Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wie heeft een vissenkom?

+10
Tania
marjoleinnn
Spring
Mizz_S
Caro
ekiaam87
JD
Beachgirl
banjer49
Prosecco
14 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Wie heeft een vissenkom?

Bericht  Prosecco vr 22 apr 2011 - 21:27

Als ik straks verhuisd ben wil ik graag een vissenkom nemen, maar eigenlijk weet ik er nog helemaal niks van daarom een paar vragen:

- hoe groot (hoeveel liter) is je vissenkom?
- hoeveel vissen heb je er in?
- hoe vaak moet je hem schoonmaken?
- wat voor vissen heb je?
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1654
Punten : 2061
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  Gast vr 22 apr 2011 - 21:29

Een aquarium (rechthoekig) is beter dan een ronde kom, omdat de vissen in een kom zoveel rondjes zwemmen.

Maar of dat echt waar is, weet ik niet, maar dat werd vroeger altijd gezegd :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  Prosecco vr 22 apr 2011 - 21:32

Marin schreef:Een aquarium (rechthoekig) is beter dan een ronde kom, omdat de vissen in een kom zoveel rondjes zwemmen.

Maar of dat echt waar is, weet ik niet, maar dat werd vroeger altijd gezegd :P

Daar bestaan verschillende theorien over. De ene zegt dat je vissen er eerder dood door gaan en dat het slecht voor ze is, en andere onderzoeken zeggen dat het niks uitmaakt omdat een vis geen korte termijn geheugen heeft.
Dus ja, wat moet je dan geloven? Ik zag in ieder geval een super leuke ronde kom :P
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1654
Punten : 2061
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  Gast vr 22 apr 2011 - 21:36

Haha ach ja, het is ook echt het enige wat ik weet over vissen. Ik had vroeger ook een ronde kom volgens mij hoor.

En die beesten leven toch niet eeuwig, dus mochten ze voortijdig dood gaan, kan je altijd een nieuwe aanschaffen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  banjer49 vr 22 apr 2011 - 21:39

volgens mij is dat echt onzin als je ronde kom hebt dat ze eerder dood gaan, ik had voorheen ook altijd vissenkom met drie goudvissen erin, en die vissen bleven heel lang leven.
in zo'n vissenkom moet je water wel vaker verversen, ik heb nu een klein aquarium en daar zitten ongeveer 30 guppies in , met een pompje erin, ik moet het water denk ik 1x per vier weken verschonen
banjer49
banjer49
Prater
Prater

Aantal berichten : 1102
Punten : 1404
Registratiedatum : 13-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  Prosecco ma 2 mei 2011 - 9:49

Als ze dood gaan koop ik wel weer nieuwe, voor mij zijn ze redelijk vervangbaar (ohoh...)
Dan heb ik liever een echt mooie vissenkom.

Maar niemand weet hoeveel vissen en ongeveer in een kom van 10 liter kunnen?
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1654
Punten : 2061
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  Beachgirl ma 2 mei 2011 - 9:54

Je moet ongeveer aanhouden 1 liter per cm vis.

Dus heb je 3 vissen van 3cm per stuk, dan moet je 9 liter water hebben, minimaal!

Ik had vroeger een kom, maar die kon ik na een tijdje elke week schoonmaken omdat die kommen supersnel groen worden. Vissen krijgen wienig zuurstof, stilstaand water...gaat stinken etc.!

Heb nu een klein bakje van 30 liter, met verlichting, een filter en een zuurstofpompje. Heb een hele gave zandbodem waardoor het water mooi helder blijft. Heb hier 3 shubunkins in zitten (zijn gevlekte goudvissen) en 2 algeneters.

De bodem woel ik eens per maand om, om het vuil los te krijgen, zodat het gefilterd kan worden. Verder doe ik er niks aan. Eens in de 2 maanden de helft van het water eruit, en vers water erbij. That's it.
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  JD ma 2 mei 2011 - 11:52

Wij hebben een ronde kom...maar eigenlijk is het een ronde vaas. Hij stond bij de vazen-afdeling bij de intratuin. er zitten 2 sluierstaart-achtige visjes in "haai" en "botje".

Ze leven nu al 6 maanden, een persoonlijk record voor mij...

Nadeel is wel dit weer....doordat het zonnetje zoveel op de kom staat en de temperatuur warmer is, wordt die kom 10x zo snel vies als normaal
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  ekiaam87 ma 2 mei 2011 - 19:51

Ik heb ook een ronde kom, zitten nu 7 guppen in, 1 van mijn guppen is net bevallen, maar die kleintjes gaan allemaal weg. Vermoed dat ik er nog een paar tussen heb zitten die zwanger zijn, dus die zitten nu in een andere bak.
Daarnaast heb ik nog een stuk of 30 slakjes in mijn bak zitten, ideaal, hierdoor hoef ik mijn water ook nog maar 1x in de 4 weken ongeveer te verschonen.
Ik zorg er wel voor, dat mijn kom niet in de zon staat.
Onderin mijn kom liggen steentjes en verder heb ik waterplantjes er in
Mijn guppen zijn al bij mij vanaf augustus, maar leven al langer want dat waren al volwassen guppen
ekiaam87
ekiaam87
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1623
Punten : 2002
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : Voorschoten

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  Caro ma 2 mei 2011 - 20:19

Beachgirl_24 schreef:Je moet ongeveer aanhouden 1 liter per cm vis.

Dus heb je 3 vissen van 3cm per stuk, dan moet je 9 liter water hebben, minimaal!

Ik had vroeger een kom, maar die kon ik na een tijdje elke week schoonmaken omdat die kommen supersnel groen worden. Vissen krijgen wienig zuurstof, stilstaand water...gaat stinken etc.!

Heb nu een klein bakje van 30 liter, met verlichting, een filter en een zuurstofpompje. Heb een hele gave zandbodem waardoor het water mooi helder blijft. Heb hier 3 shubunkins in zitten (zijn gevlekte goudvissen) en 2 algeneters.

De bodem woel ik eens per maand om, om het vuil los te krijgen, zodat het gefilterd kan worden. Verder doe ik er niks aan. Eens in de 2 maanden de helft van het water eruit, en vers water erbij. That's it.

Welk zand is dat? Ik vind vissen eigenlijk heel erg cool, en ik wil graag een goede bak hebben: plus goed spul zodat de vissen het gewoon prettig hebben.
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  Gast ma 2 mei 2011 - 20:25

http://www.arthurmaas.nl/weblog/archives/00000888.shtml

Waarom perse in een kom? Je kan toch net zo goed een bak voor ze nemen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  Gast ma 2 mei 2011 - 20:28

http://www.dierennieuws.nl/vissen/di06004a.htm

Er staat dat mensen die vissen in een kom houden niet op de hoogte zijn van het dierenleed wat ze veroorzaken of het kan ze niks schelen.

Een kom is dus wel degelijk slecht.

Jij vind het ook niet leuk om rondjes te moeten zwemmen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  Gast ma 2 mei 2011 - 20:30

CBL, niet voor anderen spreken, misschien is zij wel gek op rondjes zwemmen.

"„Wil je goudvissen, bestudeer dan hun natuurlijke leefwijze“, zegt Van Dongen. „Pas aquarium of vijver daarop aan. En je zult zien: een goudvis kan onder goede omstandigheden dik twintig jaar leven en dertig centimeter lang worden.“

Dat komt uit de bovenstaande link.... 30 cm lange vis! Dat wil je toch ook niet!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  Gast ma 2 mei 2011 - 20:31

Trisha schreef:CBL, niet voor anderen spreken, misschien is zij wel gek op rondjes zwemmen.

Whahaha Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  Caro ma 2 mei 2011 - 20:36

Caribbeanlover schreef:http://www.dierennieuws.nl/vissen/di06004a.htm

Er staat dat mensen die vissen in een kom houden niet op de hoogte zijn van het dierenleed wat ze veroorzaken of het kan ze niks schelen.

Een kom is dus wel degelijk slecht.

Jij vind het ook niet leuk om rondjes te moeten zwemmen.

Leer jij eens gewoon naar je bronnen kijken...
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  Mizz_S ma 2 mei 2011 - 22:04

Ik heb een vierkant bak, met op de bodem grint en een waterplant. Ik heb twee kleine goudvisjes. Ins ons vorige huis moest ik de bak gemiddeld per twee weken schoonmaken. Maar in dit huis staan de visjes uit de zon, en bovendien zijn dit hele kleine visjes (ze gaan vast nog wel groeien) en daar had ik een hele dikke vis. We hebben de visjes nu 3 of 4 weken en ik heb ze nog niet hoeven verschonen, het water is nog superschoon. Ik heb er wel tot nu toe 1 keer wat vers water bijgedaan, maar echt schoonmaken dus nog niet. Owja geen idee hoeveel liter de bak is!
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  Gast ma 2 mei 2011 - 22:43

Caribbeanlover schreef:http://www.dierennieuws.nl/vissen/di06004a.htm

Er staat dat mensen die vissen in een kom houden niet op de hoogte zijn van het dierenleed wat ze veroorzaken of het kan ze niks schelen.

Een kom is dus wel degelijk slecht.

Jij vind het ook niet leuk om rondjes te moeten zwemmen.

Rondjes of vierkantjes is me eigenlijk om het even.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  Caro ma 2 mei 2011 - 22:50

Reva schreef:
Caribbeanlover schreef:http://www.dierennieuws.nl/vissen/di06004a.htm

Er staat dat mensen die vissen in een kom houden niet op de hoogte zijn van het dierenleed wat ze veroorzaken of het kan ze niks schelen.

Een kom is dus wel degelijk slecht.

Jij vind het ook niet leuk om rondjes te moeten zwemmen.

Rondjes of vierkantjes is me eigenlijk om het even.

Mwah, bij vierkantjes heb je nog de spannende bochten die je kan afsnijden..
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  Spring ma 2 mei 2011 - 23:14

Ik heb vroeger een goudvis gehad, Bobbie :P
Hij zat in een ronde kom en is iets van 13 jaar geworden..
Dus zo slecht zal het niet zijn toch? En ik dacht dat er ook altijd gezegd werd dat vissen een 5 sec geheugen hebben. Komt dat goed uit, vergeet ie toch dat ie het rondje al gezwommen heeft Wink

Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  marjoleinnn di 3 mei 2011 - 1:36

Caro schreef:
Reva schreef:
Caribbeanlover schreef:http://www.dierennieuws.nl/vissen/di06004a.htm

Er staat dat mensen die vissen in een kom houden niet op de hoogte zijn van het dierenleed wat ze veroorzaken of het kan ze niks schelen.

Een kom is dus wel degelijk slecht.

Jij vind het ook niet leuk om rondjes te moeten zwemmen.

Rondjes of vierkantjes is me eigenlijk om het even.

Mwah, bij vierkantjes heb je nog de spannende bochten die je kan afsnijden..
En in een ronde kom kan je proberen vierkantjes te zwemmen.... angel Kan ook best leuk zijn
marjoleinnn
marjoleinnn
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 450
Punten : 523
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  Tania di 3 mei 2011 - 1:48

Een vis in een vissenkom is slecht en dan ook niet voor niks verboden in sommige landen. Drie goudissen in een kom van 10 liter is dan ook grote onzin, die beesten worden groter dan de kom. Ik weet niet meer precies wat de verhoudingen water/vis zijn, mijn man heeft er is een artikel over geschreven maar ik heb het niet onthouden.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  Jerry di 3 mei 2011 - 3:12

ik heb 'n vissenkom in de vorm van 'n cilinder (ja, dus dikke dierenbeul, want ze kunnen ook rondjes zwemmen, maar dat doen ze niet, want ze zwemmen gewoon kriskras door de kom). Geen idee hoeveel liter water erin kan.... Schat ongeveer zoveel als in een 'huis tuin en keuken'-emmer...
Op de bodem heb ik van die glazen 'platte knikkers' (van action, in allerlei kleurtjes). Kun je goed schoon krijgen, doordat 't een vlak oppervlak is.
Ik heb twee vissen erin: een black molly en een oranje sluierstaart. Dit zijn 'doorgekweekte' vissen en hebben daardoor een zwemblaas, wat 'gewone' vissen geloof ik niet hebben. Daardoor hebben ze speciaal voer nodig (dat zinkt), anders kan er lucht in die blaas komen en gaan ze drijven en gaan ze dood...
Ik heb de mijne nu iets van 4 jaar...

Over grootte van kommen en vissen die te groot worden voor een kom: als je een vis in een grote kom zet, wordt hij groot, als je de kom 'klein' houdt, wordt de vis niet groter (past zich geloof ik aan aan z'n omgeving).
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  Beachgirl di 3 mei 2011 - 7:04

Caro schreef:
Beachgirl_24 schreef:Je moet ongeveer aanhouden 1 liter per cm vis.

Dus heb je 3 vissen van 3cm per stuk, dan moet je 9 liter water hebben, minimaal!

Ik had vroeger een kom, maar die kon ik na een tijdje elke week schoonmaken omdat die kommen supersnel groen worden. Vissen krijgen wienig zuurstof, stilstaand water...gaat stinken etc.!

Heb nu een klein bakje van 30 liter, met verlichting, een filter en een zuurstofpompje. Heb een hele gave zandbodem waardoor het water mooi helder blijft. Heb hier 3 shubunkins in zitten (zijn gevlekte goudvissen) en 2 algeneters.

De bodem woel ik eens per maand om, om het vuil los te krijgen, zodat het gefilterd kan worden. Verder doe ik er niks aan. Eens in de 2 maanden de helft van het water eruit, en vers water erbij. That's it.

Welk zand is dat? Ik vind vissen eigenlijk heel erg cool, en ik wil graag een goede bak hebben: plus goed spul zodat de vissen het gewoon prettig hebben.

Speciaal aquariumzand, te koop bij dierenwinkel of tuincentrum in zakken van een paar kilo.

Het is "schoon" zand, wat je daardoor goed in je aquarium kunt gebruiken. Wel eerst 100x uitspoelen in een emmer, want er komt heel erg veel stof vanaf. En dat wil je niet in je bak hebben.

Ik heb de fijne variant, net zoals strandzand, maar je hebt ook grovere soorten. Het schijnt goed te zijn voor goudvissen omdat ze met het zand hun kieuwen uitspoelen. Ook schijnt het voor helderder water te zorgen... en volgens mij klopt dat wel!
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  Flippin' Bitch di 3 mei 2011 - 7:36

Ik had een 40 liter aquarium (vierkant) met een pomp erin en steentjes op de bodem. Ik had er dan twee van zulke vissen in:
Wie heeft een vissenkom? Moor-sluierstaart

Toen de vissen dood waren gegaan (na een paar jaar) heb ik het aquarium maar op zolder gezet, het was altijd zo lastig om 'm schoon te krijgen. Er moest altijd wel iemand helpen. Toch wil ik bij intratuin altijd even bij die zwarte visjes kijken Embarassed
Flippin' Bitch
Flippin' Bitch
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1754
Punten : 1836
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  Flippin' Bitch di 3 mei 2011 - 7:40

Beachgirl_24 schreef:
Caro schreef:
Beachgirl_24 schreef:Je moet ongeveer aanhouden 1 liter per cm vis.

Dus heb je 3 vissen van 3cm per stuk, dan moet je 9 liter water hebben, minimaal!

Ik had vroeger een kom, maar die kon ik na een tijdje elke week schoonmaken omdat die kommen supersnel groen worden. Vissen krijgen wienig zuurstof, stilstaand water...gaat stinken etc.!

Heb nu een klein bakje van 30 liter, met verlichting, een filter en een zuurstofpompje. Heb een hele gave zandbodem waardoor het water mooi helder blijft. Heb hier 3 shubunkins in zitten (zijn gevlekte goudvissen) en 2 algeneters.

De bodem woel ik eens per maand om, om het vuil los te krijgen, zodat het gefilterd kan worden. Verder doe ik er niks aan. Eens in de 2 maanden de helft van het water eruit, en vers water erbij. That's it.

Welk zand is dat? Ik vind vissen eigenlijk heel erg cool, en ik wil graag een goede bak hebben: plus goed spul zodat de vissen het gewoon prettig hebben.

Speciaal aquariumzand, te koop bij dierenwinkel of tuincentrum in zakken van een paar kilo.

Het is "schoon" zand, wat je daardoor goed in je aquarium kunt gebruiken. Wel eerst 100x uitspoelen in een emmer, want er komt heel erg veel stof vanaf. En dat wil je niet in je bak hebben.

Ik heb de fijne variant, net zoals strandzand, maar je hebt ook grovere soorten. Het schijnt goed te zijn voor goudvissen omdat ze met het zand hun kieuwen uitspoelen. Ook schijnt het voor helderder water te zorgen... en volgens mij klopt dat wel!

Wat slim! Ik maakte altijd het hele aquarium leeg, spoelde de steentjes uit met een vergiet... Wat een gedoe altijd om die 40 liter water eruit te krijgen.
Flippin' Bitch
Flippin' Bitch
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1754
Punten : 1836
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wie heeft een vissenkom? Empty Re: Wie heeft een vissenkom?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum