Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Sterkte/ Succes

+6
Tiara
TGR
Lotus
Lejow
Caroow
Pien
10 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Sterkte/ Succes

Bericht  Pien wo 6 apr 2011 - 3:00

Een tijd geleden had ik een discussie met iemand over het wensen van sterkte en het wensen van succes. Een tijdje terug had ik een begrafenis van een goede vriend van vroeger die overleden was, iemand wenste mij succes voor de begrafenis. Vond dat zelf een beetje ongepast eigenlijk, sterkte was namelijk meer op zn plaats denk ik...

Wanneer wensen jullie iemand sterkte/ succes? Vind jij het één direct verbonden met een positieve gebeurtenis en het andere met een negatieve?


Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  Gast wo 6 apr 2011 - 3:01

Pien schreef:Een tijd geleden had ik een discussie met iemand over het wensen van sterkte en het wensen van succes. Een tijdje terug had ik een begrafenis van een goede vriend van vroeger die overleden was, iemand wenste mij succes voor de begrafenis. Vond dat zelf een beetje ongepast eigenlijk, sterkte was namelijk meer op zn plaats denk ik...

Wanneer wensen jullie iemand sterkte/ succes? Vind jij het één direct verbonden met een positieve gebeurtenis en het andere met een negatieve?

Ja. Je wenst iemand geen succes met een begrafenis.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  Caroow wo 6 apr 2011 - 3:02

Jen_ schreef:
Pien schreef:Een tijd geleden had ik een discussie met iemand over het wensen van sterkte en het wensen van succes. Een tijdje terug had ik een begrafenis van een goede vriend van vroeger die overleden was, iemand wenste mij succes voor de begrafenis. Vond dat zelf een beetje ongepast eigenlijk, sterkte was namelijk meer op zn plaats denk ik...

Wanneer wensen jullie iemand sterkte/ succes? Vind jij het één direct verbonden met een positieve gebeurtenis en het andere met een negatieve?

Ja. Je wenst iemand geen succes met een begrafenis.

Misschien wel als het gaat om spreken op een begrafenis? Maar in andere situaties is dat voor een begrafenis behoorlijk ongepast.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  Gast wo 6 apr 2011 - 3:03

Moeilijk. Soms kan het allebei. Stel, iemand heeft een moeilijk tentamen. Dan je 'sterkte' zeggen, maar ook 'succes'.

Voor een crematie of begrafenis vind ik 'succes' niet echt gepast trouwens.

Als iemand besluit om een marathon te gaan lopen wens ik hem/haar succes en geen sterkte, want dan klinkt het net alsof je geen vertrouwen in die persoon hebt of zo. Zo van: "Ik wens je maar sterkte want het wordt voor jou vast héél moeilijk!" Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  Gast wo 6 apr 2011 - 3:03

ik vind het inderdaad ook raar en ongepast om iemand succes te wensen voor een begrafenis :S. Ik zou zeggen succes bij examens en sollicitatiegesprekken e.d. en sterkte als iemand moeite met iets heeft, in een moeilijke periode zit, ...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  Gast wo 6 apr 2011 - 3:03

Sterkte dekt de lading inderdaad beter. Maar diegene die succes zei bedoelde het vast ook goed, maar het er misschien niet zo over na gedacht hoe het over kwam.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  Lejow wo 6 apr 2011 - 3:03

Ja, succes is bij iets positiefs. Bij een examen, een toets, een sollicitatie een andere leuke spannende gebeurtenis

En sterkte zeg je bij verdrietige dingen, bij ziekte, overlijden, nou noem t rijtje maar op.

Tenminste, zo denk ik er over :P
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  Gast wo 6 apr 2011 - 3:03

Ach, ik zou het zelf ook niet zo zeggen nee maar wellicht komt het er een keer per ongeluk zo uit. Dat kan ik me op zich wel voorstellen. En dan gaat het toch om de achterliggende bedoeling? Ik neem aan dat die persoon er geen positieve draai aan wilde geven en dat die persoon ook echt niet dacht dat je het leuk vond om naar de begrafenis te gaan...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  Lotus wo 6 apr 2011 - 3:04

Succes zeg ik alleen als iemand iets moet presteren.
Lotus
Lotus
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6901
Punten : 7188
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  Gast wo 6 apr 2011 - 3:05

Lejow schreef:Ja, succes is bij iets positiefs. Bij een examen, een toets, een sollicitatie een andere leuke spannende gebeurtenis

En sterkte zeg je bij verdrietige dingen, bij ziekte, overlijden, nou noem t rijtje maar op.

Tenminste, zo denk ik er over :P

+1

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  Pien wo 6 apr 2011 - 3:06

Die persoon die het tegen mij zei zei het ook echt met goede bedoelingen, dat weet ik zeker.

Maar tijdens die discussie waren er mensen met mij oneens, die vonden het prima kunnen! Vandaar dat ik dacht, ik vraag het hier eens...

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  TGR wo 6 apr 2011 - 3:20

Och, slip of the tongue. Ik ben eens gefeliciteerd op een begrafenis. Het is toch al een situatie waar niemand zich echt een houding bij weet te geven.

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  TGR wo 6 apr 2011 - 3:20

Wat vinden jullie van "Van harte gecondoleerd"?

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  Tiara wo 6 apr 2011 - 3:21

Toen ik aan iemand vertelde dat ik voor de 20 weken echo moest, wenste diegene me sterkte. Ik vond dat voor mijn gevoel wat gek overkomen.
Tiara
Tiara
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1519
Punten : 1643
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  Caroow wo 6 apr 2011 - 3:22

TGR schreef:Wat vinden jullie van "Van harte gecondoleerd"?

Dat is toch gewoon Nederlands? Het klinkt een beetje raar omdat de meeste mensen "van harte" associëren met "gefeliciteerd", maar het klopt wel.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  Gast wo 6 apr 2011 - 3:26

TGR schreef:Wat vinden jullie van "Van harte gecondoleerd"?

Ik vind dat heel raar. Misschien dat het normaal is om te zeggen, maar ik heb er wat moeite mee. Ik werd 'van harte gecondoleerd' met mijn neefje, dat vond ik zó naar klinken. Ik associeer het met 'van harte gefeliciteerd', dat klinkt ook gewoon feestelijk en dat hoort m.i. niet bij een condoleance.

Ontopic: Ik vind succes inderdaad niet gepast op een uitvaart of een verdrietige gebeurtenis. Dan zou ik iemand inderdaad eerder sterkte toewensen. Bij iemand succes wensen denk ik aan een examen, iets prestatiegericht.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  Suus wo 6 apr 2011 - 3:27

Ik vind van harte gecondoleerd ook raar klinken. Iemand zei dat tegen me toen mijn oma overleden was. Natuurlijk weet ik dat die jongen het gewoon goed bedoelde, maar ik vind die twee woorden niet bij elkaar horen.
Suus
Suus
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8867
Punten : 9058
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  Gast wo 6 apr 2011 - 3:28

Ik vind het niet beledigend als iemand "succes" zegt voor een begrafenis. Hoogstens een beetje vreemd, maar ik neem er geen aanstoot aan. Ik zeg trouwens ook wel succes bij negatieve dingen hoor, ik zei het bijv ook toen iemand naar het ziekenhuis moest voor de uitslag van een onderzoek. Dus nee, succes hoeft niet alleen maar bij iets positiefs wat mij betreft.

Edit: van harte gecondoleerd vind ik niet kunnen.


Laatst aangepast door Fauve op wo 6 apr 2011 - 3:29; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  Lejow wo 6 apr 2011 - 3:29

Vaak is het in dat soort situaties, bij crematies en begrafenissen allemaal al zo gespannen.
Ik denk vaak dan de heel tijd 'Als ik maar niet gefeliciteerd zeg.. als ik maar niet...' En juist zul je zien op het moment dat jij mag concoleren, er juist DAT uit je mond floept... Omdat je er zo druk mee bezig was om het niet te zeggen.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  Gast wo 6 apr 2011 - 3:37

Waarom kan 'van harte gecondoleerd' niet dan?
Het betekent gewoon 'vanuit mijn hart' gecondoleerd. Ik vind het juist wel mooi. Maar snap dat het veel geassocieerd wordt met gefeliciteerd.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  Gast wo 6 apr 2011 - 3:41

Ik krijg het hele woord gecondoleerd niet eens uit m'n strot. Ik weet niet, ik vind het een vervelend woord. Meestal zeg ik dan dus een ander soort sterktewens.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  TGR wo 6 apr 2011 - 3:47

Marin schreef:Ik krijg het hele woord gecondoleerd niet eens uit m'n strot. Ik weet niet, ik vind het een vervelend woord. Meestal zeg ik dan dus een ander soort sterktewens.

Ik zeg vaak heel veel sterkte (met uw/je verlies), in geval van condoleren.

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  Pien wo 6 apr 2011 - 3:49

Van harte gecondoleerd vind ik idd ook raar klinken, ook al betekend van harte vanuit mijn hart...

@Lejow, dat gevoel ken ik wel ja, dat je zo gespannen bent en gaat nadenken over wat je niet moet zeggen, dat je het bijna juist wél zegt

@Marin, ik vind gecondoleerd ook een vreselijk woord. zeg altijd sterkte met het verlies van...


Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  Susan wo 6 apr 2011 - 3:58

Succes vind ik horen bij een situatie die nog twee kanten op kan. Sterkte vind ik horen bij iets negatiefs.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  Gast wo 6 apr 2011 - 5:31

Susan schreef:Succes vind ik horen bij een situatie die nog twee kanten op kan. Sterkte vind ik horen bij iets negatiefs.

+1

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sterkte/ Succes Empty Re: Sterkte/ Succes

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum