en je kind laten slapen thuis zou prima zijn bijvoorbeeld, net als laten huilen of eten in de mond duwen als er niet gegeten wordt). Maar ik begin ook wel te beseffen dat ik geen keus heb, ik kan hem moeilijk dingen gaan verbieden. Maar ik zal in elk geval de eerste tijd mijn hart vasthouden en pas weer rust hebben als mijn kind weer thuis is. En zijn familie was ook tegen op de komst van ons kind, daarom hebben ze nauwelijks ernaar omgekeken heb ik begrepen. Maar nu is er ineens wel interesse. Ik heb ook gezegd dat ze welkom zijn, of dat wij daar op bezoek kunnen komen. Dat mij ex op termijn op visite gaat daar, ook niet erg. Alleen het liefst zoveel mogelijk mensen op 1 dag lijkt me meer in zijn belang dan dat van ons kind, dat ook nog best eenkennig is wat vreemden betreft.
Hou op schei uit, dat is vreselijk moeilijk, om je kind af te geven, en je zit inderdaad je hart vast te houden tot kindje thuis is. Maar op een gegeven moment zie jij ook wel dat vader en kind hun draai vinden en dan voel je je er veel geruster op. Mijn zoons wilden eerst ook écht niet naar hun vader (huilen en smeken, heartbreaking) maar ik heb doorgezet, en nu gaan ze er best gemoedelijk heen en hebben ze gewoon best een redelijk goede band met hun vader. Dat gaat echt vanzelf.
En inderdaad, jij hebt geen zeggenschap over hoe hij het doet in 'zijn' tijd. Dat is moeilijk, om dat los te laten. Ik wilde me het liefste overal tegenaan bemoeien. Maar ik heb het op een gegeven moment losgelaten en zelf altijd mijn eigen ding gedaan, en dat gaat nu best goed. Bij papa zijn andere regels, maar ze weten mama's regels ook en het gaat best zo. Zolang hij zijn kindje niet in gevaar brengt zou ik hem lekker laten doen wat hij denkt dat goed is in zijn tijd. Als kindje overstuur raakt door het bezoek, dan laat hij dat wel in de toekomst. Je verwijt hem dat hij dingen niet snapt en niet weet, maar je hebt hem ook niet de gelegenheid gegeven om dat zelf uit te zoeken, he. Oefenen gaat verder dan leren een luier om te doen.
Zijn familie zijn vreemden, ja. Over een tijdje ook niet meer. Ik snap dat je het moeilijk vindt dat er nu pas interesse is, maar probeer het van de positieve kant te bekijken en blij te zijn dat kindje ook die kant van de familie mee gaat krijgen.

Ik snap alle reacties wel. Ik wil hem ook echt niet ontzeggen een band op te bouwen, voor zover ik dat al zou kunnen. Een omgangsregeling wordt nog wel een lastige, want hij heeft zijn leven niet bepaald op orde. Dat zou betekenen dat het elke week een andere dag zou kunnen worden om maar iets te noemen. Dat houdt me ook tegen om al afspraken te maken en vast te leggen. Ik hou van regelmaat, vooral voor ons kind. Maar ook voor mezelf, ik heb bijvoorbeeld ook werk waar ik rekening mee moet houden bij dingen plannen. Daarnaast is zijn woning op het moment niet geschikt om ons kind te laten overnachten. Gelukkig is hij het daar mee eens. Dus als dat al gebeurt, moet daar eerst iets voor veranderen zodat het wel kan.
Natuurlijk is de voorwaarde wel dat zijn huis gewoon in orde is, en dat er een bepaalde duidelijkheid voor de kleine is, dat lijkt me logisch. Maar daar wil hij ook wel zijn best voor doen begrijp ik uit je verhaal.

Ik heb ook een beetje de indruk dat jullie nog erg met elkaar bezig zijn. Niet in de zin van een relatie willen, maar in de zin van: hij wil jou dwarszitten zeg je, je noemt 'm 'meneer' en zegt dat hij met zijn kind wil 'pronken' (je geeft dus een negatieve invulling), je hebt het alsmaar over hem en jou.

Maar het gaat om je kindje. En dat je kindje overstuur is bij hem, is niet raar. Je zegt zelf al dat je kindje eenkennig is, en papa is dus kennelijk niet zo'n welbekend figuur dat hij zich daar volkomen op zijn gemak voelt. Maar door het zo te houden maak je dat echt niet beter. Je maakt het alleen maar erger, dus het is niet constructief wat je nu doet. Je voorstel over omgangsregeling opbouwen is dat wel.

Nogmaals: hij is net zo goed ouder als jij. Op korte termijn voelt je kindje zich niet zo op zijn gemak. Op de lange termijn maak je een band mogelijk tussen vader en kind, en dat moet je gewoon voor je kind overhebben, vind ik. Ik vind zelfs dat je verplicht bent om die twee daar zelf invulling aan te laten geven, het is hun band tenslotte. Hoe kut het voor jou ook is, het geluk van je kindje is hier gewoon een hoger doel in, en eigenlijk zou je blij moeten zijn voor je kindje dat vader alsnog heeft besloten een groter aandeel te willen. Wat je als exen met elkaar gehad hebt en te maken hebt gehad, is voorbij. Maar je hebt wél samen een kind, en dat zal altijd blijven bestaan. Die rollen als exen en als 'ouders van kind' moet je los van elkaar zien, en er samen gewoon het beste van maken, in het belang van je kindje.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Bericht  Megan wo 16 nov 2011 - 12:22

Ja, die mediators zijn er inderdaad niet voor niks, hihi. Ik hou de optie open in elk geval.

Dat een rechter zou vinden dat ik hem nog niet genoeg tegemoet gekomen ben zou ik erg jammer vinden. Natuurlijk zijn we nog niet waar hij zou willen zijn, maar ik vind dat we dat moeten opbouwen. We hebben er zelf voor gekozen om het contact voornamelijk bij mij te laten plaatsvinden. Hij had daar gewoon een stem in en vond het prima zo. Als dat niet zo was, dan had hij het kunnen zeggen. Ik heb hem niks opgelegd, en tot dit conflict was ons contact zeer goed en zelfs vrij vriendschappelijk. Omdat zijn eigen thuissituatie niet zo ideaal was, en nu nog steeds niet helemaal is hebben we ervoor gekozen vooral bij mij af te spreken. Dat hij nu meer wil, ok. Maar het is niet zo dat hij de oude situatie niet goed vond, hij heeft het zelf goedgekeurd en toen ik hem er van de week naar vroeg gaf hij ook aan dat hij ook tevreden was zoals het ging. Alleen wil hij dan nu wel meer. Daar kan ik ook wel inkomen.

Ik zou ook niet denken dat je bij gezamelijk gezag meer moet overleggen dan anders. Wat belangrijk is bespreken we nu ook al. Alleen ben ik bang dat hij het anders ziet, als hij weet dat hij officieel gezag heeft dan vind ik hem er wel het type voor dat ik voor elk wissewasje toestemming moet vragen. Terwijl ik belangrijke dingen echt vanzelf al bespreek. Ik hoop dat dit niet zal gebeuren, want daar word ik niet vrolijker op en is ook niet goed voor ons kind.

Een band opbouwen gun ik hem en ons kind ook echt wel, alleen zie ik het niet zitten om dat te gaan 'forceren'. Een kindje dat eenkennig is en snel van slag is wil ik niet graag in situaties plaatsen waar het zich daardoor niet fijn voelt. Voor niemand eigenlijk. Ik ben dan ook hard aan het denken hoe ik hen toch die band kan gunnen, zonder dat ons kindje zich in het begin vervelend hoeft te voelen. Want als dat vermeden kan worden, dan graag. En ik denk dat dit inhoudt dat het echt rustig opgebouwd moet worden. Bijvoorbeeld bij mij thuis als ik er niet ben, dat papa er dan is maar ook de vertrouwde omgeving. Om mee te beginnen dan, uiteindelijk zal dat natuurlijk veranderen naar met papa mee naar huis..

Ik ben vandaag inderdaad niet zo aardig over mijn ex. Normaal was ik best te spreken over hem. Maar hij kwam ineens met allerlei eisen, heel dwingend en zonder ruimte voor overleg. Waar dat dan ineens vandaan kwam, terwijl hij zei het ook eerlijk waar goed te vinden gaan in de oude situatie? Dan had ik het op zijn minst verwacht op een normale manier te kunnen bepraten in plaats van het meteen te brengen op de manier die hij deed.

Voor mij is ons kindje ook de allerbelangrijkste. Met die ex was ik allang klaar geweest als ons kindje er niet was. Daarom probeerde ik er ook het beste van te maken en ik had het idee dat het best goed ging, ook omdat hij zelf regelmatig zei dat hij vond dat we het goed deden. Maar nu, ik wil eruit komen voor ons kindje. Maar wel zonder ons kindje zich ongemakkelijk te laten voelen, en ik vraag me af of dit wel mogelijk is.

Ik schrijf hier hele verhalen merk ik al.. Het zit me ook gewoon erg hoog, dat merk ik wel weer.

Megan
Zwijger
Zwijger

Bericht  RYW wo 16 nov 2011 - 12:39

Ik begrijp wel wat je bedoelt, tot op zekere hoogte. Zal morgen wat uitgebreider reageren, ik ga nu slapen...
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Bericht  PapillonRose wo 16 nov 2011 - 23:28

Wanneer ga je weer met je ex overleggen?

Als je wilt heb ik nog wel wat info voor je, toen het tussen mij en mijn ex misging aan het begin van de zwangerschap heb ik wel wat dingen uitgezocht. Dat was wel meer globaal, voor het geval dat. Ik heb het niet nodig gehad gelukkig! Maar zo specifiek is de informatie niet, dus of je er wat aan hebt weet ik niet. Als je wilt kan ik je een PM sturen?

Verder ben ik het ondanks mijn negatieve manbeeld wel eens met de rest. Het is toch de vader van jullie kindje. Ik zou er persoonlijk niet rouwig om zijn als ik mijn ex nooit meer hoefde te zien, maar daar zou ik A. mee tekort doen. Het is en blijft wel haar vader. Al drijft hij me weleens tot wanhoop en is hij ook zeker niet mijn favoriete persoon laughcry
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  RYW do 17 nov 2011 - 9:13

Megan schreef:Ja, die mediators zijn er inderdaad niet voor niks, hihi. Ik hou de optie open in elk geval.

Dat een rechter zou vinden dat ik hem nog niet genoeg tegemoet gekomen ben zou ik erg jammer vinden. Natuurlijk zijn we nog niet waar hij zou willen zijn, maar ik vind dat we dat moeten opbouwen. We hebben er zelf voor gekozen om het contact voornamelijk bij mij te laten plaatsvinden. Hij had daar gewoon een stem in en vond het prima zo. Als dat niet zo was, dan had hij het kunnen zeggen. Ik heb hem niks opgelegd, en tot dit conflict was ons contact zeer goed en zelfs vrij vriendschappelijk. Omdat zijn eigen thuissituatie niet zo ideaal was, en nu nog steeds niet helemaal is hebben we ervoor gekozen vooral bij mij af te spreken. Dat hij nu meer wil, ok. Maar het is niet zo dat hij de oude situatie niet goed vond, hij heeft het zelf goedgekeurd en toen ik hem er van de week naar vroeg gaf hij ook aan dat hij ook tevreden was zoals het ging. Alleen wil hij dan nu wel meer. Daar kan ik ook wel inkomen.
Ik zei dat een rechter dat zou vinden als jij er helemaal niet voor openstaat om kindje ook bij papa thuis te laten zijn, zoals je in je eerste post zegt. Ik ben met je eens dat je het wel moet opbouwen (en dat gebeurt volgens mijn advocaat wel vaker, dat de rechter oplegt dat de omgangsregeling eerst moet worden opgebouwd), maar dat je het wel moet doen en het niet bij jou thuis moet houden als het enigszins kan. Dat hij er toen mee instemde wil natuurlijk niet zeggen dat het voor altijd zo zal blijven, maar dat had je vast toch ook niet verwacht?

Ik zou ook niet denken dat je bij gezamelijk gezag meer moet overleggen dan anders. Wat belangrijk is bespreken we nu ook al. Alleen ben ik bang dat hij het anders ziet, als hij weet dat hij officieel gezag heeft dan vind ik hem er wel het type voor dat ik voor elk wissewasje toestemming moet vragen. Terwijl ik belangrijke dingen echt vanzelf al bespreek. Ik hoop dat dit niet zal gebeuren, want daar word ik niet vrolijker op en is ook niet goed voor ons kind.
Dat is ook iets waarmee je leert omgaan. Ik dacht ook dat mijn ex enorm dwars ging liggen en in het begin deed hij dat ook, maar hij zag zelf ook wel dat hij het contact op die manier frustreerde en dat hij er niks mee bereikte. En je hoeft heus niet overal toestemming voor te vragen, hoor... het gaat voornamelijk over dingen als 'kindje moet op zwemles' en 'naar welke school gaat kindje', en bij dat soort dingen lijkt het me niet meer dan logisch dat hij ook inbreng heeft. Hij moet dan op zijn beurt weer verantwoordelijk met die inbreng omgaan en niet gaan lopen klieren, natuurlijk.

Een band opbouwen gun ik hem en ons kind ook echt wel, alleen zie ik het niet zitten om dat te gaan 'forceren'. Een kindje dat eenkennig is en snel van slag is wil ik niet graag in situaties plaatsen waar het zich daardoor niet fijn voelt. Voor niemand eigenlijk. Ik ben dan ook hard aan het denken hoe ik hen toch die band kan gunnen, zonder dat ons kindje zich in het begin vervelend hoeft te voelen. Want als dat vermeden kan worden, dan graag. En ik denk dat dit inhoudt dat het echt rustig opgebouwd moet worden. Bijvoorbeeld bij mij thuis als ik er niet ben, dat papa er dan is maar ook de vertrouwde omgeving. Om mee te beginnen dan, uiteindelijk zal dat natuurlijk veranderen naar met papa mee naar huis..
Tuurlijk wil je vermijden dat je kindje er last van heeft, dat altijd natuurlijk. Maar zelfs áls hij/zij er in het begin last van heeft, dan is dat altijd nog te prefereren boven geen volwaardige band met papa hebben. Nu is hij/zij 11 maanden, maar op een gegeven moment komen de vragen, de aannames en de behoeften. Opbouw is zeker goed, maar nogmaals: ik zou afspreken hoe je dat dan gaat doen en op welke momenten en welk tempo.

Ik ben vandaag inderdaad niet zo aardig over mijn ex. Normaal was ik best te spreken over hem. Maar hij kwam ineens met allerlei eisen, heel dwingend en zonder ruimte voor overleg. Waar dat dan ineens vandaan kwam, terwijl hij zei het ook eerlijk waar goed te vinden gaan in de oude situatie? Dan had ik het op zijn minst verwacht op een normale manier te kunnen bepraten in plaats van het meteen te brengen op de manier die hij deed.
Ik weet niet hoe hij het ineens bracht, maar ik vind jou eerlijk gezegd nu ook een stuk redelijker dan in je openingspost. Maar misschien zit het hem hoger dan hij jou laat merken. En dat is ook niet zo raar, want het is ook zijn kind, en dat gaat hem aan het hart.

Voor mij is ons kindje ook de allerbelangrijkste. Met die ex was ik allang klaar geweest als ons kindje er niet was. Daarom probeerde ik er ook het beste van te maken en ik had het idee dat het best goed ging, ook omdat hij zelf regelmatig zei dat hij vond dat we het goed deden. Maar nu, ik wil eruit komen voor ons kindje. Maar wel zonder ons kindje zich ongemakkelijk te laten voelen, en ik vraag me af of dit wel mogelijk is.
Ik denk dat een zekere mate van ongemakkelijkheid er altijd wel zal blijven. Maar daar zal hij/zij een keer doorheen moeten. Je weet zelf ook wel dat zo doorgaan dat hij alleen bij jou op bezoek mag geen lange termijn-optie is, en je had vast niet verwacht dat dat zo zou doorgaan tot je kindje 18 is, of wel? Als je er echt het beste van wil maken allebei, dan zet je in op een omgangsregeling met papa, niet zomaar ineens maar rustig opgebouwd, maar wél afgekaderd. Dan ga je écht voor het beste op de lange termijn, in plaats van voor het hier en nu.

Ik schrijf hier hele verhalen merk ik al.. Het zit me ook gewoon erg hoog, dat merk ik wel weer.

Logisch dat het je hoog zit, het is wel je kindje. Maar ik heb ergens wel het idee dat er ook wat 'eigenbelang' (minder lullig bedoeld dan het klinkt) meespeelt, en dat jij het wel prettig vindt zo, voorlopig... maar je moet écht aan je kindje denken, en niet alleen aan het nu, maar vooral aan de toekomst. Je verantwoordelijkheden nemen en opvoeden is soms ook loslaten. Voor elke moeder komt dat moment een keer, maar voor gescheiden moeders komt het helaas al heel erg vroeg, en dat doet soms enorm pijn. Maar dat neemt niet wég dat je het wel zal moeten doen, uit liefde voor je kind.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

Permissies van dit forum: