Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

+4
Nala
Verde
Atelier Madame
Antibes
8 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Antibes di 21 jun 2011 - 22:50

Haihai,

Komend jaar is alweer het laatste jaartje van mijn bachelor en dus ben ik me aan het orienteren voor een master. Nu wil ik een selectiemaster gaan doen waarbij je zowel Medical Doctor als Master of Science wordt en deze worden gegeven in Utrecht (SUMMA) of Maastricht (A-KO).

Het zal er wel op uitdraaien dat ik bij allebei de selectie ga proberen, maar alsnog moet ik wel gaan bedenken welke stad mijn voorkeur heeft. En dat terwijl ik Utrecht matig ken (jaar gestudeerd, maar nooit gewoond) en Maastricht nauwelijks (ooit één keer geweest).

Ik zou nu graag willen horen wat jullie zouden kiezen. Zou je naar Utrecht gaan, of naar Maastricht en waarom? Tips en inside information over beide plaatsen zijn ook welkom (bijv. zijn Wijck/Heer leuke wijken in Maastricht om te wonen?). Tell me, tell me!

Wat ik nu een beetje voor mezelf op een rijtje heb:

UTRECHT
Voordelen: centrale locatie (zo in Amsterdam waar ik nu een leven heb opgebouwd én zo bij mijn ouders, zou zelfs - tijdelijk - kunnen pendelen), beste universiteit van Nederland.
Nadelen: ik vind het 'ballengehalte' nog altijd best hoog in Utrecht in het studentenleven en ik moet mijn co-schappen dan waarschijnlijk in Apeldoorn lopen (reistijd, wellicht geen OV meer etc.)

MAASTRICHT
Voordelen: stad lijkt me leuker, je krijgt bij de opleiding een heel persoonlijk portfolio om tijdens je co-schappen jezelf te verbeteren, opleiding lijkt me sowieso iets persoonlijker, goedkopere huur.
Nadelen: VERRRRRRRRR weg, universiteit staat minder goed aangeschreven dan UU.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Antibes wo 22 jun 2011 - 0:37

Niemand ervaring met studentenleven in Utrecht en/of Maastricht?
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 0:39

Ik vond het kak gehalte in Utrecht wel mee vallen! Ik heb er niet gestudeerd, maar wel gewoond en vond het er heel erg leuk.

Maar Maastricht vind ik ook een leuke stad. Maar wel veeeeel te ver weg.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 0:39

Geen ervaring maar Maastricht lijkt mij leuker en de opleiding idd persoonlijker.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Atelier Madame wo 22 jun 2011 - 0:41

Ik heb jaren in Utrecht op kamers gezeten en het studentenleven is daar gewoon heel erg leuk. Ik vind geneeskundeeigenlijk wel altijdeen balletjes gehalte hebben, iig veel mensen die zichzelf nogal goed vinden en de kraagjes zijn goed aanwezig :P. Maar op mijn eigen studie (gamma w.s) valt dat reuze mee! En sowieso als je gaat stappen kom je echt niet alleen maar balletjes tegen :P. Kamer vinden is wel lastiger, dan moet je je sowieso inschrijven bij de ssh
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 0:44

Maastricht natuurlijk!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Antibes wo 22 jun 2011 - 0:47

Hmm, ik ben inmiddels Amsterdam gewend en ik heb toch het gevoel dat het hier veel vrijer is in vergelijking met Utrecht (daar dus wel een jaar gestudeerd). Dat het Utrechtse studentenleven toch wel érg klein is qua mensen kennen... Maar daar zou ik me ook in kunnen vergissen natuurlijk. Gelukkig is het geen reguliere geneeskunde opleiding, want daar is het inderdaad teveel bal! Ik vermoed dat SUMMA wel iets minder bal en iets meer motivatie is. Overigens zit het er ook dik in dat ik zo druk ga zijn met mijn studie dat ik toch niet veel tijd heb voor een druk sociaal leven in either of the cities..

Overigens zou ik in beide gevallen gaan voor particuliere huur, dat zit ik nu in Amsterdam ook. Ca. 600 p.m. voor zelfstandige woonruimte in een redelijke buurt ofzo..
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Antibes wo 22 jun 2011 - 0:53

mozzarella schreef:Maastricht natuurlijk!

Haha, ik neig wel naar Maastricht, het lijkt me leuker.. Maar ik zie er echt enorm tegenop dat ik er dan serieus 3,5-4 uur over doe om bij mijn ouders te komen en ook ruim 3 uur om mijn vrienden hier in Amsterdam op te zoeken. Dat zal er dan wel op uitdraaien dat je dat niet meer doet en aangezien het om vier jaar gaat, heb je goed kans dat er dan een hoop verwatert...

Terwijl ik vanuit Utrecht makkelijk een hapje in Amsterdam kan gaan eten.. En met een uur bij mijn ouders ben!
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 1:18

Het is wel altijd fijn om in de trein even bij te leren en opdrachten te maken....gedwongen tijd om iets nuttigs mee te doen.

En misschien klinkt het nu niet leuk...maar je gaat dus ook nieuwe vrienden maken vanuit heel Nederland smile.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 1:21

Ja daaaaaag ga je dan dus verhuizen!?! Haha.

Hoewel ik het veeeeel te ver weg vind, neig ik toch naar Maastricht. Daar kun je voor 600 euro ook legio appartementen huren...

Maar mijn vriend heeft in Utrecht gestudeerd en die vind dat weer helemaal geweldig.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Antibes wo 22 jun 2011 - 1:30

Ken je vriend natuurlijk niet echt, maar wees eens eerlijk.. Is die niet ook een beetje bal? :P
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 1:51

Maar als je Utrecht qua studenten en uitgaan al klein vindt, dan is Maastricht nog veel kleiner. Wel knusser, heb ik het idee.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 2:00

Antibes schreef:Ken je vriend natuurlijk niet echt, maar wees eens eerlijk.. Is die niet ook een beetje bal? :P

Beetje boel Laughing Zat ook bij het corps.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Antibes wo 22 jun 2011 - 2:07

Marin schreef:Maar als je Utrecht qua studenten en uitgaan al klein vindt, dan is Maastricht nog veel kleiner. Wel knusser, heb ik het idee.

Dat wel, maar gevoelsmatig ook minder popi-jopie. In Amsterdam heb je ook corps en ook meiden die op naaldhakken in de UB gaan zitten enzo. Maar kun je meer ook nog je eigen groepje mensen vinden. Terwijl ik het gevoel heb dat dat in Utrecht veel minder is. De studentenvereniging waar ik in Amsterdam bij zit, vind ik de Utrechtse zustervereniging ook helemaal niet leuk van. Ook meer popijopie figuren.

En ik denk dat Maastricht wat dat betreft weer gemoedelijker is en dan vind ik het ook weer minder erg dat het kleiner is.. Snap je me? Ik vind het lastig uit te leggen... Wink

@ Leaf: juist, exactly my point! Very Happy
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 2:09

Maar hij is wel lief hoor!! En lekker, haha.

Ja ik snap wat je bedoeld, Maastricht is wel heel leuk dan idd. Maarrrr ook heel anders.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 2:12

Ik snap precies wat je bedoelt. Maar dat vond ik heel erg mee vallen in Utrecht!

(maar, denk wel dat het nog minder is in Maastricht)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Verde wo 22 jun 2011 - 2:15

Lastige keuze, want zoals je zelf al zei hebben allebei de steden redelijke voors en tegens. Ik denk dat ik het persoonlijk nogal een groot nadeel vind dat Maastricht zo ontzettend ver weg is van je huidige vrienden en familie. Je zegt zelf al dat je een behoorlijk zwaar studieprogramma zal hebben met weinig tijd voor sociale activiteiten. Dan is het denk ik fijner om in Utrecht te zitten waar je al vrienden relatief dicht in de buurt hebt, i.p.v. dat je in Maastricht tijd en aandacht moet / wil (denk ik?) besteden aan vrienden maken enzovoorts.
Denk ook dat Marin een punt heeft, ik vermoed dat Maastricht nog kleiner is dan Utrecht. Ik ken alleen Utrecht en vind het daar erg meevallen als je het niet opzoekt Wink
Verde
Verde
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 381
Punten : 391
Registratiedatum : 02-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Antibes wo 22 jun 2011 - 2:16

Cultuurshock als je uit 020 komt.. Wink Dagje Maastricht had ik al aardig moeite met de accentjes in winkels daar! Ik ben echt niet zo goed met Maastrischts! Klasgenootje kon ik ook nooit verstaan.. Embarassed
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Antibes wo 22 jun 2011 - 2:19

Sabgirl schreef:Lastige keuze, want zoals je zelf al zei hebben allebei de steden redelijke voors en tegens. Ik denk dat ik het persoonlijk nogal een groot nadeel vind dat Maastricht zo ontzettend ver weg is van je huidige vrienden en familie. Je zegt zelf al dat je een behoorlijk zwaar studieprogramma zal hebben met weinig tijd voor sociale activiteiten. Dan is het denk ik fijner om in Utrecht te zitten waar je al vrienden relatief dicht in de buurt hebt, i.p.v. dat je in Maastricht tijd en aandacht moet / wil (denk ik?) besteden aan vrienden maken enzovoorts. Denk ook dat Marin een punt heeft, ik vermoed dat Maastricht nog kleiner is dan Utrecht. Ik ken alleen Utrecht en vind het daar erg meevallen als je het niet opzoekt Wink

Dat weet ik dus ook niet. Hier heb ik mijn eerstejaar inderdaad best veel tijd geinvesteerd in via een vereniging mensen leren kennen. Actief zijn bij de vereniging, buiten de vereniging afspreken etc. Anderzijds zijn het wel hele kleinschalige opleiding (Utrecht 40 plaatsen, Maastricht 30), dus ik denk dat je de mensen van je jaar wel redelijk snel leert kennen, mede door hoe intensief de studie zal zijn.

Wel vond ik het juist in Amsterdam ook prettig om mensen buiten mijn studie te kennen.. Maja, het is voor mijn ook wel ECHT het grootste nadeel dat Maastricht zo ver weg is. Ik zie mijn ouders nu ook niet maandelijks ofzo, maar het KAN wel. En als ik eenmaal in Maastricht zit zal mijn studierooster alleen maar drukker zijn dan nu en hoevaak ik ze dan nog zie?
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Nala wo 22 jun 2011 - 3:30

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar woon vlakbij Maastricht en heb heel wat vrienden die er studeren en zij vinden het helemaal geweldig daar! 'T is niet zo groot, maar wel een heel gezellige stad. Het heeft ook wel iets om ver weg van huis te zijn vind ik, en een hele nieuwe vriendengroep op te bouwen. Limburgers zijn ook best gezellige mensen dus dat komt wel in orde Wink
Nala
Nala
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 138
Punten : 166
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 4:08

Groot voordeel aan Maastricht is dat het lekker centraal is bijv. tov. Belgie, Duitsland en de grote steden van daar en andere zaken zoals vliegvelden. Utrecht is toch meer centrum van Nederland.

En het landschap is hier zo mooi....elke keer als ik terug kom van familie in 't noorden ben ik blijer met elke km dat het landschap weer zo mooi groen en gezellig wordt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 4:32

Wat mij een voordeel (voor jouw) lijkt is dat je bij Maastricht echt uit je "Comfort Zone" stapt wat ik persoonlijk altijd wel erg belangrijk vind.

Nu ging dat bij mij helemaal mis whaha (De situatie is niet te vergelijken, want ik ging stage lopen en iedereen kwam al uit Amsterdam of werkte er al lang - en contacten waren heel erg nihil), maar toch ik ben blij dat ik het geprobeerd heb.

Edit: Ik ging trouwens van Nijmegen naar Amsterdam. (terwijl ik hier ook al samenwoonde.. niet zo slim dus :P )

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Antibes wo 22 jun 2011 - 5:04

Naja, het uit mijn comfort zone stappen heb ik niet zo'n probleem mee, maar het voelt ook een beetje als een been there, done that iets zeg maar. Dus dat is wel het laatste waar ik waarde aan hecht. Ik vind het meer zonde van de investering die ik hier afgelopen twee jaar gedaan heb in een leven opbouwen, omdat ik denk dat dat wel verwatert in vier jaar en ik toch eerder verdere toekomstplannen voor de Randstad heb dan voor Maastricht.

Edit: ik ben dus al twee jaar geleden vanuit Gelderland naar Amsterdam verhuisd hè.. Wink
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Antibes wo 22 jun 2011 - 22:40

mozzarella schreef:
En het landschap is hier zo mooi....elke keer als ik terug kom van familie in 't noorden ben ik blijer met elke km dat het landschap weer zo mooi groen en gezellig wordt.

Dat is ook wel een pre ja.. Altijd als ik bij mijn ouders ben (randje Veluwe) ben ik verbaasd hoeveel lekkerder de lucht daar ruikt!
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Gast do 23 jun 2011 - 9:05

Ik zal later uitgebreider reageren, ik kom zelf uit de regio Rotterdam maar studeer al bijna 7 jaar in Maastricht en ken de stad, het studentenleven en het AZM op m'n duimpje. Kan je er veel over vertellen.

Wyck is een leuke wijk om te wonen, centrum ook. Eigenlijk alles met postcode 6221 (Wyck) en 6211 (Centrum). In jouw geval is Wyck gunstiger, ligt vlakbij het ziekenhuis en het station.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM Empty Re: Utrecht vs. Maastricht, UMC vs. AZM

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum