Opzegtermijn?
2 plaatsers
Pagina 1 van 1
Opzegtermijn?
Ik woon momenteel in een studio (particulier), maar ik ben op zoek naar een ander eventueel groter woning. Maar ik zie in mijn huurcontract dat ik 2 maanden opzegtermijn heb ingaande de 1ste van de maand.
Ik heb aanstaande donderdag een bezichtiging voor een 2-kamer zolderappartement. Deze is beschikbaar per 1 december.
Mocht ik het oke vinden en ze gaan akkoord met mij als huurder dan moet ik dus per 1 december 2 maanden dubbele huur gaan betalen.
Ik hoorde vandaag van een collega dat verhuurders eigenlijk geen 2 maanden opzegtermijn mogen vragen, maar 1 maand. Wie weet wat de wettelijke regels zijn??
Hoop dat iemand dit weet... Iemand ervaring hiermee?? Ben benieuwd!
Liefs Niki
Ik heb aanstaande donderdag een bezichtiging voor een 2-kamer zolderappartement. Deze is beschikbaar per 1 december.
Mocht ik het oke vinden en ze gaan akkoord met mij als huurder dan moet ik dus per 1 december 2 maanden dubbele huur gaan betalen.
Ik hoorde vandaag van een collega dat verhuurders eigenlijk geen 2 maanden opzegtermijn mogen vragen, maar 1 maand. Wie weet wat de wettelijke regels zijn??
Hoop dat iemand dit weet... Iemand ervaring hiermee?? Ben benieuwd!
Liefs Niki
Re: Opzegtermijn?
Als in je contract 2 maanden staat dan mag dat wel degelijk. Zou er geen termijn in staan, dan geldt de wettelijke termijn van 1 maand.
Gast- Gast
Huurrecht is dwingend recht, hier mag niet van worden afgeweken ten nadele van de huurder
Muppetje- Ratel
- Aantal berichten : 7378
Punten : 7820
Registratiedatum : 18-11-10
Als et een contract van onbepaalde ztijd is mag het dus zeer zeker niet en heb je een maand opzegtermijn
Muppetje- Ratel
Nee, het is een jaarcontract. Daarna word het telkens weer een jaar weer verlengd. Ik denk dat ze het daarom zo heeft gedaan.. Zodat er geen maand opzeg termijn komt of zo...
Ik baal er wel een beetje van... Gaat me veel geld kosten zo. Daar word ik niet echt vrolijk van. Je ziet weinig woningen die per 1 februari beschikbaar zijn, dus dan kan ik niet echt op reageren.
Ik baal er wel een beetje van... Gaat me veel geld kosten zo. Daar word ik niet echt vrolijk van. Je ziet weinig woningen die per 1 februari beschikbaar zijn, dus dan kan ik niet echt op reageren.
Tot wanneer loopt je contract? Feitelijk kan je een tijdelijk contract helemaal niet eerder opzeggen, al kan dat met wederzijds goedvinden natuurlijk altijd.
Ik werk als (huurrecht)jurist (inmiddels doe ik ook andere dingen, maar jaren alleen huur gedaan), dus als je nog vragen hebt...
Ik werk als (huurrecht)jurist (inmiddels doe ik ook andere dingen, maar jaren alleen huur gedaan), dus als je nog vragen hebt...
Muppetje- Ratel
Met een jaarcontract kan je eruit op het moment dat het jaarcontract afloopt, en dan kan idd de 2 maanden opzegtermijn gelden. Bij onbepaalde tijd, want na 1 jaar volgt, dus niet per maand verlengd, dan is het gewoon meteen onbepaalde tijd, is het 1 maand tenzij je de huur iedere 2 maanden voldoet, dan is het 2 maanden. De opzegtermijn is gelijk aan de betaalperiode.
En je kan er wel stennis over gaan schoppen, maar dikke kans dat de verhuurder je borg inhoudt als zijnde huur oid en dat je dus naar de rechtswinkel moet. Je moet bedenken of je dat er wel voor over hebt, zeker omdat je weggaat...Dit soort dingen kosten veel tijd (en geld), weet ik uit mijn werk.
En je kan er wel stennis over gaan schoppen, maar dikke kans dat de verhuurder je borg inhoudt als zijnde huur oid en dat je dus naar de rechtswinkel moet. Je moet bedenken of je dat er wel voor over hebt, zeker omdat je weggaat...Dit soort dingen kosten veel tijd (en geld), weet ik uit mijn werk.
Gast- Gast
Muppetje schreef:Tot wanneer loopt je contract? Feitelijk kan je een tijdelijk contract helemaal niet eerder opzeggen, al kan dat met wederzijds goedvinden natuurlijk altijd.
Ik heb een huurrecht module voor mijn werk gedaan en ook huurcontracten opgesteld. Echt leuk werk!!
Gast- Gast
Zoals Leaf het nu zegt klopt t helemaal.
En inderdaad Leaf, erg leuk werk!
Muppetje- Ratel
Muppetje schreef:Zoals Leaf het nu zegt klopt t helemaal.
Jeeeej toch nog wat geleerd hahaha. Het is erg leuk, het liefst had ik ook Rechten gestudeerd maar helaas maakt de regering dat met een 2e studie onmogelijk, gezien de kosten.
Gast- Gast
_Leaf_ schreef:Muppetje schreef:Zoals Leaf het nu zegt klopt t helemaal.
Jeeeej toch nog wat geleerd hahaha. Het is erg leuk, het liefst had ik ook Rechten gestudeerd maar helaas maakt de regering dat met een 2e studie onmogelijk, gezien de kosten.
Ja stom is dat....
Muppetje- Ratel
Muppetje schreef:Tot wanneer loopt je contract? Feitelijk kan je een tijdelijk contract helemaal niet eerder opzeggen, al kan dat met wederzijds goedvinden natuurlijk altijd.
Bij mij staat inderdaad ook in dat ik mag opzeggen bij wederzijds goedvinden. Maar ja, ik zou niet weten waarom ze moeilijk over zou doen... Kunnen er redenen zijn waardoor een verhuurder moeilijk doet met het eerder opzeggen??
Mijn nieuwe contract gaat weer per 1/12 in.
De verhuurder kan daar moeilijk over doen, zeker als hij vasthoudt aan 2 maanden opzegtermijn denk ik niet dat hij je het contract met wederzijds goedvinden eerder laat beeindigen, tenzij jij bijv een nieuwe huurder aandraagt. De verhuurder wil bijtijds jouw opzegging hebben om leegstand en dus inkomstenderving tegen te gaan...Daarom denk ik niet dat hij je er eerder uit laat gaan.
Je contract wordt dus per 1/12 een contract voor onbepaalde tijd. Een nieuw contract is dus niet nodig, zeker niet met weer een looptijd van een jaar, dat is wettelijk niet toegestaan.
Je contract wordt dus per 1/12 een contract voor onbepaalde tijd. Een nieuw contract is dus niet nodig, zeker niet met weer een looptijd van een jaar, dat is wettelijk niet toegestaan.
Gast- Gast
Oke thanks Leaf!!
Maar als ik gewoon die 2 maanden betaal, dan zie ik niet in waarom ze moeilijk moet gaan doen.. Maar ja, ik ga donderdag even die andere app bezichtigen en het is de vraag of ze mij dan gaan uitkiezen... Maar ja, wil alles wel een beetje van te voren weten.
Is eigenlijk beter om een woning per 1/1 te zoeken en per 1/12 mijn huidige huur op te zeggen. Dan heb ik maar 1 maand dubbele huur. In die ene maand kan ik dan de andere woning inrichten en zo....
Pfffff...Verhuizen kost al bakken vol geld!
Maar als ik gewoon die 2 maanden betaal, dan zie ik niet in waarom ze moeilijk moet gaan doen.. Maar ja, ik ga donderdag even die andere app bezichtigen en het is de vraag of ze mij dan gaan uitkiezen... Maar ja, wil alles wel een beetje van te voren weten.
Is eigenlijk beter om een woning per 1/1 te zoeken en per 1/12 mijn huidige huur op te zeggen. Dan heb ik maar 1 maand dubbele huur. In die ene maand kan ik dan de andere woning inrichten en zo....
Pfffff...Verhuizen kost al bakken vol geld!
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: