Occupy
+8
Filoria
jena
Caresses
Marin
TGR
Lavendel
Bliss
SuperGrover
12 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Occupy
Wat vinden jullie hiervan? Onzinnige losers die niks beters te doen hebben dan in een tentje op een plein zitten of bewonderenswaardige politiek-geëngageerde jongeren die bereid zijn in barre omstandigheden te leven voor hun idealen?
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Re: Occupy
Ik hoor er al een paar dagen over bij Giel op de radio, maar heb nog steeds niet helemaal begrepen wat het nu inhoudt!
Bliss- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10
Bewonderenswaardige politiek-geëngageerde jongeren die bereid zijn in barre omstandigheden te leven voor hun idealen.
Ik vind het goed dat mensen van zich laten horen in plaats van te zaniken op de situatie en afwachten tot er wat gebeurt. Ik vind dat ze op deze manier zeker een statement maken en ik vind het goed dat ze voor hun eigen belangen willen opkomen op zo'n duidelijke manier.
Nog een toevoeging; ik zou het zelf niet doen, ik sta er niet zo in als zij er instaan, maar ik begrijp ze wel.
Ik vind het goed dat mensen van zich laten horen in plaats van te zaniken op de situatie en afwachten tot er wat gebeurt. Ik vind dat ze op deze manier zeker een statement maken en ik vind het goed dat ze voor hun eigen belangen willen opkomen op zo'n duidelijke manier.
Nog een toevoeging; ik zou het zelf niet doen, ik sta er niet zo in als zij er instaan, maar ik begrijp ze wel.
Laatst aangepast door Jolee op vr 28 okt 2011 - 5:03; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Over de hele wereld zijn er tentenkampen met jongeren (en oude hippies) die de aandelenbeurzen bezetten (vandaar occupy). Hiermee protesteren ze tegen de graaicultuur en de zelfverrijking van zakenlui, die de economische crisis hebben veroorzaakt, maar niets doen om dat op te lossen. Ze zijn tegen bonussen, tegen de zakenlui die over de rug van de bevolking steeds rijker worden. Idealisten dus. Ze zitten ook in Amsterdam.
SuperGrover- Ratel
Ja en in Utrecht, Den Haag, Nijmegen. Heb er geen uitgesproken mening over geloof ik
Bliss- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10
Ik weet het niet zo goed.
In principe vind ik het goed dat er politiek-geëngageerde jongeren zijn die vinden dat het kapitalistische systeem een halt toegeroepen moet worden. Maar aan de andere kant, een groot deel van de jongeren die dit doen zijn types waar ik het niet zo op heb. Het type anarchist, overal tegenaan schoppen zonder met constructieve oplossingen te komen of zonder de ervaring hoe het is zelf hard voor je geld te moeten werken. ik vind het altijd van die schreeuwers die overal tegen zijn waar je tegen kunt zijn. Heel anders dat de jaren 60/70 geëngageerde jongeren in iedergeval.
En trouwens ik vraag me af of ze niet op de verkeerde plek staan. De beurs is er omdat mensen, bedrijven maar ook individuen de beurs willen. Ze willen beleggen. Misschien kunnen ze beter in Den Haag bij het binnenhof gaan staan waar de regelgeving gemaakt wordt zodat excessen uitgesloten kunnen worden.
Trouwens het blijkt, nadat ze met warmtelampen gekeken hebben, dat er vrijwel niemand in de tentjes slaapt
In principe vind ik het goed dat er politiek-geëngageerde jongeren zijn die vinden dat het kapitalistische systeem een halt toegeroepen moet worden. Maar aan de andere kant, een groot deel van de jongeren die dit doen zijn types waar ik het niet zo op heb. Het type anarchist, overal tegenaan schoppen zonder met constructieve oplossingen te komen of zonder de ervaring hoe het is zelf hard voor je geld te moeten werken. ik vind het altijd van die schreeuwers die overal tegen zijn waar je tegen kunt zijn. Heel anders dat de jaren 60/70 geëngageerde jongeren in iedergeval.
En trouwens ik vraag me af of ze niet op de verkeerde plek staan. De beurs is er omdat mensen, bedrijven maar ook individuen de beurs willen. Ze willen beleggen. Misschien kunnen ze beter in Den Haag bij het binnenhof gaan staan waar de regelgeving gemaakt wordt zodat excessen uitgesloten kunnen worden.
Trouwens het blijkt, nadat ze met warmtelampen gekeken hebben, dat er vrijwel niemand in de tentjes slaapt
Laatst aangepast door Lavendel op vr 28 okt 2011 - 5:12; in totaal 2 keer bewerkt
Lavendel- Ratel
- Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10
Lavendel schreef:Ik weet het niet zo goed.
In principe vind ik het goed dat er politiek-geëngageerde jongeren zijn die vinden dat het kapitalistische systeem een halt toegeroepen moet worden. Maar aan de andere kant, een groot aandeel van de jongeren die dit doen zijn types waar ik het niet zo op heb. Het type anarchist, overal tegenaan schoppen zonder met constructieve oplossingen te komen of zonder de ervaring hoe het is zelf hard voor je geld te moeten werken. ik vind het altijd van die schreeuwers die overal tegen zijn waar je tegen kunt zijn. Heel anders dat de jaren 60/70 geëngageerde jongeren in iedergeval.
En trouwens ik vraag me af of ze niet op de verkeerde plek staan. Een groot deel van de beurs is er omdat mensen, bedrijven maar ook individuen de beurs willen. Ze willen beleggen. Misschien kunnen ze beter in Den Haag bij het binnenhof gaan staan waar de regelgeving gemaakt wordt zodat excessen uitgesloten kunnen worden.
Dat bedoel ik! Super verwoord.
Gast- Gast
Of ze op de verkeerde plek staan? Het Tahrirplein was ook niet de plek waar de oplossing tegen dictators lag. Het gaat om het principe van protest.
SuperGrover- Ratel
Klopt maar voor mij krijgt het prostest wel iets meer kracht als je het tegen de goede richt. Anders lijkt het net of je je er niet zo heel goed in hebt verdiept en gewoon wil protesteren om het protesteren.
Lavendel- Ratel
Ik denk dat het juist andersom werkt. Het spreekt veel meer tot de verbeelding om de beurs te bezetten, de oorzaak van de economische crisis, waarbij je kunt afgeven op graaibankiers en bonusbeleggers. Dit is echt protest, bij het Binnenhof gaan staan is meer reguliere politiek. Er zijn ook politieke partijen die in feite hetzelfde zeggen als de Occupy-protestanten, maar zij komen niet continu in de media, aangezien partijprogramma's en spreektijd in het vragenuurtje niet de juiste manieren zijn om echt iets los te maken bij mensen.Lavendel schreef:Klopt maar voor mij krijgt het prostest wel iets meer kracht als je het tegen de goede richt. Anders lijkt het net of je je er niet zo heel goed in hebt verdiept en gewoon wil protesteren om het protesteren.
SuperGrover- Ratel
Maar wat boeit het of die mensen bonussen krijgen? Dat krijgen directeuren van bv ziekenhuizen en goede doelen toch ook?
Gast- Gast
Ik heb zeker wel respect voor wat ze doen. Ik had ook niet verwacht dat het zo lang stand zou houden.
Gast- Gast
PrinsesBo schreef:Maar wat boeit het of die mensen bonussen krijgen? Dat krijgen directeuren van bv ziekenhuizen en goede doelen toch ook?
Mij boeit het zeker wel als mensen absurde bonussen krijgen. Of dat nu beurshandelaren zijn of directeuren van ziekenhuizen. Het mag allemaal wel een beetje minder en de verschillen mogen wel iets kleiner in Nederland. (En de rest van de wereld for that matter)
Lavendel- Ratel
Nou inderdaad. Zo kun je wel heel veel kromme vergelijkingen trekken. De bankdirecteuren krijgen bonussen voor het lopen van enorme risico's. Dit kan heel lucratief zijn, maar zoals we gezien hebben in deze crisis, heeft het geleid tot een enorme wereldwijde economische recessie. Banken moesten door de staat gered worden. Om maar even in PVV-taal te spreken: Dat wordt betaald van onze belastingcenten.Lavendel schreef:PrinsesBo schreef:Maar wat boeit het of die mensen bonussen krijgen? Dat krijgen directeuren van bv ziekenhuizen en goede doelen toch ook?
Mij boeit het zeker wel als mensen absurde bonussen krijgen. Of dat nu beurshandelaren zijn of directeuren van ziekenhuizen. Het mag allemaal wel een beetje minder en de verschillen mogen wel iets kleiner in Nederland. (En de rest van de wereld for that matter)
Nog naast het feit dat ze de economie naar de verdoemenis helpen met hun wanbeleid, vind ik bonussen belachelijk, ook in de gezondheidszorg en non-profit organisaties. Ze krijgen genoeg salaris. Het meisje achter de kassa bij de AH krijgt ook geen bonus, hoe goed ze haar werk ook doet.
SuperGrover- Ratel
Lavendel schreef:PrinsesBo schreef:Maar wat boeit het of die mensen bonussen krijgen? Dat krijgen directeuren van bv ziekenhuizen en goede doelen toch ook?
Maar waarom? Je betaald er toch niet voor? Als mensen hun werk goed doen mogen ze daar best beloond voor worden.
Hoewel ik sommige bedragen absurd hoog vind, kan ik er niet wakker van liggen.
Gast- Gast
Ja, je betaalt er wel voor. Ziekenhuisdirecteuren worden betaald door de staat, de banken die gered moeten worden, dat geld komt uit de staatskas. De staatskas is geen magische kist vol geld, dat wordt binnengebracht met belastingheffing.PrinsesBo schreef:Lavendel schreef:PrinsesBo schreef:Maar wat boeit het of die mensen bonussen krijgen? Dat krijgen directeuren van bv ziekenhuizen en goede doelen toch ook?
Maar waarom? Je betaald er toch niet voor? Als mensen hun werk goed doen mogen ze daar best beloond voor worden.
En ik doe mijn werk ook goed, maar die miljoenenbonus heb ik nog nooit binnengehaald.
SuperGrover- Ratel
Mensen krijgen ook een gouden handdruk als ze geen goed werk hebben geleverd... Dat vind ik nog het meest absurde!
Ik vind het wel goed dat mensen de straat op gaan. Er mag best vanuit de samenleving een signaal worden gegeven dat we het niet pikken. En ik vind het echt heel gaaf dat dit over de hele wereld gebeurd!
Zelf zou ik er niet tussen gaan staan omdat ik daar gewoon het type niet voor ben. En ik heb niet echt het idee dat de overheden zich er iets van aantrekken dus ik ben wel erg benieuwd naar de vervolg stappen. Anders blijft het toch een beetje zinloos al die tentjes..
Ik vind het wel goed dat mensen de straat op gaan. Er mag best vanuit de samenleving een signaal worden gegeven dat we het niet pikken. En ik vind het echt heel gaaf dat dit over de hele wereld gebeurd!
Zelf zou ik er niet tussen gaan staan omdat ik daar gewoon het type niet voor ben. En ik heb niet echt het idee dat de overheden zich er iets van aantrekken dus ik ben wel erg benieuwd naar de vervolg stappen. Anders blijft het toch een beetje zinloos al die tentjes..
Gast- Gast
SuperGrover schreef:Ja, je betaalt er wel voor. Ziekenhuisdirecteuren worden betaald door de staat, de banken die gered moeten worden, dat geld komt uit de staatskas. De staatskas is geen magische kist vol geld, dat wordt binnengebracht met belastingheffing.PrinsesBo schreef:Lavendel schreef:PrinsesBo schreef:Maar wat boeit het of die mensen bonussen krijgen? Dat krijgen directeuren van bv ziekenhuizen en goede doelen toch ook?
En ik doe mijn werk ook goed, maar die miljoenenbonus heb ik nog nooit binnengehaald.
De staat verdient nu 8% rente aan de lening van bv ING. En daarbij nog eens 50% boete. Globaal betekent dat 10 miljard lenen, 16,4 miljard betalen voor INH. Dus de staat verdient 6,4 miljard euro, ipv dat he ze wat kost. Denk dus dat ze niks te klagen hebben.
Veel mensen denken, bedoel ik de occupy, dat ze weten waar ze het over hebben, terwijl dat dat dus duidelijk niet het geval is. Dus dan moet je ook niet maar wat gaan roepen.
Gast- Gast
Maar daar gaat wel een flink aantal jaren over heen lijkt mij voordat de staat alles terug heeft plus rente. En de banken lijken er geen bal van geleerd te hebben..
Gast- Gast
Bliss schreef:Ja en in Utrecht, Den Haag, Nijmegen. Heb er geen uitgesproken mening over geloof ik
Waar zitten ze hier dan? Heb hier nog 0 over gehoord eigenlijk.
Gast- Gast
Confusion schreef:Maar daar gaat wel een flink aantal jaren over heen lijkt mij voordat de staat alles terug heeft plus rente. En de banken lijken er geen bal van geleerd te hebben..
De laatste 3 miljard wordt in medio 2012 terugbetaald. De rest is al terug betaald. De lening heeft dus 2,5 jaar geduurd.
De staat wil juist dat het lang duurt om het terug te betalen, des te meer rente de staat ontvangt a 8%.
Dat bedoel ik nou met dingen zeggen en er niks van weten
Gast- Gast
Maar waar komt dan steeds het bericht vandaan dat 'de belastingbetaler' moet betalen voor datgene wat de banken veroorzaakt hebben? Ik heb het niet helemaal goed gevolgd maar ik dacht dat dat ook vanuit de politiek wordt gezegd. Of is dat meer de draai die de media er aan geeft?
Gast- Gast
Confusion schreef:Maar waar komt dan steeds het bericht vandaan dat 'de belastingbetaler' moet betalen voor datgene wat de banken veroorzaakt hebben? Ik heb het niet helemaal goed gevolgd maar ik dacht dat dat ook vanuit de politiek wordt gezegd. Of is dat meer de draai die de media er aan geeft?
De belastingbetalen als in de maatschappij moet er zeker wel voor betalen. Misschien hier niet zo extreem als in Amerika maar er zijn er zat die hun huis/baan kwijt zijn door toedoen van het systeem. Dat de hele huizenmarkt en arbeidsmarkt nu op zijn gat ligt heeft toch zijn weerslag op veel mensen.
Het idee achter de protesten vind ik goed, of het zin heeft betwijfel ik.
Lavendel- Ratel
Dus uiteindelijk heeft de overheid misschien haar geld terug, maar door de werking die het heeft op de economie draait de maatschappij alsnog op voor de gevolgen ervan.
Ik begrijp het geloof ik weer enigszins :-).
Ik begrijp het geloof ik weer enigszins :-).
Gast- Gast
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: