Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Huren vs Kopen

+20
Bazinga
M@niek
Nyx
Atelier Madame
Bimbam
Dolphinne
*Lookie*
Plien84
studiebol
Zonnetje
Coco
Mida4you
blondje1313
Destino
Elliot
Kamperseboekenwurm
Carra
Char1
Curious
Marin
24 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Huren vs Kopen

Bericht  Gast ma 5 aug 2013 - 23:13

Wat heeft jullie voorkeur, huren of kopen? En waarom?
Op welk moment/fase in je leven heb je besloten een huis te kopen? Zou je een huis kopen waarvan je weet dat je er niet langer dan een paar jaar in gaat wonen of zou je dan blijven huren? En als je naar een nieuwe stad zou verhuizen die je niet zo goed kent, zou je dan gelijk kopen of eerst willen huren om de verschillende wijken enzo te bekijken?

Mijn vriend en ik gaan verhuizen en kopen was tot gisteren niet eens in ons op gekomen, maar nu slaat toch lichte twijfel toe confused

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Marin ma 5 aug 2013 - 23:16

In jullie geval zou ik denk ik huren, omdat je niet zeker weet hoe lang je daar wilt blijven wonen. Je gaat nu verhuizen voor een baan, wat een goede reden is natuurlijk, maar ik kan me zo voorstellen dat je niet altijd in de stad wilt blijven wonen, omdat Oslo voor Noorse begrippen toch wel echt een grote stad is met z'n voordelen maar ook nadelen. Ik weet ook niet hoe goed je de stad kent, maar misschien weet je ook nog niet precies welke wijken leuk zijn, of heb je over aantal jaar behoefte aan een andere wijk (denk aan bijv een wat kindvriendelijkere wijk). Dan zou ik dus minder snel gaan kopen.

Wij wonen nu ook in een koopappartement en tot nu toe vind ik het wel prima, alleen is het soms irritant dat je sommige klusjes echt gewoon zelf moet oplossen ipv huurbaas bellen. En ik ben bang voor de verkoop.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Curious ma 5 aug 2013 - 23:21

Jente schreef:Wat heeft jullie voorkeur, huren of kopen? En waarom? Kopen, aangezien dit een investering is waar je later nog iets aan kan hebben. Daarnaast voelt dat als meer eigen en voelt het voor mij daarom ook meer als thuis. Ik heb zeven jaar gehuurd, en heb me uiteindelijk nooit thuis gevoeld, wel ook omdat ik wist dat we weer weg zouden gaan. Het huis wat we nu gekocht hebben is dan ook bedoeld om oud in te worden.

Op welk moment/fase in je leven heb je besloten een huis te kopen? Nadat we al een aantal jaar samengewoond hadden en heel zeker waren van onze toekomst samen en ook een beetje duidelijk hadden welke toekomstplannen er waren (qua kinderen bijv.)
Zou je een huis kopen waarvan je weet dat je er niet langer dan een paar jaar in gaat wonen of zou je dan blijven huren? In deze tijd zou ik zeker blijven huren aangezien de investering waarschijnlijk niet loont en verkopen niet gemakkelijk meer is.
En als je naar een nieuwe stad zou verhuizen die je niet zo goed kent, zou je dan gelijk kopen of eerst willen huren om de verschillende wijken enzo te bekijken? Dan zou ik denk ik de voorkeur geven aan huren, zodat ik zou kunnen inschatten waar ik een toekomst zou willen in de stad, ook qua toekomstplannen met bijv werk (makkelijk bij snelweg) en qua wijk (goede wijk voor kinderen, basisschool in de buurt etc.)
Maar ik denk dat deze periode wel relatief kort zou zijn, bijv een jaartje ofzo aangezien je in een stad die je niet kent waarschijnlijk niet ingeschreven bent en dus op de particuliere huurmarkt bent aangewezen die erg duur is ( waarschijnlijk evenveel geld kwijt aan hypotheek en er niets voor terug krijgen)

Mijn vriend en ik gaan verhuizen en kopen was tot gisteren niet eens in ons op gekomen, maar nu slaat toch lichte twijfel toe confused
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Char1 ma 5 aug 2013 - 23:44

Enigszins offtopic, maar is het systeem van huizen kopen daar niet heel anders? Mijn broer woont ook in Scandinavië en een huis kopen leek de meest haalbare optie (en het risico is minder groot dan in nl).

Dan ontopic. Ik heb vrij snel een huis gekocht. Mijn plan is om hier maar een paar haar te wonen. Daarom heb ik niet zo'n duur huis gekocht en zit ik zeker niet vast qua hypotheek e.d. Want dat risico loop je wel als je ergens korter woont, dat je moet verkopen met verlies. Mijn belangrijkste reden om te kopen was omdat ik dan zelf de wijk en straat uit kon kiezen. Nu kende ik deze stad al erg goed, dus ik wist precies waar ik wel en niet wilde wonen. Als ik een stad nog niet ken weet ik niet wat ik gedaan zou hebben.

Char1
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 388
Punten : 464
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Overijssel

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Gast ma 5 aug 2013 - 23:54

Char1 schreef:Enigszins offtopic, maar is het systeem van huizen kopen daar niet heel anders? Mijn broer woont ook in Scandinavië en een huis kopen leek de meest haalbare optie (en het risico is minder groot dan in nl).
Ja, het systeem is hier wel een beetje anders, maar ik vind het toch leuk om jullie ervaringen/meningen te horen smile

We hebben veel vrienden in Oslo en die hebben ons wijken aangeraden. We zouden daar dan natuurlijk ook eerst goed gaan kijken, overdag en 's avonds bijvoorbeeld. Het risico is hier inderdaad veel kleiner. De laatste 5 jaar zijn de huizenprijzen in de wijken waar wij kijken heel geleidelijk gestegen. Totaal 1000 euro per m2 in 4 jaar. Dat zou dus zo'n 60.000 per appartement zijn.
We kijken nu naar de optie om tijdelijk te huren en dan verder te kijken. Het grote probleem is eigenlijk dat de meeste appartementen daar ongemeubileerd zijn en we hebben nog niks qua meubels. Dan moeten we dus vrij veel geld investeren in meubels die misschien over een jaar niet in ons nieuwe appartement passen als we dan gaan iets gaan kopen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Carra di 6 aug 2013 - 0:01

Als ik in mijn woonplaats een huurwoning had kunnen vinden had ik daar in deze tijd de voorkeur aan gegeven boven kopen.

Helaas kwam ik niet in aanmerking voor sociale huur en verdiende ik te weinig voor vrije sector. Dus heb ik uiteindelijk gekocht. Ik ben heel blij met mijn appartement, maar het geeft me wel beperkte keuzevrijheid. Ik kan niet zomaar meer gaan en staan waar ik wil. En ik moet maar afwachten of ik mijn woning weer kwijtraak tzt.
Carra
Carra
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2018
Registratiedatum : 03-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Marin di 6 aug 2013 - 0:04

Ik zou denk ik inderdaad niet halsoverkop gaan kopen omdat je daar gauw moet gaan wonen. Zijn er ook geen tijdelijke gemeubileerde huurwoningen? Of je dan daarna door gaat met huren in een kaal appartement of iets koopt, dan moet je sowieso meubels kopen, maar dan kan je even rustig kijken.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Kamperseboekenwurm di 6 aug 2013 - 0:09

—-


Laatst aangepast door Kamperseboekenwurm op vr 12 okt 2018 - 6:32; in totaal 1 keer bewerkt

Kamperseboekenwurm
Prater
Prater

Aantal berichten : 533
Punten : 779
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Gast di 6 aug 2013 - 0:10

Marin schreef:Ik zou denk ik inderdaad niet halsoverkop gaan kopen omdat je daar gauw moet gaan wonen. Zijn er ook geen tijdelijke gemeubileerde huurwoningen? Of je dan daarna door gaat met huren in een kaal appartement of iets koopt, dan moet je sowieso meubels kopen, maar dan kan je even rustig kijken.
Ja, dat is nu ook het plan, om eerst gemeubileerd te huren en dan verder te kijken. We houden ons oude appartement in onze huidige woonplaats sowieso nog tot 1 december en mijn vriend blijft daar voorlopig ook nog even in wonen.

Ik was vooral benieuwd in welke levensfase anderen een huis hebben gekocht. Mijn vriend en ik hebben een extreem chaotisch leven en een niet zo standaard relatie (denk ik) en dit wordt de eerste keer dat wel allebei een fulltime baan gaan hebben tegelijk en dan lijkt het me gewoon zo fijn om een eigen plekje te hebben aangezien ik in de laatste 5 jaar al 6 keer verhuisd ben. Ik wil gewoon een normaal leven, maar dat lukt ons gewoon niet silent

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Marin di 6 aug 2013 - 0:16

Jente schreef:
Ik was vooral benieuwd in welke levensfase anderen een huis hebben gekocht. Mijn vriend en ik hebben een extreem chaotisch leven en een niet zo standaard relatie (denk ik) en dit wordt de eerste keer dat wel allebei een fulltime baan gaan hebben tegelijk en dan lijkt het me gewoon zo fijn om een eigen plekje te hebben aangezien ik in de laatste 5 jaar al 6 keer verhuisd ben. Ik wil gewoon een normaal leven, maar dat lukt ons gewoon niet silent

Oh wat herkenbaar! Ik ben ook zo'n 36 keer verhuisd (ik ben de tel kwijt) en mijn drang naar een echt vast plekje was echt enorm groot. Toen ik in m'n eentje in Den Haag woonde, ben ik particulier gaan huren, want kopen had nooit gekund in m'n eentje en zoiets had ik destijds ook een veel te grote stap gevonden. Eerst maar eens bewijzen dat ik langer dan een jaar op een plek kan wonen. Uiteindelijk heb ik daar twee jaar gewoond, een record voor mij. Toen ben ik gaan samenwonen en m'n vriend had al een koopappartement. Van mij had het nog niet persé gehoeven, maar het was nou eenmaal zo. De gedachte dat je afhankelijk bent van een ander voor de verkoop (dus een nieuwe koper) vind ik wel een enge gedachte, zeker in deze tijd. Dus dat vind ik wel een nadeel, zeker omdat ik hier gewoon eigenlijk wel weg wil. En dan woon ik hier zelf dus pas een jaar. Misschien als jij zo onrustig bent, is een huurhuis dus toch beter, omdat je dan altijd nog kunt wisselen. Daarentegen geeft een koopappartement misschien júist wel de rust die je zoekt. ik kan me je dilemma in elk geval goed voorstellen, ik herken het gevoel wel.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Elliot di 6 aug 2013 - 0:19

Wat heeft jullie voorkeur, huren of kopen?  Kopen
En waarom? Ik heb bij huren een beetje het idee dat je het geld (de huur) in een bodemloze put gooit. Voor een korte periode is dat niet zo erg, maar als je ergens langer wilt blijven wonen vind ik het zo zonde! Mijn schoonmoeder woont al jaren en jaren in een huurhuis, en er zit nog niet één baksteen in dat huis die haar eigendom is. Terwijl ze, als je alle huur bij elkaar op zou tellen, een eventuele hypotheek al bijna had afgelost.
Op welk moment/fase in je leven heb je besloten een huis te kopen? Zou je een huis kopen waarvan je weet dat je er niet langer dan een paar jaar in gaat wonen of zou je dan blijven huren? Ik heb nooit in een huurwoning gewoond, ik ben meteen vanuit mijn ouderlijk huis in een koopwoning gaan wonen. Wij hebben niet het idee dat we nog meer dan 5 jaar in dit huis blijven wonen, dus ja wij zouden een huis kopen voor een korte periode.
En als je naar een nieuwe stad zou verhuizen die je niet zo goed kent, zou je dan gelijk kopen of eerst willen huren om de verschillende wijken enzo te bekijken? Dit durf ik niet te zeggen. Ik zou sowieso niet graag verhuizen naar een stad die ik niet ken, dus ik zou nooit voor een dergelijk 'probleem' komen te staan. Maar ik kan me voorstellen dat je in zo'n geval wel eerst iets zou huren.
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Gast di 6 aug 2013 - 0:28

Ja, misschien dat het me de rust zou geven. Ergens ben ik ook bang om een hele mooie kans te laten liggen. Hier is de huizenmarkt helemaal niet ingestort. De huizen in de wijk waar wij kijken zijn gemiddeld binnen 2 weken verkocht er het is niet raar als een appartement 50.000 - 100.000 euro boven de vraagprijs verkocht wordt omdat meerdere mensen het willen hebben.
Ergens ben ik dus gewoon bang dat wij 35.000 euro huur gaan betalen de komende 2 jaar (want dat kost het hier), terwijl als we gekocht hadden, we misschien 50.000 winst hadden kunnen maken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Kamperseboekenwurm di 6 aug 2013 - 0:29

—-


Laatst aangepast door Kamperseboekenwurm op vr 12 okt 2018 - 6:32; in totaal 1 keer bewerkt

Kamperseboekenwurm
Prater
Prater

Aantal berichten : 533
Punten : 779
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Destino di 6 aug 2013 - 0:31

-


Laatst aangepast door Destino op zo 1 sep 2013 - 5:48; in totaal 1 keer bewerkt
Destino
Destino
Prater
Prater

Aantal berichten : 575
Punten : 585
Registratiedatum : 04-07-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Marin di 6 aug 2013 - 0:32

Jente ja dat kan ik me ook wel weer goed voorstellen. Ik kan inderdaad niet meer advies geven dan eerst tijdelijk te huren en dan kan je rustig kijken naar een geschikt koophuis misschien. Zeker als je alles qua meubels moet kopen, moet je daar misschien eerst wel even voor sparen. En dan hoef je niet het eerste de beste huis te kopen, maar gewoon kijken wat en hoe.

KB: Ik snap je helemaal!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Kamperseboekenwurm di 6 aug 2013 - 0:35

Marin schreef:KB: Ik snap je helemaal!

 Fijn, want ik voel mij er zeker het laatste jaar erg verdrietig over dat het allemaal zo loopt, Dat voelt zo frustrerend...

Kamperseboekenwurm
Prater
Prater

Aantal berichten : 533
Punten : 779
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  blondje1313 di 6 aug 2013 - 0:36

Wij hebben eerst gehuurd omdat er bij ons in het dorp geen betaalbare koophuizen waren en we dat huurhuis eigenlijk in de schoot geworpen kregen. Het was particulier, grote twee onder een kap voor 550 euro geloof ik.

Nu hebben we zelf een huis gebouwd (laten bouwen), en aan hypotheek betalen we heel wat meer dan die 550 euro. Het merendeel wat je aan hypotheek betaalt is ook de rente. En ik hoor van zoveel mensen om me heen dat de starterswoning die ze enkele jaren terug gekocht hebben nu een heel stuk minder waard is dan waar ze het voor betaald hebben. Niet alleen hebben ze al jaren hypotheek betaald, ze houden er ook een schuld aan over. Kopen kan net zo goed een bodemloze put zijn als huren!

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Marin di 6 aug 2013 - 0:36

Kamperseboekenwurm schreef:
Marin schreef:KB: Ik snap je helemaal!

 Fijn, want ik voel mij er zeker het laatste jaar erg verdrietig over dat het allemaal zo loopt, Dat voelt zo frustrerend...

Staat jullie huis al wel te koop dan? Of ben je bang voor het moment als dat gaat gebeuren dat het nooit verkocht gaat worden?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Kamperseboekenwurm di 6 aug 2013 - 0:41

Marin schreef:
Kamperseboekenwurm schreef:
Marin schreef:KB: Ik snap je helemaal!

 Fijn, want ik voel mij er zeker het laatste jaar erg verdrietig over dat het allemaal zo loopt, Dat voelt zo frustrerend...

Staat jullie huis al wel te koop dan? Of ben je bang voor het moment als dat gaat gebeuren dat het nooit verkocht gaat worden?

Ons huis staat nog niet te koop.
Ik heb na bijna 3 jaar bij dezelfde werkgever nog steeds geen vast contract, dus we kunnen op mijn inkomen geen hypotheek krijgen.
Pas als ik een vast contract krijg, kunnen we naar de bank toe om te kijken hoe veel hypotheek we kunnen krijgen.
Pas daarna kunnen we het appartement te koop zetten en op zoek naar een eensgezinswoning.

Maar aangezien deze hele situatie al bijna 3 jaar duurt, ben ik nu al bang dat ik nooit een vast contract krijg en we daardoor niet kunnen verhuizen.

Kamperseboekenwurm
Prater
Prater

Aantal berichten : 533
Punten : 779
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Marin di 6 aug 2013 - 0:41

Oh ja dat klinkt inderdaad als een rot situatie, of in elk geval dat je beetje vast loopt, zeg maar.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Kamperseboekenwurm di 6 aug 2013 - 0:44

Marin schreef:Oh ja dat klinkt inderdaad als een rot situatie, of in elk geval dat je beetje vast loopt, zeg maar.

Je omschrijft het perfect:).
We wilden eerst een groter huis en dan trouwen, dat hebben we vorig jaar al omgedraaid:).
Maar het feit dat we in dit huis geen ruimte hebben voor kinderen en die wens er wel is, vind ik het zo frustrerend als we er weer een jaar langer wonen.

Als ik dan lees dat vriendinnen een mooi eensgezinswoning hebben, kan ik daar echt verdrietig van worden.

Kamperseboekenwurm
Prater
Prater

Aantal berichten : 533
Punten : 779
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Marin di 6 aug 2013 - 0:46

Wat rot! Ik hoop voor je dat het gauw omslaat en je dingen kunt gaan plannen (en dat je huis dan ook nog eens gauw verkocht wordt. Dat vind ik dan weer eng. Dat je daarvoor afhankelijk bent van een ander).
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Mida4you di 6 aug 2013 - 0:46

Wij kunnen helaas alleen maar huren. In de toekomst zullen we kunnen kopen en als dat moment zover is gaan we dat ook doen.
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Kamperseboekenwurm di 6 aug 2013 - 0:48

Marin schreef:Wat rot! Ik hoop voor je dat het gauw omslaat en je dingen kunt gaan plannen (en dat je huis dan ook nog eens gauw verkocht wordt. Dat vind ik dan weer eng. Dat je daarvoor afhankelijk bent van een ander).

 Lief van je! Ik probeer maar niet te vaak aan dat enge gevoel te denken, verspilling van energie;).

Kamperseboekenwurm
Prater
Prater

Aantal berichten : 533
Punten : 779
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Marin di 6 aug 2013 - 0:50

Kamperseboekenwurm schreef:
Marin schreef:Wat rot! Ik hoop voor je dat het gauw omslaat en je dingen kunt gaan plannen (en dat je huis dan ook nog eens gauw verkocht wordt. Dat vind ik dan weer eng. Dat je daarvoor afhankelijk bent van een ander).

 Lief van je! Ik probeer maar niet te vaak aan dat enge gevoel te denken, verspilling van energie;).

Dat is waar.
Huren vs Kopen Images?q=tbn:ANd9GcSnpOnxVFBQYdSRr9oJA90lQynNnoqQ9WFCqJYMgOlu7kN7liR-
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Huren vs Kopen Empty Re: Huren vs Kopen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum