Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zo is het toch niet leuk meer?

+8
Slakje
Luce
Twellie
Manderijn
Puggle
PapillonRose
Printje
Parisienne
12 plaatsers

Ga naar beneden

Zo is het toch niet leuk meer?  Empty Zo is het toch niet leuk meer?

Bericht  Parisienne do 23 mei 2013 - 9:07

Wij zitten met een basisschool dilemma, het frustreert me! Vandaag te horen gekregen dat N. op drie verschillende basisscholen hier in de wijk niet door de loting heen is gekomen. Alledrie de scholen werken met loting, bij alledrie is ze niet ingeloot. We staan nu met lege handen. Ik ben heel de dag aan aan het bedenken wat we moeten en kunnen doen. Ze is overal op de wachtlijst geplaatst, maar de kans dat ze alsnog toegelaten wordt is klein. De meeste grote kans maakt ze op de school die onze derde keus is, daar staat ze nummer 4. De duurste school (lees: tussen de 1200 en 1600 euro per jaar). Daar kúnnen we haar waarschijnlijk niet eens naartoe doen, financieel gezien. Zal je net zien dat ze daar wél toegelaten gaat worden. Bij de school die onze eerste keus is staat ze als nummer 24 op de wachtlijst, wat betekent dat binnen nu en een jaar 25 kinderen moeten verhuizen. Die kans is natuurlijk nihil.

Nu sta ik voor drie keuzes:
1. de Vrije School
2. een gemengde basisschool
3. een basisschool buiten de wijk

1. De Vrije School heeft onze voorkeur niet, omdat het ons in zijn geheel niet erg aanspreekt. Ik heb het idee dat het niet helemaal bij ons past, in verschillende opzichten niet.

2. Deze school claimt een gemende basisschool te zijn, maar in mijn ogen neigt het meer naar een zwarte school, aangezien er heel veel allochtone kinderen op zitten. Ook hier voel ik me niet helemaal prettig bij.

3. Er zijn zat basisscholen in de omgeving waar N. terecht kan, die ons als ouders ook prima zullen aanspreken. Echter zijn die niet op fiets- of loopafstand. We zullen altijd met de auto moeten. Gebracht worden is geen probleem, vriend begint altijd laat. Maar een tweede auto hebben we niet, halen zal dus altijd een probleem worden.

Het wordt nog erg lastig. Wonen in een gewilde, chique wijk van een grote stad is leuk, maar als het om onderwijs of KDV/BSO gaat wordt het je erg moeilijk gemaakt.

Een basisschool uitzoeken en uiteindelijk kiezen voor je kind hoort 'leuk' te zijn. Op deze manier wordt het er niet makkelijker en zeker niet leuker op.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zo is het toch niet leuk meer?  Empty Re: Zo is het toch niet leuk meer?

Bericht  Gast do 23 mei 2013 - 9:16

Kun je haar niet tijdelijk naar een andere school doen en ondertussen op de wachtlijst laten staan op de school van je eerste of tweede keuze?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zo is het toch niet leuk meer?  Empty Re: Zo is het toch niet leuk meer?

Bericht  Printje do 23 mei 2013 - 9:17

Pfff wat lastig zeg, maar een school waar je 1200 euro voor moet betalen??? dat zou ik nooit doen, en niet eens kunnen betalen overigens... maar waarom zijn die kosten zo hoog?

Ik zou het verder ook proberen zoals Sunprincess zegt.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zo is het toch niet leuk meer?  Empty Re: Zo is het toch niet leuk meer?

Bericht  PapillonRose do 23 mei 2013 - 9:24

Waarom denk je dat de Vrije School niet bij jullie past? In veel reacties van jou wat opvoeden betreft kan ik me erg vinden, en mij spreekt de Vrije School wel heel erg aan. Niet dat het jou dan ook moet aanspreken natuurlijk, maar wie weet valt het nog mee als je je er goed in verdiept? Of niet, dan moet je ook zeker een andere keuze maken!

Hier kies ik juist speciaal voor de Vrije School en in plaats van op loopafstand (zoals twee basisscholen hier heel dichtbij) moet ik haar straks elke dag brengen en halen met de auto. Dat vind ik niet zo'n probleem. Als jullie eventueel een oplossing kunnen bedenken voor het vervoer, zou ik zeker buiten de wijk kijken of daar wat bij zit qua scholen.

Wel ontzettend balen hoor, op meerdere scholen inschrijven en nog niet ingeloot worden. Hopelijk komt ze toch nog aan de beurt op jullie derde keus, of op de dure school (en dan duim ik dat jullie het kunnen bekostigen).
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Zo is het toch niet leuk meer?  Empty Re: Zo is het toch niet leuk meer?

Bericht  Parisienne do 23 mei 2013 - 9:25

Ja, ik laat haar sowieso op de wachtlijst staan. Er schijnt hier vaker gewisseld te worden in de kleuterklassen.

Printje: die dure school kan je zien als een 'elite' school. Een chique school, particulier, volledig gefinancierd door ouders. De meeste kinderen zijn van goede komaf, die ouders hebben geld zat. Het is wellicht ook een manier om een bepaalde doelgroep aan te trekken. Ze mogen kinderen officieel niet weigeren, ook niet uit financieel oogpunt. De ouderbijdrage kan dan aangepast worden, mocht je het echt niet kunnen betalen.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zo is het toch niet leuk meer?  Empty Re: Zo is het toch niet leuk meer?

Bericht  Puggle do 23 mei 2013 - 9:27

Ik dacht altijd dat je voor de basisschool niks hoeft te betalen.
Puggle
Puggle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Zo is het toch niet leuk meer?  Empty Re: Zo is het toch niet leuk meer?

Bericht  PapillonRose do 23 mei 2013 - 9:29

Puggle schreef:Ik dacht altijd dat je voor de basisschool niks hoeft te betalen.
Ik geloof officieel niet, maar meestal vragen ze een kleine ouderbijdrage. Die is vrijwillig, maar echt heel vrijwillig komt het meestal niet over laughcry

In vergelijking met de basisscholen hier in de buurt gaat A. ook naar een 'dure' school als we de Vrije School kiezen, dat kost dan 40 euro per maand. In vergelijking met andere scholen waar de bijdrage onder de 100 euro per jaar ligt, is dat dus nog best veel.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Zo is het toch niet leuk meer?  Empty Re: Zo is het toch niet leuk meer?

Bericht  Manderijn do 23 mei 2013 - 9:35

Ja wat verschilt dat he. Wij betalen 35 euro per jaar.
Ik zou doen wat sunprincess ook zegt, maar wel jammer dat er niet gelijk een plekje voor haar is.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Zo is het toch niet leuk meer?  Empty Re: Zo is het toch niet leuk meer?

Bericht  Twellie do 23 mei 2013 - 9:36

Het is een onvrijwillige vrijwillige ouderbijdrage Wink.

Ik sluit me aan bij PapillonRose: ben zelf de Vrije School ook aan het overwegen en wat ik er (tot nu toe) van weet, lijkt best aan te sluiten bij jouw pedagogische ideeen. Er is veel aandacht voor elk verschillend kind en het is niet alleen een plek om te leren maar ook voor zelfontplooiing. Er zitten heel veel ouders die opvoeden volgens UP.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Zo is het toch niet leuk meer?  Empty Re: Zo is het toch niet leuk meer?

Bericht  Gast do 23 mei 2013 - 11:25

Een wat hogere ouderbijdrage is op anders dan het reguliere school niet heel vreemd. Daarvan bekostigen ze dat wat ze op die school meer/anders nodig hebben dan op andere scholen, zoals materialen voor projecten e.d.

wat balen zeg, dat ze overal is uitgeloot. Zelf zou ik kijken naar een school buiten de wijk die wel bij jullie past.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zo is het toch niet leuk meer?  Empty Re: Zo is het toch niet leuk meer?

Bericht  Luce do 23 mei 2013 - 11:30

Haha, hier vragen ze €15 bijdrage laughcry
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Zo is het toch niet leuk meer?  Empty Re: Zo is het toch niet leuk meer?

Bericht  Slakje do 23 mei 2013 - 11:44

Hoe zit dat met dat loten? Ik zou zelf haar inschrijven in die vrije school en haar op de wachtlijst laten staan bij de scholen naar jouw keuze.


Wij zijn al aan het kijken naar een school voor Louise. Vanaf september mag ze ingeschreven worden en aangezien ik ook niet wil dat ze naar een school gaat waar het merendeel allochtoon is en ik geen zin heb om te gaan kamperen aan een school wil ik goed op tijd zijn.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Zo is het toch niet leuk meer?  Empty Re: Zo is het toch niet leuk meer?

Bericht  Linda do 23 mei 2013 - 19:45

Twellie schreef:Het is een onvrijwillige vrijwillige ouderbijdrage Wink.

Ik sluit me aan bij PapillonRose: ben zelf de Vrije School ook aan het overwegen en wat ik er (tot nu toe) van weet, lijkt best aan te sluiten bij jouw pedagogische ideeen. Er is veel aandacht voor elk verschillend kind en het is niet alleen een plek om te leren maar ook voor zelfontplooiing. Er zitten heel veel ouders die opvoeden volgens UP.

Ik sluit me hier ook bij aan.

Parissiene, heb je al eens op de vrije school gekeken?

En hoe ver is het rijden naar die andere school? Heb je daar wel een goed gevoel bij?

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zo is het toch niet leuk meer?  Empty Re: Zo is het toch niet leuk meer?

Bericht  Purpleflower do 23 mei 2013 - 19:49

Jammer dat het zo moeilijk is!
Hier mag je maar bij één basisschool inschrijven.
Meteen gedaan doen ze 1 was.
Volgens mij hebben ze hier geen wachtlijsten?!
Purpleflower
Purpleflower
Prater
Prater

Aantal berichten : 744
Punten : 912
Registratiedatum : 29-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zo is het toch niet leuk meer?  Empty Re: Zo is het toch niet leuk meer?

Bericht  Urban Naked do 23 mei 2013 - 19:58

Ik zou langsgaan bij die gemengde school waar je het over hebt. Kijken hoe de samenstelling is. Vragen aan de leerkrachten hoeveel kinderen er per klas Nederlands als moedertaal hebben.
Misschien is het wel een superleuke school en laat je hem onterecht links liggen, dat zou ook zonde zijn.
Urban Naked
Urban Naked
Prater
Prater

Aantal berichten : 1101
Punten : 1125
Registratiedatum : 29-02-12
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Zo is het toch niet leuk meer?  Empty Re: Zo is het toch niet leuk meer?

Bericht  Parisienne do 23 mei 2013 - 20:17

Ik ga inderdaad eens bij die gemengde school kijken. Ik kwam er gisteren achter dat een kennis van ons daar werkt. Haar ga ik zo even een bericht sturen. Ik zou ook graag willen weten wat zij kunnen betekenen voor kinderen die wat voor lopen. Misschien wat voorbarig, maar als N. zich op cognitief gebied zo blijft ontwikkelen zal ze op school wellicht meer uitdaging nodig kunnen hebben.

Ik ga, als het mooi weer is, eens kijken of die andere scholen aan te fietsen zijn. Ik weet alleen niet of ik een basisschool op zo'n langere afstand prettig ga vinden. Stel, er komt over een paar jaar nog een kindje bij, ga ik het erg onhandig vinden om met een pasgeboren baby telkens op en neer te moeten. Het is niet aan te lopen, dus heb geen idee hoe ik dat dan moet gaan doen.

Bij de Vrije School heb ik nog niet gekeken. Althans, geen gesprek gehad. Ik heb buurjongetje een paar keer gebracht/gehaald en ik heb wel een redelijk idee van de school. Misschien gaan we toch nog wel een gesprek aanvragen hoor, zal dat nog eens met vriend overleggen.

Dank allemaal voor het meedenken. Ik denk ook nog even verder Wink

Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zo is het toch niet leuk meer?  Empty Re: Zo is het toch niet leuk meer?

Bericht  Gast do 23 mei 2013 - 20:21

Luce schreef:Haha, hier vragen ze €15 bijdrage laughcry

Serieus? Hier 75.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zo is het toch niet leuk meer?  Empty Re: Zo is het toch niet leuk meer?

Bericht  Parisienne do 23 mei 2013 - 20:22

Ik was uitgegaan van honderden euro's per jaar, aangezien het hier in de buurt allemaal erg duur is. Dure huizen, dure scholen. Dus alles wat minder is kan alleen maar meevallen voor ons smile
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Zo is het toch niet leuk meer?  Empty Re: Zo is het toch niet leuk meer?

Bericht  NoMercy do 23 mei 2013 - 20:23

Wij hebben ook nog steeds geen basisschool gevonden Sad niets spreekt mij aan, vandaag maar eens weer verder in verdiepen.
NoMercy
NoMercy
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 229
Punten : 224
Registratiedatum : 01-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Zo is het toch niet leuk meer?  Empty Re: Zo is het toch niet leuk meer?

Bericht  Gast do 23 mei 2013 - 21:06

Luce schreef:Haha, hier vragen ze €15 bijdrage laughcry

Hier 27,50 en dan "sparen" ze meteen voor het schoolreisje voor groep 8.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Zo is het toch niet leuk meer?  Empty Re: Zo is het toch niet leuk meer?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum