Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Konijn houden

+10
Moira
Destino
Juliette
Ilovethe90s
Silke
zwaai zwaai
Eliesje
Barbabella
Katrien
Laurientje
14 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Konijn houden Empty Konijn houden

Bericht  Laurientje ma 5 aug 2013 - 19:30

We twijfelen over het aanschaffen van 1 of 2 konijnen.
Het liefst nemen we er 2 zodat de beestjes wat aan elkaar hebben, maar wat is dan verstandig?
Twee voedsters of twee rammen of een combinatie voedster en ram en dan de ram laten helpen?
En wat zou het kosten om zo'n beestje te laten helpen?

De konijnen zouden buiten in een groot hok komen, los in de tuin gaat niet ivm onze hond.

Waar moeten we nog meer rekening mee houden?
En zou het beter zijn om jonge konijnen te nemen of konijnen die een nieuw huisje zoeken?
Laurientje
Laurientje
Prater
Prater

Aantal berichten : 870
Punten : 926
Registratiedatum : 20-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  Laurientje ma 5 aug 2013 - 19:36

We denken dan aan zo'n hok:

http://www.petsplace.nl/knaagdier/dierenverblijven/hm-konijnenhok-loftcm~M-604045
Laurientje
Laurientje
Prater
Prater

Aantal berichten : 870
Punten : 926
Registratiedatum : 20-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  Katrien ma 5 aug 2013 - 19:52

Goed dat je erover denkt om 2 konijnen aan te schaffen. Samen hebben ze het zoveel leuker. Een gecastreerde ram en een voedster gaat bijna altijd goed, het maakt dan niet uit hoe oud de voedster is. 2 rammen of 2 voedsters wil nog wel eens voor ruzie zorgen. Ze krijgen een heerlijk groot hok, dat is heel fijn voor ze.

Ik heb zelf 2 konijnen, een gecastreerde ram en een voedster. Toen de ram bijna 2 was heb ik hem laten castreren en is er een jonge voedster bij gekomen. Het zijn dikke maatjes.

Voor het castreren heb ik volgens mij 65 euro betaald. Een konijn kan tot 6 weken na de castratie nog wel een ander konijn bevruchten, dus de 1e weken moet je hem even alleen laten.
Katrien
Katrien
Prater
Prater

Aantal berichten : 539
Punten : 542
Registratiedatum : 14-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  Barbabella ma 5 aug 2013 - 19:53

De beste combinatie is een gecastreerde ram en een voedster. Andere combinaties gaat vaker fout dan goed. 
Er zijn heel veel konijnen opvangen waar vaak de rammen al gecastreerd zijn en 2 konijnen al gekoppeld zijn of dat doen zij dan voor je. 
Mijn ram kostte 55 euro om te castreren.
Barbabella
Barbabella
Prater
Prater

Aantal berichten : 842
Punten : 894
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  Eliesje ma 5 aug 2013 - 19:53

Hoi!

Wat leuk dat je konijnen gaat nemen smile
Ik heb er zelf 2 helaas weg moeten doen, zijn verhuisd naar een appartement met weinig ruimte buiten..

Ik zou gaan voor de combinatie mannetje & vrouwtje, en dan mannetje laat helpen Wink
Je kunt gaan voor jonge konijntjes, maar ik zou ook eens in een opvang kijken, daar heb je ook genoeg leuke konijnen.. 

Zo'n hok is inderdaad mooi!
Eliesje
Eliesje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 404
Punten : 448
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  Barbabella ma 5 aug 2013 - 19:55

Over het hok, konijnen hebben ongeveer 2 m2 per konijn aan ruimte nodig dus voor 2 konijnen kom je op 4 m2. Ik heb 2 hokken en een ren van 4 m2 voor de konijntjes.
Barbabella
Barbabella
Prater
Prater

Aantal berichten : 842
Punten : 894
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  zwaai zwaai ma 5 aug 2013 - 20:39

Ik heb mijn konijntjes uit een knaagdierenopvang. En als ik ooit nieuwe konijntjes wil zal ik ze zeker hier ook weer vandaan halen. De mensen van de opvang weten vaak al hoe de karakters van de konijntjes zijn. Ze helpen je met het koppelen van de konijntjes en kunnen je goed advies geven over de omgang met de diertjes.

Het hok is heel mooi, hou er wel rekening mee dat hij niet zomaar op het gras kan, konijntjes graven zich eruit. Dus zorg dat er wat tegels ofzo onder liggen. En hoe ga je het in de winter doen? De bovenverdieping lijkt wat klein voor 2 konijnen (kan gerichtsbedrog zijn, heb de afmetingen niet gezien). En beneden is allemaal open dus dat tocht heel erg en vaak waait de regen erin. En dan vinden konijnen het wel fijn om lekker droog en uit de wind te zitten. Wij hebben daarom vorig jaar aan drie kanten zeil gehangen zodat het wat minder open was.
zwaai zwaai
zwaai zwaai
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 99
Punten : 112
Registratiedatum : 02-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  Laurientje ma 5 aug 2013 - 20:50

Het hok komt op het terras te staan, ze zullen wel een ren op het gras krijgen denk ik zodat ze af en toe kunnen grazen en geplukt gras krijgen ze dan natuurlijk ook nog.

Ik denk dat we in de winter een deel van het hok dicht maken met plexiglas dat hebben mijn schoonouders ook gedaan en dat ging prima. (hun hebben ook konijnen)
Laurientje
Laurientje
Prater
Prater

Aantal berichten : 870
Punten : 926
Registratiedatum : 20-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  Laurientje ma 5 aug 2013 - 20:51

Oh en het hok komt op een beschutte plek te staan met de achterkant tegen een muur dus dat schilt ook al voor de wind enz.
Laurientje
Laurientje
Prater
Prater

Aantal berichten : 870
Punten : 926
Registratiedatum : 20-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  Silke di 6 aug 2013 - 7:57

Wat leuk! Wij willen misschien ook over een poosje konijntjes nemen, de kinderen hebben in de vakantie zo genoten van de konijntjes. Sowieso krijgen we binnenkort een groot stuk gras in de tuin en ze kunnen bij ons in de winter evt. in het tuinhuisje. Ik weet wel een knaagdierenopvang bij ons in de buurt, zal ik je een pm sturen? Ik heb daar al goede verhalen over gehoord namelijk.
Silke
Silke
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 277
Punten : 273
Registratiedatum : 23-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  Ilovethe90s di 6 aug 2013 - 8:12

Wij hebben 2 voedsters en hebben ze op neutraal terrein (in de badkamer) laten wennen. De oudste was ongeveer een half jaartje toen de andere erbij kwam.

Ik hoor vaak positieve verhalen over de knaagdierenopvang, je kunt dan ook vaak al meteen zien wat klikt en wat niet.
Ilovethe90s
Ilovethe90s
Prater
Prater

Aantal berichten : 1252
Punten : 1357
Registratiedatum : 02-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  Laurientje di 6 aug 2013 - 23:44

Ja graag Silke!

We zijn er in ieder geval uit dat het twee konijnen worden omdat een konijn alleen houden niet heel prettig is voor het dier zelf.

Ons leek een dwergkonijntje leuk maar als ik kijk op welk ras het beste bij kleine kinderen past kom ik uit op de franse hangoor Wink haha die kunnen behoorlijk groot worden!
Laurientje
Laurientje
Prater
Prater

Aantal berichten : 870
Punten : 926
Registratiedatum : 20-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  Juliette wo 7 aug 2013 - 0:45

Franse hangoren I love you  Zijn inderdaad ontzettend lief, maar inderdaad niet echt heel makkelijk voor kinderen :-)
Juliette
Juliette
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 113
Punten : 133
Registratiedatum : 29-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  Destino wo 7 aug 2013 - 1:03

Wat leuk dat je besloten hebt om konijnen te nemen!
Zoals al vaker gezegd, een gecastreerde ram en voedster gaan vaak goed samen.
Bij mij wel een ervaring waar het niet goed gaat, ik heb bovenstaande combinatie ook thuis, maar ze kunnen niet samen in een hok. Samen los in de tuin gaat wel goed.
Zodra ze samen in een hok zitten, zit de ram constant op de voedster te rijden, de hele dag door. We hebben dit in het begin aangekeken, maar na 2 dagen was er nog geen vermindering zichtbaar. Voedster had zichzelf in een hokje ingegraven en het was erg zielig om te zien. Sindsdien zitten ze apart, maar ze lopen wel elke dag samen los. Als ze samen loslopen gaat het goed en liggen ze ook regelmatig samen, wassen ze elkaar etc.
Destino
Destino
Prater
Prater

Aantal berichten : 575
Punten : 585
Registratiedatum : 04-07-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  Moira wo 7 aug 2013 - 8:32

Ik heb ook twee konijnen. Een voedster en gecastreerde ram, ze zijn zo lief samen I love you . Ben helemaal weg van Franse hangoren (super karakter) en heb er op dit moment nog 1 van. Ze worden alleen wel heel groot, dus vrijwel ieder standaardhok is wel te klein voor ze. Hier wonen ze in een groot houten hondenhok als nachthok en daarom heen een grote ren van zo'n 10m2 met allerlei speeltjes en attributen. Als ze niet in een hok zitten zijn ze ook heel leuk om naar te kijken!
Moira
Moira
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 477
Punten : 489
Registratiedatum : 03-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  Elvie_ do 8 aug 2013 - 0:45

Wat leuk dat je erover denkt om twee konijnen aan te schaffen! In ieder geval al super dat je je er zo in verdiept want ik zie jammer genoeg vaak anders.. Ik heb ook twee konijnen: een gecastreerde ram en een voedstertje. We hebben ze nu vier jaar en ze zijn zo lief samen! We hebben ze overigens uit een konijnenopvang. Een geweldig adres waar ze echt hart hebben voor konijnen. Dit is hun website, wellicht heb je er wat aan: http://www.huizepluis.nl

Succes ermee!
Elvie_
Elvie_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 31
Punten : 34
Registratiedatum : 25-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  Laurientje do 8 aug 2013 - 0:48

Bedankt voor alle reacties!
Ik denk dan wel dat het hok dat ik liet zien dan te klein gaat zijn voor twee Franse hangoren dan, of niet?
Laurientje
Laurientje
Prater
Prater

Aantal berichten : 870
Punten : 926
Registratiedatum : 20-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  Laurientje do 8 aug 2013 - 0:50

Elvie_ schreef:Wat leuk dat je erover denkt om twee konijnen aan te schaffen! In ieder geval al super dat je je er zo in verdiept want ik zie jammer genoeg vaak anders.. Ik heb ook twee konijnen: een gecastreerde ram en een voedstertje. We hebben ze nu vier jaar en ze zijn zo lief samen! We hebben ze overigens uit een konijnenopvang. Een geweldig adres waar ze echt hart hebben voor konijnen. Dit is hun website, wellicht heb je er wat aan: http://www.huizepluis.nl

Succes ermee!

Leuke site! Helaas erg ver bij ons vandaan.
Laurientje
Laurientje
Prater
Prater

Aantal berichten : 870
Punten : 926
Registratiedatum : 20-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  ekiaam87 do 8 aug 2013 - 0:56

Laurientje schreef:
Elvie_ schreef:Wat leuk dat je erover denkt om twee konijnen aan te schaffen! In ieder geval al super dat je je er zo in verdiept want ik zie jammer genoeg vaak anders.. Ik heb ook twee konijnen: een gecastreerde ram en een voedstertje. We hebben ze nu vier jaar en ze zijn zo lief samen! We hebben ze overigens uit een konijnenopvang. Een geweldig adres waar ze echt hart hebben voor konijnen. Dit is hun website, wellicht heb je er wat aan: http://www.huizepluis.nl

Succes ermee!

Leuke site! Helaas erg ver bij ons vandaan.

 Ik weet niet waar je woont, maar deze: http://www.knaagdierenopvang.nl/ is in Den Haag
ekiaam87
ekiaam87
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1623
Punten : 2002
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : Voorschoten

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  Destino do 8 aug 2013 - 1:02

Laurientje schreef:Bedankt voor alle reacties!
Ik denk dan wel dat het hok dat ik liet zien dan te klein gaat zijn voor twee Franse hangoren dan, of niet?

Ik ben bang van wel ja..
Weet niet of je een beetje handig bent? Ik had vroeger een Vlaamse reus, daar heeft mijn vader zelf een hok voor gemaakt, het is niet heel moeilijk..
Destino
Destino
Prater
Prater

Aantal berichten : 575
Punten : 585
Registratiedatum : 04-07-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  Laurientje do 8 aug 2013 - 1:07

Wij wonen in Zeeland dus dat is echt een uithoek!

Ik heb een handige man en we hebben een ruime tuin dus we zouden aan het hok nog een uitloop kunnen maken eventueel.
Laurientje
Laurientje
Prater
Prater

Aantal berichten : 870
Punten : 926
Registratiedatum : 20-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  Destino do 8 aug 2013 - 1:11

Laurientje schreef:Wij wonen in Zeeland dus dat is echt een uithoek!

Ik heb een handige man en we hebben een ruime tuin dus we zouden aan het hok nog een uitloop kunnen maken eventueel.

Je moet ook even kijken of een volwassen Franse hangoor goed van het trappetje en door de doorgangen heen past.. Eventueel advies vragen in de winkel waar je het hok koopt en bij twijfel kun je het denk beter niet doen. De hokken zijn best duur en anders is het zonde van het geld.
Destino
Destino
Prater
Prater

Aantal berichten : 575
Punten : 585
Registratiedatum : 04-07-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  Moira do 8 aug 2013 - 12:26

Het hok is niet ideaal voor Franse hangoren. Bij ons wonen ze in zoiets:
Konijn houden Header_hondenhok

Met daarom heen een ren en een afdakje voor als het regent. Die ren is gemaakt van stevig gaas met houten balken erom heen icm met de muren van het huis en de schuur. Maar dat is niet perse nodig. Je kunt het ook met gaaspanelen alleen maken.

Even spammen met een aantal van mijn Franse hangoren die ik heb (en gehad, sommige zijn helaas overleden).

Konijn houden Vrp7

Konijn houden Zic7

Konijn houden 3t6i


Ze hebben echt een superlief en aanhankelijk karakter. Enige nadeel is dat ze niet zo oud worden en snel vatbaar zijn voor allerlei ziektes. Die bovenste kwam trouwens uit de opvang. Daar zitten ook regelmatig Fransjes.
Moira
Moira
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 477
Punten : 489
Registratiedatum : 03-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  Destino do 8 aug 2013 - 20:09

-


Laatst aangepast door Destino op zo 1 sep 2013 - 5:48; in totaal 1 keer bewerkt
Destino
Destino
Prater
Prater

Aantal berichten : 575
Punten : 585
Registratiedatum : 04-07-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  Moira do 8 aug 2013 - 21:56

Dan is o.a. je konijn getattoueerd als zijnde Franse hangoor. Die tattoeage kun je vinden aan de binnenkant van het oorschelp. Daarmee kun je ook achterhalen in welke maand en jaar je konijn geboren is en wie de fokker is (bij welke vereniging hij zit). Maar je weet het ook gewoon als je ze bij een fokker haalt die dat ras fokt smile .

Aan de bouw/type te zien zou jouw konijn een Nederlandse dwerghangoor kunnen zijn, alleen is hij daar iets te zwaar voor. Qua gewicht zit hij gelijk aan een Duitse hangoor. Dus ik denk niet dat het een specifieke hangoorras is. Maar wel een schattig diertje met die twee vlekjes I love you . Franse hangoren moeten trouwens minstens 5 kg wegen.
Moira
Moira
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 477
Punten : 489
Registratiedatum : 03-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn houden Empty Re: Konijn houden

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum