Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

hoe bak ik het beste een luchtig biscuit

+2
Highway
Elsje
6 plaatsers

Ga naar beneden

hoe bak ik het beste een luchtig biscuit Empty hoe bak ik het beste een luchtig biscuit

Bericht  Elsje zo 6 nov 2011 - 2:04

Het lukt me niet om een luchtig en mooi biscuit te bakken.

Ik heb een bakvorm van 20 cm en gebruik eieren bloem maizena suiker en een snufje zout.

Ik laat de eieren warm worden in een schaaltje met warm water dan doe ik het in een kom en mix de eieren met suiker tot een luchig beslag als ik 7 min heb gemixt heb ik het idee dat het beslag weer in zakt maar ga door tot minimaal 10 min. dan schep ik de rest er door en gaat het in de oven ( electrice oven)

de boven en onder kant zijn niet gelijk aan elkaar. de boven kant van het bisuit is vaak hard en de onder kan is goed. Ik heb geprobeert op verschillende manieren te bakken van 160 graden oplopen of meteen op 180.

Iemand tips?
Elsje
Elsje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1104
Punten : 1283
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

hoe bak ik het beste een luchtig biscuit Empty Re: hoe bak ik het beste een luchtig biscuit

Bericht  Highway zo 6 nov 2011 - 2:08

Ik denk dat het toch aan je oven ligt dan; je handelingen lijken goed hoe je het opschrijft. Wat je zou kunnen proberen is de oven nog langzamer op te laten lopen. Voorverwarmen op 140, dan de taart erin en de oven gelijk op 150 zetten; na 15 min op 160 etc. Ik ga meestal niet eens hoger dan 170 graden want dan is de biscuit al klaar.

je kunt evt ook een losse oventhermometer kopen; kun je even checken of de temperatuur in je oven wel klopt. mijn vorige oven was bv altijd rond de 170, ook al zette ik hem op 160. Soms zitten er afwijkingen in.

Heb je je biscuit te dicht op het verwamingselement aan de bovenkant staan misschien? Het is wel vreemd dat je bovenkant zo hard wordt?
Highway
Highway
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10

hoe bak ik het beste een luchtig biscuit Empty Re: hoe bak ik het beste een luchtig biscuit

Bericht  Elsje zo 6 nov 2011 - 2:45

Het rooster staat in het midden...

of zal ik hem een daar onder eens moeten proberen
Elsje
Elsje
Prater
Prater

Bericht  sonly zo 6 nov 2011 - 4:41

Ja rooster onderin zetten kan wel verschil maken (dat is bv. ook waarom er verschil is tussen kadetjes en vloerkadetten, de vloerkadetten zijn op de bodem van een oven gebakken en gewone kadetten er ergens tussen in). Eventueel zou je het zelfs nog wat langer kunnen kloppen (20 minuten) maar met een handmixer krijg je dan op een gegeven moment misschien wel een lamme arm.. En misschien dat het ook nog verschil maakt als je eerst alleen de eieren even losklopt en dan pas de suiker erbij doet.
Wat je ook nog kunt proberen, halverwege het bakken een stukje bakpapier (los) over je biscuit leggen. Een elektrische over straalt de warmte uit ipv dat het echt circuleert. Het bakpapier"truukje" is eigenlijk voor koekjes maar misschien dat het ook wel werkt bij biscuit?
sonly
sonly
Prater
Prater

Aantal berichten : 823
Punten : 887
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Elsje zo 6 nov 2011 - 4:43

Hahah je mag me wel komen helpen bakken hier:P

moet nog flink oefenen voor je verjaardag! :P
Elsje
Elsje
Prater
Prater

Bericht  sonly zo 6 nov 2011 - 5:25

Elsje schreef:Hahah je mag me wel komen helpen bakken hier:P

moet nog flink oefenen voor je verjaardag! :P

Haha, ik geloof dat dat best goed gaat komen met al dat geoefen van je! Wink Je hebt nog bijna 3 maand Wink haha
sonly
sonly
Prater
Prater

Aantal berichten : 823
Punten : 887

Bericht  Lejow zo 6 nov 2011 - 7:44

Ik ben zelf erg fan van de biscuitmix van funcakes, sinds ik die gebruik mislukken mijn biscuits nooit meer.
Hoef ik ook niet aan te rommelen met het zelf maken van het beslag!
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659

Bericht  Elsje zo 6 nov 2011 - 8:32

Lejow schreef:Ik ben zelf erg fan van de biscuitmix van funcakes, sinds ik die gebruik mislukken mijn biscuits nooit meer.

Ik heb er zelf ook nog een staan, maar vind dit ook wel leuk en het is een stuk goedkoper
Elsje
Elsje
Prater
Prater

Bericht  Elsje zo 6 nov 2011 - 8:34

Hij staat nu onder in en het ziet er goed uit.

Heb de eieren eerst in een schaaltje warm water gedaan en toen Au bain-marie ( schrijf ik dat zo goed?) geklopt.

Kan ik het biscuit ook invriezen? zoja hoe kan ik dat het beste doen?
Elsje
Elsje
Prater
Prater

Bericht  Mida4you zo 6 nov 2011 - 8:34

Lejow schreef:Ik ben zelf erg fan van de biscuitmix van funcakes, sinds ik die gebruik mislukken mijn biscuits nooit meer.

Die heb ik ook gebruikt de laatste keren.
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10

Bericht  Elsje zo 6 nov 2011 - 8:46

De oven was klaar en ik liet hem er nog even een paar minuten in zitten ( de oven stond uit maar deurtje dicht) Is de taart ingezakt. was hij nou nog niet klaar?
Elsje
Elsje
Prater
Prater

Bericht  TukTuk zo 6 nov 2011 - 8:46

Elsje schreef:De oven was klaar en ik liet hem er nog even een paar minuten in zitten ( de oven stond uit maar deurtje dicht) Is de taart ingezakt. was hij nou nog niet klaar?

Denk het, je zou kunnen proberen de oven nog wat langer aan te zetten
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Elsje zo 6 nov 2011 - 8:47

AngelNyn schreef:
Elsje schreef:De oven was klaar en ik liet hem er nog even een paar minuten in zitten ( de oven stond uit maar deurtje dicht) Is de taart ingezakt. was hij nou nog niet klaar?

Denk het, je zou kunnen proberen de oven nog wat langer aan te zetten

Ja dat heb ik maar gedaan...

Pff voel me echt zoooon beginner:P
Elsje
Elsje
Prater
Prater

Bericht  Highway zo 6 nov 2011 - 9:10

Je kunt testen of de biscuit klaar is door even met je vinger op de bovenkant te drukken; als je hem in kan drukken en hij veert weer terug in model: dan is hij klaar. Evt kun je ook een sateprikker gebruiken (als hij er droog uitkomt is de biscuit klaar) maar ik vind de eerste methode fijner.
Highway
Highway
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: