Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Huren vs Kopen

+20
Bazinga
M@niek
Nyx
Atelier Madame
Bimbam
Dolphinne
*Lookie*
Plien84
studiebol
Zonnetje
Coco
Mida4you
blondje1313
Destino
Elliot
Kamperseboekenwurm
Carra
Char1
Curious
Marin
24 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Coco di 6 aug 2013 - 1:01

Wij zijn al vaak verhuisd en toen we 1, 5 jaar terug naar deze woonplaats zijn verhuisd, zijn we eerst gaan huren. We waren hier nog niet bekend en ook geen idee van de wijken. Inmiddels kennen we onze woonplaats redelijk en willen we het huis gaan kopen. Ik spendeer liever 20.000 aan huur en dat je nog makkelijk weg kunt dan dat ik vast zit aan een koopwoning terwijl het niet bevalt. Kopen in eennieuwe stad/dorp vind ik in deze tijden niet echt slim, maar gezien de prijzen in Oslo had ik het in jullie situatie waarschijnlijk wel aangedurfd als er toch redelijk snel verkocht wordt.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Zonnetje di 6 aug 2013 - 2:02

Kamperseboekenwurm schreef:
Marin schreef:
Kamperseboekenwurm schreef:
Marin schreef:KB: Ik snap je helemaal!

 Fijn, want ik voel mij er zeker het laatste jaar erg verdrietig over dat het allemaal zo loopt, Dat voelt zo frustrerend...

Staat jullie huis al wel te koop dan? Of ben je bang voor het moment als dat gaat gebeuren dat het nooit verkocht gaat worden?

Ons huis staat nog niet te koop.
Ik heb na bijna 3 jaar bij dezelfde werkgever nog steeds geen vast contract, dus we kunnen op mijn inkomen geen hypotheek krijgen.
Pas als ik een vast contract krijg, kunnen we naar de bank toe om te kijken hoe veel hypotheek we kunnen krijgen.
Pas daarna kunnen we het appartement te koop zetten en op zoek naar een eensgezinswoning.

Maar aangezien deze hele situatie al bijna 3 jaar duurt, ben ik nu al bang dat ik nooit een vast contract krijg en we daardoor niet kunnen verhuizen.

Heeft je vriend wel een vast contract? Wij hebben anderhalf jaar geleden met een tijdelijk contract met intentieverklaring voor mij en een vast contract van mijn vriend op 1,5 salaris een hypotheek afgesloten. Zou je wel een intentieverklaring krijgen? Want in dat geval kun je wel een huis kopen.
Zonnetje
Zonnetje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2589
Punten : 2726
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : omgeving Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Kamperseboekenwurm di 6 aug 2013 - 2:05

 —-


Laatst aangepast door Kamperseboekenwurm op vr 12 okt 2018 - 6:38; in totaal 1 keer bewerkt

Kamperseboekenwurm
Prater
Prater

Aantal berichten : 533
Punten : 779
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Gast di 6 aug 2013 - 2:10

KB, balen zeg! Maar krijg je dan in november geen vast contract omdat je 3 jaar in dienst bent?

Ik heb net heel lang met mijn vriend gepraat en we hebben besloten tijdelijk te gaan huren, tussen 6 en 12 maanden om dan daarna verder te kijken. Hij heeft ook nog geen werk, dus direct kopen kan niet en daarom is huren beter. We gaan er wel vanuit dat hij redelijk snel werk vindt, dus dan kijken we dan verder.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Kamperseboekenwurm di 6 aug 2013 - 2:15

—-


Laatst aangepast door Kamperseboekenwurm op vr 12 okt 2018 - 6:38; in totaal 1 keer bewerkt

Kamperseboekenwurm
Prater
Prater

Aantal berichten : 533
Punten : 779
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Zonnetje di 6 aug 2013 - 3:12

@KamperseBoekenwurm: wat ontzettend vervelend! Op deze manier ben je echt lang bezig voordat je duidelijkheid hebt.
Zonnetje
Zonnetje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2589
Punten : 2726
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : omgeving Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Kamperseboekenwurm di 6 aug 2013 - 3:22

——


Laatst aangepast door Kamperseboekenwurm op vr 12 okt 2018 - 6:39; in totaal 1 keer bewerkt

Kamperseboekenwurm
Prater
Prater

Aantal berichten : 533
Punten : 779
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  studiebol di 6 aug 2013 - 3:51

 Ik heb er niet echt een mening over waar mijn voorkeur naar toe gaat. Beide hebben voor en nadelen. Ik huurde particulier een appartement heb daar ook een poosje met mijn vriend gewoond. We wilde allebei wat anders en wat groters. Huur huizen zijn er niet zoveel hier. We hebben wel gekeken naar een huis waar we lang zouden kunnen wonen en waar we ook aan gezinsuitbreiding zouden kunnen denken.
We hebben ons huis wel in de dure tijd van de huizen gekocht en in de tijd dat je makkelijk een hypotheek kon krijgen. We hebben niet de intentie om het huis nu te verkopen als dat zou moeten verkopen we het ook zeker met verlies. Maar gelukkig hoeven en willen we hier niet weg.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Plien84 di 6 aug 2013 - 5:58

@boekenwurm, vaak kan je ook zonder vast contract maar met een werkgeversverklaring best een hypotheek krijgen. Zijn jullie wel eens bij een adviseur geweest? Je klinkt vrij negatief terwijl er misschien best opties zijn. En kan je het appartement niet te koop zetten en ondertussen inschrijven voor ( tijdelijk) een huurwoning?

Plien84
Prater
Prater

Aantal berichten : 1230
Punten : 1496
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Kamperseboekenwurm di 6 aug 2013 - 6:17

——


Laatst aangepast door Kamperseboekenwurm op vr 12 okt 2018 - 6:39; in totaal 1 keer bewerkt

Kamperseboekenwurm
Prater
Prater

Aantal berichten : 533
Punten : 779
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  *Lookie* di 6 aug 2013 - 8:01

Jente schreef:Wat heeft jullie voorkeur, huren of kopen? En waarom?
Op welk moment/fase in je leven heb je besloten een huis te kopen? Zou je een huis kopen waarvan je weet dat je er niet langer dan een paar jaar in gaat wonen of zou je dan blijven huren? En als je naar een nieuwe stad zou verhuizen die je niet zo goed kent, zou je dan gelijk kopen of eerst willen huren om de verschillende wijken enzo te bekijken?

Mijn vriend en ik gaan verhuizen en kopen was tot gisteren niet eens in ons op gekomen, maar nu slaat toch lichte twijfel toe confused

 Kopen heeft mijn voorkeur, omdat het dan je eigendom is. Het voordeel is ook dat het een oudedagsvoorziening is uiteindelijk. Ik heb eerst 10 jaar gehuurd en nu net gekocht, nu onze zoon 1 jaar is. We kunnen het nu betalen en zijn er aan toe. Huren heeft natuurlijk wel als voordeel datje de woningbouw belt als er iets mee is, en ze komen repareren.
Als ik wist dat ik er maar een paar jaar zou wonen, dan zou ik denk ik blijven huren.
Kopen of huren in een nieuwe stad heb ik nooit over nagedacht eigenlijk, ik zou waarschijnlijk vooronderzoek plegen door de stad te verkennen.
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Dolphinne di 6 aug 2013 - 21:04

Wij zijn sinds afgelopen maand gaan huren via particuliere huur.
Hiervoor woonde ik in een woning via de sociale huur en mijn vriend is daar bij in getrokken. Ondertussen is het huis dat hij nog met zijn ex had verkocht (met flinke schuld die de NHG heeft overgenomen)

Daardoor moeten wij ook wel huren. Kopen mag de komende jaren nog niet vanwege die NHG.
Ik sta nog maar 2 jaar ingeschreven bij de woningbouw, hier te kort voor een gewone eengezinswoning in een redelijke buurt, dus kwamen we uit op particuliere huur.
Dolphinne
Dolphinne
Prater
Prater

Aantal berichten : 1388
Punten : 1465
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Bimbam di 6 aug 2013 - 23:33

@ kamperseboekenwurm, ik zat in dezelfde situatie als jij (ook werk via uitzendbureau, telkens contract voor 3 maanden, vriend vast contract) en wij konden wel een hypotheek krijgen. Ze kijken bij uitzendcontract en tijdelijk contract naar je inkomsten van de afgelopen 3 jaar. Ik zou dus gewoon het gesprek eens aangaan met een adviseur.

Waarom krijg je trouwens geen werkgeversverklaring? (Een werkgeversverklaring is juridisch gezien geen bindend document, dwz dat er wel in kan staan dat je contract verlengd gaat worden (evt voor onbepaalde tijd) als je je werk goed blijft doen, maar je werkgever is dit dan niet verplicht. De werkgeversverklaring is bedoeld voor de hypotheekverstrekker om inzicht te krijgen in hoe jouw inkomsten zijn opgebouwd.)
Bimbam
Bimbam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2318
Punten : 2352
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Atelier Madame di 6 aug 2013 - 23:36

Bimbam schreef:@ kamperseboekenwurm, ik zat in dezelfde situatie als jij (ook werk via uitzendbureau, telkens contract voor 3 maanden, vriend vast contract) en wij konden wel een hypotheek krijgen. Ze kijken bij uitzendcontract en tijdelijk contract naar je inkomsten van de afgelopen 3 jaar. Ik zou dus gewoon het gesprek eens aangaan met een adviseur.

Waarom krijg je trouwens geen werkgeversverklaring? (Een werkgeversverklaring is juridisch gezien geen bindend document, dwz dat er wel in kan staan dat je contract verlengd gaat worden (evt voor onbepaalde tijd) als je je werk goed blijft doen, maar je werkgever is dit dan niet verplicht. De werkgeversverklaring is bedoeld voor de hypotheekverstrekker om inzicht te krijgen in hoe jouw inkomsten zijn opgebouwd.)

Inderdaad vaak is het hebben van 1 vast contract al ruim voldoende!
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Nyx di 6 aug 2013 - 23:44

Als kind had ik bedacht dat als ik later groot zou zijn, dat ik een eigen appartement zou kopen. Toen de mogelijkheid zich vier jaar geleden (en sjeez, wat gaat de tijd snel) dan ook voordeed, heb ik mijn huidige appartement gekocht. Als een kind zo blij was ik met mijn keuze.

Maar het was nooit, maar dan ook nooit, mijn bedoeling om hier jaren te wonen. Ik wist dat ik al op een leeftijd zat dat wekelijks uitgaan me niet meer trok en toen kwam ik op de leeftijd dat de gierende keukenmeiden me op vrijdag/zaterdag begonnen te irriteren en wilde weg. Maar dat zal dus echt niet gaan.

Op dit moment staan er van de 14 woningen, waar er 4 huurwoningen zijn, 4 woningen te koop en weet ik dat er 3 mensen (waaronder ik) hun woning te koop willen zetten. In deze blok is mijn buurman, die hier nu ook vier jaar woont, de laatste geweest die een woning heeft gekocht en dat is ook gelijk de laatst verkochte woning geweest. Dat was 2009... laughcry 

We raken onze woningen dus aan de straatstenen niet kwijt. En we hoeven geen geniën te zijn om te weten dat het nog jaren gaat duren voor dat wel gaat gebeuren. Onze woningen zijn gelijk aan elkaar en gewoon niet in trek bij de mensen die het kunnen betalen. De mensen die hier wel zouden willen wonen, kunnen het niet kopen, alleen huren.

Nu ben ik werkloos en word ik belemmerd in vervolgstappen, maar mocht het voor mezelf ook weer beter gaan, dan zal ik op een gegeven moment voor verhuren moeten kiezen. En dan kruip ik heerlijk in een ruimere huurwoning. De tijd van kopen is voor mij al een tijd van de baan. Huren it is!

Maar huren is ook nog niet zo makkelijk. Want mijn voorkeurswijken zijn andermans voorkeurswijken. En dus lange wachtlijsten. Maar kopen zal ik niet meer doen. Ik weet nu hoe het is om ergens niet geheel met plezier te wonen (en volgens mij heb ik hier nog nooit echt met plezier gewoond) en vast zitten in keuzes.

Heel verhaal, sorry. Lichte frustratie. Wink
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Kamperseboekenwurm di 6 aug 2013 - 23:46

——


Laatst aangepast door Kamperseboekenwurm op vr 12 okt 2018 - 6:34; in totaal 1 keer bewerkt

Kamperseboekenwurm
Prater
Prater

Aantal berichten : 533
Punten : 779
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Bimbam wo 7 aug 2013 - 0:10

Ja, 1,5 inkomen zou ik ook wel wat veel vinden, bij mij ging het 6.000 euro die meegenomen is, dat valt nog te overzien. Inmiddels heeft vriend een stap gemaakt en zouden we alleen op zijn inkomen dezelfde hypotheek kunnen krijgen.
Bimbam
Bimbam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2318
Punten : 2352
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Kamperseboekenwurm wo 7 aug 2013 - 0:16

—-


Laatst aangepast door Kamperseboekenwurm op vr 12 okt 2018 - 6:34; in totaal 1 keer bewerkt

Kamperseboekenwurm
Prater
Prater

Aantal berichten : 533
Punten : 779
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  M@niek wo 7 aug 2013 - 2:30

wij huren ook alweer bijna 4,5 jaar. Kopen was voor ons geen optie. Mijn man is piloot en heeft hier een opleiding gedaan van ongeveer 1,5 ton (waar nu 15 jaar is van betaald). Onlangs was ik bij de bank voor  een studentenrekening en kregen we het over maandlasten. Ik vertelde dat we al 4,5 jaar ruim 700 euro huur betalen in een sociale huurwoning. Nu heeft die lieve medewerkster alles voor ons uitgezocht en hebben we over 2 weken een hypotheekgesprek en kunnen we waarschijnlijk wel een hypotheek krijgen ondanks mijn mans al bestaande hypotheek.
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Bazinga wo 7 aug 2013 - 2:57

Voor mij zal vooralsnog huren 't interessantst zijn. Ik begrijp dat veel mensen 't zien als 'geld weggooien', maar ik ben niet van plan samen te gaan wonen en alleen kan je hier ongeveer een garage kopen... Bovendien zie ik veel voordelen in onze woningbouwverenging; ze komen voor merendeel van de onderhoudsproblemen en je hoeft er niets voor te betalen. Ketelproblemen, CVproblemen, raam stuk? Alles is snel geregeld en je ziet geen rekening. Bovendien zou ik een hele tijd nog in aanmerking komen voor huurtoeslag, waardoor ik heel veel goedkoper uit ben dan met kopen.

Oh en als klap op de vuurpijl Wink Ik heb geen kinderwens. Dus 'Kopen want dan komt 't naar je toe', is voor mij niet echt belangrijk, omdat ik alleen ben en eigenlijk ook alleen wil blijven. Ik denk dat huren voor mij voordeliger is.
Bazinga
Bazinga
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Moira wo 7 aug 2013 - 8:27

Wij huren en dat is voor ons de beste keuze voor nu. Ik studeer nog en vriend is zzp'er. Dus net zo veilig om nog even te huren qua financien. Ik weet ook niet wat ik straks ga verdienen en hoe vriend's bedrijf loopt nu het crisis is, dus wellicht zouden we over een aantal jaar een hogere hypotheek kunnen nemen (of juist helemaal niks). En als laatste punt is dat ik nog niet weet waar ik straks kan gaan werken, misschien zouden we dan beter kunnen verhuizen naar een andere dorp/stad. Dus nog te veel onzekerheden voor ons op dit moment.
Moira
Moira
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 477
Punten : 489
Registratiedatum : 03-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Fjell wo 7 aug 2013 - 8:34

Op dit moment huren omdat ik eigenlijk nog geen idee heb waar ik (en mijn vriend) echt voor langere tijd willen gaan wonen. Nog niet eens in welk land.. Wij huren nu allebei een studio en willen binnen een jaar wel gaan samenwonen maar dat zal dan eerst ook huur worden. Pas wanneer we zeker weten waar we voor langere tijd willen gaan wonen wil ik op zoek gaan naar een koophuis. Vind het toch een grote investering en je zit er vooral in deze tijd ook echt 'aan vast'. Dan wil ik er wel zeker van zijn dat ik daar ook met plezier voor lange tijd kan wonen.
Fjell
Fjell
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 120
Punten : 124
Registratiedatum : 26-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Fortissimo za 10 aug 2013 - 10:48

Wij gaan net zo lang huren, totdat we een vrij zeker inkomen hebben. We zouden nu een huis kunnen kopen wat betreft onze salarissen, maar mijn contract loopt in eerste instantie maar voor een jaar, en die van mijn vriend maar een half jaar. Als een van ons een vast contract zou hebben, hadden we wel gekocht.
Fortissimo
Fortissimo
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2466
Punten : 2458
Registratiedatum : 05-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Luce za 10 aug 2013 - 10:59

Bazinga schreef:Voor mij zal vooralsnog huren 't interessantst zijn. Ik begrijp dat veel mensen 't zien als 'geld weggooien', maar ik ben niet van plan samen te gaan wonen en alleen kan je hier ongeveer een garage kopen... Bovendien zie ik veel voordelen in onze woningbouwverenging; ze komen voor merendeel van de onderhoudsproblemen en je hoeft er niets voor te betalen. Ketelproblemen, CVproblemen, raam stuk? Alles is snel geregeld en je ziet geen rekening. Bovendien zou ik een hele tijd nog in aanmerking komen voor huurtoeslag, waardoor ik heel veel goedkoper uit ben dan met kopen.

Oh en als klap op de vuurpijl ;)Ik heb geen kinderwens. Dus 'Kopen want dan komt 't naar je toe', is voor mij niet echt belangrijk, omdat ik alleen ben en eigenlijk ook alleen wil blijven. Ik denk dat huren voor mij voordeliger is.
Als ik alleen was, had ik ook geen huis gekocht hoor. Veel te veel risico.
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen - Pagina 2 Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum