Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Welke camera is geschikt voor mij?

4 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Dennenappel di 1 mei 2012 - 21:25

Ik wil al een tijdje een nieuwe camera kopen en ik ben er maar niet uit welke ik wil. Momenteel heb ik een Panasonic Lumix DMC-FZ18, die aan vervanging toe is.

De eisen die ik heb:
• Focus punt ter plekke in te stellen
• Bracketing gemakkelijk in te stellen
• Lang meegaande batterij (n iet na twee uur fotograferen op)
• Diafragma aparte knop voor qua instelling
• Verklapbaar display
• Bij schemer nog scherpe foto’s zonder veel ruis en geen mega grote sluitertijd
• Liefst geen ingebouwde zoom, gezien de foto’s die ik ook wil maken (paarden, vogels e.d. terwijl ik stil sta of in beweging ben. Een ingebouwde zoom duurt dan te lang)

De foto's die ik wil maken:
- Overzicht foto's
- Foto's van dichtbij, close-up
- Macro

Zelf zit ik te denken aan een Nikon D5100. Deze maakt scherpe foto's, weinig ruis, doet het ook nog goed bij schemer en kost niet al te veel vergeleken zijn broertjes. Helaas heb ik dan wel een aparte lens nodig voor de macro of ik kan een telelens aanschaffen en dan kan ik tussen de 200-300 mm alsnog macro foto's maken (zo uit mijn hoofd). Het liefst wil ik niet met meerdere lenzen moeten lopen, gezien ik liever niets bij mij heb alleen de camera. Met een rugtas o.i.d. kukkel ik snel achterover als ik gehurkt een foto wil maken Rolling Eyes

Wie kan mij tips geven??

Budget is afhankelijk van het soort camera.
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 21:36


Ik zou eerst beginnen met je kitlens betreft marco. De meeste macro lenzen - echt goede lenzen - zijn duur. Ik heb alleen geen idee wat het assortiment van Nikon is, ik ben een Canon mens.

Zorg trouwens dat 'maakt scherpe foto's' geen overhaal punt is voor je. Alle camera's maken scherpe foto's. Het is de lens waar het aan schaart als ze het niet doen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Dennenappel di 1 mei 2012 - 21:55

Qua scherpe foto's stond de Nikon 5100 om bekend, vandaar dat ik het op schreef. Deze had weinig ruis in verhouding (Hoewel ruis en scherp inderdaad een verschil is).

Bedankt voor je uitleg een kitlens hou ik in gedachten.
Weet je eventueel een Canon die aan bovenstaande voorwaarden voldoet? Zelf ben ik weer niet zo thuis in de Canonwereld.
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 22:20


De beste tegenhanger van die D5100 is denk ik de 600D. Maar vrijwel alle SLR modellen van Canon (en vast ook Nikon) voldoen aan je beschrijving.

Canon staat al langere tijd bekend om weinig ruis bij weinig licht, eigenlijk sinds de digic4 uit is. Digic5 is nu overigens ook uit, doet het NOG beter maar er is nog geen SLR op beginners niveau die dit heeft...
Hoe dan ook, een SLR heeft hier sowieso veel minder last van dan een compact camera, dus ook daar hoef je je niet heel druk over te maken.

Voor scherpte zou je echt naar een goede lens moeten kijken. Ik krijg het nog steeds voor elkaar om onscherpe foto's te maken zo eens in de zoveel tijd, en dat ligt niet aan de camera of de lens maar dan weer aan de focus. Ik bedoel dus te zeggen dat je je niet moet laten afleiden door verkopers of verkoopzinnen als 'onze camera maakt scherpe foto's'. Dit is gewoon graag wat de consument wil horen.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Dennenappel do 3 mei 2012 - 4:31

Iemand anders nog tips voor mij?
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Gast do 3 mei 2012 - 4:39

Ga naar een winkel en ga camera's ook eens in de hand houden! Dat blijf ik het belangrijkste vinden. Straks ligt Nikon helemaal niet prettig in de hand, dan "moet" je ineens een andere camera uitzoeken!

Voor de rest ga ik mee in wat Zero zegt. Heb ook geen andere tips, ik ben ook een Canon-figuur. Kan met Nikon ook niet overweg!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Minx do 3 mei 2012 - 19:10

Ik weet niet waar je ongeveer woont maar anders zou ik eens bij Foto konijnenberg langs gaan. Wij hebben daar ook onze camera's vandaan en zelfs voor het kopen van mijn Ixus was ik minstens een uur kwijt, tijdens het kijken kun je ook verschillende camera's proberen en ze weten er ook veel van af. Is echt bizar als je ziet waar mensen allemaal vandaan komen om daar een camera te kopen.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Dennenappel do 3 mei 2012 - 21:15

Dank jullie wel voor de tips!

In mijn familie zitten veel Nikon mensen waardoor ik o.a. de Nikon D5100 al heb uitgetest en nog een paar lenzen erbij.
Verder de Sony (compact) uitgeprobeerd, gezien die ook wel prettig werkt en veel functies heeft. Ik ben alleen bang dat ik mij daar snel te beperkt mee ga voelen en er spijt van zal krijgen).

Konijnenberg is qua afstand opzich te doen, alleen ga ik bijna op vakantie en wil ik hem het liefst ervoor hebben. Daar heb ik dan te weinig tijd voor (dat krijg je met dat uitstel gedrag, eigenlijk zonde). Ik zit er aan te denken om naar Cameranu te gaan en daar wat camera's te testen.
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Gast do 3 mei 2012 - 22:34

aan de andere kant vind ik dat je de aanschaf van een camera niet "snel snel" moet doen omdat je bijv op vakantie gaat. Maar, dat is mijn mening smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Marin do 3 mei 2012 - 22:41

Het lastige is dat je een camera echt niet goed kan testen in een winkel. Zelfs in goede winkels waar je wel de camera echt even mag gebruiken en het menu mag bekijken en wat proeffoto's mag maken.. Tja wat weet je dan helemaal? Je weet of het menu je in eerste instantie bevalt en of ie lekker in de hand ligt. Twee vrij essentiele dingen. Maar je weet pas Ă©cht of je beetje foto's er mee kunt maken, na een dag gebruik (of liever langer).
Als je de tijd hebt, zou ik twee camera's huren, een Canon en Nikon of evt een Sony en Nikon als die twee merken je het meeste liggen. Zo'n camera kan je voor een dag huren (kost tussen de 30 en 45 euro) en kan je dan gewoon echt een dag testen.
Ik had laatst het geluk dat ik de 7D van Zero mocht gebruiken tijdens een bruiloft, waardoor ik die goed getest heb. Binnenkort ga ik de 60D testen, omdat ik tussen die twee twijfel. Dan huur ik 'm gewoon een hele dag, en pas dan kan ik een goed oordeel vormen. En dat zijn twee van hetzelfde merk (Canon). Maar ik ben wellicht wel wat kieskeuriger er in omdat ik al fotografeer en het een semi-prof camera moet worden en toch rond de 1000 euro is qua uitgave. Ik neig zelf meer naar de 7D vanwege de specificaties wil gewoon de 60D getest hebben voordat ik m'n besluit maak.

Maar ook voor jou zou ik, als je de tijd hebt, dat huren aan raden. Het is echt best heel handig om op die manier een camera te testen en te kijken wat jij fijn vindt! Ook voor een aankoop van pakweg 300 a 500 euro vind ik dat wel de moeite om daar even wat tijd in te steken. Weet alleen niet welke modellen ze verhuren.

En als je je camera gekocht hebt, zou ik zeker ook voor je vakantie gaan fotograferen er mee. Het is best wennen in het begin en het is zonde als je op je vakantie alles moet gaan uitvogelen. Kan je beter van te voren doen.

Ik ben zelf erg te spreken over Kamera-Express, maar dat zit hier ook erg dicht in de buurt, en ik vind het fijn om een winkel in de buurt te hebben. Als Konijnenberg bij jou in de buurt zit, zou ik die overwegen. Alleen is die wel iets duurder.

Je hebt het trouwens over dat je een Sony compact getest hebt. Maar is een bridge camera niets voor jou? Of een Olympus Pen ofzo? Nikon 1 wellicht? Dat zijn geen SLRs maar hebben wel veel mogelijkheden.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Jordana do 3 mei 2012 - 23:01

Marin schreef:. En dat zijn twee van hetzelfde merk (Canon). Maar ik ben wellicht wel wat kieskeuriger er in omdat ik al fotografeer en het een semi-prof camera moet worden en toch rond de 1000 euro is qua uitgave. Ik neig zelf meer naar de 7D vanwege de specificaties wil gewoon de 60D getest hebben voordat ik m'n besluit maak.


Uuh mocht je een 7D willen testen, Ik heb er eentje in huis Embarassed
Jordana
Jordana
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5250
Punten : 5346
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Marin do 3 mei 2012 - 23:02

Die heb ik al getest dus Wink Maar wat doe jij met een 7D thuis? Is ie van jou of je vriend?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Jordana do 3 mei 2012 - 23:05

Marin schreef:Die heb ik al getest dus Wink Maar wat doe jij met een 7D thuis? Is ie van jou of je vriend?

Hij is van ons samen.

Hoo te snel. Ik heb een tijdje van een vriend van mijn een canon 600D mogen lenen en dat is zo goed bevallen toen de keuze gemaakt om er zelf eentje te kopen. Alleen werd dat een 7D. Liep er tegen aan en kon het niet laten liggen. Dus sinds kort is dat onze nieuwe camera.


Laatst aangepast door Jordana op do 3 mei 2012 - 23:06; in totaal 1 keer bewerkt
Jordana
Jordana
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5250
Punten : 5346
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Marin do 3 mei 2012 - 23:06

Haha dat kan ook smile Leuk! Wel een mooie camera zeg. Ik vond 'm alleen wat zwaar, ik had na een dag fotograferen echt onwijze kramp in m'n hand, maar wellicht went dat wel. Maar goed, dit is wel off topic, sorry Dennenappel (alhoewel het wel getuigt van hoe belangrijk lekkere grip is)
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Jordana do 3 mei 2012 - 23:07

Hij idd ook zwaar maar ik heb ook zo een black rabbit en daar zou ik echt niet meer zonder willen.
Jordana
Jordana
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5250
Punten : 5346
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Marin do 3 mei 2012 - 23:07

Wat is een black rabbit?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Jordana do 3 mei 2012 - 23:12

Haha zat even met een konijn in mijn hoofd maar ik bedoel een blackrapid

Welke camera is geschikt voor mij?  RS-W1B_1
Jordana
Jordana
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5250
Punten : 5346
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Gast do 3 mei 2012 - 23:12

ik heb gister overigens met de 5D mark II gefotografeerd. Icm met een (gehuurde) 24-70 F2.8L. Wat een walhalla was dat! Alleen de prijzen.. AUTSJ!

KE ben ik ook erg tevreden over, Marin. Kom er net vandaan, haha. Fotokonijn is ook prima, maar idd duur. Maar Cameranu is ook prima. Er zitten genoeg winkels door heel NL smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Marin do 3 mei 2012 - 23:18

Ja helaas verhuurt geen enkele van die bedrijven de 60D, maar heb nu een bedrijf in Amsterdam gevonden die 'm wel verhuurt, dus binnenkort maar met lekker weer een dagje naar Artis om te testen. Ik neig qua practicaliteit meer naar die camera, maar qua professionaliteit naar de 7D. Maar moet dus echt gewoon even goed realistisch kijken. En qua prijs scheelt 't ook wel, maar ja, on the long run, maakt dat ook weer niet veel uit.

En ja, 5D mark II. Doe mij die maar. Met een paar duizend euro er bij Wink

Welke camera heb jij nou ook alweer? 7D toch?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Gast do 3 mei 2012 - 23:23

ik heb idd de 7D, met 15-85 lens. Maar had gister een bruiloft. MIjn moeder heeft de 5D mark II, don't ask me why want ze kan niet eens fotograferen, met 24-105. De lens van mijn moeder heb ik op de 7D gezet en ik heb een extra lens (24-70) gehuurd en op de 5D gemikt.

7D is idd een stuk zwaarder, maar ligt wel erg prettig in de hand!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Marin do 3 mei 2012 - 23:28

Ja ik vind het zo moeilijk! Ik wil namelijk eigenlijk ook een goede lens er bij kopen, met veel bereik en lichtsterk, en die is ook al zo weer 300 euro. Dus dan met de 7D samen, red ik dat echt nooit om dat te betalen. Heb net wel m'n belastingteruggave gehad vandaag, dus dat is linea recta naar de spaarrekening. Vind het zo moeilijk wat wijsheid is.

7D is veel sneller (meer foto's per seconde) en heeft 19punts focus, maar zwaarder (vind ik toch wel belangrijk) en duurder. Betere behuizing.
60D is lichter, goedkoper, maar minder snel en 9 punts focus. Plastic behuizing.

Dat zijn de grootste verschillen die ik heb kunnen vinden.

Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Gast do 3 mei 2012 - 23:31

ja, plus dat ik de 60D niet fijn in de hand vond liggen. Maar dat is bij mij echt een persoonlijk iets Welke camera is geschikt voor mij?  561177
Welke lens wil je er dan bij? Oh ja, en heeft de 60D geen kantelbaar scherm?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Gast do 3 mei 2012 - 23:38


Waarom een 5D mark 2? Waarom dan niet meteen de mark 3, als we het toch over geile camera's hebben....



Anyhowwww... Marin, vergeet je niet een SD kaart mee te nemen voor als je de 60D leent? (Of die er bij te huren)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Marin do 3 mei 2012 - 23:39

Qua lens moet ik nog kijken, nog niet genoeg in verdiept.
En ja, de 60D heeft een kantelbaar scherm. Wat wel handig kan zijn, alhoewel ik het met name prettig vind dat je 'm op die manier goed kunt beschermen bij het opbergen (omdraaien namelijk).


Zero: Vriend heeft tig SD kaarten liggen, want die gebruikt zijn camera. Dus dat is handig. En stuk goedkoper dan die grote CF kaarten. Maar CF verwerkt weer sneller. Pff. Zo lastig. Wat is jouw advies hierover?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Gast do 3 mei 2012 - 23:44

Marin schreef:Maar CF verwerkt weer sneller


Ja dat was vroeger zo maar SD schijnt bezig te zijn met een inhaal slag, vandaar dat de 60D al een SD kaart camera is.
De 1D en - als ik het goed heb, de 5D ook - gebruiken het allebei.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Welke camera is geschikt voor mij?  Empty Re: Welke camera is geschikt voor mij?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum