Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Goedkoop aan studieboeken komen

+8
Atelier Madame
girli
Sneeuwvlok
Winegum
Antibes
Rovine
TukTuk
SuperGrover
12 plaatsers

Ga naar beneden

Goedkoop aan studieboeken komen Empty Goedkoop aan studieboeken komen

Bericht  SuperGrover ma 1 aug 2011 - 6:39

Hebben jullie tips? Ik zag namelijk dat ik alleen al voor de boeken van mijn eerste blok 200 euro neer moet tellen...
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Goedkoop aan studieboeken komen Empty Re: Goedkoop aan studieboeken komen

Bericht  TukTuk ma 1 aug 2011 - 6:42

Marktplaats smile
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Rovine ma 1 aug 2011 - 6:44

Sowieso niet kopen voor de docent het vraagt. Ik heb bij mijn 1e studie 400 euro uitgegeven aan boeken het 1e semester en er maar eentje van gebruikt.

Bij mijn 2e studie heb ik in totaal maar 3 boeken gekocht en die waren ook zinnig als naslagwerk, die gebruik ik nu ook nog weleens, terwijl ik 2 jaar geleden al afgestudeerd ben, soms neem ik ze zelfs mee naar mijn werk, zoals een boek met regels van technische tekeningen.
Mijn broertje heeft trouwens dezelfde studie gedaan op dezelfde school, dus die heeft mijn boeken ook gebruikt.

Boeken waarin ik alleen wat moest lezen leende ik bij de bibliotheek, in de stad waar ik studeerde of met het pasje van mijn moeder in hun woonplaats. Als het om één hoofdstuk ging kopieerde ik nog weleens.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832

Bericht  SuperGrover ma 1 aug 2011 - 7:17

Op marktplaats staat niet een van mijn verplichte boeken... Bol.com tweedehands heeft er 1, maar dat is 9,50 voor een boek dat gewoonlijk 11,50 kost, dus dat is ook niet echt de moeite.

Boeken nog niet kopen is natuurlijk wel een optie. Vind het wel een beetje eng hoor, wat nou als ik hem direct nodig heb in de eerste week...
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast ma 1 aug 2011 - 7:35

Mijn ervaring is ook bij beide studies dat je de boeken niet altijd nodig hebt en dat 80% van de studenten de boeken nog niet heeft in de eerste week.

Het helpt ook wel eens om niet op isbn nummer te zoeken maar gewoon op de naam van het boek en op zoek te gaan naar een oudere druk. Staat eigenlijk altijd hetzelfde in op 10 regels na ofzo :P

Gast
Gast

Bericht  Antibes ma 1 aug 2011 - 7:38

Hmm, zal wel aan mijn vakgebied liggen. Maar ik ben echt niet zo'n fan van een andere druk gebruiken. Meer dan eens is de stof inhoudelijk niet heel veel aangepast, maar wel de hele inhoud van het boek. Andere hoofdstukken etc, andere volgorde. Waardoor dan vervolgens de opgegeven stof niet overeen komt met jouw boek en je alles zelf uit kunt zoeken... laughcry
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Winegum ma 1 aug 2011 - 7:44

Antibes schreef:Hmm, zal wel aan mijn vakgebied liggen. Maar ik ben echt niet zo'n fan van een andere druk gebruiken. Meer dan eens is de stof inhoudelijk niet heel veel aangepast, maar wel de hele inhoud van het boek. Andere hoofdstukken etc, andere volgorde. Waardoor dan vervolgens de opgegeven stof niet overeen komt met jouw boek en je alles zelf uit kunt zoeken... laughcry

Eens. Zijn het nieuwe boeken? Want normaal gesproken vind je wel het een en ander terug op marktplaats of bol.com
Daarnaast heeft studystore of bol.com sowieso 5 % (volgens mij) studentenkorting als je meer dan 2 boeken koopt. Het is niet al te veel ,maar als je het toch moet kopen moet je daar even rekening mee houden, het scheelt toch weer iets.

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Bericht  Gast ma 1 aug 2011 - 8:41

Ja de bladzijde en hoofdstukken kloppen meestal niet helemaal, maar bij mij was het geen tientallen pagina's verschil.

Uiteindelijk moesten wij toch het hele boek kennen of bepaalde hoofdstukken. Dat zocht ik dan zelf uit.

Maar misschien ligt het inderdaad aan de studierichting. Bij een exactere studie is het misschien wel handiger om alles op de juiste pagina's te hebben staan.

Gast
Gast

Bericht  Sneeuwvlok ma 1 aug 2011 - 8:45

Ik ben ook geen fan van andere drukken kopen, maar vaak is het wel zo dat bij één druk verschil er bij de colleges nog wel aangegeven word welke blz jij moet lezen. Maar dat is misschien bij elke studie weer verschillend.
Misschien kan je aan een emailadres of telefoonnummer van iemand komen die net het eerste jaar gedaan heeft om te vragen welke boeken hij/zij gebruikt heeft. Als je de andere boeken alsnog graag wil hebben zijn ze zo aangeschaft.
Sneeuwvlok
Sneeuwvlok
Prater
Prater

Aantal berichten : 591
Punten : 604

Bericht  girli ma 1 aug 2011 - 8:50

www.tweedehandsstudieboeken.nl

www.studieboekenmarkt.nl

Geen ervaring mee, maar die eerste ken ik wel.

Mijn tip is ook wachten. Wij krijgen meestal 1 week van tevoren een studiehandleiding en daaruit kun je opmaken wat je echt nodig hebt en wat je bijvoorbeeld kan lenen van de bibliotheek of dat het nodig is dat maar 1 iemand daadwerkelijk een boek heeft. Vooral projecten hebben vaak boeken die je af en toe gebruikt als naslagwerk, maar die je nooit hoeft te leren.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Bericht  Atelier Madame ma 1 aug 2011 - 10:39

vaak kan je bij de studievereniging met korting je boeken kopen, scheelt je vaak 10-20%
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  Bimbam ma 1 aug 2011 - 17:08

www.boekenbeurs.nl Nog een site voor 2e hands studieboeken. En idd, afwachten, je merkt snel genoeg welke boeken je nodig hebt en die zou ik aanschaffen.
Bimbam
Bimbam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2318
Punten : 2352
Registratiedatum : 24-02-11

Bericht  SuperGrover di 2 aug 2011 - 6:27

Atelier Madame schreef:vaak kan je bij de studievereniging met korting je boeken kopen, scheelt je vaak 10-20%
Bij mijn studievereniging was het met de korting 195 euro. Daar schrok ik me rot van laughcry Bij studystore was het 245 euro.

Ik ga even op de sites kijken die jullie aangeraden hebben!
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  girli di 2 aug 2011 - 7:46

Het ligt een beetje aan de boeken. Mijn ervaring is dat niet-Nederlandse boeken vaak meer korting opleveren dan de Nederlandse boeken.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Bericht  Antibes di 2 aug 2011 - 8:54

girli schreef:Het ligt een beetje aan de boeken. Mijn ervaring is dat niet-Nederlandse boeken vaak meer korting opleveren dan de Nederlandse boeken.

Mijn ervaring is juist andersom. Dat Selexyz nog wel eens aanbiedingen heeft op Nederlandse boeken en jeook juist Nederlandse wel eens 2ehands bij de Slegte vindt. Heb je als biomedicus alleen geen bal aan. Sad
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Minx di 2 aug 2011 - 10:39

De boeken zeker nog niet kopen, heb ik bij beide opleidingen niet gedaan. En nu heb ik zelfs een boek wat ik amper heb aangeraakt maar ook boeken die ik overal mee heen sleep. Het ene boek kan dus heel handig zijn en het andere onzin. En een boek mocht je het in de eerste week perse nodig hebben is er altijd nog de bieb waar je een kopie kan maken. Of de selexys is snel gevonden.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  Gast di 2 aug 2011 - 18:32

Ik kocht ze ook altijd pas als ik ze nodig had. Eerste jaar niet gedaan en ik heb er zoveel niet gebruikt, echt zonde! Wij hadden een boekenwinkeltje in onze hogeschool waar je gewoon je studieboek of reader kon kopen als je het nodig had.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 2 aug 2011 - 22:38

Ga je aan de universiteit studeren of aan een hogeschool?

Hoe het er bij hogescholen aan toe gaat weet ik niet, maar bij de universiteit waar ik heb gestudeerd was het voor geen enkele studie écht nodig om boeken te kopen. Je hebt zelden een volledig boek nodig, meestal gaat het om een paar hoofdstukken. Die kan je ook prima kopiëren.

Ik was per blok ongeveer anderhalf uur bezig met het kopiëren van alle literatuur voor dat blok, en dan was ik maximaal 10 euro aan kopieerkosten kwijt. Het is een vervelend klusje, maar het bespaart je ontzettend veel geld; als je het moet terugverdienen met een bijbaantje kost het je veel meer tijd.

Bij de uni waar ik studeerde stonden voor sommige studies 20-40 versies van de benodigde boeken in het studielandschap (die waren dus niet uitleenbaar), die kon je gebruiken om uit te kopiëren. Bij andere studies was dat niet zo, maar daar kochten een hoop andere studenten wel boeken en zij vonden het nooit een probleem om hun boeken uit te lenen. Mijn vriend ging vaak na de eerste onderwijsgroep met een groepje van 5 of zo alles samen kopiëren met de boeken die ze van groepsgenoten hadden geleend.

Gast
Gast

Bericht  Minx wo 3 aug 2011 - 0:36

Ik heb zowel uni als hbo gedaan en voor beiden dus geen boeken gehad in het begin.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  SuperGrover wo 3 aug 2011 - 0:37

Ik ga ook aan de universiteit studeren inderdaad. Bedankt in ieder geval, ik wacht met kopen! smile
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Phileine wo 3 aug 2011 - 0:54

Ava schreef:Ga je aan de universiteit studeren of aan een hogeschool?

Hoe het er bij hogescholen aan toe gaat weet ik niet, maar bij de universiteit waar ik heb gestudeerd was het voor geen enkele studie écht nodig om boeken te kopen. Je hebt zelden een volledig boek nodig, meestal gaat het om een paar hoofdstukken. Die kan je ook prima kopiëren.

Ik was per blok ongeveer anderhalf uur bezig met het kopiëren van alle literatuur voor dat blok, en dan was ik maximaal 10 euro aan kopieerkosten kwijt. Het is een vervelend klusje, maar het bespaart je ontzettend veel geld; als je het moet terugverdienen met een bijbaantje kost het je veel meer tijd.

Bij de uni waar ik studeerde stonden voor sommige studies 20-40 versies van de benodigde boeken in het studielandschap (die waren dus niet uitleenbaar), die kon je gebruiken om uit te kopiëren. Bij andere studies was dat niet zo, maar daar kochten een hoop andere studenten wel boeken en zij vonden het nooit een probleem om hun boeken uit te lenen. Mijn vriend ging vaak na de eerste onderwijsgroep met een groepje van 5 of zo alles samen kopiëren met de boeken die ze van groepsgenoten hadden geleend.

Bij mijn studie (ook universiteit) heb ik juist weer de ervaring dat je wél het volledige boek nodig hebt bij veel vakken. Ik zou gewoon afwachten tot de eerste week en dan bij elkaar optellen wat je echt nodig hebt. Ik heb zoveel boeken per jaar nodig (zo'n dertig minstens) dat ik veel uit de bibliotheek leen en dat scan. Bij ons staat er ook altijd een exemplaar van elk boek in de faculteitsbibliotheek, dus als je het boek direct nodig hebt, kan je daar ook lezen.
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Possom wo 3 aug 2011 - 1:18

Ik kijk vaak op boekenbeurs inderdaad, of iets daar op staat.
Sowieso koop ik nooit boeken tot ik in het rooster bij tentamenstof zie staan dat ik die geleerd moet hebben. (Ik weet niet of ze in jouw cursuskrant ook aanbevolen literatuur hebben, maar die van mij sla ik dus altijd over. Het betekent meestal dat je dingen beter begrijpt als je die al gelezen hebt, maar wie gaat er nou voor de lol extra stof lezen waar niks over gevraagd mag worden? De blokken zijn al zo kort.)
En de laatste tijd leen ik steeds meer bij de universiteitsbieb, volgens mij hebben ze daar alle boeken die je voor je studie nodig hebt. Soms hebben ze alleen exemplaren die niet uitgeleend mogen worden, dus dan zou je in de bieb moeten leren, waar ik een hekel aan heb. Maar meestal hebben ze er meerdere (want zijn ook meerdere locaties) en dan kun je ze gewoon meenemen. Je kunt ze alleen maar 4 weken lenen, en een blok is minimaal 8 weken, dus daar moet je wel rekening mee houden.
Possom
Possom
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 439
Punten : 480
Registratiedatum : 20-05-11

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud