Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen?

+9
Lotus_
Caresses
Coco
Liadan
Julia
Smaragdje
Diese
loesje
mauwmauw
13 plaatsers

Ga naar beneden

tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen? Empty tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen?

Bericht  mauwmauw zo 14 aug 2011 - 6:30

mijn vraag is dus tot welke leeftijd kunnen de kleur van de oog nog veranderen.
mauwmauw
mauwmauw
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen? Empty Re: tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen?

Bericht  loesje zo 14 aug 2011 - 6:31

tussen de 6 maanden en 1 jaar krijgen de meeste kindjes hun definitieve kleur van hun ogen.

Alle baby's worden geboren met helder blauwe ogen. En dat blijft zo de eerste zes maanden, zelfs als je partner en jij donkere ogen hebben. Je zult geen drastische verandering zien als je baby een half jaar is. Ogen veranderen geleidelijk. Vaak zie je óf aan de binnenkant (tegen de pupil aan) óf aan de buitenkant (tegen het oogwit aan) de eerste veranderingen optreden. In de maanden daarna zal je baby zijn eigen oogkleur aannemen. Wil je alvast een voorspelling doen? Hierbij een korte en simpele les genetica. Houd er wel rekening mee dat deze zo versimpeld is, dat het een grote kans berekent, maar geen absoluut antwoord geeft.

Jullie DNA
Bij genetica wordt rekening gehouden met het doorgeven van genetische informatie van zowel de man als de vrouw. Allebei geven ze genetisch materiaal door; de vrouw via de eicel, de man via de zaadcel. De samensmelting van deze genetische materialen is in de buik, bij de bevruchting gebeurt. Op jouw genetisch materiaal - en dat van je partner - zit soms op de zelfde plaats als het chromosoom (de streng met erfelijke informatie) andere informatie. Jij geeft blauwe ogen door, je partner bruine. Of jij geeft dunne haren door, je partner dikke haren. Meestal is het zo dat een van beide eigenschappen recessief is, en de andere dominant. Een dominante eigenschap zie je in je baby teug. De recessieve heeft je baby wel in zijn DNA, maar zie je niet aan de buitenkant. Over het algemeen is donker dominant en licht recessief. Dit geldt ook voor de kleur van de ogen. Als een van jullie donkere ogen heeft, heb je een grote kans dat je baby ook donkere kijkers krijgt. Een grote kans, want donkere ogen zijn onvolledig dominant. Er is dus een kansje dat je baby tóch blauwe ogen heeft.

loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen? Empty Re: tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen?

Bericht  Diese zo 14 aug 2011 - 6:37

loesje schreef:tussen de 6 maanden en 1 jaar krijgen de meeste kindjes hun definitieve kleur van hun ogen.

Alle baby's worden geboren met helder blauwe ogen. En dat blijft zo de eerste zes maanden, zelfs als je partner en jij donkere ogen hebben. Je zult geen drastische verandering zien als je baby een half jaar is. Ogen veranderen geleidelijk. Vaak zie je óf aan de binnenkant (tegen de pupil aan) óf aan de buitenkant (tegen het oogwit aan) de eerste veranderingen optreden. In de maanden daarna zal je baby zijn eigen oogkleur aannemen. Wil je alvast een voorspelling doen? Hierbij een korte en simpele les genetica. Houd er wel rekening mee dat deze zo versimpeld is, dat het een grote kans berekent, maar geen absoluut antwoord geeft.

Jullie DNA
Bij genetica wordt rekening gehouden met het doorgeven van genetische informatie van zowel de man als de vrouw. Allebei geven ze genetisch materiaal door; de vrouw via de eicel, de man via de zaadcel. De samensmelting van deze genetische materialen is in de buik, bij de bevruchting gebeurt. Op jouw genetisch materiaal - en dat van je partner - zit soms op de zelfde plaats als het chromosoom (de streng met erfelijke informatie) andere informatie. Jij geeft blauwe ogen door, je partner bruine. Of jij geeft dunne haren door, je partner dikke haren. Meestal is het zo dat een van beide eigenschappen recessief is, en de andere dominant. Een dominante eigenschap zie je in je baby teug. De recessieve heeft je baby wel in zijn DNA, maar zie je niet aan de buitenkant. Over het algemeen is donker dominant en licht recessief. Dit geldt ook voor de kleur van de ogen. Als een van jullie donkere ogen heeft, heb je een grote kans dat je baby ook donkere kijkers krijgt. Een grote kans, want donkere ogen zijn onvolledig dominant. Er is dus een kansje dat je baby tóch blauwe ogen heeft.


L.une is meteen met bruine ogen geboren. Alleen de eerste dagen zat er een blauwige waas over. Mijn vriend heeft ook bruine ogen (gewoon NL'se afkomst), ik groen. Dus het gaat niet op dat alle babies met blauwe ogen geboren worden...

Ik dacht laatst gelezen te hebben dat de kleur tot 3 jaar kan veranderen.
Diese
Diese
Prater
Prater

Aantal berichten : 615
Punten : 679
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen? Empty Re: tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen?

Bericht  Smaragdje zo 14 aug 2011 - 6:37

@ Loesje, ze kunnen ook al met bruine ogen geboren worden hoor ;-)

Kan mij trouwens niet voorstellen dat de blauwe kijker van mijn zoontje nog gaan veranderen naar bruin :d tijd zal het laten zien..


Laatst aangepast door Smaragdje op zo 14 aug 2011 - 6:39; in totaal 1 keer bewerkt

Smaragdje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3094
Punten : 3173
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen? Empty Re: tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen?

Bericht  Julia zo 14 aug 2011 - 6:38

Ik heb bruine ogen, mijn vriend groen en onze dochter haar ogen zijn blauw, knalblauw...nog steeds. Van wie? Geen idee laughcry
Julia
Julia
Prater
Prater

Aantal berichten : 966
Punten : 1244
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen? Empty Re: tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen?

Bericht  loesje zo 14 aug 2011 - 6:42

@Julia is er niemand in jullie familie die blauwe ogen heeft? want ik heb mijn blauwe ogen van mijn opa en mijn ouders hebben groene en bruine ogen.
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen? Empty Re: tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen?

Bericht  mauwmauw zo 14 aug 2011 - 6:42

wij hadden het er net toevallig over,V heeft blauwe ogen.Hij is geboren met hele donkere blauwe ogen,soms dacht je dat het bruin was.Nu zijn ze lichtblauw.Mijn vriend heeft bruine ogen en ik groen grijs.Wij zaten ons net af te vragen van of het zo zal blijven,vandaar mijn vraag.
mauwmauw
mauwmauw
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen? Empty Re: tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen?

Bericht  Liadan zo 14 aug 2011 - 6:46

Kian had meteen al hele donkere ogen (wel blauw bij zijn geboorte), na 3 weken waren die al bruin aan het worden en nu heeft hij hele donkerbruine ogen.

Onze dochter heeft lichte blauwe ogen.

Wij hebben allebei bruine ogen. Bij mijzelf werden mijn ogen pas bruin toen ik 9 maanden was.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen? Empty Re: tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen?

Bericht  Coco zo 14 aug 2011 - 8:48

Mijn kinderen hadden ook al heel snel donker bruine ogen, binnen een maand. Daarvoor zat er wel een blauwe waas overheen. Maar ze hebben echt niet tot 6 maanden blauwe ogen gehad.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen? Empty Re: tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen?

Bericht  Caresses zo 14 aug 2011 - 8:51

Wat leuk/bijzonder om te lezen dat het binnen een maand van blauw naar bruin kan gaan smile.

Verder heb ik geen antwoord op je vraag. Behalve dan dat mijn ogen ook verkleuren (groen in de winter en groenblauw in de zomer).

Caresses
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen? Empty Re: tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen?

Bericht  Lotus_ zo 14 aug 2011 - 8:57

Mijn ogen veranderen nog steeds van kleur. Ik heb verschillende kleuren in ieder oog. De ene keer overheerst bruin, dan blauw en dan weer groen of grijs.
Lotus_
Lotus_
Prater
Prater

Aantal berichten : 505
Punten : 545
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen? Empty Re: tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen?

Bericht  M@niek zo 14 aug 2011 - 9:59

Mijn dochtertje is ook geboren met diep donkerbruine ogen heeft niet eens een blauwe waas over heen gezeten.
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen? Empty Re: tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen?

Bericht  Printje zo 14 aug 2011 - 10:06

De ogen van ons zoontje waren ook meteen donkerbruin.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen? Empty Re: tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen?

Bericht  Meeko zo 14 aug 2011 - 22:51

Ik heb blauwe ogen en mijn man bruin. Beide kids zijn geboren met blauwe ogen. Senna was denk ik zeker een jaar voordat haar ogen niet meer veranderde. Ze zijn nu bruin/groen. Zou t wel leuk vinden als Elin haar ogen blauw blijven. Ze heeft namelijk ook wat blonder haar als Senna
Meeko
Meeko
Prater
Prater

Aantal berichten : 548
Punten : 586
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen? Empty Re: tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen?

Bericht  Pompoen zo 14 aug 2011 - 23:22

Ok duidelijkere uitleg van de genetica van de oogkleur...
Dit gaat trouwens over blauwe en bruine ogen want ik geloof dat groene ogen een soort mutatie zijn net als rood haar...

Voor de oogkleur heb je twee genen nodig die samen bepalen welke kleur het word. Elk gen is gekregen van 1 van de ouders.
Het bruine gen is dominant het blauwe gen is recessief. Bruin overheerst dus over blauw.

Stel papa heeft blauwe ogen en mama heeft bruine ogen
Dan heeft papa bl+bl als gen en mama heeft bijvoorbeeld BR+BR
Een kindje krijgt dan van papa bl en van mama BR, het kindje heeft dus dan als gen bl+BR en omdat bruin dominant is heeft het kind dan dus bruine ogen.
Maar het kan ook zo zijn dat papa en mama beiden bruine ogen hebben en bijvoorbeeld bl+BR hebben allebei, omdat bruin dominant is hebben ze bruine ogen, maar kunnen ze ook een blauw gen (bl) hebben.
Dan kan het dus gebeuren dat het kindje ook bl+BR word en dus bruine ogen heeft, het kan ook dat het kindje BR+BR heeft en dan heeft het dus ook bruine ogen. Maar een kindje kan ook van allebei de ouders het blauwe gen krijgen en dan heeft het dus bl+bl en bl+bl = dus blauw want er zit geen bruin gen wat overheerst.

Je kunt dus niet zeggen dat als papa en mama allebei bruine ogen hebben en het kind blauwe ogen dat dat vreemd is want ze kunnen een onderliggen blauw gen hebben.
Andersom als papa en mama allebei blauwe ogen hebben dan hebben ze allebei bl+bl en kunnen ze ook alleen maar bl+bl doorgeven aan hun kind dus dán is het wél vreemd als een kind hele bruine ogen heeft...

Mijn ouders hebben allebei bruine ogen, mijn zusje en ik allebei blauwe ogen. Wat iemand eerder zei klopt wel, mijn oma van moeders kant en mijn opa van vaders kant hadden blauwe ogen, die hebben dus het bl-gen aan mijn ouders doorgegeven maar van de andere ouder hebben ze dus het BR-gen gekregen waardoor ze bruine ogen hebben maar wel met het onderliggende bl-gen wat ze weer aan mij en mijn zusje hebben doorgegeven.

Ik had overigens een bruin randje om mijn pupil dus mijn ouders dachten dat ik bruine ogen ging krijgen, maar ze zijn altijd blauw gebleven met een bruin randje om mijn pupil...
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen? Empty Re: tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen?

Bericht  Liadan ma 15 aug 2011 - 0:20

тыквашка, weet jij hoe het precies zit met het doorgeven van rood haar? Ben ik wel benieuwd naar.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen? Empty Re: tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen?

Bericht  Julia ma 15 aug 2011 - 0:27

тыквашка(jeetje wat een naam laughcry ) Bedankt voor je uitleg. Mijn moeder heeft zowiezo bruine ogen en de moeder van mijn vriend groene. Ik zal de opa's eens wat beter bekijken haha smile
Julia
Julia
Prater
Prater

Aantal berichten : 966
Punten : 1244
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen? Empty Re: tot welke leeftijd kan de kleur van de ogen nog veranderen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum