Wild!
4 plaatsers
Pagina 1 van 1
Re: Wild!
Reebiefstuk met jeneverbessen haha. Maar ja dat wild vind je niet in de supermarkt.
silly-one- Ratel
- Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Dat is toch gewoon hertenbiefstuk? Dat vind je in het noorden gewoon in de winkel.silly-one schreef:Reebiefstuk met jeneverbessen haha. Maar ja dat wild vind je niet in de supermarkt.
Gast- Gast
Ree is het wat anders.
Even wat google levert het volgende op
Ree hoort tot het meest edele wild. Het leent zich bijzonder voor
feestelijke bereidingen. Ree mag je niet verwarren met hert. Een hert is
beduidend groter en zwaarder dan een ree, het wordt zo groot als een
paard, tot 1,40 meter. Reeën worden niet groter dan een herdershond,
zo’n 70 cm hoog.
Het is wel familie maar herten worden meer gekweekt en een ree mag alleen geslacht worden als deze is aangereden door een auto o.i.d.
Even wat google levert het volgende op
Ree hoort tot het meest edele wild. Het leent zich bijzonder voor
feestelijke bereidingen. Ree mag je niet verwarren met hert. Een hert is
beduidend groter en zwaarder dan een ree, het wordt zo groot als een
paard, tot 1,40 meter. Reeën worden niet groter dan een herdershond,
zo’n 70 cm hoog.
Het is wel familie maar herten worden meer gekweekt en een ree mag alleen geslacht worden als deze is aangereden door een auto o.i.d.
silly-one- Ratel
- Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Ooit heeft iemand waar een vriendin van mij verbleef bij de Sligro Springbok weten te halen. Dat is zo mega lekker! Maar volgens mij mag je daar alleen spullen kopen als je een pasje hebt ofzo en dat heb ik niet... Wie weet komt de Liddle nog eens met Zuid-Afrikaanse weken ofzo .
Ik heb eigenlijk nog nooit zelf wild klaargemaakt maar vind het wel erg lekker.
Ik heb eigenlijk nog nooit zelf wild klaargemaakt maar vind het wel erg lekker.
Gast- Gast
_Leaf_ schreef:Iemand nog een recept voor eend? Dat wil mijn vriend graag eten...
Wat voor stuk eend? Ik ben echt gek op confit de canard, dat is gekonfijte eend in die grote blikken. Dat is feitelijk al gegaard, maar het is zo onwijs lekker om dat in de oven te bakken. Daardoor wordt het heel erg knapperig van buiten en boterzacht van binnen. Dit is heerlijk met aardappeltjes (ook uit de oven, gebakken in het eendenvet), en met groenten bijvoorbeeld haricots verts met een reepje spek er om heen gebonden.
Magret de canard is eendenborstfilet, en dat is lekker met een frambozensaus, of een sinaasappelsaus. Ook lekker, maar confit de canard is ZOOOO veel lekkerder.
Oh en pekingeend met hoisinsaus in pannenkoekjes is ook geweldig lekker.
Ik heb vorig jaar wild zwijn gemaakt met kerst, ook in de oven, met rode wijn en allerlei groenten (knoflook, rode ui, wortel, etc).
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Lekker! Zorg dat je een mooi stukje borstfilet krijgt, met niet al te veel vet en ze dun laat snijden.
Marin- Lady Post-a-lot
Eend ligt ook gewoon bij de AH in de schappen, ik vind het zo lekker!
Je moet ruitjes snijden in de vet laag en dan de eend bakken in een droge pan en op het vet leggen, zodat het vet uitbakt. Het mag nog wel wat rood zijn aan de binnenkant. Wij hebben er afgelopen kerst een saus bij gegeten van kriekbier en met kersen erin, erg lekker, maar het recept ligt bij mijn moeder en die is op vakantie dus dat heb ik niet bij de hand.
Een vriend van ons die kok ik vertelde dat ze stoofvlees maken van wild. Ik ben gewend ontbijtkoek in mijn stoofvlees te doen waardoor het een beetje zoetig wordt, maar hij vertelde dus dat ze ook chocola erin doen! Dus die wil ik erg graag een keer proeven!
Je moet ruitjes snijden in de vet laag en dan de eend bakken in een droge pan en op het vet leggen, zodat het vet uitbakt. Het mag nog wel wat rood zijn aan de binnenkant. Wij hebben er afgelopen kerst een saus bij gegeten van kriekbier en met kersen erin, erg lekker, maar het recept ligt bij mijn moeder en die is op vakantie dus dat heb ik niet bij de hand.
Een vriend van ons die kok ik vertelde dat ze stoofvlees maken van wild. Ik ben gewend ontbijtkoek in mijn stoofvlees te doen waardoor het een beetje zoetig wordt, maar hij vertelde dus dat ze ook chocola erin doen! Dus die wil ik erg graag een keer proeven!
Laatst aangepast door minoessepoes op do 20 okt 2011 - 21:10; in totaal 2 keer bewerkt
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10
voor a.s. weekend ga ik een herfstmenu op tafel zetten.
nu heb ik de zoete aardappelen en de pompoen al in huis gehaald, maar qua vlees/gevogelte weet ik het nog niet...
wild past er misschien wel goed bij!
iemand een briljant idee voor me?
nu heb ik de zoete aardappelen en de pompoen al in huis gehaald, maar qua vlees/gevogelte weet ik het nog niet...
wild past er misschien wel goed bij!
iemand een briljant idee voor me?
Guus- Kletskop
- Aantal berichten : 1885
Punten : 1989
Ik heb net eendenborstfilet gehaald bij Dungelmann Joy, die heule goeie slager/traiteur op het Noordeinde...Wel vreselijk duur Ik moet dus nog maar even iets verzinnen ter ere van wat het is hahaha.
Bij de Appie had ik het ook al zien liggen idd, maar daar ligt het niet altijd dus vandaar dat ik maar even langs de slager ging, daar kwam ik toch langs...Prijstechnisch gezien was ik bij de Appie beter af geweest vrees ik.
Ik heb op internet idd al goed gelezen hoe het bereidt moet worden en ik heb hier ook al alle kookboeken uit de kast getrokken (incl de Larousse) om even goed te kijken hoe het moet. Ik kan het alleen niet droog bakken, omdat ik speciale (professionele) pannen heb waar geen anti aanbaklaag in zit en anders koekt het dus direct vast aan de pan. De boter wordt wel heel snel verhit en verdampt zeg maar, dus ik denk dat het wel goed komt.
Mijn vriend is overigens de kookgek, ik ben een leek, maar ik had beloofd vanavond lekker te koken
Bij de Appie had ik het ook al zien liggen idd, maar daar ligt het niet altijd dus vandaar dat ik maar even langs de slager ging, daar kwam ik toch langs...Prijstechnisch gezien was ik bij de Appie beter af geweest vrees ik.
Ik heb op internet idd al goed gelezen hoe het bereidt moet worden en ik heb hier ook al alle kookboeken uit de kast getrokken (incl de Larousse) om even goed te kijken hoe het moet. Ik kan het alleen niet droog bakken, omdat ik speciale (professionele) pannen heb waar geen anti aanbaklaag in zit en anders koekt het dus direct vast aan de pan. De boter wordt wel heel snel verhit en verdampt zeg maar, dus ik denk dat het wel goed komt.
Mijn vriend is overigens de kookgek, ik ben een leek, maar ik had beloofd vanavond lekker te koken
Gast- Gast
Oh ja dat is een goede slager! Daar haalde m'n moeder als kind altijd een kroketje en dat was dan een hele traktatie
En ik wil ook de Larousse!
En ik wil ook de Larousse!
Marin- Lady Post-a-lot
Haha ik heb de Larousse bij de Paag gekocht en aan mijn vriend gegeven tijdens onze eerste Kerst. Dolgelukkig was hij ermee! Was een heel leuk moment
Haha ja Dungelmann heeft echt hele lekkere dingen...Ik ben nu wel zenuwachtig hoor, want als ik het verpest...Helluuup.
Haha ja Dungelmann heeft echt hele lekkere dingen...Ik ben nu wel zenuwachtig hoor, want als ik het verpest...Helluuup.
Gast- Gast
Whahaha ik had ook het idee om 'm aan m'n vriend met Kerst te kopen. Moet ik 'm maar bij Paagman kopen ja!
En welnee joh, gewoon het recept volgen als je dat hebt.
Ik heb afgelopen Pasen lam gemaakt voor m'n hele familie. Is dan wel geen wild, maar was wel een stuk van 60 euro. Zenuwachtig dat ik was! Ik had daar een soort glazuur/stroop van gemaakt van honing, worcestershiresauce en allemaal andere ingredienten. Dus heel zoet plakkerig, maar toch hartig met kruiden. En dat dan steeds over de lambsbout in de oven strijken, zodat het een mooi korstje kreeg. Het was uiteindelijk echt enorm lekker, maar damn wat was het eng, pressure was on
En welnee joh, gewoon het recept volgen als je dat hebt.
Ik heb afgelopen Pasen lam gemaakt voor m'n hele familie. Is dan wel geen wild, maar was wel een stuk van 60 euro. Zenuwachtig dat ik was! Ik had daar een soort glazuur/stroop van gemaakt van honing, worcestershiresauce en allemaal andere ingredienten. Dus heel zoet plakkerig, maar toch hartig met kruiden. En dat dan steeds over de lambsbout in de oven strijken, zodat het een mooi korstje kreeg. Het was uiteindelijk echt enorm lekker, maar damn wat was het eng, pressure was on
Marin- Lady Post-a-lot
Ja ik heb een recept, met port en rode wijnsaus, klinkt wel heel lekker en past goed bij wild. Verder denk ik dat ik er aardappelpuree bij serveer...
Gast- Gast
Ja lekker! Je moet dan eigenlijk de aardappelpuree even in een ovenschaal doen (of nog mooier, twee kleine ovenschaaltjes) met een klein beetje (oude) kaas er over, en dan het even gratineren.
Marin- Lady Post-a-lot
Goed idee! Gewoon nog even in de oven zetten dus? En de kaas laten smelten?
Ik heb geen kleine ovenschaaltjes, wel van die kleine oven-pannetjes (in oranje en bruin, van die schattige dingetjes voor 1 portie) dat staat ook wel leuk denk ik.
Eendenborstfilet ziet er wel echt heel goed uit!
Ik heb geen kleine ovenschaaltjes, wel van die kleine oven-pannetjes (in oranje en bruin, van die schattige dingetjes voor 1 portie) dat staat ook wel leuk denk ik.
Eendenborstfilet ziet er wel echt heel goed uit!
Gast- Gast
Oh van die mini Creuset pannetjes? Ja die zijn daar perfect voor, en echt precies het model/formaat wat ik bedoelde Ik zou het inderdaad even in de oven laten gratineren.
Oh en ik geef je groot gelijk dat je naar de slager bent gegaan hoor. Die van de AH zal vast prima zijn, maar voor echt lekker vlees, ga je gewoon naar de slager
Had ik vandaag eigenlijk ook moeten doen met m'n carpaccio, maar ik was lui
Oh en ik geef je groot gelijk dat je naar de slager bent gegaan hoor. Die van de AH zal vast prima zijn, maar voor echt lekker vlees, ga je gewoon naar de slager
Had ik vandaag eigenlijk ook moeten doen met m'n carpaccio, maar ik was lui
Marin- Lady Post-a-lot
Ja die ja! Al weet ik niet of ze echt van Creuset zijn, maar lekker boeiend...
Ik ben heel benieuwd! Zo even naar de appie, bijna alles heb ik al in huis, behalve de port en de wijn. Oh en carpaccio van de Appie kan ook heel lekker zijn hoor!
Ik ben heel benieuwd! Zo even naar de appie, bijna alles heb ik al in huis, behalve de port en de wijn. Oh en carpaccio van de Appie kan ook heel lekker zijn hoor!
Gast- Gast
Ja en die is handig met zakje parmezaan er bij
Succes met koken, kom maar verslag doen hier
Succes met koken, kom maar verslag doen hier
Marin- Lady Post-a-lot
Het was heerlijk! En goed gelukt, dus ik ben helemaal trots haha. De rode port met rode wijn saus was ook echt heerlijk...Vriend vond het ook heeeeel lekker, dus het was echt heel leuk.
Gast- Gast
Jeeej! Zie je wel dat je wel kan koken
Marin- Lady Post-a-lot
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: