bevallen met remi pomp?
+8
Printje
Laced
ekjir@M
Dora
Annie24
Happydobby
Tania
joyce0606
12 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
bevallen met remi pomp?
dames met die bevallen zijn met remi pomp? en wat is je ervaring hiermee ?
joyce0606- Kletskop
- Aantal berichten : 2710
Punten : 2902
Registratiedatum : 18-11-10
Re: bevallen met remi pomp?
Remifentanil infuus:
Je krijgt een infuus met een pomp, waarbij je zelf - binnen grenzen gesteld door de arts - de hoeveelheid medicatie bepaalt. Dus precies hoeveel pijnbestrijding jij nodig hebt. Het blijkt matig tot zeer effectief, ook omdat het veel stress kan wegnemen en je beter kunt ontspannen. Voordeel: het effect verdwijnt binnen enkele minuten, zodat je tijdens het persen goed wakker bent en kracht kunt zetten. Na toediening merk je al binnen een minuut het effect. Bijwerkingen zijn er ook, namelijk sufheid, misselijkheid en lage bloeddruk. Remifentanil kan effect hebben op ademhaling en hartslag, zodat je continu in de gaten wordt gehouden. Controles bestaan o.m. bloeddrukmeting, hoeveelheid zuurstof in het bloed, ademhaling en een CTG (hartfilmpje).
dit doen ze niet in elk ziekehuis, maar wel in het ziekenhuis waar ik ga bevalle.
Je krijgt een infuus met een pomp, waarbij je zelf - binnen grenzen gesteld door de arts - de hoeveelheid medicatie bepaalt. Dus precies hoeveel pijnbestrijding jij nodig hebt. Het blijkt matig tot zeer effectief, ook omdat het veel stress kan wegnemen en je beter kunt ontspannen. Voordeel: het effect verdwijnt binnen enkele minuten, zodat je tijdens het persen goed wakker bent en kracht kunt zetten. Na toediening merk je al binnen een minuut het effect. Bijwerkingen zijn er ook, namelijk sufheid, misselijkheid en lage bloeddruk. Remifentanil kan effect hebben op ademhaling en hartslag, zodat je continu in de gaten wordt gehouden. Controles bestaan o.m. bloeddrukmeting, hoeveelheid zuurstof in het bloed, ademhaling en een CTG (hartfilmpje).
dit doen ze niet in elk ziekehuis, maar wel in het ziekenhuis waar ik ga bevalle.
joyce0606- Kletskop
Hou je er dan wel rekening mee dat je dan sowieso niet meer vrij kunt bewegen als je aan een infuus ligt en er een CTG gemaakt wordt?
Gast- Gast
Ik kon met infuus en in en uitwendige CTG wel naast mijn bed staan gelukkig, om de weeen op te vangen.
Maar als jij er duf van wordt, welk effect heeft het dan op je kindje?
Gast- Gast
Ik niet.. Heb de hele dag op t bed gelegen. Maar volgens mij kon ik ook helemaal niet op mn benen staan.ProudMama schreef:Ik kon met infuus en in en uitwendige CTG wel naast mijn bed staan gelukkig, om de weeen op te vangen.
Gast- Gast
Ik moest op m'n rug blijven liggen omdat de uitwendige CTG anders iedere keer niet meer goed zat, dat was echt vreselijk met rugweeen. Ik zou er zelf om die reden dan ook al niet voor kiezen.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
Ik heb het gehad, bleef hangen op 4 cm en lag al in het ziekenhuis. Je krijgt een clip om je vinger vanwege zuurstofgehalte en eem schedelelectrode op het hoofdje van je baby. Bij mij werkte het niet goed. Je soest wat maar meer niet. Ik zou de volgende keer een ruggeprik nemen.
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Ik heb het gehad, maat het hielp nog geen 1%. Ik bleef tot de max drukken en nog merkte ik niets. Er zit een automatische stop op zodat je na een x aantal tijd pas weer kan drukken en ik bleef maar drukken in de hoop dat er iets uitkwam, maar helaas Hij is er bij mij na 2 drukmomenten dus weer uitgehaald en de rest van mijn bevalling is zonder pijnstilling verlopen.
Annie24- Ratel
- Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Mijn vrouw heeft deze gehad tijdens de bevalling.
Ze vond het erg fijn.
De hoeveelheden die je standaard krijgt is erg laag en zelf kun je ook maar een max aan shotjes bij krijgen.
Ze was redelijk uitgeput omdat ze al meer dan 48 uur weeën had (wel heel onregelmatig) en dit zorgde voor wat rust (voor een ruggeprik was het te laat namelijk 7/8 cm) en kon ze weer wat krachten opbouwen voor de persweeën.
Ze vond het erg fijn.
De hoeveelheden die je standaard krijgt is erg laag en zelf kun je ook maar een max aan shotjes bij krijgen.
Ze was redelijk uitgeput omdat ze al meer dan 48 uur weeën had (wel heel onregelmatig) en dit zorgde voor wat rust (voor een ruggeprik was het te laat namelijk 7/8 cm) en kon ze weer wat krachten opbouwen voor de persweeën.
Dora- Kletskop
- Aantal berichten : 1997
Punten : 2121
dat ik aan het bed vast zit, maakt niet uit, je krijg het "pas" bij 5 cm ontsluiting.
en daarbij krijg ik misschien ook nog AB, dus lig ik toch aan het infuus. maar dat is nog niet zeker (moet nog een keer een kweek inleveren).
het kindje krijgt er weinig van mee, aangezien het in een paar minuten is uitgewerkt, en een begrenser op de dosering zit, zodat je niet kan overdoseren....en daarbij zullen ze daar toch wel over nagedacht hebben, ze geven niet zomaar wat!
dan maak ik mij meer zorgen om al die troep die ik tijdens mijn zwangerschap heb moeten nemen.
ik realiseer mij dat elke soort pijnmedicatie zijn voor en nadelen heb, maar ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen.
en daarbij krijg ik misschien ook nog AB, dus lig ik toch aan het infuus. maar dat is nog niet zeker (moet nog een keer een kweek inleveren).
het kindje krijgt er weinig van mee, aangezien het in een paar minuten is uitgewerkt, en een begrenser op de dosering zit, zodat je niet kan overdoseren....en daarbij zullen ze daar toch wel over nagedacht hebben, ze geven niet zomaar wat!
dan maak ik mij meer zorgen om al die troep die ik tijdens mijn zwangerschap heb moeten nemen.
ik realiseer mij dat elke soort pijnmedicatie zijn voor en nadelen heb, maar ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen.
joyce0606- Kletskop
ik had buik en rugweeen, kon niet zitten of liggen. Het ritje naar de OK voor de ruggeprik was echt vreselijk.Kruumel schreef:Ik niet.. Heb de hele dag op t bed gelegen. Maar volgens mij kon ik ook helemaal niet op mn benen staan.ProudMama schreef:Ik kon met infuus en in en uitwendige CTG wel naast mijn bed staan gelukkig, om de weeen op te vangen.
Gast- Gast
het werkt heel kort. Als ze het uitzetten is het binnen 5 minuten uitgewerkt.ProudMama schreef:Ik kon met infuus en in en uitwendige CTG wel naast mijn bed staan gelukkig, om de weeen op te vangen.
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Oke, op die manier. Dus het heeft geen effect op de hartslag? Dat hebben die prikken wel toch? Kan niet meer op de naam van het middel komen...
Gast- Gast
ProudMama schreef:Oke, op die manier. Dus het heeft geen effect op de hartslag? Dat hebben die prikken wel toch? Kan niet meer op de naam van het middel komen...
ik weet wat je bedoelt, ik zie dat inderdaad niet zitten die prikken.
met remi kan je wel lage bloeddruk krijgen en je zuurstof wordt constant gemeten. maar als dit fout gaat, wordt het gestopt en ben je met 5 minuten weer bij (eventueel bloeddruk verhogende middelen). maar goed dit is een bijwerking/risico. maar die heb je ook met ruggenprikken...
joyce0606- Kletskop
Hier was de ervaring met de remifentanyl pomp heel goed. De verpleegster had alleen de pomp verkeerd aangesloten (het was de eerste keer dat ze de pomp aan moest sluiten) waardoor de pomp de eerste 2 uur niet werkte maar toen de pomp eenmaal werkte vond ik het heerlijk. De scherpe randjes raakten er af.
Het idee van een ruggenprik vond ik eng en remifentanyl is gelijk uitgewerkt zodra de pomp wordt stil gezet.
Het idee van een ruggenprik vond ik eng en remifentanyl is gelijk uitgewerkt zodra de pomp wordt stil gezet.
ekjir@M- Prater
- Aantal berichten : 790
Punten : 872
Registratiedatum : 24-11-10
joyce0606 schreef:dat ik aan het bed vast zit, maakt niet uit, je krijg het "pas" bij 5 cm ontsluiting.
als je 5 cm ontsluiting hebt kan het nog een hele tijd duren en kun je hele erge bewegingsdrang/loopdrang hebben hoor!
Gast- Gast
Bij Pethine (als ik het goed schrijf, maar jullie zullen dan wel weten wat ik bedoel) moeten moeder en kind 48 uur ter observatie blijven.
Je kunt deze spuit ook krijgen als je slecht slaapt en dan een nachtje in het ziekenhuis blijft om bij te tanken. Beval je dan binnen 48 uur moet je alsnog in het ziekenhuis bevallen. Omdat je baby er erg duf van kan zijn...
Je kunt deze spuit ook krijgen als je slecht slaapt en dan een nachtje in het ziekenhuis blijft om bij te tanken. Beval je dan binnen 48 uur moet je alsnog in het ziekenhuis bevallen. Omdat je baby er erg duf van kan zijn...
Dora- Kletskop
- Aantal berichten : 1997
Punten : 2121
daarom ook tussen haakjes....nou lees ik wel dat over het algemeen de ontsluiting sneller gaat, omdat je meer ontspant. maar goed dit is persoonafhankelijk....en het is de eerste dus ik maak mij geen ilussies.
mij lijkt een epiduraal een beetje eng....zo'n pompje geeft mij wel fijn idee, omdat zodat het uit wordt geschakeld je snel weer bij ben.
mij lijkt een epiduraal een beetje eng....zo'n pompje geeft mij wel fijn idee, omdat zodat het uit wordt geschakeld je snel weer bij ben.
joyce0606- Kletskop
joyce0606 schreef:ProudMama schreef:Oke, op die manier. Dus het heeft geen effect op de hartslag? Dat hebben die prikken wel toch? Kan niet meer op de naam van het middel komen...
met remi kan je wel lage bloeddruk krijgen en je zuurstof wordt constant gemeten. maar als dit fout gaat, wordt het gestopt en ben je met 5 minuten weer bij (eventueel bloeddruk verhogende middelen). maar goed dit is een bijwerking/risico. maar die heb je ook met ruggenprikken...
Bij mij is dit wel even misgegaan. Omdat de pomp niet werkte werd deze 2x opgehoogd. Na 2 uur werd de pomp door de druk goed in de houder gedrukt en toen kreeg ik dus een dosis die veel te hoog was. Ik vond het heerlijk maar ik weet nog vaag dat m´n vriend wegmoest bij m´n bed en er gevraagd werd of ik nog ademde. Toen hebben ze de pomp even uit gezet en heb ik een zuurstof ´snorretje´ gekregen en was ik binnen 1 minuut weer bij. Daarna hebben ze de pomp op de normale dosis gezet en ging het goed.
Maar bovenstaande heb ik niet als negatief of eng ervaren, m´n vriend ook niet trouwens, er was constant iemand op de kamer. Ik kon door de pomp tussen de weeen even m´n rust pakken en weer verder gaan. Voor sommige weeen heb ik niet eens hoeven puffen die heb ik slapend voorbij laten gaan.
ekjir@M- Prater
ekjir@M schreef:joyce0606 schreef:ProudMama schreef:Oke, op die manier. Dus het heeft geen effect op de hartslag? Dat hebben die prikken wel toch? Kan niet meer op de naam van het middel komen...
Bij mij is dit wel even misgegaan. Omdat de pomp niet werkte werd deze 2x opgehoogd. Na 2 uur werd de pomp door de druk goed in de houder gedrukt en toen kreeg ik dus een dosis die veel te hoog was. Ik vond het heerlijk maar ik weet nog vaag dat m´n vriend wegmoest bij m´n bed en er gevraagd werd of ik nog ademde. Toen hebben ze de pomp even uit gezet en heb ik een zuurstof ´snorretje´ gekregen en was ik binnen 1 minuut weer bij. Daarna hebben ze de pomp op de normale dosis gezet en ging het goed.
Maar bovenstaande heb ik niet als negatief of eng ervaren, m´n vriend ook niet trouwens, er was constant iemand op de kamer. Ik kon door de pomp tussen de weeen even m´n rust pakken en weer verder gaan. Voor sommige weeen heb ik niet eens hoeven puffen die heb ik slapend voorbij laten gaan.
ik bedoel dan eigenlijk dat je jezelf niet kan overdoseren, mits de verpleging de pomp hoger zet of verkeerd aansluit. waardoor je dus meer binnen krijgt per keer. maar het is toch niet zo dat wanneer je 10x op de knop druk je ook 10 doseringen krijgt. dat is wel begrensd.
Laatst aangepast door joyce0606 op wo 5 okt 2011 - 7:41; in totaal 1 keer bewerkt
joyce0606- Kletskop
Die bedoelde ik Tijgertje, Pethidine. Daar kan de hartslag van het kindje op dippen, vond ik altijd eng om te zien. Dus wilde zelf absoluut niks vergelijkbaars.
En maar goed ook, S had het het laatste stukje al heel zwaar met dippende hartslag waardoor hij er snel uit moest. En stel dat J zou gaan dippen terwijl zijn broer nog binnen zat... Dus dat was voor mij echt geen optie.
Maar als het zo kort werkt zou ik het misschien ook wel overwegen.
En maar goed ook, S had het het laatste stukje al heel zwaar met dippende hartslag waardoor hij er snel uit moest. En stel dat J zou gaan dippen terwijl zijn broer nog binnen zat... Dus dat was voor mij echt geen optie.
Maar als het zo kort werkt zou ik het misschien ook wel overwegen.
Gast- Gast
, ik heb een ruggenprik gehad welke weer is verwijderd. Daarna kreeg ik een pethadine prik (volgens mij schrijf je het zo) maar ik mocht na 24uur weer naar huis. En ik moest alleen maar blijven ivm het geboortegewicht van mijn zoon.
Ik kon ook kiezen voor een pomp, maar dan kreeg ik een 2e infuus aangelegd en dat zag ik echt niet zitten. vond dat echt pijnlijk..
Ik kon ook kiezen voor een pomp, maar dan kreeg ik een 2e infuus aangelegd en dat zag ik echt niet zitten. vond dat echt pijnlijk..
Laced- Kletskop
- Aantal berichten : 1634
Punten : 1993
joyce0606 schreef:daarom ook tussen haakjes....nou lees ik wel dat over het algemeen de ontsluiting sneller gaat, omdat je meer ontspant. maar goed dit is persoonafhankelijk....en het is de eerste dus ik maak mij geen ilussies.
Bij mij ging de ontsluiting een stuk sneller nadat ik even rust heb gehad en even kon ´slapen´. Van 8 uur ´s ochtends tot 14 uur had ik 4 cm en om 14 uur liep de pomp door en daarna had ik binnen 3 uur de volgende 6 cm...
ekjir@M- Prater
ekjir@M schreef:joyce0606 schreef:daarom ook tussen haakjes....nou lees ik wel dat over het algemeen de ontsluiting sneller gaat, omdat je meer ontspant. maar goed dit is persoonafhankelijk....en het is de eerste dus ik maak mij geen ilussies.
Bij mij ging de ontsluiting een stuk sneller nadat ik even rust heb gehad en even kon ´slapen´. Van 8 uur ´s ochtends tot 14 uur had ik 4 cm en om 14 uur liep de pomp door en daarna had ik binnen 3 uur de volgende 6 cm...
ja dat lees ik dus veel meer! lijkt mij toch wel heel erg fijn!
joyce0606- Kletskop
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: