Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Jetlag

5 plaatsers

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Jetlag Empty Jetlag

Bericht  Gast wo 11 apr 2012 - 3:57

Vanmiddag om 13.00 ben ik op Schiphol geland na een verblijf van 9 dagen in Ecuador. Heen had ik geen last van een jetlag, eerder oververmoeidheid ivm te weinig slaap. Nu terug heb ik sowieso weer te weinig geslapen en eigenlijk een nacht doorgehaald. Maar hoe zorgen jullie ervoor dat jullie geen jetlag krijgen?

Ik was sowieso van plan om vanavond tegen een uur of 9 a 10 pas te gaan slapen (als ik dat volhoud) en dan uiterlijk om 10u morgenochtend weer op te staan. Of kan ik beter vroeg opstaan?

Reis was overigens weer geweldig. Maar damm, wat is het vermoeiend!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  TukTuk wo 11 apr 2012 - 4:02

Proberen zo snel mogelijk inderdaad in het ritme weer mee te gaan, dus gewoon avond eten etc.

Weet niet of je sterk reageert op redbull of koffie,anders zou ik dat nemen als je in slaap dreigt te vallen.
Ik ben zelf toen na thuiskomst na mijn reis, de hele nacht wakker gebleven, kon echt niet slapen, en vervolgens smiddags in slaapgevallen en toen een uur of 3 a 4 geslapen, heb nog dagen last gehad van mijn jetlag toen.
Had achteraf echt spijt, maarja was al meer dan 30 uur wakker toen, dus trok het echt niet meer.

Wat je eventueel kan doen als je bang bent dat slapen vanavond een probleem wordt, is Melatonine kopen bij de drogist (als dat nog lukt rond deze tijd), en dan wel redelijk wat er van innemen (ff kijken hoeveel melatonine er in 1 tabletje zit, zorgen dat je aan ongeveer 2,5mg komt) en dat een uur voordat je gaat slapen innemen.

En de tijd van opstaan, ligt er even aan. Wat is je normale ritme? Moet je overmorgen weer daarna om 7 uur kunnen opstaan etc?
Dan zou ik wat eerder opstaan.


Laatst aangepast door AngelNyn op wo 11 apr 2012 - 4:06; in totaal 1 keer bewerkt
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  Gast wo 11 apr 2012 - 4:03

Ik probeer altijd zoveel mogelijk het normale ritme aan te houden, maar de laatste keer heb ik zowel heen als terug overdag wel een uur geslapen, ik hield het anders echt niet vol.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  Gast wo 11 apr 2012 - 4:07

Ik probeer altijd direct in het ritme te komen (zowel heen als terug).

Echt proberen die-hard op te blijven en pas tegen 9/10 uur gaan slapen. Ik zet trouwens geen wekker voor de volgende ochtend maar meer dan 12 slaap ik echt niet. Dus dan ben ik uiterlijk 9/10 uur weer wakker.

Meestal ben ik de volgende dag nog wel wat moe, maar dan ga ik gewoon spulletjes opruimen of even lekker buiten wandelen.


Ik heb nog nooit een jetlag gehad en wel veel gevlogen door verschillende tijdzones.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  TukTuk wo 11 apr 2012 - 4:07

Arden schreef:Ik probeer altijd zoveel mogelijk het normale ritme aan te houden, maar de laatste keer heb ik zowel heen als terug overdag wel een uur geslapen, ik hield het anders echt niet vol.

Lukt het je dan ook goed om na dat uur wakker te worden en niet suf te blijven? Mijn moeder heeft me toen meerdere keren wakker gemaakt, of beter gezegd, poging tot, en ik kon echt niet wakker worden toen ik eenmaal sliep. Jetlag 394967
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  Gast wo 11 apr 2012 - 4:08

AN, ik hoef maandag pas weer te werken dus kan echt nog 4 dagen heel rustig aan doen en lekker uitslapen als ik zou willen. Maar dat wil ik dus eigenlijk niet smile Heen viel ik om 8u 's avonds in slaap, ben tussendoor 2x wakker geworden waarvan 1x ivm hoogteziekte en de volgende ochtend om 8u was ik weer wakker.

Redbull is wel een goede. Even kijken of ik nog euro-muntgeld in huis heb zwerven smile

Arden, dat slapen wil ik dus eigenlijk niet, hoewel ik het dan wellicht langer volhoud. Maar ja, dan had ik maar meer moeten slapen in het vliegtuig .. al hielpen die kerels voor me niet, die waren aan het kaarten maar ondertussen keihard aan het praten. Eén van die mannen had een businessclass stoel en heeft bijna de helft van de reis bij de EC gezeten/gestaan.. zonde van het geld!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  Marin wo 11 apr 2012 - 4:08

Oh men ik heb echt nog steeds jetlag van m'n Amerika reisje nu twee weken geleden. Sinds ik terug ben, ben ik constant moe en zit ik in verkeerd ritme. Wil alleen nog maar slapen Sad

Maar zorg dus inderdaad dat je zo gauw mogelijk in een normaal ritme komt. Rond 9 a 10 uur slapen lijkt me heel verstandig. Dan geef je toch wel toe aan je vermoeidheid maar ga je niet om 5 uur al liggen pitten.

En slim om morgen gewoon wat dingen te gaan doen overdag, zodat je de deur uit bent. Anders ga je thuis luieren (en dus slapen).
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  Gast wo 11 apr 2012 - 4:10

Oei Marin, na 2 weken nog last hebben is wel zuur! Maar jij bent in korte tijd toch op en neer geweest? Dat was hier niet echt het geval!
Overigens heb ik er 2 huisjes bij gekregen vandaag tijdens de vlucht, ivm hulp in het vliegtuig. Hoe vaak komt het voor dat je iets moet/mag omroepen via de intercom Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  Gast wo 11 apr 2012 - 4:16

Oreo schreef:Oei Marin, na 2 weken nog last hebben is wel zuur! Maar jij bent in korte tijd toch op en neer geweest? Dat was hier niet echt het geval!
Overigens heb ik er 2 huisjes bij gekregen vandaag tijdens de vlucht, ivm hulp in het vliegtuig. Hoe vaak komt het voor dat je iets moet/mag omroepen via de intercom Very Happy

Ts, KLM huisjes? :shock:

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  Marin wo 11 apr 2012 - 4:16

Ja het is gewoon meer dat ik voordat ik daar heen ging echt een perfect ritme had, en toen ik 's ochtends aankwam, ben ik direct in bed gaan liggen en slapen (dus slecht, maar ik was zo moe!) en toen zelfs na overdag slapen ook de hele nacht geslapen tot half 2 's middags (!) en toen direct die dag alweer naar Istanbul midden in de nacht vliegen. Dus sindsdien ben ik gewoon helemaal in de war en moe.

Maar ben benieuwd naar hoe je reis is geweest joh. Maar ga eerst die jetlag maar eens uitvechten. Gewoon gezond eten helpt ook wel volgens mij, dus straks een normale avondmaaltijd, maar niet super vet enzo.. Gewoon even goed voor je lichaam zorgen.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  Marin wo 11 apr 2012 - 4:16

Oreo schreef:
Overigens heb ik er 2 huisjes bij gekregen vandaag tijdens de vlucht, ivm hulp in het vliegtuig. Hoe vaak komt het voor dat je iets moet/mag omroepen via de intercom Very Happy

Hahaha wat stoer! Wat moest je roepen dan en waarom jij?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  TukTuk wo 11 apr 2012 - 4:16

Oreo schreef:AN, ik hoef maandag pas weer te werken dus kan echt nog 4 dagen heel rustig aan doen en lekker uitslapen als ik zou willen. Maar dat wil ik dus eigenlijk niet Jetlag 561177 Heen viel ik om 8u 's avonds in slaap, ben tussendoor 2x wakker geworden waarvan 1x ivm hoogteziekte en de volgende ochtend om 8u was ik weer wakker.

Redbull is wel een goede. Even kijken of ik nog euro-muntgeld in huis heb zwerven Jetlag 561177

Arden, dat slapen wil ik dus eigenlijk niet, hoewel ik het dan wellicht langer volhoud. Maar ja, dan had ik maar meer moeten slapen in het vliegtuig .. al hielpen die kerels voor me niet, die waren aan het kaarten maar ondertussen keihard aan het praten. Eén van die mannen had een businessclass stoel en heeft bijna de helft van de reis bij de EC gezeten/gestaan.. zonde van het geld!

Fijn dat je in ieder geval tot maandag hebt om bij te komen! Dan zou ik gewoon op tijd proberen op te staan als ik jou was. Als je merkt dat je morgen toch nog moe bent, kan je beter wat eerder naar bed morgenavond, als dat je morgen lang uitslaapt en misschien savonds ook pas weer laat in slaap komt en zo verder gaat, denk dat het maandag dan lastig wordt. Maar dat verschilt per persoon natuurlijk.

Heerlijk dat je op de heenweg geen jetlag had, hadden wij ook naar Thailand toen!
We waren snachts met de bus naar Londen gegaan, amper geslapen in de bus, smorgens vroeg aangekomen, toen nog de hele dag door Londen gewandeld, paar uur op vliegveld gewacht, 's avonds vlogen we pas, en kwamen daar rond 3 uur smiddags lokale tijd aan geloof ik. Terwijl het voor ons in feite 6 uur eerder was. Maar omdat we zo moe waren door de busrit, konden we zo mee gaan in het ritme in Thailand. Lekker 's avonds gegeten en op tijd gaan slapen, en geen enkele last van een jetlag gehad.

@Marin, vervelend dat je na 2 weken nog steeds zoveel last er van hebt! Slaap je 's nachts ook slecht? Je zou eens melatonine kunnen proberen om te kijken of je zo weer in een normaal ritme kan komen (wordt vaak gebruikt ter voorkoming van jetlags)
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  Gast wo 11 apr 2012 - 4:16

Pippa, ja!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  Gast wo 11 apr 2012 - 4:17

Oreo schreef:Pippa, ja!

Jaloers bounce

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  Marin wo 11 apr 2012 - 4:17

AngelNyn schreef:
@Marin, vervelend dat je na 2 weken nog steeds zoveel last er van hebt! Slaap je 's nachts ook slecht? Je zou eens melatonine kunnen proberen om te kijken of je zo weer in een normaal ritme kan komen (wordt vaak gebruikt ter voorkoming van jetlags)

Ja ik slaap echt HEEL kut de laatste tijd. Ik werk ook veel 's avonds door en dan ontspan ik 's nachts dus pas rond half 6 's ochtends. Dus ja, dat is wel een goede tip! Kan je gewoon bij de drogist kopen toch?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  Marin wo 11 apr 2012 - 4:18

Het schijnt richting het westen altijd makkelijker aan te passen zijn dan naar het oosten trouwens.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  Gast wo 11 apr 2012 - 4:21

Marin, er was een passagier heel erg ziek (vermoedelijk iets van een voedselvergiftiging want hij had vlak voor vertrek een salade van verse krab gegeten en na het vliegtuigvoer kwam het er aan twee kanten uit, zei hij) en hij lag te kronkelen van de pijn. Ik vloog standby, dus had op het allerlaatste moment pas een stoel en dat weet de cabincrew altijd precies. Dus ik had al aangegeven dat als ze hulp nodig hadden met tolken, ze het maar moesten aangeven. We waren een uurtje of 3 a 4 onderweg toen de purser me kwam halen en vroeg of ik kon helpen tolken. Na wat gepraat te hebben met die passagier, hebben ze besloten om te roepen of er een dokter aanwezig was. Maar omdat de purser z'n boekje met alle zinnen in het Spaans kwijt was, vroeg hij of ik dat even wilde doen. Hij eerst in het Engels en ik daarna in het Spaans. Super vet smile

Die passagier is uiteindelijk redelijk "platgespoten" met medicijnen door een tweetal artsen en in de BC gelegd en op SPL is hij opgehaald en naar de medische dienst gebracht.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  Gast wo 11 apr 2012 - 4:21

Pippa schreef:
Oreo schreef:Pippa, ja!

Jaloers bounce

haha want? smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  Marin wo 11 apr 2012 - 4:23

Wat stoer van je! Dan komt die eerste studie van je toch van pas Very Happy

De reden is wel heel vervelend. Lijkt me zo naar om echt onwel te worden in het vliegtuig. Ik ben een keer flauwgevallen in het vliegtuig. Had toen een laatste helder moment dat ik achterin het vliegtuig stond en het hele vliegtuig zo overzag en dacht: HELP er is hier geen frisse lucht! En toen whoesshjj ging ik.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  Gast wo 11 apr 2012 - 4:25

Oreo schreef:
Pippa schreef:
Oreo schreef:Pippa, ja!

Jaloers bounce

haha want? smile

Die spaar ik haha.

Maar wat 'cool' dat je dat mocht doen! En wat goed dat je dat ook had aangegeven, voor noodgevallen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  Gast wo 11 apr 2012 - 4:28

Haha nou niet alleen de eerste studie hoor! Want voor die eerste studie ben ik 10mnd in Ecuador geweest om Spaans te leren! Een jaar later ben ik 4 weken terug gegaan. Toen de studie, tijdens de studie een half jaar Spanje en daarna voor de spaanstalige ambassade gewerkt. Dus ach, ik spreek het nog best aardig smile

Grappig detail was terwijl de passagier op de wc zat, stond de purser met mij te praten. En hij kwam iets te rap omhoog. Ging de purser ook bijna van zijn stokje smile Terwijl ondertussen de blikjes cola die opengemaakt werden door de hele pantry spoten en de dienbladen naar beneden kletterden. De stewardess had duidelijk niet haar dag smile

Pippa, de purser kwam vragen of ik die huisjes spaarde en/of leuk vond. Dan zeg ik geen nee natuurlijk. Denk dat ik er maar iets creatiefs mee ga doen qua fotografie. Heb er nu 4, twee hier en twee bij mijn ouders. De kans dat ik er nog eens eentje krijg in nihil.. maar ik heb nu wel een mooi Victor & Rolf toilettasje.. die ze in de BC uitdelen smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  Gast wo 11 apr 2012 - 4:29

Leuk toch! Ben benieuwd wat je ermee gaat doen qua fotografie smile Dat toilettasje heb ik ook! Die grijze? Leuk is die he? Dat is het leuke van in een hotel werken, dat laten gasten allemaal achter haha.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  TukTuk wo 11 apr 2012 - 4:31

Marin schreef:
AngelNyn schreef:
@Marin, vervelend dat je na 2 weken nog steeds zoveel last er van hebt! Slaap je 's nachts ook slecht? Je zou eens melatonine kunnen proberen om te kijken of je zo weer in een normaal ritme kan komen (wordt vaak gebruikt ter voorkoming van jetlags)

Ja ik slaap echt HEEL kut de laatste tijd. Ik werk ook veel 's avonds door en dan ontspan ik 's nachts dus pas rond half 6 's ochtends. Dus ja, dat is wel een goede tip! Kan je gewoon bij de drogist kopen toch?

Ja dat kan je inderdaad bij de drogist kopen, alleen de hoeveelheden die zij adviseren werken waarschijnlijk niet. Ik slik nu altijd tabletjes waar 5mg melatonine in zit, maar die zijn alleen op recept te krijgen. Bij de drogist zit er vaak 0,1mg maar in.
Je kan dus eventueel wel meerdere innemen van die van de drogist. Zou wel even kijken of er niet teveel andere stoffen inzitten, waar je eventueel een "overdosis" van zou kunnen krijgen zeg maar.
Zie trouwens dat je ook van Sleepzz de Melatonine Forte hebt, daar zit 1,5mg in. Die is wel iets duurder, maar dan hoef je maar 1 of 2 tabletten in te nemen, en eventueel neem je er 3 in als t niet werkt smile

Half uurtje tot uurtje voor het slapen innemen, en dan eigenlijk daarna niks meer doen kwa tv, computer etc, omdat je dan de melatonine tegen kan gaan werken zeg maar.
Melatonine is trouwens gewoon een hormoon wat normaal gesproken altijd aangemaakt wordt in de hersenen, en wat zorgt voor je dag en nacht ritme. Dus het is geen troep wat je inneemt Jetlag 561177


Laatst aangepast door AngelNyn op wo 11 apr 2012 - 4:33; in totaal 1 keer bewerkt
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  Gast wo 11 apr 2012 - 4:32

De grijze idd! Maar er zijn er een stuk of 9 in totaal geloof ik. "Collectors items" noemen ze die tegenwoordig... Overigens vind ik wel dat ze op zo'n vlucht als deze (ruim 11u vliegen) ook iedereen in de EC een ogenmasker moeten geven, met oordoppen, sokken en een tandenborstel. Zeker op een nachtvlucht. Maar ja, bezuinigingen...

Hebben wij elkaar nog op FB, Pippa? Dan kan ik wel ff kijken of ik een foto kan uploaden met wat ik met die huisjes heb gedaan!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  Marin wo 11 apr 2012 - 4:32

Ja kan me voorstellen dat het op zo'n reis dan behoorlijk snel weer terug komt. Ik ga komende zomer twee weken naar Spanje en wil mijn 5-jaar-middelbaar-school Spaans ook weer beetje terughalen.


Jeetje, dat was wel een beste vlucht dus. Lekker zooitje!

Oh ja, while we're at it.. De vliegtuigoventjes waar de maaltijden in verwarmd worden.. Die motortjes worden gemaakt door het familiebedrijf van m'n vriend smile Ik eet dus tegenwoordig lekker vaak eten verwarmd door m'n schoonvader Wink
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Jetlag Empty Re: Jetlag

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum