Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat zouden jullie doen?

3 plaatsers

Ga naar beneden

Wat zouden jullie doen? Empty Wat zouden jullie doen?

Bericht  Aimee ma 6 dec 2010 - 11:06

Mijn eerste post op dit nieuwe forum, en ik wil meteen wat weten smile

Naar aanleiding van een ander topic over geld lenen voor een woning heb ik wat vragen.. Mijn vriend en ik zijn een half jaar geleden gaan samenwonen. We huren particulier en betalen 900euro kale huur per maand(voor een twee kamer appartement). We kunnen dit wel betalen, maar kunnen niet meer zo veel sparen en vinden het ook gewoon te duur voor de ruimte die we hebben.
Nu zijn we aan het rondkijken voor een koophuis. We wilden in eerste instantie een 3kamer appartement kopen, maar van de hypotheker kregen wij de tip om voor een 1gezinswoning te kijken die wat moet worden opgeknapt van rond de 2ton en daar bij de hypotheek nog 20.000 euro bij te nemen voor de nodige verbouwing. Dit omdat 3kamerappartementen bij ons in de buurt toch ook wel 1.9 ton kosten en je dan beter de starterslening kan gebruiken voor een huis waar je (waarschijnlijk) langer in kunt wonen.

Nou is het zo dat we een half jaar geleden toch ook wel ons spaargeld hebben opgemaakt en we de afgelopen maanden dus niet veel hebben kunnen sparen (zo'n 2000-2500 euro). Dit betekend dat we dus die lening voor de verbouwing wel echt nodig zullen hebben en ook de kosten koper niet zelf kunnen betalen.
Het liefst zouden we dit natuurlijk wel zelf willen en niet hoeven lenen, maar zolang we hier wonen kunnen we toch ook niet zoveel sparen om dat wel zelf te kunnen betalen. Via de woningbouw huren kan ook niet, omdat de gemiddelde wachttijd hier tussen de 6 tot 8 jaar is.

De voordelen voor ons om nu wel te kopen is omdat ze natuurlijk gaan rommelen met de hypotheken, en we misschien volgend jaar dan helemaal niet meer kunnen kopen. Ook zal kopen gewoon voordeliger zijn vergeleken met wat we nu betalen. Het grootste nadeel is gewoon het lenen van zo'n groot bedrag.

Nu dus aan jullie de vraag; wat is slim? Wachten en toch proberen zo veel mogelijk te sparen, of nu een huisje kopen met in de hypotheek een verbouiwingsbedrag meegenomen er van uit gaande dat het huis bij eventuele verkoop dat bedrag dan ook wel meer waard zijn?
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat zouden jullie doen? Empty Re: Wat zouden jullie doen?

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 11:17

Wat ik me afvroeg, toen ik de tekst las, waarom wil je K.K. zelf betalen? Ik heb dat allemaal in mijn hypotheek zitten en zie dat niet als lening, maar als iets wat ik opbouw voor de toekomst.

En zijn startersleningen er nog wel? Want volgens het laatste nieuws is de startersleningpot en koopsubsidiepot leeg.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat zouden jullie doen? Empty Re: Wat zouden jullie doen?

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 11:25

Isa, het is helemaal niet zo een raar idee hoor, zelfs verstandig om je KK zelf te betalen. De naam zegt het al, het zijn kosten en komt niet altijd naar je toe zoals jij dat zo mooi zegt. Bij de koop van een huis is je huis toch niet gelijk dat bedrag meer waard? Daar gaan jaren en jaren overheen en soms ga je voor die tijd al verhuizen. Zeker nu het niet zo goed meer gaat met de huizenmarkt is het dus heel goed om op die manier een huis te kopen, zelf je KK betalen.

TO, ik snap niet waar jullie idee voor het driekamerappartement precies gebleven is? Die zie ik helemaal niet meer terug in je verhaal alsof het verhaal van jullie adviseur je wel zoiets enorms heeft verteld dat je helemaal om bent. Klopt dat? Of is het alsnog een optie? Ik vind het namelijk erg veel geld voor een eerste koopwoning. Zou denk ik zelf die stap niet zo snel nemen. In een driekamerappartement, niet te duur, kan ik voorlopig vooruit zou ik dan denken. En als het meezit ook nog wat sparen. Dat ipv jezelf nu in hogeree hypotheeklasten te storten en nog altijd niets kunnen sparen maar wel een kast van een huis hebben. Ga niet aan je top zitten (zit je dat hiermee?), hou ruimte over om van te leven.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat zouden jullie doen? Empty Re: Wat zouden jullie doen?

Bericht  rapa nui ma 6 dec 2010 - 11:34

Misschien is dit wel helemaal niet van toepassing op jullie maar het schiet me nu te binnen: ik lees de laatste paar weken overal dat de hypotheekregels volgend jaar worden aangepast/strenger worden zodat het voor een modaal inkomen bijna onmogelijk wordt om een woning te kopen. Ik las iets van een modaal inkomen dat dan nog maar 105.000 zou kunnen lenen in plaats van de 185.000 die ze nu nog kunnen lenen. Hebben jullie dat gesprek met die adviseur recent gehad? En houdt hij daar rekening mee? Of is die aanpassing van de regeling nog niet definitief? Het lijkt me zo zonde van de voorpret van een woning kopen/zoeken als blijkt dat je dat straks helemaal niet meer kunt voor zo'n bedrag van over de 2 ton.

Edit: ik las nu dat je hier al over na hebt gedacht. On topic: ik zou er niet van uit gaan dat de woningen de komende tijd in prijs stijgen dus ik zou zelf erg voorzichtig zijn met het extra lenen voor kosten koper en een verbouwing.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat zouden jullie doen? Empty Re: Wat zouden jullie doen?

Bericht  Aimee ma 6 dec 2010 - 22:33

@Isa: voor zover ik weet bestaat de starterslening nog gewoon hoor!Dat is iig wat de hypotheker ons verteld heeft...

@Lagom: Het probleem is dat driekamerappartementen hier ook voor ongeveer die prijs(180.000-200.000) weg gaan. Dus volgens de hypotheker is het 'zonde' om dat geld voor een appartement uit te geven, terwijl je er ook een eensgezinswoning voor kunt kopen, met wat extra hypotheek om het belangrijkste te verbouwen. Ook is een appartement sowieso niet rendabel, omdat je wanneer je over3-4 jaar toch groter wilt wonen, je de kostenkoper sowieso kwijt bent en je de starterslening al hebt 'verbruikt'
Met een eeensgezinswoning zouden we nog niet helemaal aan onze top zitten.

@Rapa nui: Daar hebben wij idd al rekening mee gehouden smile Ik denk ook niet dat de prijzen snel weer zullen gaan stijgen, maar wij gaan er wel een beetje van uit dat we in een eensgezinswoning voor een langere periode kunnen wonen en het daarom wel een investering zou kunnen zijn. Als we een appartement zouden kopen, en dat over 3-4 jaar weer willen verkopen draai je daar sowieso verlies op.

Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat zouden jullie doen? Empty Re: Wat zouden jullie doen?

Bericht  Jerry di 7 dec 2010 - 0:16

Wij wilden eerst ook voor een appartement gaan. Veel mensen uit onze omgeving vroegen toen waarom we niet voor een 'gewoon' huis gingen als we dat wel konden betalen.
Wij hebben wel veel gespaard en hebben nu toch een gewoon huis gekocht, waar we niet persé uit hoeven als er kindertjes komen. Over de lange termijn gezien voordeliger, want je bent niet je kk kwijt (duurt ongeveer 8 jaar voordat je die eruit hebt) en je hoeft niet nog een keer te verhuizen (nieuwe vloer, behang, verf, etc.)
Wij zijn dus wel van gedachte verandert...
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat zouden jullie doen? Empty Re: Wat zouden jullie doen?

Bericht  Gast di 7 dec 2010 - 4:29

Lagom schreef:Isa, het is helemaal niet zo een raar idee hoor, zelfs verstandig om je KK zelf te betalen. De naam zegt het al, het zijn kosten en komt niet altijd naar je toe zoals jij dat zo mooi zegt. Bij de koop van een huis is je huis toch niet gelijk dat bedrag meer waard? Daar gaan jaren en jaren overheen en soms ga je voor die tijd al verhuizen. Zeker nu het niet zo goed meer gaat met de huizenmarkt is het dus heel goed om op die manier een huis te kopen, zelf je KK betalen.


Deze mening deel ik niet. Maar ieder zo zijn eigen mening, lijkt mij. Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat zouden jullie doen? Empty Re: Wat zouden jullie doen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum