Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

It's a man's world..

+4
Rush
TukTuk
Filoria
Lavendel
8 plaatsers

Ga naar beneden

It's a man's world.. Empty It's a man's world..

Bericht  Lavendel ma 4 jun 2012 - 0:59

Is er nog sprake van een glazen plafond? Krijgen mannen nog steeds betere kansen dan vrouwen en moet je als vrouw extra hard werken om jezelf te bewijzen?



Ik merk dit niet echt in mijn omgeving. Juist om mij heen zijn het de vrouwen die hard carriere maken en alle kansen krijgen. Ik krijg niet het idee dat het voor hen moeilijker is dan voor mannen. Ik denk dat de verschillen die er nog zijn voornamelijk door de vrouwen zelf in stand worden gehouden (parttime willen werken, geen topfunctie ambieren etc)
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

It's a man's world.. Empty Re: It's a man's world..

Bericht  Filoria ma 4 jun 2012 - 1:10

Ik heb net een baan gekregen die eigenlijk 40 uur per week zou kosten. De andere kandidaten waren allemaal mannen die fulltime konden werken. Maar ze hebben mij - een vrouw - aangenomen, die slechts 24 uur kan maken én niet erg flexibel is door haar moederschap.

Tja: het is maar een voorbeeld natuurlijk, maar wel een veelzeggend voorbeeld It's a man's world.. 3079029344
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

It's a man's world.. Empty Re: It's a man's world..

Bericht  TukTuk ma 4 jun 2012 - 1:15

Ik denk dat er best nog beroepen zijn waar je het als vrouw minder makkelijk hebt, maar andersom zijn er net zo goed beroepen waar je het als man een stuk moeilijker hebt.
Maar het ligt nog altijd aan jezelf of je je daardoor laat tegen houden, als je echt iets wilt lukt dat uiteindelijk ook wel.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

It's a man's world.. Empty Re: It's a man's world..

Bericht  Filoria ma 4 jun 2012 - 1:28

Is het trouwens niet zo dat we soms vergeten te kijken naar de verschillen tussen mannen en vrouwen? Is het misschien niet terecht dat in sommige posities mannen de voorkeur hebben?

Dat er bijvoorbeeld meer mannen in de politiek zitten is niet gek. Dat heeft niet zozeer te maken met dat vrouwen er harder voor moeten werken omdat ze niet serieus genomen worden. Ik denk dat het meer is dat mannen over het algemeen meer kwaliteiten hebben die passen in de politiek.

Vrouwen zijn van nature zorgzaam en empathisch. Mannen zijn sterk, humoristisch en kunnen goed overtuigen. Die laatste eigenschappen passen meer bij een politicus. Hetzelfde geldt voor de top van het bedrijfsleven denk ik.

Dat vind ik geen belediging of discriminatie naar vrouwen toe, maar gewoon realistisch. Vrouwen doen het dan weer super in bijvoorbeeld het onderwijs. Een sector waarin je niet goed verdient, maar waar je wel enorm belangrijk werk kunt verrichten. Daar kijk ik absoluut tegenop.

Begrijpen jullie wat ik bedoel?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

It's a man's world.. Empty Re: It's a man's world..

Bericht  Lavendel ma 4 jun 2012 - 1:31

Ja daar heb je best een punt. Ik werk ook liever samen met mannen. Zij hebben vaker een nuchtere en meer rationele werkstijl.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

It's a man's world.. Empty Re: It's a man's world..

Bericht  Filoria ma 4 jun 2012 - 1:34

Precies. Maar zou je het ook prettig vinden om met alleen maar mannen te werken? Ik vind zelf een mix altijd wel fijn.

Vrouwen kunnen soms de boel een beetje tot leven brengen door dingen bespreekbaar te maken. Mannen kunnen inderdaad lekker nuchter zijn. Dan krijgen vergaderingen bijvoorbeeld wat meer vaart dan als je met enkel vrouwen zou zitten.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

It's a man's world.. Empty Re: It's a man's world..

Bericht  Lavendel ma 4 jun 2012 - 1:39

Nee alleen maar mannen zou ook niet helemaal goed gaan, maar inderdaad vergaderingen gaan een stuk sneller, knopen worden sneller doorgehakt etc. Dat werkt altijd wel prettig.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

It's a man's world.. Empty Re: It's a man's world..

Bericht  Rush ma 4 jun 2012 - 1:40

Doorgaans werk ik alleen maar met mannen en ik vind het heerlijk, maar als zo nu en dan m`n vrouwelijke collega er is, dan vind ik dat wel extra leuk. It's a man's world.. 3079029344
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

It's a man's world.. Empty Re: It's a man's world..

Bericht  Discordia ma 4 jun 2012 - 1:44

Filoria schreef:Is het trouwens niet zo dat we soms vergeten te kijken naar de verschillen tussen mannen en vrouwen? Is het misschien niet terecht dat in sommige posities mannen de voorkeur hebben?

Dat er bijvoorbeeld meer mannen in de politiek zitten is niet gek. Dat heeft niet zozeer te maken met dat vrouwen er harder voor moeten werken omdat ze niet serieus genomen worden. Ik denk dat het meer is dat mannen over het algemeen meer kwaliteiten hebben die passen in de politiek.

Vrouwen zijn van nature zorgzaam en empathisch. Mannen zijn sterk, humoristisch en kunnen goed overtuigen. Die laatste eigenschappen passen meer bij een politicus. Hetzelfde geldt voor de top van het bedrijfsleven denk ik.

Dat vind ik geen belediging of discriminatie naar vrouwen toe, maar gewoon realistisch. Vrouwen doen het dan weer super in bijvoorbeeld het onderwijs. Een sector waarin je niet goed verdient, maar waar je wel enorm belangrijk werk kunt verrichten. Daar kijk ik absoluut tegenop.

Begrijpen jullie wat ik bedoel?

Je gaat teveel in op details en daardoor generaliseer je. Wat je hier boven zegt, geldt niet voor iedereen, maar het is wel hoe de maatschappij doorgaans werkt.

Ik ben zorgzaam, empatisch, sterk, humorvol en ik heb natuurlijk overwicht. Blijkbaar ben ik dan half vrouw/half man. Waar pas ik dan bij?

Ik zal meer mijn best moeten doen als ik beoordeeld wil worden op dingen die mij "mannelijker" maken. Gewoon omdat mensen bij vrouwen uitgaan van dat lieve en zorgzame.

edit: ik vind trouwens dat veel mannen in vrouwenberoepen (docent, kapper e.d.) het beter doen dan vrouwen. Dat kan komen omdat de mannen die voor dat beroep kiezen gewoon echt heel goed zijn in wat ze doen of dat de kwaliteit van het werk dat vrouwen leveren minder is omdat ze het gevoel hebben dat het toch wel hun tak van sport is.
Discordia
Discordia
Prater
Prater

Aantal berichten : 829
Punten : 944
Registratiedatum : 11-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

It's a man's world.. Empty Re: It's a man's world..

Bericht  Filoria ma 4 jun 2012 - 1:54

Natuurlijk is het niet zwart/wit. Je kunt zeker een mix van eigenschappen hebben, dat heb ik ook. Dat heeft iedereen.

Maar als de meeste vrouwen meer zorgzaam zijn ingesteld, en de meeste mannen meer praktisch, dan is het toch niet gek dat er op bepaalde werkplekken meer vrouwen dan mannen werken en andersom? Dat staat nog los van hoe goed ze zijn in hun werk. Het is logisch dat een vrouw, die evolutionair gezien zorgzaam moet zijn, vaak terechtkomt in een beroep als kleuterjuf of psychologe. Het hoeft niet, maar de kans is gewoon groter.

Generaliseren mag in dit geval. Mannen en vrouwen zijn nu eenmaal anders. Alleen al om het feit dat vrouwen kinderen kunnen baren. Of ga je dan ook zeggen dat ik generaliseer omdat sommige mannen die een of andere moeilijke operatie hebben gehad ook kinderen kunnen baren?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

It's a man's world.. Empty Re: It's a man's world..

Bericht  Discordia ma 4 jun 2012 - 1:58

Filoria schreef:Natuurlijk is het niet zwart/wit. Je kunt zeker een mix van eigenschappen hebben, dat heb ik ook. Dat heeft iedereen.

Maar als de meeste vrouwen meer zorgzaam zijn ingesteld, en de meeste mannen meer praktisch, dan is het toch niet gek dat er op bepaalde werkplekken meer vrouwen dan mannen werken en andersom? Dat staat nog los van hoe goed ze zijn in hun werk. Het is logisch dat een vrouw, die evolutionair gezien zorgzaam moet zijn, vaak terechtkomt in een beroep als kleuterjuf of psychologe. Het hoeft niet, maar de kans is gewoon groter.

Generaliseren mag in dit geval. Mannen en vrouwen zijn nu eenmaal anders. Alleen al om het feit dat vrouwen kinderen kunnen baren. Of ga je dan ook zeggen dat ik generaliseer omdat sommige mannen die een of andere moeilijke operatie hebben gehad ook kinderen kunnen baren?

De meeste vrouwen en de meeste mannen. Dat is al beter dan dat je zegt: "Vrouwen zijn van nature zorgzaam en empathisch. Mannen zijn sterk, humoristisch en kunnen goed overtuigen", daar gaan namelijk mijn haren nogal van overeind staan.
Discordia
Discordia
Prater
Prater

Aantal berichten : 829
Punten : 944
Registratiedatum : 11-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

It's a man's world.. Empty Re: It's a man's world..

Bericht  Gast ma 4 jun 2012 - 1:59

Ik denk dat het eigenlijk ook een beetje afhangt van waar jij je op focust wat betreft het glazen plafond. Want de echte topfuncties worden denk ik toch nog wel door 80% man bekleed.

Zo hebben we hier 8 partners waarvan 1 vrouw.. En dat vind ik nog niet eens vallen onder "de echte topfuncties". Nou weet ik niet of dat ook echt komt door het zogenoemde glazen plafond of doordat vrouwen vaak ook daadwerkelijk minder goed bij de functie passen doordat ze bijvoorbeeld toch vaak minder flexibel zijn of part-time willen werken door het moederschap.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

It's a man's world.. Empty Re: It's a man's world..

Bericht  Filoria ma 4 jun 2012 - 2:03

Discordia schreef:"Vrouwen zijn van nature zorgzaam en empathisch. Mannen zijn sterk, humoristisch en kunnen goed overtuigen", daar gaan namelijk mijn haren nogal van overeind staan.
Dacht je echt dat ik denk dat alle vrouwen precies dezelfde karaktereigenschappen hebben? Mja het staat er wel zo inderdaad, maar zo rechtlijnig denk ik nu ook weer niet hoor It's a man's world.. 394967

Mannen hebben eeuwenlang voor brood op de plank gezorgd, vrouwen zorgden voor de kinderen. Daardoor is er een bepaalde verdeling in karaktereigenschappen die niet helemaal 50/50 is. Maar dat betekent natuurlijk niet dat vrouwen nooit humor kunnen hebben It's a man's world.. 561177
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

It's a man's world.. Empty Re: It's a man's world..

Bericht  Discordia ma 4 jun 2012 - 2:04

Filoria schreef:
Discordia schreef:"Vrouwen zijn van nature zorgzaam en empathisch. Mannen zijn sterk, humoristisch en kunnen goed overtuigen", daar gaan namelijk mijn haren nogal van overeind staan.
Dacht je echt dat ik denk dat alle vrouwen precies dezelfde karaktereigenschappen hebben? Mja het staat er wel zo inderdaad, maar zo rechtlijnig denk ik nu ook weer niet hoor It's a man's world.. 394967

Mannen hebben eeuwenlang voor brood op de plank gezorgd, vrouwen zorgden voor de kinderen. Daardoor is er een bepaalde verdeling in karaktereigenschappen die niet helemaal 50/50 is. Maar dat betekent natuurlijk niet dat vrouwen nooit humor kunnen hebben It's a man's world.. 561177

Wat is karakter precies? Aangeleerd door die rolverdeling of aangeboren? Of is het een combinatie van die twee dingen?
Discordia
Discordia
Prater
Prater

Aantal berichten : 829
Punten : 944
Registratiedatum : 11-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

It's a man's world.. Empty Re: It's a man's world..

Bericht  Filoria ma 4 jun 2012 - 2:51

Ik denk een combinatie ja... Volgens mij zijn de wetenschappers het er ook nog niet over eens.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

It's a man's world.. Empty Re: It's a man's world..

Bericht  Discordia ma 4 jun 2012 - 2:59

Filoria schreef:Ik denk een combinatie ja... Volgens mij zijn de wetenschappers het er ook nog niet over eens.

Daarom bedoel is dat de maatschappij ons bepaalde dingen oplegt. We zijn bepaalde dingen gewend, daarom accepteren de meeste mensen ook maar dat het zo is.

Als vrouwen zo anders zijn dan mannen en daardoor niet (zomaar) geschikt zijn voor leidinggevende functies, misschien moet dan iets worden veranderd aan een leidinggevende functie en niet zo zeer aan vrouwen.
Discordia
Discordia
Prater
Prater

Aantal berichten : 829
Punten : 944
Registratiedatum : 11-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

It's a man's world.. Empty Re: It's a man's world..

Bericht  minoessepoes ma 4 jun 2012 - 3:17

Ik merk wel in mijn omgeving dat mensen er automatisch vanuit gaan dat ik het hele huishouden run, dat mijn vriend het meeste salaris binnen brengt en dat ik minder ga werken mochten er ooit kinderen komen.

Omdat veel mensen van huis uit gewend zijn dat het rollenpatroon zo is wordt dat denk ik ook voor het grootste deel door de mannen en vrouwen zelf zo in stand gehouden. Nog steeds is het in veel relaties vanzelfsprekend dat vrouwen minder gaan werken als er kinderen komen, of zelfs een tijd helemaal stoppen met werken, nog steeds zie ik in mijn omgeving heel veel vrouwen die part-time werken en in de overige tijd het huishouden doen, terwijl ik geen mannen ken die dat doen terwijl het stel geen kinderen heeft. Nog steeds spreken mensen over een papa dag, maar niet over een mama dag, mama is gewoon thuis.

Dat is natuurlijk allemaal prima als iedereen daar in het gezin zich prettig bij voelt. Misschien ga ik dat in de toekomst zelf ook wel doen. Maar ik denk wel dat daardoor in redelijk veel relaties de situatie ontstaat dat de vrouw minder verdient, minder carriere maakt enz. Niet erg, maar de consequentie van bepaalde keuzes.

Ik denk dat als je als vrouw de ambitie en het vermogen hebt om carriere te maken dat dat dan echt wel mogelijk is en dat het niet veel moeilijker is dan voor een man, dus dat wat dat betreft het glazen plafond niet bestaat. En dat dus het feit dat er minder vrouwen op hoge posities zitten, vrouwen minder verdienen enz meer ontstaat door een rollenpatroon/ door de vrouwen zelf in stand gehouden wordt, dan door daadwerkelijk een glazen plafond.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

It's a man's world.. Empty Re: It's a man's world..

Bericht  SuperGrover ma 4 jun 2012 - 4:07

Filoria schreef:
Discordia schreef:"Vrouwen zijn van nature zorgzaam en empathisch. Mannen zijn sterk, humoristisch en kunnen goed overtuigen", daar gaan namelijk mijn haren nogal van overeind staan.
Dacht je echt dat ik denk dat alle vrouwen precies dezelfde karaktereigenschappen hebben? Mja het staat er wel zo inderdaad, maar zo rechtlijnig denk ik nu ook weer niet hoor It's a man's world.. 394967

Mannen hebben eeuwenlang voor brood op de plank gezorgd, vrouwen zorgden voor de kinderen. Daardoor is er een bepaalde verdeling in karaktereigenschappen die niet helemaal 50/50 is. Maar dat betekent natuurlijk niet dat vrouwen nooit humor kunnen hebben It's a man's world.. 561177
Dat is niet waar. Gedurende het grootste gedeelte van de menselijke geschiedenis, zorgden vrouwen voor het merendeel van het eten. Traditioneel zijn mannen de jagers en vrouwen de verzamelaars en de primaire verzorgers voor de kinderen. Maar hoewel jagen meer tijd en energie kost, werd het grootste deel van het voedsel opgebracht door het verzamelen van de vrouwen.

Ik denk wel dat vrouwen op de arbeidsmarkt een mindere positie innemen dan mannen. Deels is dat eigen keuze, maar deels ook niet. Traditionele vrouwenberoepen, zoals verpleegkundigen en leraren, zijn erg onderbetaald, terwijl de stereotype mannenberoepen juist relatief veel salaris binnen harken.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

It's a man's world.. Empty Re: It's a man's world..

Bericht  Filoria ma 4 jun 2012 - 7:31

Ik vind dit een leuke discussie Very Happy SuperGrover: dat wist ik niet! Dus de mannen waren er echt voor het vlees op zondag? Laughing

Discordia: interessant. Op welke manier zouden die leidinggevende functies aangepast kunnen worden denk je?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

It's a man's world.. Empty Re: It's a man's world..

Bericht  Rovine ma 4 jun 2012 - 7:57

De salarissen van vrouwen liggen lager omdat ze slechter onderhandelen. Stond onlangs nog een artikel over in de Intermediair. Beroepen zijn ook een vorm van vraag en aanbod. Als niemand kapster zou willen worden zouden de salarissen wel hoger liggen, denk ik.

In mijn branche zouden ze de vrouwen graag zien komen, geloof ik. Ik krijg vaak genoeg te horen dat ik toch wat rust breng in een kamer vol testosteron. Momenteel zit ik als enige vrouw tussen 40 mannen (middelgroot ingenieursbureau) en heb het idee dat ik wel lichtjes in het voordeel ben. Er is sowieso een enorme vraag naar technici en het zal ze een worst zijn wat voor geslacht ze hebben, al zijn het kabouters, zolang ze maar kunnen tekenen. Maar de vrouwen... die zijn er amper. Nu moet het je wel een beetje liggen natuurlijk, maar het is wel aan de vrouw zelf of ze in de techniek gaan of kapster worden. Zolang vrouwen zelf niet kiezen voor die "mannenberoepen" kan het de maatschappij niet verweten worden.

Ik ervaar wel verschillen over hoe ik en de mannen in het werk staan. Maar dat hoeft niks te betekenen op het gebied van je werk goed doen of op kunnen klimmen.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

It's a man's world.. Empty Re: It's a man's world..

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum