Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Nieuw vreemde-woorden-topic!

+46
Jerry
Rush
Bazinga
Razz
Suus
Sushi
Mamsie
Liz
Bliss
Elvie_
Steep
minoessepoes
Knillis
JustMeDaan
Jelin
Océane
Linnie1985
Marsy28
MamaDaan
Shisha
SoGood
Eep
MissBitchy
Printje
Burn
Japie
Fayebella
Pineco
Nyx
Artemis
nina
Maple
Caroow
Bosjesvrouw
Exogenesis
Joan
Lady Starstruck
loura
Poubelle
Feline
Nana
Kowalski
Toet
June
Paper Crown
Balloon
50 plaatsers

Pagina 4 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Kowalski ma 19 aug 2013 - 1:51

Ik zeg ook altijd 'ons pap en ons mam', 'ons Roel'. Ik vraag me af of brabanders die enig kind zijn dit ook zeggen. Ik zeg 'ons pap' omdat het de papa van mij en mijn broer is. Het voelt voor mij echt geforceerd om 'mijn vader' te zeggen!
Kowalski
Kowalski
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4344
Punten : 4466
Registratiedatum : 17-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Eep ma 19 aug 2013 - 2:00

Kowalski schreef:Ik zeg ook altijd 'ons pap en ons mam', 'ons Roel'. Ik vraag me af of brabanders die enig kind zijn dit ook zeggen. Ik zeg 'ons pap' omdat het de papa van mij en mijn broer is. Het voelt voor mij echt geforceerd om 'mijn vader' te zeggen!
Ik ben enig kind en zeg ook gewoon 'ons pap en ons mam' ;)Maar als je erover nadenkt is het compleet onlogisch inderdaad. Ik zoek het alleen niet om 'mijn vader/moeder' te zeggen, klinkt voor mij veel te kakkerig ofzo.
Eep
Eep
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 81
Punten : 85
Registratiedatum : 26-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  minoessepoes ma 19 aug 2013 - 2:12

Dat ben ik dan weer gewend, onze Piet is geweest. Dat duidt een beetje aan dat het iemand is die dicht bij je staat of zo, als in een broer of zwager bijvoorbeeld. Wij zeggen inderdaad ook ons pap en ons mam.

Verder was ik inderdaad ook gewend om te zeggen dat we aangereden waren of nog erger; afgewerkt. Dat heb ik allemaal wel afgeleerd in de Randstad.
Veel mensen hier denken dat iedereen in het zuiden houdoe, zegt maar ik ken inderdaad Houje, of zoals in het dorp Houje Wa! Volgens een collega van mij uit Amsterdam klinkt dat net Chinees laughcry 
Een boks is een broek, een varken een keue, de skottel slet is mij ook niet vreemd en de stoffer van het stoffer en blik is het afvarken. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Op het werk had ik een paar jaar geleden een gesprek met een collega over de vijver voor het kantoor, daar zaten pulletjes in. Ik had werkelijk geen idee waar hij het over had en vond het zo sullig om het te vragen!
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Steep ma 19 aug 2013 - 4:00

Ja alles is hier los! De deur, het raam, de winkel. Ik vond dit ook heel normaal tot ik er een paar jaar geleden achter kwam dat het niet kan. Ik zeg het wel altijd.
Steep
Steep
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2857
Punten : 3013
Registratiedatum : 15-12-10
Woonplaats : Arnhem

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Snoes ma 19 aug 2013 - 4:03

Paper Crown schreef:Weet je wat ik raar vind, als mensen zeggen: 'Ons Klaas..' Als in: 'Joaa, ons Klaas was ook geweest'
Dat doe ik ook. Ik heb het altijd over "ons mam" en over "onze R." als ik het over mijn zoontje heb.

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Maple ma 19 aug 2013 - 5:20

Oh, en laiverd, maar dat spreekt wel een beetje voor zich. Ik vind het eigenlijk wel een lieflijk woordje.
Maple
Maple
Prater
Prater

Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13
Woonplaats : Groene Hart

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Elvie_ ma 19 aug 2013 - 7:30

Eep schreef:
Kowalski schreef:Ik zeg ook altijd 'ons pap en ons mam', 'ons Roel'. Ik vraag me af of brabanders die enig kind zijn dit ook zeggen. Ik zeg 'ons pap' omdat het de papa van mij en mijn broer is. Het voelt voor mij echt geforceerd om 'mijn vader' te zeggen!
Ik ben enig kind en zeg ook gewoon 'ons pap en ons mam' ;)Maar als je erover nadenkt is het compleet onlogisch inderdaad. Ik zoek het alleen niet om 'mijn vader/moeder' te zeggen, klinkt voor mij veel te kakkerig ofzo.
Dat is toch ook iets typisch Brabants, 'ik zoek het niet'?
Elvie_
Elvie_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 31
Punten : 34
Registratiedatum : 25-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Bliss ma 19 aug 2013 - 7:56

Elvie_ schreef:
Eep schreef:
Kowalski schreef:Ik zeg ook altijd 'ons pap en ons mam', 'ons Roel'. Ik vraag me af of brabanders die enig kind zijn dit ook zeggen. Ik zeg 'ons pap' omdat het de papa van mij en mijn broer is. Het voelt voor mij echt geforceerd om 'mijn vader' te zeggen!
Ik ben enig kind en zeg ook gewoon 'ons pap en ons mam' ;)Maar als je erover nadenkt is het compleet onlogisch inderdaad. Ik zoek het alleen niet om 'mijn vader/moeder' te zeggen, klinkt voor mij veel te kakkerig ofzo.
Dat is toch ook iets typisch Brabants, 'ik zoek het niet'?
Ja idd, ik vind dat Brabants maar een gek taaltje. Wat ook heel zuidelijk Nederland schijnt te zeggen is: "zo'n verhalen" (bijvoorbeeld) i.p.v. zulke. Dus enkelvoud-meervoud door elkaar gebruikt, zie ik hier op het forum ook heel veel. Ik gebruik niet echt rare woorden geloof ik, wel eens 'aanmaken' waarmee ik 'opschieten' bedoel (maar hier in het westen hou ik me meestal maar in Wink). Nog een mooi woord uit het Achterhoeks: huulbessem. Iemand een idee?

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Burn ma 19 aug 2013 - 7:58

Aanmaken ken ik hier ook! Al klinkt het hier meer als 'En nou.. anmakuhn..

Burn
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 12281
Punten : 12796
Registratiedatum : 07-02-11
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Knillis ma 19 aug 2013 - 8:40

minoessepoes schreef:Veel mensen hier denken dat iedereen in het zuiden houdoe, zegt maar ik ken inderdaad Houje, of zoals in het dorp Houje Wa! Volgens een collega van mij uit Amsterdam klinkt dat net Chinees laughcry 
Een boks is een broek, een varken een keue, de skottel slet is mij ook niet vreemd en de stoffer van het stoffer en blik is het afvarken. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ja al deze woorden zijn mij ook niet vreemd (muv afvarken, dat ken ik niet)
Knillis
Knillis
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 434
Punten : 470
Registratiedatum : 03-02-11
Woonplaats : Gelderland

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Liz ma 19 aug 2013 - 9:28

Eep schreef:In mijn geboortedorp is een kuus inderdaad een varken. Maar waar ik nu woon is het een kalf. Beide dorpen liggen in Brabant. Ter ere van dit verschijnsel is er zelfs een grenspaal te vinden, met het opschrift:
Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Kuusepaal1
Leuk om te lezen! Woon jij in Oirschot? Ik ben een geboren en getogen Brabantse maar ik vind 'ons mam, ons opa' etc zó stom en boers klinken, ik gebruik dat dan ook nooit. ik gebruik vrijwel nooit dialect maar dat komt denk ik omdat ik uit de stad kom. Mijn vriendinnen uit dorpen kunnen zo plat praten dat ik het niet kan volgen. Aanrijden zeg ik dan weer wel.
Liz
Liz
Prater
Prater

Aantal berichten : 825
Punten : 994
Registratiedatum : 28-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Maple ma 19 aug 2013 - 10:00

Oh, een paar lokale van hier: temet, temee, hullie, sullie, en hillegaar. Oh, en plijte.
Maple
Maple
Prater
Prater

Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13
Woonplaats : Groene Hart

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Nyx ma 19 aug 2013 - 10:08

Mijn oom was in Amsterdam en had daar iets gekocht waarvoor hij een plastic zakje wilde. Hij vroeg aan de medewerker of ze misschien een 'puutje' voor hem had. Na veel wijzen naar de plastic zakjes wist ze eindelijk wat ze bedoelde. Toen wij zeiden dat het een plastic zakje was viel het kwartje nog niet.

En inmiddels alweer tien jaar geleden moest ik de vriend van mijn moeder voor het weekend uit Brabant halen. Ik was vroeg en besloot nog even te gaan winkelen in een overdekt winkelcentrum daar. Maar in elke winkel waar ik wat had verkocht en de winkel weer verliet zeiden ze 'Hou doe' tegen me. Ik vond ze wel heel vriendelijk, maar wat een vreemd woord. Vind ik nog steeds, haha.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Burn ma 19 aug 2013 - 10:24

Stop dat maar even in de buus!

Burn
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 12281
Punten : 12796
Registratiedatum : 07-02-11
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Toet ma 19 aug 2013 - 10:36

Maple schreef:Oh, een paar lokale van hier: temet, temee, hullie, sullie, en hillegaar. Oh, en plijte.
Waar is hier? Hullie en sullie wordt ook in Brabant gebruikt, de rest ken ik niet.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Maple ma 19 aug 2013 - 10:38

Westen smile
Maple
Maple
Prater
Prater

Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13
Woonplaats : Groene Hart

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Maple ma 19 aug 2013 - 10:42

Ohja, arepels (spreek uit als arepols) en arebaien. Ik hoor zo m'n opa praten smile
Maple
Maple
Prater
Prater

Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13
Woonplaats : Groene Hart

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Toet ma 19 aug 2013 - 10:54

Piepers zijn hier aardappels. En een ui is een juin haha echt, waar gaat het over laughcry 
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Mamsie ma 19 aug 2013 - 11:19

Ik ben een brabantse, maar al deze dingen ken ik niet of zeg ik niet.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Sea of Trees ma 19 aug 2013 - 18:10

Ik ben ook een geboren Brabantse, maar ik spreek ober het algemeen wel ABN, alleen als bij mijn familie ben wil er nog wel eens een 'wat hedde gij gedaan gehad' ertussen door sluipen Wink en op school praat ik ook wel meer Brabo, maar nog steeds minder dan bijv. klasgenoten die uit kleinere dorpjes komen.
Sea of Trees
Sea of Trees
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Eep ma 19 aug 2013 - 20:47

Liz schreef:
Eep schreef:In mijn geboortedorp is een kuus inderdaad een varken. Maar waar ik nu woon is het een kalf. Beide dorpen liggen in Brabant. Ter ere van dit verschijnsel is er zelfs een grenspaal te vinden, met het opschrift:
Leuk om te lezen! Woon jij in Oirschot? Ik ben een geboren en getogen Brabantse maar ik vind 'ons mam, ons opa' etc zó stom en boers klinken, ik gebruik dat dan ook nooit. ik gebruik vrijwel nooit dialect maar dat komt denk ik omdat ik uit de stad kom. Mijn vriendinnen uit dorpen kunnen zo plat praten dat ik het niet kan volgen. Aanrijden zeg ik dan weer wel.
Ik ben geboren vlakbij Oirschot, ben een tijdje geleden verhuisd. Mijn moeder woont er nog, dus kom nog vaak in die hoek. Volgens mij praat ik voor algemene begrippen aardig boers haha. De Brabanders uit steden praten vaak minder plat inderdaad. Een docent gaf eens commentaar tijdens een presentatie, dat hij wel heel duidelijk hoorde dat ik uit Brabant kwam. Maar hij vond het wel een schattig accent. laughcry

Aanrijden zeg ik ook altijd, juin zeg ik ook.
Eep
Eep
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 81
Punten : 85
Registratiedatum : 26-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Sushi ma 19 aug 2013 - 20:47

Maple schreef:Westen smile
Ik snap niet wat je bedoelt met de woorden die je opnoemt. En ik kom ook uit het westen Wink

Volgens mij is het enige Leidse woord wat ik ken "darm" (klootzak). Haha. Gebruik het zelf alleen nooit, vind het te aso klinken.
Sushi
Sushi
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1578
Punten : 1758
Registratiedatum : 10-05-11
Woonplaats : Leiden

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Razz ma 19 aug 2013 - 21:13

Ik vind OPgebakken aardappelen ook zo raar. Wij zeggen gewoon gebakken aardappelen. Vind OP zo'n vreemde nutteloze toevoeging. Wink

Razz
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1811
Punten : 1890
Registratiedatum : 23-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Caroow ma 19 aug 2013 - 21:19

Razz schreef:Ik vind OPgebakken aardappelen ook zo raar. Wij zeggen gewoon gebakken aardappelen. Vind OP zo'n vreemde nutteloze toevoeging. Wink
Maar dat zijn toch verschillende dingen?

Als je de ene dag gekookte aardappels eet en het restje de volgende dag bakt zijn het opgebakken aardappels. Als je ze gewoon gelijk maakt als gebakken aardappels heet het gebakken aardappels. Vind ik dan.


Bonkies zijn trouwens botten. Mijn moeder stoot zeg maar het bonkie in haar elleboog smile 
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Pineco ma 19 aug 2013 - 21:51

Gebruiken jullie al deze streekgebonden woorden ook als je bijvoorbeeld praat met mensen uit andere delen van het land? Of gebruik je ze echt alleen in je eigen omgeving? Zoals 'aanrijden' of 'de deur is los', dat is toch eigenlijk geen 'goed' Nederlands? 

Ik praat thuis en met veel vrienden en familieleden bijvoorbeeld altijd dialect en daar zitten behoorlijk wat vreemde woorden tussen laughcry Maar die gooi ik er echt nooit door als ik met mensen praat die geen dialect praten. Dan is het gewoon ABN, hooguit met een accent waar je aan hoort waar ik vandaan kom, maar daar horen dit soort woorden toch niet tussen?

Ik vind het altijd een beetje gek als bijvoorbeeld mensen uit Den Haag even plat praten tegen een Maastrichtenaar als tegen een Hagenees. Die eerste snapt er dan toch maar de helft van? :P
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw vreemde-woorden-topic! - Pagina 4 Empty Re: Nieuw vreemde-woorden-topic!

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 4 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum