Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

op kamers

+3
Atelier Madame
Starla
hils93
7 plaatsers

Ga naar beneden

op kamers Empty op kamers

Bericht  hils93 di 1 nov 2011 - 7:57

Ik wil erg graag op kamer, omdat het thuis niet goed gaat.
Er is regelmatig ruzie en er heerst altijd een gespannen sfeer in huis.
Ik denk dat als ik het huis uit ga, dat de relaties tussen mijn ouders en mij en mijn zus en mij wat beter worden.

Ik ben alleen bang voor de financiële gevolgen van op kamers gaan. Over de kosten en of ik dat wel kan betalen.

Hebben jullie misschien tips voor mij? Over hoe ik dit het beste kan aanpakken?
hils93
hils93
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 36
Punten : 40
Registratiedatum : 11-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

op kamers Empty Re: op kamers

Bericht  Starla di 1 nov 2011 - 8:09

Ik vond op kamers gaan een verademing, ook al is het duurder dan thuis wonen. Ik denk dat je het beste van tevoren even kan berekenen hoeveel je inkomsten en uitgaven zijn. Dan kun je bijvoorbeeld ook een prijs verzinnen die je max. kwijt kan aan huur.
Verder moet je wel rekening houden met eventueel collegegeld, verzekeringen, boodschappen, abonnementen, gemeentelijke heffingen, etc, en ik gaf mezelf altijd 'zakgeld' om uit te geven aan kleding, uitgaan, cadeautjes en troepjes. En ik weet niet of je al meubels en uitzet hebt, maar dat kost alles bij elkaar ook nogal wat. (Kun je ook zo duur maken als je zelf wil natuurlijk.)
Ik had zelf een (gedeeltelijke) lening bij duo, en een bijbaan om het te kunnen betalen, ik heb liever een lening en een eigen thuis maken, dan in mijn ouderlijk huis blijven en me ongelukkig voelen.
Veel succes!
Starla
Starla
Prater
Prater

Aantal berichten : 676
Punten : 673
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  Atelier Madame di 1 nov 2011 - 8:14

Kijk goed naar of er een studentenhuisvester is die kamers aanbied, bijvoorbeeld de SSHU (utrecht), SSHN (Nijmegen), Studentenwoningweb (Amsterdam) etc. Die bieden vaak veel goedkopere kamers aan dan via particulieren te huur zijn.

Ik heb bijv altijd 'maar' 250 euro per maand betaald voor mn kamer, die werd dus gedekt door mn basisbeurs. Zelf kreeg ik een aanvullende beurs waarmee ik mn studie kon bekostigen + eten. En werkte er ook nog naast zodat ik mn overige uitgaven als kleren, reizen, verzekeringen etc kon betalen. Heb er nooit naast hoeven lenen omdat ik financieel dus genoeg geld binnen kreeg.

Toen ik op kamers ging heb ik eerst eens rustig alle financien op een rijtje gezet, zodat ik op die manier een idee had wat er elke maand in en uit zou gaan. Bespreek dit ook met je ouders, zodat zij je eventueel kunnen steunen (als ze dat kunnen).

Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  hils93 wo 2 nov 2011 - 6:54

Bedankt voor het plaatsen van jullie reactie.

Ik heb de afgelopen 2 maanden gebudgetteren. Ik heb beide maand bijna €100 overgehouden.
Ik heb net nog even zitten rekenen, maar volgens mij moet het financieel wel lukken.
Ik heb ook even op nibudjong gekeken daar stonden ook wel handige tips over het financieel vlak.

Ik denk dat ik over een half jaar op kamers ga. Na mijn 19e verjaardag, dan verdien ik ook wat meer met mijn bijbaantje. En ik kan tussentijds al wat spullen kopen en geld apart zetten voor meubels en verf etc.

Maar wat heb je eigenlijk allemaal nodig als je op jezelf gaat? Naast meubels dan:P.
hils93
hils93
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  silly-one wo 2 nov 2011 - 7:04

genoeg linnengoed en handdoeken voor jezelf en de afwas.
potten en pannen
bestek en servies
afwasbak ( altijd handig als dumpbak).

Ik ben echt 10 jaar geleden begonnen met van bestek en service alles 4 stuks en gewoon een snijplankje en een aardappelmesje en in de loop der jaren heb ik erbij gekocht wat ik nodig had.
Als je je eigen was gaat doen moet je ook denken aan iets van een wasrekje o.i.d. Ik had er alleen ééntje voor aan de deur, dus als ik ging wassen lang heel mijn kamer vol met was over mijn stoel en over mijn lamp. Niet echt handig was dat.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast wo 2 nov 2011 - 8:20

Je komt er sowieso beetje bij beetje wel achter wat je nog mist. De eerste keer dat ik op kamers ging, had ik bijna alles wel. Van mezelf of gedeeld met huisgenoten. Nu zit ik voor de tweede keer op kamers en doordat ik ging samenwonen hiervoor heb ik spullen weg gedaan, etc. Nu kom ik er steeds weer achter dat ik dingen mis, haha.

Koken, geen pannen. Afwassen, geen theedoek. Stofzuigen, geen stofzuiger. Slapen, geen gordijnen. Licht, geen lamp. Thee zetten, geen waterkoker.

Nouja, klinkt heel dom, maar ik had gewoon geen overzicht meer van wat ik nodig had. Maar op deze manier kom je er ook wel achter. Je hoeft niet alles in een keer te hebben. (is wel handig :P )

Gast
Gast

Bericht  Nora wo 2 nov 2011 - 8:25

Ik merkte het voor het eerst toen het heel hard regende en ik me bedacht: hmmm ik heb geen paraplu.
Thuis denk je daar niet eens over na:p
Nora
Nora
Prater
Prater

Aantal berichten : 752
Punten : 837

Bericht  Niekske wo 2 nov 2011 - 21:45

Ik zou met sommige dingen even afwachten hoe het gaat in het in het studentenhuis waar je terecht komt. Waar ik gewoond heb, was er een hele keukenuitzet aanwezig. Omdat we toch altijd samen kookten, had je zelf eigenlijk niks nodig. En ook als je alleen wilde eten, of voor het ontbijt enzo, was er genoeg servies om ook iets mee naar je kamer te nemen. Ook schoonmaakspullen enzo hadden we een algemene voorraad van. En ik had een inbouwkast op mijn kamer, dus ik hoefde geen kledingkast te kopen. Wellicht dat degene die weggaat van de kamer ook nog wel iets achterlaat dat je kan gebruiken.

Je kan veel meubels tweedehands kopen en kijk eens op marktplaats, daar staan vaak dingen die gratis zijn af te halen. Gewoon omdat mensen gaan samenwonen en van het tweede bed af willen ofzo smile beddengoed en een matras zou ik wel nieuw kopen. En vertel tegen zoveel mogelijk mensen dat je op kamers gaat, zo komen er vanzelf mensen langs met spullen die ze over hebben Wink
Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605

Bericht  hils93 wo 2 nov 2011 - 21:53

Ik denk dat ik de komende maanden alvast wat spullen ga zoeken en kopen.
Wat silly-one op noemde. Gewoon de basic dingen en ik zie dan inderdaad vanzelf wel wat ik mis.
En als ik het niet nodig heb laat ik het thuis op de zolder staan.
hils93
hils93
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Nora wo 2 nov 2011 - 21:56

Eens met Niekske.
Mijn huis had ook alles qua servies/pannen, schoonmaakspullen (stofzuiger, wasmachine) dat ik daar even mee zou wachten!
Nora
Nora
Prater
Prater

Aantal berichten : 752
Punten : 837

Bericht  Esperanza do 3 nov 2011 - 7:48

Ik zou even wachten totdat je een kamer hebt, dan weet je wat je nodig hebt. Zou jammer zijn als je allemaal pannen koopt terwijl dat gewoon in het huis aanwezig is en ook jammer als je een bank koopt en hij blijkt niet te passen in je kamer. En soms kun je ook wat van de vorige bewoner overnemen. Ik zou dus nog even wachten met spullen kopen.

Ik weet niet of je al ingeschreven staat, maar dat zou ik ook gaan doen. In Utrecht bij de SSHU moet je bijvoorbeeld ongeveer 1,5 ingeschreven staan, voordat je in aanmerking komt.
Esperanza
Esperanza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2286
Punten : 2362
Registratiedatum : 31-10-11

Bericht  hils93 vr 4 nov 2011 - 4:58

Zoals eerder gezegd meubels waaronder een bank, zou ikzelf ook pas op het laatst kopen:P
Maar het zal idd wel zonde van mijn geld zijn als ik dingen koop, die ik achteraf niet nodig blijk te hebben. nerd

Laat ik dan maar mijn geld apart zetten bij de bank, dan krijg ik er nog geld voor ook:P
hils93
hils93
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud